Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 11,6" (1366x768 TN), 32GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus EeeBook F205TA-FD015B Review

Sic 5 december 2014, laatste update op 13 december 2014, 1.748 views

Asus EeeBook F205TA-FD015B

Zeer fijn dingetje voor erbij, voor onderweg. Als hij maar een jaartje mee gaat kost ie al minder dan veel alternatieven.

Pluspunten

• lichter, lichtst
  • goedkoper, goedkoopst
  • battery life (10h film)
  • groot touchpad
  • geen bewegende delen (no HD, no fan)

Minpunten

• glanzend scherm, no touch
  • 32Gb storage, niet uitbreidbaar. (traag microSD 64Gb mogelijk)
  • 2Gb geheugen niet uit te breiden
  • Batterij niet te vervangen
  • linux support

Hij is binnen. 219 euro bij fnac.fr (AZERTY required) (233 totaal)
topdingetje. Ik weet niet hoe ze het doen, maar er is 20 gig vrij. 8 gig is voor een recovery partitie. Win8.1 is dus helemaal uitgekleed.
Windows draait vlot, niets te klagen. Surfen, youtube, etc (nog) even snel als op mijn dure thinkpad. en dat voor 4Watt TDP! (cpu). Het touchpad heeft me aangenaam verrast. lekker groot. je kan kiezen of je tapt of echt klikt. Ik begrijp de slechte berichten over de touchpad echt niet. (mischien later)
Er zijn geen linkse en rechtse muis knopjes. een deel van de touchpad wordt daarvoor gebruikt. Alleen de win8 gestures werken niet altijd even goed, maar die wil ik toch uitschakelen. Ik heb nog van die oude eee-tjes (1215px) liggen, die waren zeker niet zo impressive out of the box. Hij is bedoeld voor onderweg waar in mijn ervaring geen enkel stuk hardware het erg lang overleeft.

Heb jij ook een Asus EeeBook F205TA-FD015B?

Reviews door de redactie

Nice and short, zegt niet veel over het product. Kom op er valt toch wel meer te vertellen over een apparaat als deze. Je zou bijna zeggen dat je bij fnac werkt gezien je account zo vers is en je ook een keer een product release wilde aankondigen.
En van waar de vreemde mengelmoes Engels/Nederlands?
Wat doet dit apparaat met full-HD video en grote powerpoint bestanden?

[Reactie gewijzigd door nexhil op 5 december 2014 14:14]

pfffft. ook goedemorgen. Ik heb hem net binnen.
account sinds 2011, dacht ook een bijdrage te leveren. Lijkt wel de wikipedia community (oh shit, weer engels).
ik werk niet bij fnac, ook niet bij asus. gewoon enthousiast dat de goedkope netbook terug is. De minnen die ik geef zijn juist de zaken die je niet zo snel uit een release aankondiging kan opmaken.
fullHD en zware ppt's of pdf's zal ik nog wel eens testen. zoek de spelfoud.
Tegenwerpingen op minpunten (Gebaseerd op ervaringen met T200, ong. zelfde specs):
Geen mogelijkheid voor linux-Who cares?
32 GB opslag- meer heb je niet nodig. Met Internet Security, browser, Office, hulpprogramma's en codecs heb je nog zeker 10 GB over.
2 GB werkgeheugen-alweer, meer heb je niet nodig. Met Firefox met meerdere tabs open is er nog ca.900 MB over.
Batterij- Als deze net zo wordt opgeladen (De batterij wordt opgeladen tot 100%, daarna gaat automatisch de spanning van de batterij.en gaat pas weer laden als er minder dan 95% lading is) als de batterij in mijn 3 jaar oude Asus netbook dan hoeft hij niet vervangen te worden. Die batterij heeft na 3 jaar nog steeds 100% retaincapacity en gaat nog steeds 3 tot 5 uur mee (bij zwaar resp. licht gebruik). Vervangen wegens defect is een ander verhaal natuurlijk.

Touchpad zonder knoppen (eigenlijk clickpad) zit ook op mijn 'grote' Asus, ben ik dus al aan gewend. Gestures werken overigens prima op die laptop. Altijd nieuwste versie van Asus Smart Gesture gebruiken, 2 jaar geleden had ik problemen dat die stomme Charms bar steeds opdook als ik op de rechterkant van de pad zat, terwijl ik dat had uitgeschakeld. Sinds versie 2.2 geen probleem meer mee.

[Reactie gewijzigd door Ilex op 6 december 2014 01:58]

Even over Linux support, dat is niet helemaal waar. Je kan er natuurlijk gewoon Linux op zetten. Hier omschrijving van iemand die dit heeft gedaan:

Geen omschrijving over hardware support ervoor, maar neem aan dat dat wel goed zal zitten.
Op de pagina wordt inmiddels gemeld dat Wireless en geluid niet werkend te krijgen zijn. Jammer, anders was dit een leuk kerstcadeautje voor mezelf geweest.
Niet om door te zeuren, maar ik had in een review van dit apparaat op Amazon.com gelezen dat in ieder geval booten met een USB-stick met Linux niet werkt vanwege: (hoop gezwets over Linux waar ik niks van snap), maar kwam er op neer dat het iets was in het BIOS,
Dat is nog niet het ergste. (daar is omheen te werken)
maar Wireless en geluid ...not
Yes, zelf ondertussen ook gelezen. Erg jammer.

Eigenlijk is de reden waarom ik dit een interessante laptop vind is dat ie vooral heel dun is, dat maakt zo'n laptopje erg handzaam.
Voor niet ARM based laptopjes is dit het goedkoopste wat je kan krijgen met een dikte van 17,5mm. Wil je dunner dan dit ga je richting de Lenovo Yoga achtige dingen die beginnen vanaf 700 Euro.
Cool! dank je.
minpunt aangepast.