Ducky Zero DK2108 (Cherry Brown) Review

TERW_DAN 5 december 2014, 1.729 views

Ducky Zero DK2108 (Cherry Brown)

Een eenvoudig, betaalbaar mechanisch keyboard dat doet wat 't moet doen, zonder al teveel tierelantijnen.

Pluspunten

• Goed typecomfort
  • Lekker simpel design
  • Geeft lekker geluidje.

Minpunten

• groene ledjes voor caps-, num-, NK, winkey- en scrolllock
  • Pootjes hadden wat steviger gemogen

klikbaar voor groot

Geluidsproductie
Typen op de Ducky
Gamen op de Ducky
Tot slot

Ik werk al een tijdje met een mechanisch keyboard, de Razer Blackwidow, maar echt kapot was ik nooit van dit keyboard. De reden dat ik 'm had was omdat ik 'm had gekregen, dus had ik niet veel reden tot klagen. Maar toch wilde ik een keer wat anders. Het voornaamste dat ik vervelend vond aan de Razer was die rij macrotoetsen aan de zijkant, die ik vaak indrukte als ik de CTRLknop nodig had en daarbij maakte hij wel vrij veel geluid. Nu vond ik dat nog niet eens zo heel erg, maar ik wilde toch wat anders. Daarbij heb ik hier meerdere systemen staan, dus een extra keyboard erbij was op zich altijd wel bruikbaar.

Na wat zoekwerk kwam ik uiteindelijk uit op de Ducky Zero DK2108. Wat mij vooral aansprak aan dit keyboard was het eenvoudige design zonder al teveel poespas op het keyboard, iets dat mijn Blackwidow wel had (denk aan USBpoorten, audiohubs, oplichtende logo's, macrotoetsen en dergelijke). Dat hoefde ik eigenlijk allemaal niet, ik wilde gewoon een standaard zwart keyboard.

De andere kandidaten die ik op het oog had waren de Steelseries 6Gv2 en de Corsair Compact K65. De SteelSeries kreeg niet zulke hele goede reviews, en hoewel het compacte keyboard van Corsair me wel aansprak gebruik ik het numerieke gedeelte eigenlijk nog best vaak. Over de Ducky Zero hoorde ik vooral goede dingen, dus toen ben ik voor die gegaan, met het idee dat je toch altijd eerst even op een keyboard getikt moet hebben voordat je echt weet of hij fijn werkt of niet. Hoeveel reviews je ook leest, geen enkele kan het gevoel precies beschrijven dat je precies snapt wat er bedoelt wordt, tot je een keer op zo'n keyboard gerammeld hebt. Zo ook met deze Ducky.

Specificaties
volume –
calculator
OverigeN-Key Rollover
Dual layer PCB

Er zijn 3 verschillende Ducky's, eentje met Cherry MX Blueswitches, eentje met Cherry MX Brownswitches en eentje met Cherry MX Redswitches. Ik heb gekozen voor de Cherry MX Brown. Browns zijn wat stiller dan de Blues en zijn daarnaast iets makkelijker in te drukken.

Toetsen

klikbaar voor groot

De toetsen zitten stevig vast op de switches, wiebelen nauwelijks en hebben een consistente 'feel'. De meeste toetsen hebben enkel de switch waar ze opzitten, maar de grotere toetsen hebben nog stabilizers, zodat die toetsen nog wat steviger aanvoelen. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld de shift-toetsen, backspace toets en in het bijzonder de spatiebalk.

De Cherry MX brownswitches

De Cherry MX brownswitch met daarnaast twee stabilizers

De switch en stabilizers onder de spatiebalk.

De keycaps zijn gemaakt van ABSplastic en lasergegraveerd. Her en der lees je dat dit wat goedkoper aanvoelt, en er wat slijtage optreed na verloop van tijd, maar in de maanden dat ik dit keyboard in gebruik heb kan ik nog niet zeggen dat ik daar echt heel veel last van heb, op de spatiebalk na, die op het punt waar ik op druk met m'n duim hij iets kaler begint te worden, maar dat is lang niet zo erg als ik op de meeste andere keyboards heb gehad, dus dat vind ik niet eens zo'n heel er probleem.

Indeling
De indeling van het keyboard is verder een redelijk standaard QWERTYlayout, met een kleine enterknop.

Boven het numpad zitten nog wel een aantal extra toetsen. Hiermee kun je het volume bedienen (mute, harder en zachter) en zit er een knop voor de rekenmachine. Die laatste had voor mij achterwege mogen blijven, want die gebruik ik echt nooit. Het zou mooi zijn als die knop eventueel te herprogrammeren was, maar dat is volgens mij niet mogelijk.

Normaliter zitten boven het numpad de ledjes voor numlock, capslock en scrollock. Deze zitten bij dit keyboard in de desbetreffende toetsen zelf. Deze zijn groen, en dat vind ik eigenlijk wel een beetje jammer, ik had liever een neutrale witte led erin gehad, zeker als je de roze keycaps erop hebt vloekt het een beetje.
Ook de F10 en F12 toets hebben een lichtje, de F10 toets kun je ook gebruiken om de Windowstoets te locken en de F12 toets kan de NKRO functie aan en uitzetten (hierover in 't volgende stukje meer).

USB vs PS/2
Ik wilde eigenlijk een keyboardje met PS/2, maar daarin is de keuze niet zo heel erg groot meer. Het voordeel van PS/2 dat het werkt met interrupts in plaats van met polling, waardoor de reactie directer zou moeten zijn, en je geen last hebt van het feit dat je maar een beperkt aantal toetsen tegelijkertijd in kan drukken.
Het eerste punt is niet zo'n heel groot probleem, met een pollingrate van 125Hzw wat standaard USB2.0 is heb je een vertraging van maximaal 8ms. Omdat ik zelf toch niet verwacht dat ik zo snel kan typen of games speel waarbij die paar miliseconde nog een verschil gaan maken leek me dat niet echt een grote drempel. Daarbij kun je de pollingrate altijd nog wat tweaken, maar daar heb ik me voorlopig nog niet mee bezig gehouden.

Het tweede punt vond ik wel wat belangrijker, ik heb meerdere USBkeyboards gehad die het probleem hadden dat op het moment dat je een toets indrukte, bepaalde andere toetsen blokkeerde omdat je die niet allemaal tegelijkertijd in kan drukken. Dat zou met dit keyboard niet meer voor hoeven te komen, omdat het bord beschikt over een functie die N-Key Rollover heet. Wat deze in feite doet is het keyboard presenteren aan het OS als meerdere keyboards, waardoor er meer aanslagen tegelijkertijd geregistreerd kunnen worden, zonder dat deze elkaar in de weg zitten. Om compatibiliteit te voorkomen kun je dit ook nog aan- en uitschakelen op dit keyboard en daarmee was voor mij eigenlijk de laatste drempel om nog een PS/2 bord te zoeken weggenomen.

Voor zover ik heb kunnen achterhalen zijn er geen toetsencombinaties die ervoor zorgen dat bepaalde toetsen geblokkeerd worden, zelfs niet bij het indrukken van een stuk of 8 toetsen tegelijkertijd, iets dat ik naar alle waarschijnlijkheid niet zo heel vaak ga doen.

Accessoires
In de doos vinden we naast het keyboard nog een paar andere zaken. Zo heb je een plastic cover voor over je keyboard. Ik denk niet dat ik die veel ga gebruiken, want het lijkt me teveel moeite om dat ding iedere keer weer over je keyboard te leggen, maar stel dat je wilt zorgen dat je niet teveel last hebt van stof of huisdieren, dan kan het best makkelijk zijn.

De Ducky keycappuller

Daarnaast zit er een keycappuller in, en een setje roze keycaps voor de W A S D toetsen. Met de keycappuller kun je heel makkelijk toetsen los maken van je keyboard en vervangen door nieuwe of andere keycaps. En mocht je ooit het keyboard eens goed schoon willen maken, dan kun je dat op deze manier vrij makkelijk doen.

Geluid
Mechanische keyboards maken wat meer geluid als keyboards met rubberdomes (wat het grootste gedeelte van de keyboards is die je tegenwoordig ziet). Sommige mensen vinden het hinderlijk dat een keyboard wat meer geluid maakt, maar ik vind het met deze Cherry MX Browns best meevallen. Hij is een stuk stiller dan de Razer Blackwidow met Blue switches die ik hiervoor had, maar nog steeds hoor je hem beduidend beter dan een standaard keyboard.
Toen ik dit bord op m'n werk binnenkreeg heb ik 'm natuurlijk gelijk even aangesloten, maar dat werd door mijn collega's niet heel erg in dank afgenomen die allemaal vonden dat het keyboard teveel geluid maakte. Ergens kan ik me daar nog wel wat bij voorstellen in een rustig kantoor waar mensen proberen na te denken, dat het geklik wat afleidt.

Maar voor thuis vind ik het ding helemaal geen hinderlijk geluid maken eigenlijk. Natuurlijk hoor je de aanslagen wat beter dan bij een regulier keyboard, maar storend vind ik dat allerminst. Als je hier zelf niet van houdt dan moet je wegblijven bij een mechanisch keyboard, maar vervelend vind ik het zelf niet in elk geval.

Typen op de Ducky
Het typen op de Ducky gaat best lekker. De toetsaanslagen zijn niet te zwaar, maar je voelt wel dat je op een keyboard aan het tikken bent, iets dat je op veel rubberdome keyboards simpelweg niet hebt. Het tikken gaat lekker vlot, ik heb het idee dat ik er sneller op kan typen dan op een gemiddeld keyboard, en dat is natuurlijk altijd handig meegenomen, zeker als je wel eens wat lange stukken moet schrijven.

De toetsen hebben net wat minder weerstand dan keys met een blue switch, en dat merk je er wel aan. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit of ik blue of brown nu het fijnste vindt typen, maar beide werken best lekker. Dus klagen over dit keyboard zal ik sowieso niet doen.

Verder is het keyboard best zwaar, met 1,2KG, waardoor hij ook fatsoenlijk op z'n plek blijft liggen en je echt het idee hebt dat je op een degelijk bord aan het typen bent. Iets dat ik met simplere keyboards niet altijd had, die wilde nog wel eens verschuiven of gewoon wat minder stabiel lijken.

Daarnaast is dit het enige keyboard waarbij ik de pootjes aan de onderkant niet prettig vind, dus die zijn gewoon ingeklapt, bij bijna alle keyboards had ik die dingen uitgeklapt omdat je anders een vrij plat keyboard hebt, maar dit bord is van zichzelf al prettig vormgegeven dat je er makkelijk op kunt tikken, ook voor langere tijd.
Op zich komt dit goed uit, want de pootjes zijn niet bijzonder stevig, en ik heb er al eentje afgebroken tijdens een lanparty. Ik had misschien voorzichtiger moeten zijn met m'n keyboard, maar het pootje had ook wel ietsje steviger kunnen zijn. Op zich geen ramp, maar het is wel een puntje om op te letten als je je keyboard in je lantas gooit.

Ik heb de Ducky nu al een paar maanden in gebruik en ben er tot dusver dik tevreden mee als het aankomt op typegemak. De aanslag gaat lekker en de hoeveelheid typo's die ik maak lijkt een stukje lager te liggen dan op m'n Blackwidow, waarbij ik het idee had dat ik wat vaker toetsen omwisselde tijdens het tikken.

Gamen op de Ducky
Ik ben niet echt een die-hard gamer, maar een spelletje op z'n tijd speel ik natuurlijk wel. Een fijn keyboard is dan ook wel prettig. Ik speel eigenlijk van alles en nog wat, dus ik hoef niet een keyboard te hebben dat heel specifiek praktisch is voor een bepaalde game, maar gewoon een goede allrounder.
En dat is de Ducky voor mij in elk geval wel. Misschien dat de keuze voor MX Brownswitches niet de meest voor de handliggende optie is om te gamen, als ik de meningen van anderen mag geloven, maar voor mij werkt het prima. Ik merk tijdens gamen niet echt verschil tussen brown en blue als je er eenmaal een beetje aan gewend bent.

De mogelijkheid om de Ducky-key (ofwel de Windowstoets) uit te zetten gebruik ik in de praktijk bijna nooit, maar het is fijn dat de mogelijkheid er is.

Deze Ducky Zero heb je nu voor zo'n 90 euro in huis. Voor een keyboard is dat vrij aan de prijs, maar voor een mechanisch keyboard vind ik de prijs op zich nog wel meevallen. Er zijn wat goedkopere alternatieven op de markt, die je voor zo'n 25 euro minder hebt, en je hebt keyboards die nog het dubbele kosten van dit exemplaar. Dat vond ik zelf weer een beetje overdreven, 90 euro vond ik eigenlijk wel genoeg voor een toetsenbord, maar ik denk dat dat het wel waard is. Een deel hangt natuurlijk af van hoe lang het keyboard meegaat, maar de bouwkwaliteit ziet er prima uit, dus ik denk dat ik nog wel een aantal jaren plezier kan hebben van dit keyboard.

Tot slot
Dit keyboardje bevalt me best prima. Ik twijfel nog een beetje of mijn volgende er weer een gaat worden met Cherry MX Brown of Cherry MX Blue, maar met dit bordje kan ik prima uit de voeten.
De prijs is even het overdenken waard, maar als je bedenkt dat het wel een erg degelijk keyboard is, dat niet na een jaartje weer afgeschreven wordt leek het me een beste investering.

Ik heb er vooralsnog geen moment spijt van gehad dat ik dit bord gekocht heb, en kan 'm iedereen aanraden.

Heb jij ook een Ducky Zero DK2108 (Cherry Brown)?

Leuke review! Kreeg ik deze maar voor pakjesavond }>

Ik denk dat ik ook deze neem, maar switch weet ik niet zo goed... Ik ben een redelijke allrounder. Ik las dat de browns dan wel geschikt waren?

Jammer dat ze niet een pauze knop hebben ipv een rekenmachine knop!
Als allrounder vind ik brown inderdaad lekker. Het is een beetje wennen, en natuurlijk persoonlijk, maar ik vind Browns nu lekkerder tikken dan Blues.