AMD Phenom II X3 720 Black Edition Black Edition Review

deblaauwn 1 februari 2010, 9.484 views

AMD Phenom II X3 720 Black Edition Black Edition

Pluspunten

• Eenvoudige overklokbaarheid
  • Warmteproductie @ stock

Minpunten

• Bij overklokken is al gauw een hoger voltage nodig (en daaraan verbonden: dan is de standaard koeler misschien niet voldoende)

Edit 12-06-2009: toevoeging warmteproductie
Update 1-2-2010: unlock 4e kern

Algemeen
Enige tijd geleden heb ik voor de bouw van een (voor mij) "ultieme" game-PC deze Phenom II 720 BE aangeschaft. Voor mij was dit de eerste keer dat ik een systeem samenstelde en bouwde. Ik had een E8400 willen hebben maar die is natuurlijk al 'vreselijk oud' en een dualcore kopen in het quadcore-tijdperk is ook hopeloos achterhaald :+ . Over het algemeen ben ik zeer tevreden over deze processor, hoewel ik tot mijn spijt nog niet de kans heb gehad hem aan een 'live' test te onderwerpen.

Prestaties
Afgezien van het feit dat hij in mijn eerste volledig eigen systeem zit is het ook mijn eerste ervaring met overklokken. Bij een Black Edition is dat erg gemakkeiljk. Voor het testen gebruik ik SuperPI[0], omdat dit programma mijns inziens een goed inzicht geeft in de prestaties van het systeem (en het is gratis, natuurlijk). Hiermee berekende ik standaard Pi in 1 of 2 miljoen decimalen voor elke klokwijziging. De prestaties op stock zijn aanzienlijk beter dan de oude PC met een Athlon 64 (2800 MHz?).

Featureset
Ik weet niet precies wat een processor als 'featureset' zou moeten hebben, maar hij is in ieder geval voorzien van een koeler ;). Zoals elke AMD is ook deze voorzien van Cool 'n Quiet[1], en omdat het een Black Edition is komt hij in een zwart doosje ťn heeft hij geen vastgestelde Core Multiplier. Dat is toch wel een groot voordeel denk ik, als overklok-groentje.

Ook is het een AM3, die tegelijkertijd AM2+ backwards compatible is. Dit betekende voor mij dat ik geen extreem duur AM3+DDR3-mobo hoefde te kopen. Dit zijn dus twee features in een klap: AM2+ compatible (goedkoop geheugen) en AM3 (open deur voor een eventuele DDR3-upgrade).

Stabiliteit en Overklokbaarheid - ik wilde dit apart doen maar volgens mij zijn deze nauw verbonden aan elkaar
De stabiliteit is prima in orde. Als je alles op automatisch hebt staan (en je hebt een BIOS die de processor herkent) doet hij gewoon wat je hem wilt laten doen. In dat geval is de warmteproductie ook zeer acceptabel, zie verderop.

De stabiliteit neemt drastisch af als je gaat overklokken. Vcore is standaard ongeveer 1,3 V. Bij dit voltage (ofwel Vcore = auto in de BIOS) loopt hij stabiel[2] tot een core multiplier van 16x (3200 MHz). Dat is een overklok van 600 MHz, ofwel ~23%. Wil je hoger, dan moet je het voltage aanpassen. Ik heb hem stap voor stap geprobeerd maar ben maar opgehouden omdat er vrij veel tijd in gaat zitten.

Een FSB van 200 geeft een stabiel systeem bij deze voltages:

MultiplierVoltage
16.51.385
171.395
181.475

Zoals je ziet neemt het voltage dus met grote sprongen toe. Bij de laatste berekening van Pi (200x18) met open kast en de exhaust fan op maximaal gaf Speedfan voor Temp1 (northbridge?) >50oC en een kerntemperatuur tot ca. 47oC. Hier ben ik dus maar opgehouden. Ik probeerde vervolgens nog Pi in 32M decimalen te berekenen, maar precies toen ik even weg was is hij gecrasht (?) (toen ik terug kwam was hij opnieuw opgestart). Ik denk dat deze crash te wijten is geweest aan een te hoge temperatuur, hoewel het ook een gewone instabiliteit kan zijn geweest. Als iemand zeer geÔnteresseerd is kan ik het uiteraard proberen te reproduceren.

Toevoeging 1-2-2010: ik ben erin geslaagd de 4e kern te unlocken, maar hier heb ik verder geen onderzoek naar gedaan. Voor deze poging is gebruik gemaakt van een MSI 790FX-GD70 moederbord en de ACC (Auto) functie.

Warmteproductie
Belangrijk: ik heb CnQ ingesteld op een minimum fansnelheid van slechts 12,5%. Werkloos loopt hij rond 25oC en dat vind ik goed of laag. Bij een Pi 4M @ 3000 MHz komt de kerntemperatuur tot 40oC en begint dan af te vlakken. Meteen gaat de fan een beetje harder gaat draaien; hij komt dan tot 42-43oC. Dit is met open zijkant maar gesloten maakt hierbij niet echt verschil. Dit is misschien niet de beste test; als de GPU aan het werk is en de CPU ook wordt de kasttemperatuur vanzelfsprekend snel hoger, en daarmee ook weer de kerntemperatuur, maar goed. Misschien doe ik er nog wel iets aan.

Toevoeging Ik heb nu een passieve koeler op mijn videokaart, die nu veel koeler is. Het heeft alleen geen invloed op de temperatuur van de processor, voor zover ik kan beoordelen. Verder heb ik de koelpasta vervangen door Arctic Silver 5, maar ook dat heeft geen effect. Dat betekent dus dat ik het niet goed heb aangebracht of dat de meegeleverde heatsink gewoon niet zo goed is - en ik denk het laatste.

Ook heb ik wat meer aan het overklokken getest, met behulp van een snelle OCCT-run (15 minuten). Het blijkt dat de processor met een resterende tijd van ca. 10 minuten, dus na 4 minuten stress, boven de door mij ingestelde maximumtemperatuur van 65oC komt als hij draait op 3600 MHz.

De prijs is wel goed; ik had een van de eerste exemplaren besteld (vervolgens moest ik op de overige onderdelen wachten) dus dan betaal je wel de hoofdprijs, maar dat zij zo. Ik heb 148,xx betaald en hij kost nu ca. 134 euro dus eigenlijk valt het wel mee. Ik heb hem even vergeleken met een (directe concurrent?) E8400, die had ik anders genomen:: die kost nog 150 euro.

Ergo: mijns inziens een perfecte processor. Het enige puntje van milde kritiek is de overklokbaarheid. Als je echt extreem wilt overklokken is de standaard aluminium heatsink plus fan niet genoeg, maar voor de huis-tuin-en-keuken-tweaker is het geen probleem (en voor de rest: die kopen toch 945's :) )

Commentaar is altijd welkom, vaak leuk en meestal leerzaam - bijvoorbeeld: maakt het nog verschil of je, bijvoorbeeld, 200x10 of 400x5 draait? Misschien moet ik dat ook nog proberen.

Voetnoten
[0] Gebruikte software:
Windows XP Pro (UK) SP3
SuperPi Mod 1.5. Voor het testen heb ik steeds 3 Pi's naast elkaar laten draaien, voor elke kern een (omdat het een single threaded programma is, had ik ergens gelezen). Het is me ook opgevallen dat de berekening met ťťn programma zorgt voor activiteit op tenminste 2 kernen, maar dat de totale tijd dan significant hoger uitvalt
SpeedFan 4.37
CPUz 1.50

[1] Ik had ergens gelezen dat dit misschien niet zou werken bij een 'anders' geklokt systeem. Dit is niet waar, bij elke overklok schakelt hij in werkloze toestand terug naar 800 MHz, dus met een core multiplier van 4 (geen FSB-over/underclock toegepast). Terugklokken doet hij per kern. Volgens Speedfan (v4.37) wordt ook het voltage verlaagd: Vcore = 1,02 V op het moment van schrijven.
Als je de FSB wijzigt *denk* ik dat hij dus terugschaalt naar FSB x 4.

[2] GedefiniŽerd als Het Probleemloos Berekenen van Pi in 1 (soms 2) Miljoen Decimalen. De 'ervaring' leert dat een instabiele overklok (a) een BSOD geeft bij het opstarten of (b) foutmeldingen genereert in een van de eerste 'rondes' (ERROR: not exact in round). Na een BSOD start de PC opnieuw op, na genoemde foutmelding loopt het OS nogal in de soep en is een herstart eveneens vereist.

Heb jij ook een AMD Phenom II X3 720 Black Edition Black Edition?

Hoop info in je review, maar ik vind 'm wel erg warrig..

Regel 1 bij overklokken AMD processors: zet Cool 'n Quiet uit.

het is niet een fan control progje, maar het controleert de P-state transitions van je cpu, hetgeen wil zeggen dat het evenredig aan cpu-load de processor terugklokt en het voltage verlaagt om verbruik terug te dringen. Dit kan je overklok zo instabiel als de t*r*ng maken en is dus niet erg betrouwbaar bij het testen..

Testen: zoals hierboven genoemd met OCCT/Orthos/Prime95.
Wil je je gpu erbij belasten om een in-game situatie te creŽeren kun je er een sessie Furmark in 'Xtreme burning mode' naast draaien.

Haal het stukje over het hele SuperPi gedoe en je voetnoten even weg (valt gezamenlijk in de categorie 'hard gepruts' ;) )en voeg dus een aantal betrouwbare overklokgegevens met bijbehorende temps @idle en @load bij in een schemaatje.
Als je nog een aantal benchmarks zou kunnen draaien en vermelden heb je helemaal een nette en complete review. (Lees anders even een paar externe reviews over deze cpu, om een indruk te krijgen van benches en testmethoden)

Verder is het gebruikte geheugen (kloksnelheid, cas latency) ook noemenswaardig bij een cpu-review.

Succes :*)
Mooie review!

Alleen wat ik jammer vind is dat je voornamelijk in gaat op het OC'en van je processor, over de reden van aanschaf en featureset vertel je ook nog wat (dit is natuurlijk een keuze die je hebt gemaakt), maar wat ik een beetje vind ontbreken is hoe de processor voelt in windows zelf, voelt het in windows sneller dan met je oude CPU? Ook zou ik een paar benchmarks in games nog leuk vinden om te zien.

Waarom? Ik wil er zelf ook een kopen :P en dan weet ik nog van iemand anders dan een benchmark site hoe de processor in games presteert.

Verder een zeer nette en overzichtelijke review!! :)

4 Sterren.

[Reactie gewijzigd door AlexV op 18 maart 2009 19:58]

Dat voltage systeem dat je daar hanteerd is wel afhankelijk van het moederbord dat moet je wel ff erbij zetten. Mijn 720BE loopt op 3408 met een Vcore van 1.4, maar ik heb ook de FSB aangepast.
Beetje late reactie, maar laat je niet gek maken. Bij een Phenom II werkt CnQ ook bij overgeklokte systemen (uit eigen ervaring kan ik melden dat het zelfs bij een Athlon 64 X2 4850e prima werkt).
Erg leuke review!
Als opmerking wil ik je meegeven dat het misschien nog net iets uitgebreider / overzichtelijker kan. Je geeft bijvoorbeeld wel aan dat je een beetje aan het overklokken bent geweest, maar als je nu je resultaten in een tabel weergeeft kan iedereen meteen zien hoever je gekomen bent.
Verder vind ik 'm zeker 4* waard.
Ja, daar was ik al bang voor ;)

Ben ik tijden op zoek geweest naar geschikte testsoftware, niks gevonden, kom ik in het PhII overkloktopic opeens OCCT tegen. Die ga ik er binnenkort misschien wel tegenaan gooien, misschien dat er dan wel een tabel komt.
Mooi opgezette review, alleen jammer dat je niet wat grondiger tewerk bent gegaan met de overclockresultaten. Ik snap dat je misschien niet al te veel gedoe wil omdat het je eerste keer is, maar probeer als je wat meer tijd hebt toch eens de maximale snelheid met behoud van stabiliteit en acceptabele temperatuur te vinden. In plaats van SuperPi kun je hiervoor overigens beter Prime gebruiken, aangezien je hiermee oneindig lang kunt testen en je zeker weet dat je het hele systeem maximaal belast.
OCCT gebruiken is inderdaad goed om te bepalen of je overclock stabiel is(vooral het linpack gedeelte). Superpi zegt werkelijk helemaal niks over stabiliteit. 47graden voor de core valt trouwens nog wel mee hoor, gooi er eens prime/occt/linpack overheen, dan zit die wel tegen de 60 graden hoor. ;)

Kijk anders is wat rond in de AMD overkloktopics voor wat meer 'tips' betreft overklokken.
Ik heb deze processor zelf ook en heb hem momenteel geOCed op 3 Ghz met een temp van 50 graden met een van de grofste stressers die er is. ( volgens mij Linpack ) moet zeggen dat ik hem ernstig koel vindt want mijn oude P4 was echt waardeloos in vergelijking met deze 720 BE, Ik denk ook dat ik maar bij AMD/Ati blijf.

( heb Ati GPU )
In combinatie met een Scythe Mugen 1 word mijn 720BE na lange tijd vol stressen @ 3,6GHz 37 graden, 50 graden op 3,0GHz vind ik dan best warm eigenlijk.

In samenwerking met Antec 900 kast.

[Reactie gewijzigd door the_RJ op 23 maart 2009 01:53]

Je overklok stukje is niet zo duidelijk als je de behaalde mhz er niet bijzit.
Ik snap wel dat je multi 18x200bv moet doen, maar toch :P
Bedankt voor de reacties!

Beetje OT: Ik heb gisteravond OCCT even geprobeerd op de videokaart (30 min), dat vond die niet leuk ;). Met Ati Autotune-klokken liep hij meteen vast, en op stock vloog hij naar >100 graden. Daarbij verzorgde mijn kast niet echt genoeg airflow: met dichte kast was het beeld niet stabiel. Daarom denk ik dat ik eerst wat meer ventilatie ga halen.