Specificaties Hardeschijfkoeling (passief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-2HC2 Fanless HDD Cooler Review

Palomar 2 juli 2005, laatste update op 2 juli 2005, 1.186 views

Zalman ZM-2HC2 Fanless HDD Cooler

Pluspunten

• Demping read/write acties

Minpunten

• Slechte koeling bij weinig airflow; bij betere airflow is een HD ook zonder dit product te koelen.

Koelvermogen Score: 2
Doel van aanschaf
Ik heb deze koeler/demper aangeschaft omdat ik een stil systeem wilde hebben en mn harddisk zonder koeling behoorlijk warm werd (50 graden). De zalman leek mij een geschikte opossing hiervoor.

Installatie
Het vastzetten van de koeler aan de HD is vrij eenvoudig. Gewoon vastschroeven en klaar. Het monteren van het geheel in een 5,25 bay is wat lastiger. Vooral omdat er ook een aarde-draadje moet worden vastgezet is het een licht gepriegel ;). Al is dit ook afhankelijk van je kast.

Koelvermogen
Over het koelvermogen van dit product was ik erg ontevreden. Het is de bedoeling is dat je hem in een 5,25 bay inbouwt (kan ook op de bodem van je kast als je daar gaten in gaat boren, maar dat doe je niet zo gauw). In zo'n bay is weinig airflow, waardoor mn HD gewoon weer 50 graden werd. Ik had verwacht dat dit product dermate ontworpen was dat het met weinig airflow afkon, maar dat was dus niet het geval :( Ook toen ik de plastic plaatjes voor de 5,25 bays weghaalde (waardoor er frisse lucht bij kan) veranderde er niks aan de temp.
Toen het warmer weer werd en de HD over de 50 graden idle werd heb ik maar provisorisch een 80MM fan aan de voorkant van mn kast gezet direct tegen de zalman koeler aan. Toen werd de HD wel koeler, maar zo'n fan aan de buitenkant van je case is natuurlijk geen gezicht ;) (zie bijgevoegd fotootje).

Uiteindelijk heb ik niet veel later maar een nieuwe case gekocht (antec sonata). Hierbij kun je een 120MM fan (@5V, stil) bij de HD's zetten. De HD wordt nu zonder die zalman koeler nog maar 30 graden. De Zalman heb ik nu dus gedegradeerd naar mn oude PC.

Demping
Alhoewel ik de Zalman ZM-2HC2 primair had gekocht om te koelen heb ik wel even gekeken naar de demping van het geluid. In idle modus maakt het voor mijn maxtor dm9 geen verschil. Deze is al onhoorbaar. Bij read/write acties merk je wel dat ie minder 'bonkt' in de kast. Op dat punt scoorde de zalman dus wel redelijk. Al heeft mn huidige nieuwe case al dempende rubbers bij de HD's, wat de zalman op dit punt ook overbodig maakt.
De zalman zit nu dus in mn oude PC met een oudere, lawaaiige 7200rpm maxtor schijf. Deze schijf maakt idle een duidelijk 'draai'-geluid (wat veel oudere schijven wel hebben). De zalman is niet in staat om hier iets aan te dempen. Demping is vooral bij read/write acties.

Ik heb deze Zalman ZM-2HC2 enigszins beschouwt als een miskoop. Het koelende effect is erg klein. Alleen met voldoende airflow heb je er iets aan, maar dan kan een HD ook wel gekoeld worden zonder deze (ruimte innemende) Zalman koeler. Sinds ik een nieuwe kast heb gekocht met een betere airflow is de Zalman totaal overbodig geworden en is hij weer uit gebruik (in oude pc gezet).
Alleen de demping van read/write acties was positief.

Heb jij ook een Zalman ZM-2HC2 Fanless HDD Cooler?

maar zo'n fan aan de buitenkant van je case is natuurlijk geen gezicht
Ik zou trots zijn, heb nog nooit eerder een leukoplast gemonteerde fan meegemaakt :Y)
Ik moet zeggen dat je als koper van deze Zalman dus niet echt hebt nagedacht. Deze is enkel gebouwd om het koeloppervlak te vergroten. Dan moet er natuurlijk nog wel iets zijn om de warme lucht af te voeren. Niet meer dan logisch dat je dan een goede airflow nodig hebt, dat moet bij elke passieve koeling.
Ja, maar wanneer zitten de 5¼"-rekken nou ook goed in de luchtverplaatsing?
Het is precies zoals de reviewer zegt, Zalman maakt wel mooi zo'n geluids/trillings-absorberend rekje, maar die moet dan wel voor en boven in de kast.
(Of op de bodem dan, maar gewoonlijk niet.)
En daar heb ik toch eigenlijk nooit een ventilator gezien die deel uit maakt van de algemene koeling.

Je zou eigenlijk een ventilator aan de zijkant maar dan boven in moeten hebben.
Of zoals meer en meer nieuwere kasten een grotere boven in het "dak" hebben hangen.
Warmte gaat meestal toch naar boven.
Daar moet je dan ook over nadenken. Bij mij staat ie lekker op de bodem, waar al die warme lucht dus niet is en achter een 12x12cm fan. Verder zijn er meer van dit type HDD-coolers ook voor 5,25bays. Zou bij mij ook geen probleem zijn overigens. Een mooi rooster oid maken en je airflow doet de rest. Er zijn trouwens ook genoeg kasten met meshed voorkan of 2x 12cm fan voorin.