Asus EAH4870/HTDI/512M Review

Da_maniaC 18 maart 2009, laatste update op 2 april 2009, 2.139 views

Asus EAH4870/HTDI/512M

Pluspunten

• Mega goeie Bang for the buck!
  • Goeie featureset (HDMI, DX10.1, Crossfire).
  • Nette en degelijke verpakking.
  • Stock fan is vrij stil.

Minpunten

• Standaard lage fanspeed waardoor de kaart best heet loopt als hier niet op gelet word.
  • ATI/AMD mag misschien iets meer driverupdates uitbrengen en bugs fixen ook al doen ze het al beter dan een aantal jaar geleden.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
3 maanden nadat ik besloot voor een erg aantrekkelijke prijs de 8800GTX Extreme te kopen gebeurde het. De kaart gaf spontaan geen beeld meer.
Aangezien 3 maanden vrij kort is was de webshop waar hij vandaan kwam (Alternate) bereid om het volledige bedrag te crediteren waarop ik bij hen de ASUS EAH4870 heb aangeschaft.

Wel zo leuk natuurlijk want de kaart was net uit destijds, sneller dan de 8800GTX die ik had en de featureset was weer wat nieuwer.
'Feitelijk praat je dus over een klassieke win, win situatie'. :P

De nieuwe features van de kaart liegen er ook niet om.
- Een bijgeleverde verloopstekker voor DVI > HDMI (Mooie feature in deze tijd vind ik).
- Een audio interface onboard voor het doorgeven van geluid aan je TFT/TV/Home Cinema via HDMI aansluiting.
- GDDR5 geheugen. (Een leuk nieuwtje als je hardware geil bent zoals ik).
- Betere prestaties dan andere single GPU kaarten net na release.

Ik was dus erg benieuwd wat mij te wachten stond. Heb zelf zo'n 10 jaar lang enkel met de nvidia boot gevaren en slechts 1 keer van koers gewijzigd met een Radeon 9600XT welke in zeer korte tijd spontaan overleed. Ik wilde wel eens zien wat ATI/AMD met de nieuwe HD4xxx serie kon laten zien.

Toen ik de kaart binnen kreeg zag alles er erg goed uit bij ASUS. Een vrij grote verpakking met een coole artwork zoals anderen die misschien ook van Asus kennen. Daarin zat nog een nette zwarte doos. Dat kleine beetje aandacht aan de verpakking maakt alles echt een stukje luxer/degelijker in mijn ogen.
De zwarte doos bleek te bestaan uit een aantal kleinere zwarte verpakkingen; 1 voor de software, 1 voor de kabels en onderop in wat polyester foam lag de kaart zelf netjes opgeborgen.
Leuk gebaar dat Asus vaak een CD mapje levert bij de software.

Aan kabels en verloopstekkers vind je:
- Een DVI > D-Sub converter
- Een DVI > HDMI converter
- Een verloop van PCI-e power connector naar een dubbele molex
- Een S-video high definition kabel
- Een verloopstekker van S-video > RCA Composite video.
- Een crossfire bridge

De aangeleverde kabels door Asus geven je dus vrijwel alle aansluitmogelijkheden die de kaart te bieden heeft. Erg praktisch ook dat ze zelf een crossfire bridge leveren. Bij nvidia heb ik dit met de SLI bridge nog niet gezien (begrijpelijk misschien omdat SLI alleen op de daarvoor gecertificeerde borden werkt).

De kaart zelf is een forse dual slot kaart. Ziet er erg degelijk uit en is kwa grootte vergelijkbaar met de 8800GTX. De koeler is full cover wat wil zeggen dat deze vrijwel de gehele kaart bedekt en alle componenten die warmte afgeven gekoeld worden.
Een beetje sceptisch blijf ik over het feit dat ik al een paar VRM's / IC's aan de achter kant van het PCB zag zitten rondom de spanningsaansluitingen van de kaart welke niet bedekt waren door een koelblok.
Ik weet uit ervaring dat deze ook vrij heet worden en bij de 7900GTX serie van nvidia zorgde dit vaak zelfs voor spontane uitval.
Sindsdien hebben veel fabrikanten de spec van deze IC's aangepast door zwaardere type's maar ik kan me voorstellen dat deze het onder omstandigheden toch begeven. Mijn kast geeft voldoende airflow voorzien van 2, Zalman FM-3BL 120mm koelers dus bang dat er wat mee zou gaan gebeuren was ik niet.

Als je gewend bent te werken met deze grote dual slot kaarten (ik heb 2 jaar custom builds gedaan bij een bedrijf) is inbouwen uiteraard peanuts.
Spanning kreeg de kaart bij mij van 2 PCI-e powerconnectors modulair aangesloten op de OCZ ModXStream 780 Watts dus de verloopstekker naar molex bleef bij mij ongebruikt.

De kaart werkte meteen prima on first boot en het installeren van de drivers is een kwestie van de setup CD volgen of meteen de laatste downloaden op de website van ATI/AMD zoals ik heb gedaan.
Asus levert ook nog wat eigen software aan genaamd Smartdoctor en GamerOSD. Deze software geeft je ook de mogelijkheid om de kloksnelheden en features van de kaart aan te passen echter gebruik ik deze software niet.
Ik vind het fijner om te werken met een programma als ATI Tray Tools wat dit allemaal doet met een overzichtelijke GUI en zeer weinig resources vraagt.
De drivers van ATI doen het naar mijn mening echt stukken beter dan de eerdere ervaringen die ik heb gehad. (Met eerdere Radeon series zoals de 9600).
Echter vind ik wel dat men bij ATI/AMD iets meer hun best mag doen voor meer bugfixes en releases.

Wat opviel is dat de koeler doodstil was maar na het kijken van de temps in een aantal tooltjes bleek deze vrij hoog te liggen. Tot soms wel 70 graden idle. Nieuwsberichten gaven aan dat ATI/AMD dit met opzet had gedaan en dat de kaart hier wel tegen kon op lange termijn.
Mijn eigen ervaring heeft me anders geleerd dus ik vond het ook tijd om wat aan de FAN profiles te doen van deze kaart. (Standaard stond de kaart op 22% fan speed hoewel je met 30 / 35% al snel een 15-20 graden lagere idle temperatuur haalde en de kaart nog maar nauwelijks te horen was).
Dit ging bij eerste driver releases nog totaal niet, enkel door met de hand .xml files aan te maken konden er nieuwe fan profiles gebruikt worden echter is dit met nieuwere driver versies opgelost.
Aangezien ik alle extra software van Asus alsmede het Catalyst Control Center niet meer gebruikte kon ATI Tray Tools hier de uitkomst bieden.
Je kan losse fan profiles aanmaken of een minimum speed instellen en aangeven met hoeveel % deze snelheid omhoog geschroeft mag worden naarmate de kaart warmer word.

Na het installeren van de drivers word er ook een extra audio apparaat herkent in windows. Dit is dus de audio interface welke gebruikt word door ATI voor geluid over de HDMI uitgang.
Mocht je dit willen doen is het dus simpelweg een kwestie van het juiste afspeelapparaat te kiezen in windows en je bent klaar.

De kaart loopt standaard op 750 MHz Core en 900 MHz op het GDDR5 geheugen.
De geruchtenmolen deed net rond de release de ronde dat er wellicht wat idle power saving features op de kaart zaten. Dit bleek helaas niet het geval.
Gelukkig kon ATI Tray Tools ook dit euvel opvangen door de software juist te configureren.
Dat is een kwestie van testen op welke lage clocks je geen last hebt van artifacts en deze dan als 2D profiel gebruiken... het programma wisselt vanzelf bij het detecteren van een 3D applicatie tenzij de programma's en games in de exclusion list staan welke je zelf kan aanpassen.

Ik was enorm te spreken over de prestaties van de kaart, al helemaal kijkend naar de prijs die je ervoor betaald.
Het feit dat ik duurdere hardware koop heeft natuurlijk maar 1 doel en dat is in het geval van een HD4870 goede prestaties in games. Ik heb zelf het liefste single GPU kaarten vanwege het feit dat dual GPU's ook het stroomverbruik en de aanschafprijs vrijwel doen verdubbelen.

Aangezien ik mijn mening grotendeels laat bepalen door reviews en bechmarks bij dit soort onderdelen voelde ik mij niet meer zo geroepen om 3DMark en andere tests te gaan doen.
Ervaring heeft mij ook geleerd dat ik nog nooit een kaart heb gehad welke na het installeren niet meteen on-par draaide met de resultaten uit bekendere / veelgelezen reviews.
Ook overclocken van grafische kaarten is iets wat ik met kaarten uit dit segment voortaan over sla.
Ik heb vaak genoeg gezien dat er een performance winst is van een paar procent met als gevolg dat de kaart nog warmer gaat lopen dan hij al doet. Doorgaans waag ik mij hier dus alleen aan wanneer het gaat om midrange kaarten waarbij door een leuke mod meer dan 10-15% prestatie winst behaald kan worden. (Kijk naar een Geforce 8600GT bijvoorbeeld).

Waar het mij voortaan om gaat is puur hoe de kaart presteert in de door mij gespeelde games.
Mijn spelvoorkeur gaat voornamelijk uit naar First Person Shooters dus titels die getest werden door mezelf waren Crysis, S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky en Mirror's Edge.
Toen ik Crysis speelde had ik mijn 24" monitor nog niet, vandaar dat ik enkel de testresultaten nog heb op een resolutie van 1280x1024.

Crysis: DX10, Very High, 1280x1024, 2xAA:
AVG: 32,4 FPS
MIN: 23,3 FPS
MAX: 46,6 FPS

S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky: DX10, Max Settings, Dynamic Lighting, 1920x1200, 2xAA:
AVG: 34,5 FPS
MIN: 22,3 FPS
MAX: 48,3 FPS

Mirror's Edge: Max Settings , 1920x1200, 4xAA, No PhysX:
AVG: 36,6 FPS
MIN: 28,5 FPS
MAX: 44,3 FPS

Al met al dus nette resultaten vooral op de hoge resoluties.
Ik had echt totaal niet verwacht dat Mirror's Edge zo goed zou gaan draaien op Max settings aangezien het nogal een nieuw spel is. :)
Ik moet wel zeggen dat de framerates op 1920x1200 wel net op het randje zijn met alle eye-candy aan.
Echter vind ik wel dat de hardware die ik koop dat moet kunnen dus zal het niet lang duren om straks over te stappen op een HD4890 als deze stukken beter presteerd dan bijvoorbeeld een GTX285.

Conclusie is wel dat de kaart nog prima mee kan eigenlijk en al helemaal als je kijkt naar de prijs.
Voor het geld dat je betaald krijg je echt erg veel kaart met alle toeters en bellen erop en eraan.
Er word dan wel geen spel meegeleverd echter hecht ik daar niet zo enorm veel waarde aan omdat de prijs dan vaak ook hoger ligt.

Heb jij ook een Asus EAH4870/HTDI/512M?

Ik zit er ook over te denken om deze kaart aan te schaffen en heb dus ook even bij asus op de site gekeken maar op deze: http://nl.asus.com/products.aspx?l1=2&l2=8&l3=726 pagina wordt aangegeven dat de kaart die bij deze review wordt afgebeeld de EAH4870 TOP/HTDI/512M is f de EAH4870/HTDI/1G.
Op de Asuswebsite ziet de EAH4870/HTDI/512M er z: http://nl.asus.com/produc...=0&model=2315&modelmenu=1 uit, dit is volgens mij ook de versie die woozyzpk gekregen heeft...
Het zou inderdaad best kunnen dat Asus in tussentijd het onderscheid op die manier maakt.
Ik vind het alleen niet logisch dat het TOP model van de 512MB dan de stock cooler zou hebben.
De kaart die ik heb is iig exact het type waar naar word gelinked, toen ik hem destijds heb aangeschaft. (Zie discussie hierboven).
Ik had ook een plaatsje gepost, met een foto van het type nummer etc. maar deze heb ik inmiddels weer offline gehaald.

Ik zal je wel als tip geven dat het loont om de 1GB versie te kopen wanneer je op resoluties van 1650x1050 en hoger (HD) gaat spelen.
Maar misschien wil je ook eens kijken naar de HD4770 die komt kwa prestaties dicht in de buurt en verbruikt minder energie.
Lekker uitgebreide revieuw, leest ook makkelijk weg.
Grafiekje met benchmarks zou nog leuker geweest zijn maar dat is mijn mening.

Wat ik alleen echt mis waarom heb je geen 1 Gigabyte model gekozen, zeker met het oog op je 24" monitor.

Trouwens, vette kast :Y)

@ Da_maciaC

Okeey ik had geen idee dat toen het 1GB er nog niet was :)

[Reactie gewijzigd door JD91 op 18 maart 2009 22:03]

Grafiek heb ik idd niet echt bij stil gestaan omdat ik enkel resultaten heb gepost op max settings en niet meerdere resoluties of kaarten ging vergelijken.

Als je leest zie je dat ik de kaart net een paar weken na release heb aangeschaft en toen was er nog geen 1GB model. ;)

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 18 maart 2009 21:44]

Goede review. Wat screenshots erbij en het waren 4 sterren geweest.
Bedankt! Ik ga het onthouden voor toekomstige reviews. :)
leuk review,

maar ik denk dat je de verkeerde kaart heb geselecteert, omdat ik de zelfde heb gehaald na het lezen van dit review.

na de verzending en een ding dong(duerbel) kwam ik er achter dat het NIET zon kaart was.
niet zo`n probleem maar weer neit zon mooi koellichaam te pakken,,,,, (damm)

ik kreeg namelijk de Gladiator cooling... die ene die opstijgt op ten duur ja.. :P
niet dat het veel uitmaakt, kheb hem toch op watercooling :P
nu heb ik hem opgevokt naar 1,2ghz ddr5 klok en 1ghz GPU klok stabiel.
gem. fps is nu 15 FPS hoger met STALKER dan voor heen

[Reactie gewijzigd door Xanquezer op 4 juni 2009 15:12]

Hey,

Bedankt voor je reactie! :)

Ik vind het jammer voor je dat er wat mis is gegaan met de bestelling, echter wil graag beamen dat het bovenstaande type echt de exacte Productcode is welke op de doos staat!

Ik kan me echter wel voorstellen dat een webshop besluit om een ander product uit te leveren (met dus exact dezelfde specs alleen een andere koeler).
Daarnaast is het ook nog goed mogelijk dat wanneer je deze kaart via de pricewatch link gekocht hebt bij een winkel er gelinked is naar het verkeerde product. (Door de user die het artikel/linkje heeft gesubmit).
Heb je wel gekeken naar de product foto's bij de webshop waar je de kaart hebt gekocht?
Als het daar om een andere koeler ging had je dat vast gezien. :)
volgens de asus site is de EAH4870/HTDI/512m met een RONDE cooler(die ik heb)
en de EAH 4870 TOP /HTDI/512m die van jou

ze verschillen bijna geen f*ck alleen het jasje..
maja maakt niet uit...

toch nog bedankt voor je zorgen en je reactie;)
Niet dat ik onherroepelijk mijn gelijk moet hebben ofzow....
Maar ik vind het jammer van de "verkeerde" aankoop nav deze review (probeer zelf iedere dag een perfectionist te zijn in alles wat ik doe...het is bijna een vloek).
Dit is wat er letterlijk op de productverpakking staat: Klik.
Daarnaast, als je naar aanleiding van deze review rechtsboven op Productinfo klikt word je doorverwezen naar dit artikel en de specs en afbeelding die bijgesloten zitten komen echt exact overheen. :)
Dus zoals ik al zei... zal een leverancier/webshop gewoon andere stock voeren.
dan ben ik nu erg benieuwd wat ik nu heb aangeschaft....

ik snap er ook nu niks meer van... 8)7

maar je idd. gelijk....
Ik overweeg de ASUS EAH4870/HTDI/512M, 512 MB aan te schaffen, met het doel lekker te kunnen gamen (COD4). Ben op zich wel fan van ASUS, maar de 512MB lijkt me wat weinig geheugen. Voor dezelfde prijs heb je ook de Sapphire ATI HD4870 VaporX,1GB.

Wat zijn jullie de voor of nadelen om voor de ASUS danwel de Sapphire te gaan?
Ik heb verder een QuadCore + 4gb intern met windows 7.

Grt rick
De kwestie Asus of Sapphire maakt niet echt meer uit...
Zijn beide goede vendors.
Ik zou kijken naar de features set ed.

En wanneer je wil gamen op een resolutie van 1600x900 of hoger zou ik niet voor de 512MB versie gaan, maar 1GB.