Asus VW246H Zwart Review

DrMilkshake 15 januari 2011, laatste update op 16 januari 2011, 4.498 views

Asus VW246H Zwart

Pluspunten

• Full HD (met HDMI aansluiting)
  • Hoge reactiesnelheid
  • Bekend merk
  • Hoge bouwkwaliteit

Minpunten

• Backlight bleed bij zwart scherm
  • Vreemde DVI-kabel bijgeleverd
  • Goedkoop, enigzins instabiel voetje
  • Snel pixeldefect (binnen 2 maanden), waarschijnlijk door toeval

Omdat er nog geen reviews waren over de Asus VW246H en ik vast niet de enige ben die graag een goedkope 24 inch heeft, schrijf ik ook eens een review over deze monitor nu ik hem uiteindelijk zelf heb gekocht ;)
Zoals ik al zei was ik dus op zoek naar een goedkope 24 inch. Waarom geen 22 inch? Om net even iets meer dan anderen te hebben en om full HD af te kunnen spelen. Waarom geen 26 inch? Dat is gelijk weer een heel stuk duurder. 24 inch was voor mij dus de beste oplossing en dan wil je natuurlijk de monitor hebben met de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Ik wist dat deze upgrade toch eens moest gebeuren, en ik had deze monitor al op het oog. Maar toen kwam bij 4Launch als weekendknaller de Asus VW246H in de aanbieding voor 216 euro, en ik kon het niet laten om hem te kopen.
De weinige reviews die erover te vinden waren spraken van backlight bleeding als enige nadeel, en aangezien ik daar nooit op een TFT last van heb gehad en me niet kon voorstellen hoe vervelend dat is dacht ik bij mezelf: dat risico moet ik dan maar nemen.

Op naar de beoordeling

Featureset
De monitor kan niet in hoogte versteld worden, en hij kan ook maar maximaal 20 graden gekanteld worden. Voor mij maakte dit echter niet zo veel uit, want ik heb beide niet echt nodig. Waar ik wel blij mee was, was de aanwezigheid van een VGA poort op deze monitor. De DVI kabel die meegeleverd was paste namelijk niet op mijn videokaart. Hoe gek het ook klinkt, ik kreeg hem er niet op. Als ik nog meer kracht zette was ik bang dat ik de DVI slot op mijn videokaart zou beschadigen. Gelukkig had ik nog een VGA->DVI converter liggen (er zit geen VGA op mijn videokaart) die ik aan kon sluiten op de VGA kabel die ook meegeleverd was en daarmee was ik van mijn problemen verlost. Tenslotte was ik ook erg blij met de HDMI-ingang op deze monitor waar een game console op aangesloten kan worden. Werkt prima!

Kleurweergave
Op de kleuren heb ik niets aan te merken. Hoewel de kleuren er snel anders uitzien vanuit een andere verticale kijkhoek, zijn ze prachtig als je ze onder een normale hoek bekijkt.

Contrast en helderheid
Zoals altijd moest ik weer even wennen aan de contrast en helderheid, omdat dit voor elke monitor toch weer net iets anders is. Verder is het wel makkelijk in te stellen, hoewel het browsen door de OSD een beetje moeizaam gaat als je het voor de eerste keer doet. Bij een zwart scherm is wat backlight bleeding te zien, maar dit is mij persoonlijk niet echt tot last.

Ghosting
Ghosting is alleen te merken als je speelt op erg hoge sensitivity op felle en grote maps. Bij spellen als Call of Duty zul je hier dus niet zo snel last van hebben, maar bij spellen als Enemy Territory: Quake Wars wel. Ik zou dit echter geen bepalende factor laten worden bij de aankoop van deze monitor.

Pixeldefecten
Ik heb de monitor vandaag gekregen en er zitten geen pixeldefecten in. Als deze er nog wel in komen dan zal ik dat later nog toevoegen aan deze review.

EDIT: eerste pixeldefect op 8 mei 2009. Beetje aan de snelle kant naar mijn idee, maar het kan gewoon pech zijn natuurlijk. Het is een defecte subpixel (rood altijd aan) en hij zit nogal in het midden. Ik ga nog proberen hem te repareren, als dat lukt update ik deze review.

UPDATE: de defecte subpixel is dus de groene, die is altijd uit. Heel vervelend als je een witte achtergrond hebt en de groene mist, wat zorgt voor een roze-rood-achtig puntje. Pixel exerciser geprobeerd, ook voorzichtig een pixel massage, maar ik kom er toch echt niet onderuit. Ik vind het niet zo'n fijne ervaring voor mijn eerste flatscreen en dit is dan ook een stevig minpuntje! Ik verlaag de algemene beoordeling dan ook van "goed" naar "voldoende".

UPDATE 15-01-11: ruim anderhalf jaar later toch geen nieuwe dode pixels. Daarom heb ik de algemene beoordeling weer terug gezet naar "goed". Ik was zeer teleurgesteld dat er binnen 2 maanden al een dode pixel op het scherm verscheen, maar het is duidelijk dat het hier toeval betrof. Inmiddels erg veel plezier gehad van deze monitor! Hij is al mee geweest naar menig LAN-party en heeft daar de nodige blikken getrokken :)

Bouwkwaliteit en afwerking
Het is natuurlijk wel te verwachten voor alle monitoren van boven de 200 euro; hij is prachtig afgewerkt. In de doos zit er nog een laagje plastic over de monitor heen geplakt om elke vorm van krassen voordat hij bij de consument komt te vermijden. Ik stond verwonderd te kijken toen ik dit plastic eraf haalde. Top kwaliteit! Het voetstuk daarentegen voelt een stuk goedkoper aan en is een beetje te wankel voor zo'n grote monitor. Op internet las ik over een ingevallen aan/uit-knop maar dat zal een productiefoutje geweest zijn want hier heb ik verder geen last van.

UPDATE: inmiddels heb ik de monitor tal van keren meegenomen naar LAN-party's en kan ik zeggen dat de doos goed te hergebruiken is om de monitor in mee te nemen, maar het los/vast-maken van het voetje om deze in de doos te vervoeren is wel een zeer vervelend karwei. Het is een kwestie van wennen; je kunt er zeker problemen mee verwachten de eerste keer dat je de monitor vervoert.

Vormgeving
Het design is een beetje basic maar daarom zeker niet minder mooi. Persoonlijk vind ik het leuk dat er zo opvallend HDMI op staat voor de uitsloof-factor en ook zitten er kleine stickertjes op met de specs van de monitor. Ik hoop voor mensen die ze eraf willen halen dat het stickers van hoge kwaliteit zijn, want anders blijven er misschien rare vlekken achter op je monitor. Ik laat ze er zelf in ieder geval lekker op zitten, want ik heb er toch geen last van.

De prijs was voor mij de bepalende factor, en op het moment van kopen was het de op-een-na goedkoopste 24 inch monitor. Ondanks de lage prijs levert deze monitor prima kwaliteit waar verder weinig op aan te merken is.

Conclusie (update 16-01-11)
Na het snelle pixeldefect (binnen 2 maanden) zijn er gelukkig geen nieuwe defecten bij gekomen. Inmiddels heb ik deze monitor voor diverse games gebruikt en maar bij 1 daarvan last gehad van ghosting. Het moet toegegeven worden, dit is natuurlijk niet de beste monitor in z'n klasse en hij heeft wat technische mankementen zoals een zwak voetje en backlight bleeding, maar al met al is deze monitor een prima aankoop voor zijn prijs.

Heb jij ook een Asus VW246H Zwart?

Ik dacht dat je met 2m/s geen ghosting zou mogen hebben.
Of liegen ze met dit cijfer?Ze kunnen er veel opzetten natuurlijk..
Er zijn vast tests die dat duidelijk kunnen maken, dus het risico dat ze door de mand vallen zullen ze niet zo gauw nemen, vooral zo'n groot merk niet.

Het kan door mij komen dat ik een klein beetje last heb van ghosting, want ik heb nog nooit eerder op een flatscreen gegamed :p Ik ben tot de aankoop van deze monitor altijd trouw geweest aan mijn 19" CRT!
Hrmm, ik wilde dit scherm kopen. Maar ghosting :O Dat heb ik echt nog nooit gezien op mijn schermen. In ieder geval ook niet iets wat ik wil hebben. Hoe erg heb je er last van? Valt er nog wel een beetje op te FPS'en?
Uiteindelijk viel het heel erg mee. Destijds speelde ik bijna alleen maar Enemy Territory: Quake Wars (met redelijk felle kleuren) en bij snel draaien op zeer hoge sensitivity was het wel merkbaar.

Maar tenzij je op zeer hoge sensitivity speelt en een videofiel bent zul je er waarschijnlijk geen last van hebben. Zelfs met hoge sensitivity heb ik er bij spellen als CoD4 al geen last meer van. Ik zal de review nog even aanpassen om dit duidelijk te maken.
Goede review.
Je behandelt goed de keuze die je gemaakt hebt voor het scherm. Misschien kun je ook vertellen waarom je zou gaan voor de Iiyama, als deze niet voor een erg aantrekkelijk prijs in de aanbieding zou zijn.
Heb je verder ook geen last van het blacklight bleed als je een film aan het kijken bent o.i.d.?
Bedankt ;)

Ik had als criterium dat de monitor een reactiesnelheid van minder dan 3 ms moest hebben, en daarvan was de Iiyama de goedkoopste. De prijs was daarna de belangrijkste beslissingsfactor voor mij.

Over film kijken heb ik nog niet nagedacht. Ik kijk bijna nooit film op mijn PC, maar als je er een DVD-speler aanhangt kan ik begrijpen dat het wenselijk is dat je zwarte balken hebt en geen zwart-witte balken.
Probeer de 'pixel exerciser' van hier eens. Misschien dat dat helpt ;) .

Verder nette review en misschien een fotootje?
Bedankt voor de link, maar ik had de pixel exerciser al geprobeerd. Als je na 20 minuten nog geen resultaat hebt gaat het niet lukken lijkt me, toch? Ook heb ik een pixel massage geprobeerd en geen resultaat mee geboekt. Ik weet ook niet zeker of ik hard genoeg duw, maar ik wil niet het risico lopen dat ik mijn monitor helemaal mol.

Fotootje ga ik er zo bij zetten, maar het zal wel lage kwaliteit zijn.
Jammer dat je toch een dooie subpixel hebt en dat ie ook na deze manieren niet verdwijnt.
Fotootje ga ik er zo bij zetten, maar het zal wel lage kwaliteit zijn.
Ik wil niet te veeleisend zijn, maar een fotootje van je dooie pixel kan ook nog handig zijn, weet iedereen waar ie zit ;)

[Reactie gewijzigd door AlexV op 9 mei 2009 13:37]

Hoe had je dat in gedachten? Een foto maken van heel dichtbij? Of van het hele scherm en dan een vierkantje om de plek waar hij zit? Je mag best veeleisend zijn, maar wees dan iets specifieker :p
Ik heb de variant met ingebouwde webcam. Heel goede monitor voor zijn prijs (200EU). vk246H