Specificaties 5,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

OnePlus One 64GB Zwart Review

PhiliPdB 5 december 2014, laatste update op 13 juni 2017, 262 views

OnePlus One 64GB Zwart (Product gekocht)

Goede high-end telefoon voor een niet al te hoge prijs met ook nog eens een hele goede camera.

Pluspunten

• Goed prijs/kwaliteit verhouding
  • Accuduur
  • Camera schiet RAW
  • Uiterlijk
  • Achterkant voelt fijn
  • Krijgt Android updates

Minpunten

• Schermgrootte (kan een nadeel zijn voor sommigen)
  • Touchscreen problemen (Word aan gewerkt)
  • Nog geen Camera API2 ondersteuning

Inmiddels heb ik deze telefoon alweer een half jaar. Tijd voor een uitgebreide review dus.
In deze review zal ik bij verschillende onderdelen en het uiterlijk van de telefoon langsgaan.
Allereerst het uiterlijk.

https://philipdb.com/OPOReview/OPO1.jpg https://philipdb.com/OPOReview/OPO2.jpg https://philipdb.com/OPOReview/OPO3.jpg https://philipdb.com/OPOReview/OPO4.jpg
OnePlus One

Uiterlijk
Ik vind het uiterlijk van deze telefoon heel mooi. De telefoon ligt, ondanks zijn grootte, goed in de hand.
Dit komt vooral vanwege zijn achterkant. Deze achterkant wordt door OnePlus 'Sandstone' genoemd, maar het voelt meer aan als stof. Waar de achterkant precies van gemaakt is weet ik niet, maar hij geeft wel best wel wat grip. Wat weer handig is als je deze telefoon met bijvoorbeeld fleece handschoenen aan gebruikt. Een ander punt is dat de achterkant ook bol loopt. (zoals u op de foto kunt zien) Dit zorgt er ook voor dat de telefoon lekker in de hand ligt.

Hardware algemeen
De hardware van dit apparaat vind ik heel goed, helemaal als je kijkt naar de prijs van deze telefoon. Dit vind is zeker positief te noemen. Ook het touchscreen vind ik goed werken. Ik hoor veel van mensen die problemen hebben met het touchscreen, maar zelf heb ik deze problemen nooit gehad. Overigens is OnePlus bezig om de touchscreen problemen op te lossen. (Bron)

Prestaties
Onder de motorkap zit zeer goede hardware, met hele goede prestaties. Bij de AnTuTu benchmark heeft deze telefoon zelfs een score van 48396.
https://philipdb.com/OPOReview/AnTuTu1.png https://philipdb.com/OPOReview/AnTuTu2.png
AnTuTu scores
Voor mij is dit een hele goede score voor een telefoon van inmiddels al een jaar oud! Dus het is zeker een pluspunt.

Scherm
Zoals ik al zei zijn er mensen die problemen hebben met het touchscreen van de OnePlus One. Dit betekent vooral dat aanraken van het scherm niet altijd goed werkt en dat multitouch ook niet altijd werkt. Dit is jammer, maar het geldt zeker niet voor elke OnePlus One.
Verder is het scherm van goede kwaliteit en kan ik er geen pixels op zien. Het scherm is ook vrij groot, maar daar heb ik verder geen problemen mee. Ik heb er zelfs niet aan hoeven wennen, terwijl mijn vorige telefoon een 3,3" scherm had. Ik zou nu zelfs niet meer terug kunnen naar schermen die kleiner zijn dan 5,5". Verder is de telefoon ook niet heel groot voor zijn schermgrootte. Kijk bijvoorbeeld naar de iPhone 6 plus. Die heeft een even groot scherm als de OnePlus One, maar is toch 5,20mm hoger en 1,90mm breder dan de OnePlus One.

Camera
De OnePlus One heeft een hele goede camera vind ik. Vooral als je er even de tijd voor neemt om foto's te nemen. Ook kan deze camera foto's in RAW formaat schieten. Dit zal niet iedereen wat aanspreken, maar het komt erop neer dat je je foto's achteraf zelf nog goed kan bijstellen, terwijl anders de camera dat voor jouw doet. Ik vind het overigens wel jammer dat de OnePlus One NOG geen Camera API2 ondersteunt. Dit zorgt er namelijk voor dat je een app als Manual Camera kan gebruiken. In deze app kan je alles, zoals exposure, witbalans, ISO en nog veel meer, zelf instellen. Gelukkig heeft OnePlus gezegd dat de Camera API2 wel wordt ondersteunt in de volgende update.

Foto's
https://philipdb.com/OPOReview/OPO_CAM_STOCK_1.jpg https://philipdb.com/OPOReview/OPO_CAM_STOCK_2.jpg https://philipdb.com/OPOReview/OPO_CAM_STOCK_3.jpg
Onbewerkt; Stock camera

https://philipdb.com/OPOReview/OPO_CAM_FV5_1.jpg https://philipdb.com/OPOReview/OPO_CAM_FV5_2.jpg https://philipdb.com/OPOReview/OPO_CAM_FV5_3.jpg https://philipdb.com/OPOReview/OPO_CAM_FV5_4.jpg
Onbewerkt; Camera FV-5

Geluid
De speakers van de OnePlus One maken een heel goed geluid voor een smartphone. Het zijn stereo speakers, wat niet elke telefoon heeft die twee speakeruitgangen heeft :P, en MaxxAudio. MaxxAudio is net zoiets als HTC Boomsound™, maar dan dus van MicroMaxx. Dit verbeterd de geluidskwaliteit best wel. Niet alleen van de speakers trouwens, maar ook van je oortjes en alle andere apparaten die je aan je telefoon kan aansluiten en waarover je dan muziek kan afspelen.
De equalizer zelf is overigens makkelijk te gebruiken. De app is overzichtelijk en fijn te gebruiken.

Equalizer

Batterij
De batterij van deze telefoon is zo goed dat je je soms afvraagt waar hij zijn energie vandaan haalt. Zelf gebruik ik mijn telefoon best veel (echt heel veel :P) en de batterij gaat dan ongeveer een dag mee. Ik heb wel een tijdje volgehouden om mijn telefoon minder te gebruiken, en dan gebruikte ik hem nog regelmatig, en toen kon ik ongeveer twee dagen doen met ÚÚn acculading. Zoals ik dus zei, ik doe nu ongeveer een dag op een acculading, maar met in het achterhoofd hoe regelmatig ik m'n telefoon gebruik, is dit een hele prestatie.

Software
De standaard meegeleverde software van de OnePlus One is CyanogenOS 12. Dit is eigenlijk de cyanogenmod versie die standaard op telefoons ge´nstalleerd kan worden. Deze software biedt veel aanpassingen aan in het systeem om zo je telefoon te personaliseren. Zo heb je bijvoorbeeld een ingebouwde thema manager, waarin je het uiterlijk van je systeem kan aanpassen. Vooral de 'off-screen gestures' vind ik heel handig. Dit zorgt ervoor dat als je scherm uitstaat je erop kan dubbeltikken om hem en te krijgen en ook dat je dan bijvoorbeeld een 'V' tekent en dan gaat je zaklamp aan.
Wat ook een hele handige functie in CyanogenOS is, is dat er een 'Privacy Guard' is ingebouwd. Deze zorgt ervoor, als hij ingeschakeld is, dat app niet meer je locatie of contacten of dergelijke kunnen bekijken. Hiervoor hebben ze toestemming nodig van de 'Privacy Guard'.

https://philipdb.com/OPOReview/SS_TC_1.png https://philipdb.com/OPOReview/SS_TC_2.png https://philipdb.com/OPOReview/SS_PG.jpg
Eerste twee van links: Thema manager; Helemaal rechts: voorbeeld Privacy Guard

Een nadeel van CyanogenOS vind ik, dat het met vrij veel bloatware komt. Gelukkig is dit allemaal gewoon te verwijderen, dus kan ik het niet echt als een minpunt noemen. Andere minpunten over de software heb ik eigenlijk niet.

Een groot pluspunt aan deze telefoon is dat rooten en het flashen van custom roms (andere software dan normaal ge´nstalleerd is) allemaal door OnePlus wordt ondersteunt, terwijl dat de meeste fabrikanten dat niet doen. Zo vervalt de garantie niet als je je OnePlus One root, terwijl ik verder geen andere fabrikant kan noemen waarbij dat ook zo is. Ook het flashen van een custom rom wordt dus ondersteunt door OnePlus. Deze twee dingen maken het toch ook een hele interessante telefoon voor de Android gebruiker die iets meer van Android weet dan de gemiddelde gebruiker, maar ook voor ontwikkelaars is dit een hele interessante telefoon.

Zoals ik al zei is dit een interessante telefoon voor de 'boven-gemiddelde Android gebruiker', maar ook voor mensen die gewoon een goede telefoon willen. En voor iedereen die ervaring heeft gehad met goedkope telefoons en daar het gevoel 'Hoe lager de prijs, hoe slechter de telefoon' aan heeft overgehouden, dit is echt een hele goede telefoon met een niet al te groot prijskaartje!

Heb jij ook een OnePlus One 64GB Zwart?

Meer advertenties