Specificaties 73GB 3.5" HDD (SATA-150) - Bekijk alle specificaties

WD Raptor WD740ADFD, 73GB Review

tygetjuh 18 maart 2009, 489 views

WD Raptor WD740ADFD, 73GB

Pluspunten

• Erg snel, vooral acces times

Minpunten

• Veel lawaai
  • Prijs/prestatie ligt te hoog
  • Niet veel schrijfruimte

Om mijn game-pc en workstation zo snel mogelijk te maken, heb ik niet alleen voor een quadcore processor en een snelle videokaart gekozen, maar ook voor een snelle harde schijf. Op moment van aankoop was de WD Raptor de snelste in z'n soort. Daarom heb ik er twee besteld, om deze in striping RAID te gaan gebruiken.

Helaas is m'n onboard RAID controller niet zo best en heeft het vrijwel geen zin om hiermee twee Raptors in RAID te zetten. Daarom gebruik ik ze voor verschillende besturingssystemen (een voor Debian Linux en een voor Windows XP). Omdat 73 GB niet erg veel is, gebruik ik ze altijd als C-schijf (of / onder Linux) en heb ik een tweede schijf voor data opslag. Het starten van het besturingssysteem, programma's en het laden van games gaat heerlijk vlot.

Tegenwoordig zijn de 7200 rpm schijven echter zo snel, dat zelfs m'n 'goedkope' Samsung Spinpoint F1 500 GB (HD502IJ) voor opslag bijna net zo snel is (data overdracht). De acces times blijven natuurlijk flink achter.

De schijven maken erg veel lawaai. Als de schijf idle draait, is het geluid net buiten m'n behuizing (en dus inclusief alle fans, etc.) ongeveer 51 dB. Zodra de schijf gaat lezen of schrijven, stijgt dit naar 57 dB en dat vind ik fors.

Zo lang de schijven blijven werken, blijf ik er met plezier gebruik van maken. Een Windows of Linux installatie en wat software past er precies op. Een nieuwe Raptor zou ik niet gauw kopen. Ze zijn erg duur en maken veel herrie.

Heb jij ook een WD Raptor WD740ADFD, 73GB?

Heb je ze in raid weleens geprobeert?, ookal is je raid controller niet zo goed het is wel een flinke snelheidswinst (waar je f1 niet tegen op kan in zijn eentje), en anders koop je een raid controller of een nieuw mobo.
Ik heb ze in RAID geprobeerd, maar het scheelde niet heel veel in de benchmarks en in de praktijk merkte je er vrijwel niets van. De reviews die ik gezien heb met een goede RAID controller geven wel hele goede resultaten, maar dat is het me niet waard.
Heb je niet per ongeluk RAID 1 geprobeerd dan (kan ik me bijna niet voorstellen gebruikt)? Raid 0 heeft toch echt wel veel snelheidswinst met het lezen van grote stukken data. Ik ben het trouwens wel eens met je dat ze veel lawaai kunnen maken, en best duur zijn voor de hoeveelheid opslag die je krijgt.
Ik heb zeker weten RAID 0 geprobeerd en met mijn setup gaf het weinig meerwaarde. RAID 1 gebruik ik voor m'n data met een andere schijf. Daarmee is geen snelheidsverschil op te merken.

Overigens hoef ik helemaal geen RAID 0 (meer). Ik vind de schijven in single modus snel genoeg.