Specificaties 5.1-set met subwoofer en 7x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Onkyo HT-S7705 Review

lucjuh8 4 december 2014, laatste update op 29 april 2015, 8.610 views

Onkyo HT-S7705

Een goede surround set voor het kijken van films voorzien van alle denkbare features zoals Atmos, 4K en netwerk functies die een spectaculair geluid geeft bij films. Helaas zijn de speakers wat minder geschikt voor muziek en doen wat af aan de capaciteiten van de receiver.

Pluspunten

• Ondersteuning voor bijna iedere standaard die nu beschikbaar is; Atmos, 4K, Internet Radio, Spotify, DLNA, Bluetooth etc.
  • Sublieme receiver die beter luidsprekers verdient.
  • Spectaculair geluid bij het kijken van films
  • Enige Dolby Atmos set nu beschikbaar.

Minpunten

• Speakers zijn niet erg geschikt voor muziek luisteren door de niet ideale integratie van de subwoofer.
  • De afwerking van de luidsprekers had beter gekund.
  • Atmos geen grote toevoeging, waarschijnlijk door het gebruik van reflectie speakers.
  • Vreemde zone B instellingen.

Geluidskwaliteit Score: 4

Als een van de vijf gelukkigen mocht ik van Tweakers 2 weken lang deze Surround set testen, dit is de enige set met ondersteuning voor de nieuwe surround standaard; Dolby Atmos. Het bijzondere aan de Onkyo HT-S7705 zijn de twee front luidsprekers, hier zitten namelijk speakers bovenop die het geluid reflecteren op het plafond om zo een hoogte effect te creëren. Ik was natuurlijk zeer benieuwd om dit zelf te gaan testen en mijn ervaringen zul je lezen in deze review

Deze hele set is verpakt in een flinke doos van ongeveer 40 kg.

Alles zit zeer goed ingepakt in de doos zodat niets beschadigd raakt, bovenop zitten alle accessoires en de receiver.

Daaronder zitten de speakers verpakt

Losse nog ingepakte speaker, voorzien van een kleurcode stickertje

Alle accessoires; speaker kabels voorzien van kleurcode, afstandbediening met batterijen, fm en am antenne, AccuEQ microfoon en rubberen voetjes voor de subwoofer.

De complete set bij elkaar.

Deze set is het paradepaardje van de Onkyo surround sets en heeft daarom ook enorm veel mogelijkheden. Om te beginnen; Dolby Atmos. Dit is de nieuwste codering voor surround geluid met hoogte speakers van Dolby maar meer daarover lees je verder in deze review. Alle netwerk mogelijkheden die je kan bedenken zijn ook aanwezig; Spotify connect, TuneIN, DLNA, Home Media, AUPEO!, Deezer en Pandora. Deze werken allemaal zeer goed via een WiFiof LAN aansluiting. Verder is er nog Bluetooth aanwezig maar dit is helaas zonder aptX waardoor de geluidskwaliteit niet subliem is. Daarnaast is er natuurlijk ook een remote app beschikbaar voor iOS en Android maar deze voegt helaas nauwelijks iets toe boven de gewone afstandbediening., Eeneen toetsenbord of touchpad zou een fijne toevoeging zijn. Wel maakt de app het makkelijker om de muziek van je telefoon of tablet af te spelen via DLNA, Wat ik dan ook veel heb toegepast. Er is ook een tweede zone aanwezig maar deze kan om de een of andere reden geen audio van een HDMI-input afspelen.

Voor zover het mogelijk is, is deze versterker echt Future-proof. Ondersteuning voor UltraHD met HDCP 2.2 en HDMI 2.0 waren tot op heden bijna alleen maar verkrijgbaar op receivers in een hogere prijsklasse maar bij de Onkyo zijn deze wel aanwezig. Hierdoor ben je de komende jaren verzekerd dat je niets tekort komt. Er zijn totaal 6 HDMI ingangen waarvan 4 met 4K ondersteuning en 1 met HDCP2.2 ondersteuning, ook zijn er 2 HDMI outputs. De calibratie gebeurt via Onkyo’s eigen accuEQ in plaats van de meer gebruikte Audyssey standaard. AccuEQ kon zeer accuraat de afstand tot de speakers inschatten maar corrigeerde het volume van sommige speakers terwijl dit niet moest. De versterker kan verder lagere resoluties opschalen naar 1080p en zelfs 4K met Qdeo technologie.

De achterkant van de receiver met alle aansluitingen.

De versterker ziet er gewoon uit als de meeste Onkyo versterkers en daarmee lijkt deze ook erg op bijna iedere versterker op de markt, niet bijzonder mooi maar ook niet lelijk. Ik heb het vermoeden dat de versterker gelijk is aan de TX-NR636 van ongeveer ¤ 400, die precies dezelfde specificaties en uiterlijk heeft als deze Onkyo. Daarentegen is de versterker is zeer goed afgewerkt, heeft een autoritair gewicht van ongeveer 10 kg en kwalitatief goede speaker aansluitingen. Gelukkig zijn er geen clipjes gebruikt zoals vaak te zien is bij Surround sets. Verder zijn er nog twee kleine dingetjes: de volumeknop heeft wat speling, wat ik niet zou verwachten bij een versterker in deze prijsklasse en het spotify stickertje zit er scheef opgeplakt

De speakers zijn een ander verhaal, ze zien er niet verkeerd uit maar ook niet bijzonder. Echter is de afwerking niet erg goed. Het fineer ziet er enorm nep uit, aan de achterkant en de onderkant zijn de randen van het hout niet afgewerkt waardoor deze extreem ruw aanvoelen en zelfs krassen veroorzaken op een houten ondergrond. De subwoofer voelt verder veel te licht en het lijkt alsof er geen enkele versteviging aanwezig is. De subwoofer klinkt erg hol wanneer je met je vingers er tegenaan klopt. De meegeleverde luidspreker kabels zijn erg dun en voor de achterspeakers in sommige gevallen te kort (8m).

Het aansluiten van de 7 speakers is gelukkig een makkelijke taak, al vergt het wel wat tijd.
Je bent even bezig met 7 speakers en alles dat daarbij hoort aan te sluiten maar dit gaat wel allemaal erg makkelijk. De speaker aansluitingen op de versterker hebben allemaal een eigen kleur die ook terug te vinden is in de kabels en de speakers zelf, wat een hoop zoek werk bespaart.
Het gaat zelfs zo ver dat er gekleurd plakband is gebruikt bij het verpakkingsmateriaal zodat zelfs de verpakte speakers, niet door elkaar gehaald kunnen worden.

Als je de eerste keer de receiver aan zet, krijg je een opstart procedure waarmee je de basisinstellingen zoals; aantal speakers, wifi verbinding, audio-bron en ook de AccuEQ calibratie kan je hier starten. De receiver is hier ongeveer 5 tot 10 minuten mee bezig zijn en laat achteraf de resultaten zien die aangepast kunnen worden.

In het dagelijks gebruik is de set zeer makkelijk hanteerbaar en is het selecteren van de inputs, automatisch of handmatig, geen probleem. Ook het selecteren van de juiste geluidssetting gaat ezeer makkelijk via de drie knoppen: game, music en movie.
De laatst gebruike geluidsseting wordt onthouden maar is ook in te stellen dat bij het opstarten een standaard geluidssetting wordt gekozen. Door op extra te drukken, kan elk van de instelling naar persoonlijke smaak gekozen worden. Daanaast zijn de menu’s redelijk overzichtelijk en logisch, al kan het soms even zoeken zijn naar instellingen of wat er precies mee bedoeld wordt. De snelheid van de interface zou wat mogen opgeschroefd worden om ons geduld niet zo op de proef te stellen.

Ik heb geprobeerd een tweede set luidsprekers aan te sluiten op zone B, hier kan je echter geen geluid van een HDMI bron naartoe sturen. Het volume van de speakers op zone B is verder ook alleen in het menu aan te passen en gaat niet mee als je het volume van de speakers op zone A aanpast. Ik vind de keuze voor deze versie van een tweede zone erg vreemd, het is niet zo dat er geen DAC aanwezig is voor zone B omdat er wel netwerk audio afgespeeld kan worden. Het aansluiten van een andere versterker op de pre-out van zone B werkt wel naar behoren ook al is het hier ook onmogelijk een HDMI bron voor te gebruiken, DLNA en analoge bronnen werken wel.

De app

De beeldkwaliteit heb ik vergeleken met een Onkyo HT-R548 en een directe aansluiting, het beoordelen heb ik gedaan op een Panasonic TX-L42ET60.

De beeldkwaliteit was zichtbaar scherper vergeleken met de HT-R548 en had misschien ook beter verzadigde kleuren. Er was geen verschil zichtbaar tussen een directe aansluiting en een pas-through door de versterker. De 3D waargave zag er scherp uit en hier is daarom ook niks op aan te merken. Helaas heb ik geen 4K TV en kan ik dus niet oordelen over hoe de beeldkwaliteit op een 4K scherm zou zijn en of de opschalingssoftware zijn gebreken heeft.

Het belangrijkste van deze set is natuurlijk de Atmos compatibiliteit, daarom een apart hoofdstuk. Dolby Atmos is een nieuwe manier van surround geluid. Bij reguliere surround wordt er per kanaal bepaald welk geluid er wordt afgespeeld. Bij Atmos is dit wat veranderd; het geluid wordt gezien als een object dat kan bewegen in alle richtingen en de versterker bepaald dan uit welke speaker het geluid moet komen. Hierbij kunnen dus ook hoogte-speakers in het plafond, of zoals in dit geval, reflectie speakers gebruikt worden. De meeste grote Hifi merken bieden al Atmos-enabled receivers aan maar voornamelijk op de duurdere modellen. Onkyo heeft daarom een primeur met, in het instap-segment, een Atmos- set aan te bieden. Zoals met iedere nieuwe technologie duurt het even voordat het goed verkrijgbaar is maar dit probleem wordt deels opgelost doordat receivers Atmos geluid kunnen decoderen uit Dolby TrueHD.

Ik heb even gezocht welke films al beschikbaar waren met Atmos en dat was nog alleen “Transformers; Age of Extinction”. Verder heb ik ook ergens een Atmos test Blu-Ray gevonden. Deze heb ik allebei uitvoerig bekeken en aan de hand hiervan beoordeeld. De versterker herkent meteen dat er een TrueHD bron gebruikt wordt en start de instelling Atmos. Ik had echt een enorm 3D geluid verwacht en om eerlijk te zijn,ben ik een heel klein beetje teleurgesteld. Het geluid is iets ruimtelijker dan met gewone surround en er zit wel iets van hoogte in, maar geen daadwerkelijke Atmosfeer. Zelfs bij een clip van de test Blu-Ray, waarin men zich in een regenachtig oerwoud bevind, leek de regen niet van boven te komen. Dit ligt waarschijnlijk aan de luidsprekers. Deze sturen het geluid naar boven en reflecteren dan op het plafond. Bij, de in het plafond gemonteerde luidsprekers,ben ik er van overtuigd dat het al wat beter klinkt. Het is zeker een toevoeging aan de gewone surround maar het is voor mij niet iets waar ik een geluidsset voor zou kiezen. Wel heeft de versterker bewezen er goed mee overweg te kunnen.

Treble
Het hoog van deze set is zeer goed, zeker de frontspeakers hebben dit erg goed voor elkaar. Het hoog is op geen manier vermoeiend en de cross-over van midrange driver naar tweeter is naadloos. Je kan bijna ieder klein detail in muziek of films horen en dat is iets dat niet vaak voorkomt in surround sets. De treble van de center speaker is vrij vergelijkbaar met die van de front speakers met misschien iets minder detail maar het verschil is niet groot. De surround speakers hebben een full range driver hierdoor is het hoog wel iets minder aanwezig en zijn ook de details wat minder goed hoorbaar. Ze klinken verder niet helemaal natuurlijk, er zit een kleine ruwheid in die je hoort als je alleen naar deze speakers luistert,. Om een duidelijk beeld te vormen van dit probleem kan overdreven vergeleken worden met een viool die wordt bespeeld door een zaag in plaats van een strijkstok.

Midrange
De midrange neemt het meeste geluid op zich in films en muziek, dit is daarom erg belangrijk. De hoge midrange is goed vertegenwoordigd in de front en center speakers, deze klinken ook erg fijn bij dames stemmen. De surround speakers doen het hier ook vrij goed maar net wat minder dan de andere speakers. Het midden van de midrange is bij de front en center weer goed aanwezig maar klikt ietwat hol, bij piano muziek klinkt het gewoon net niet natuurlijk terwijl dezelfde audio bestanden op andere speakers wel natuurlijk klinken. De surround speakers beginnen hier wat af te zwakken en zijn wat minder aanwezig. De lage midrange is waar deze set het minst goed in is, hier is een dipje aanwezig. Er is gewoon minder van dan de andere frequenties dit zorgt ervoor dat de muziek iets minder body heeft. Een bijkomstigheid van dit is dat mannenstemmen in films wat magertjes klinken. De resolutie van de midrange is verder niet subliem. Bij drukke muziek met veel instrumenten, zoals klassieke muziek van een symfonisch orkest, klinkt het bijna als één instrument, terwijl je bij betere luidsprekers wél de verschillende instrumenten kan onderscheiden.

Bass
De bass van de speakers frontspeakers is er wel maar gaat niet echt diep, de center gaat nog minder laag en bij de surrounds is eigenlijk niet meer te spreken van bass. Gelukkig is er een subwoofer bij geleverd. Bij films zorgt deze voor een zeer goed effect, de subwoofer klinkt ook verrassend laag gekeken naar het formaat en vermogen. Bij films trilt de gehele kamer zonder in kwaliteit te verminderen. Bij muziek is het een iets ander verhaal, daar is de subwoofer niet precies genoeg voor. Het klinkt allemaal redelijk hetzelfde, je hoort niet de precieze noot maar hoort wel een lage noot aanwezig is. Bij We Will Rock You van Queen klinkt het gewoon als een lage noot, terwijl je bij een goed subwoofer bijna iedere voet hoort neerkomen. Een bass drum die aangeklopt wordt terwijl er ook een basgitaar speelt, wordt bijna volledig afgezwakt waardoor je bijna geen verschil hoort met de basgitaar en nauwelijks hoort dat die aangeklopt wordt.

De volledige set
Het surround beeld is erg goed, de speakers hebben allemaal een vergelijkbare klank waardoor alles mooi overloopt en je niet kan bepalen uit welke speaker het geluid komt. De beeldvorming van het geluid is daarmee ook erg goed, je kan bijna exact bepalen waar het geluid vandaan komt, wanner Atmos niet gebruikt wordt. De Atmos speakers zijn moeilijk te beoordelen omdat deze maar heel weinig geluid werkelijk tot aan de oren brengen. Als alleen de front speakers gebruikt worden klinkt het allemaal nog redelijk goed maar voor muziek en zeker voor film, is het aan te raden alle speakers te gebruiken. De stereo van de twee front speakers alleen , is redelijk smal. Bij sommige luidsprekers lijkt het geluid breder dan waar de speakers staan, dat is helaas bij deze niet het geval. Het geluid van de front speakers is verder wel redelijk ruimtelijk en lijkt niet te zijn vastgeplakt aan de speakers. De subwoofer is helaas niet heel goed geïntegreerd in het geheel, de bass van de overige speakers stopt ermee voordat de subwoofer het overneemt.Dit is helaas niet volledig te corrigeren met de versterker en dus loopt het geluid niet mooi tot in de laagste noot. De lage midrange en hoge bass zijn gewoon te weinig aanwezig en mis je daarom ook. Muziek klinkt hierdoor een beetje flets met een beetje een losgekoppelde bass.

De receiver

De versterker heeft zelf natuurlijk ook invloed op de geluidsweergave maar minder dan de luidsprekers. De interne DAC is waarschijnlijk het belangrijkste onderdeel dat het geluid beïnvloed, dit is het deel van de versterker dat het digitale signaal van HDMI, optisch of coax omzet in een analoog audio signaal dat versterkt kan worden. De kwaliteit van de DAC heb ik getest met mijn Ultrasone HFI-780 koptelefoon om zo verschillen beter te horen doordat er geen echo’s of verschillen in speakers zijn. Ik heb het geluid vergeleken met mijn Onkyo HT-R548, xperia Z1 en HP DV6-7002ed laptop, deze lijken qua klankkleur allemaal erg op elkaar.

Het geluid van deze DAC is erg helder en heeft enorm veel detail, de treble is zijdezacht en alle details zijn zeer goed hoorbaar. De midrange is iets minder aanwezig dan ik zou willen, hier is wel ieder onderdeel van de muziek goed hoorbaar. Het onderscheid tussen verschillende instrumenten is zeer goed hoorbaar. Een nadeel van deze goede resolutie is het goed kunnen horen van slechte MP3 kwaliteit. De bass is hier iets minder aanwezig dan ik zou verwachten. De bass is er wel en gaat ook zeer diep maar is net niet zo luid als de rest, dit probleem is gelukkig goed te corrigeren met de equalizer van de versterker zelf. De versterker zelf geeft dus zelf een voortreffelijk geluid en de variaties in klank zijn dus volledig te wijten aan de luidsprekers. Ik heb ook een aantal dagen mijn eigen Dali Zensor 1 set aangesloten en dan hoor je dat de versterker veel meer in zijn mars heeft dan de speakers laten merken. Nu een tijdje mijn nieuwe set Monitor Audio BX5 vloerstaanders bi-amp aangesloten en dan valt op dat de versterker in stereo modus te veel bass heeft, in Pure-direct modus klinkt het was natuurlijker.

Deze complete set kostte bij de introductie ongeveer 1000 euro en is ondertussen alweer gezakt naar 900 euro. Voor dat geld heb je op dit moment de goedkoopste en enige set met Dolby Atmos functies plus nog een heleboel andere functies zoals netwerk-functies en 4K. De versterker is hoogstwaarschijnlijk gelijk aan de TX-NR636 van 400 euro, dit betekent dat de speakerset ongeveer 600 euro kost. Het is op dit moment niet mogelijk een 5.1.2 systeem samen te stellen voor die prijs. Als je echter niet zo veel geeft om Atmos, zijn er wel degelijk andere opties. Je kan voor ongeveer 300 euro een vergelijkbare receiver zonder Atmos vinden van Onkyo, de TX-NR535 en dan kan je voor 650 euro de Wharfedale DX-1 kopen. Het is zelfs mogelijk voor 200 euro minder de Harman/Kardon HKTS 16 te vinden, deze sets krijgen beide zeer goede reviews en zullen redelijk vergelijkbaar presteren met deze set. Als je meer muziek luistert, is het aan te raden om een 2.0 of 2.1 set te kopen met een surround receiver,om later eventueel verder uit te breiden naar surround. Met dezelfde TX-NR535 heb je dan nog 700 euro over voor 2 vloerstaanders, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor de Monitor-Audio BX5 of de Dali Zensor 5, wat beiden zeer goed beoordeelde luidsprekers zijn.

Over het algemeen is dit een zeer goede Surround set, bij het kijken van films is er weinig op aan te merken, bij muziek is het net wat minder maar zeker ook adequaat. De features van deze set zijn ongekend in deze prijsklasse met Dolby Atmos, 4K en netwerk functies. De receiver zelf is uitstekend waardoor je in de toekomst de mogelijkheid hebt de luidsprekers te vervangen zonder een nieuwe versterker te moeten kopen. Al bij al is dit een aanrader als je graag een Dolby Atmos set wilt hebben maar ook voor een gewone surround set is dit zeker een aanrader, voor puur muziek zijn er waarschijnlijk wel betere opties.

update 27-3; toevoegen zone B en kleine verbeteringen

Heb jij ook een Onkyo HT-S7705?

Mooie review. Erg duidelijk. +2. Ben benieuwd wie van ons hem uiteindelijk mag houden }>
Imageshack is nog steeds een waardeloze image host.
Precies wat ik had verwacht. De NR-TX636 met een goede set speakers, 2.0, 2.1 of 5.1, is een betere keuze dan deze set met Onkyo speakers. Goede uitgebreide review!
Ik wilde de set kopen en dan zone 2 gebruiken om mijn Sonos speakers aan te sluiten, maar nu lees ik dat het hdmi signaal niet doorgestuurd wordt naar zone 2...goed dat ik daar nu achter kom.
Zijn er andere/betere opties om dit voor elkaar te krijgen?
Ten eerste, de set is nu nog alleen maar voor 1000 euro te koop en dat is vrij veel gezien het prijsverloop van afgelopen jaar. Maar voor zover ik kan vinden is het nog steeds de enige Atmos set te koop dus als je perse Atmos wilt is dit toch nog een goede optie.
Een andere optie is een aparte versterker te kopen met een speakerset, de Onkyo TX-SR444 ondersteunt wel een gewone tweede zone en ook Atmos en kost nu ongeveer 300 euro. Houdt er dan nog steeds wel rekening mee dat alleen de front speakers van de eerste zone geluid geven en niet alle 5 de speakers. Het is ook altijd mogelijk naar een audiowinkel te gaan en het zelf te vragen of te testen, het is vaak redelijk lastig op internet exact de functies van een tweede zone te vinden.
Deze versteker is dan te combineren met een goede surround speaker set zoals de Kef E305, iets boven het budget met 790 euro maar wel erg goed volgens de reviews. Als je perse atmos wilt kun je een goedkopere set kopen zoals HK HKTS 16BQ en een setje Onkyo SKH-410 atmos speakers.
Hopelijk helpt dit je wat in je keuzes.