Specificaties 5.1-set met subwoofer en 7x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Onkyo HT-S7705 Review

LeVortex 4 december 2014, laatste update op 5 december 2014, 6.563 views

Onkyo HT-S7705

Van tweakers.net mocht ik twee weken lang de Onkyo HT-S7705 testen. Een hele taak en om tot een goed oordeel te kunnen komen heb ik veel films en series moeten kijken en muziek moeten luisteren. Uiteraard met veel plezier gedaan. Goede geluidskwaliteit voor een normale prijs.

Pluspunten

• Perfect geluid (voor zijn prijsklasse)
  • Spotify te bedienen zonder dat je tv aanstaat
  • Dolby Atmos zonder de extra speakers in het plafond

Minpunten

• Dolby Atmos voegt verder nog weinig toe

Geluidskwaliteit Score: 5
Featureset:
Aan aansluitingen geen gebrek bij de Onkyo HT-S7705. Hij heeft zeven HDMI-ingangen, 2 HDMI-out poorten, composiet video, optische audio-ingang, wat analoge poorten en composietingangen. Naast een aanwezige ethernetpoort worden uiteraard wifi en bluetooth ondersteund en is er nog een usb poort om een hardeschijf of usb stick aan te koppelen.

Van een home cinema set mag je tegenwoordig natuurlijk verwachten dat deze muziekdiensten als spotify, deezer en TuneIn ondersteund en diverse video formaten via dlna en netwerkshares kan afspelen. Dat laatste is alleen niet het geval. Het apparaat ondersteund via USB of dlna werkelijk geen enkel video formaat wat gezien mag worden als een gemis (al heb je natuurlijk al wel een tv dit naar alle waarschijnlijkheid wel kan). Ook wordt youtube niet ondersteund. Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat dit ook nergens geclaimd wordt, maar flitsende woorden als dlna en wifi streaming deden mij in eerste instantie gewoon anders vermoeden.

De set is futureproof doordat deze ook al 4k ondersteund (zowel het afspelen als het upscalen). Met een full-hd tv waar ik de set op heb aangesloten heb ik hier natuurlijk weinig aan, maar het is natuurlijk wel handig dat mocht je ooit een nieuwe tv kopen, je niet een nieuwe receiver nodig hebt.

Design:
De center speaker is niet al te groot en vooral als je de tv hebt opgehangen goed te plaatsen. Bij TV’s met standaard valt die wel voor het beeld door de hoogte. De twee front speakers zien er netjes uit. Dit zijn de zogenaamde atmos speakers en zijn een stuk groter dan de back speakers. Eigenlijk zitten in beide front speakers twee boxen waarvan de bovenste naar het plafond gericht is. Zowel de voorkant als de bovenkant zijn voorzien van speakerdoek.

De achter speakers zijn gewoon kleine rechthoekige doosjes. Niet zo bijzonder dus, maar wel makkelijk te plaatsen zonder dat je er last van hebt.

De receiver zelf is gewoon vierkant met een klein schermpje. Niet lelijk, maar meer er op gericht om niet op te vallen. Het schermpje laat wat info zien zoals welke ingang wordt gebruikt (tv/cd, net, aux en dergelijke) en een klein icoontje ingeval van de afgespeelde audio track.

Bouwkwaliteit:
De speakers zien er netjes uit, mooi afgewerkt (zowel qua lak als de stof kappen. Het voelt gewoon degelijk aan. De subwoofer is erg zwaar, maar niet overdreven lomp zoals je soms ziet.

De receiver is behoorlijk groot, niet erg diep, maar wel hoog en breed. De knoppen aan de voorkant voelen goed en wiebelen niet. Ook het materiaal is goed gekozen, wat het precies voor materiaal is weet ik niet, maar het voelt in ieder geval stevig aan.

Qua kabels zit alles erbij voor het aansluiten (behalve een HDMI-kabel), maar de kabel voor de achter speakers kan nogal kort zijn als je de kabels een beetje netjes wil wegwerken. Ook de kabel voor de subwoofer was aan de korte kant. De subwoofer moet ook gewoon in het stopcontact en moet door de korte kabel dan ook in de buurt van de receiver staan. Het zijn overigens wel standaard kabels die je bij de winkels kan kopen.

Beeldkwaliteit:
Beeld verbeterende functies en upscaling. Volgens het boekje kan het allemaal. Het upscalen heb ik niet kunnen testen wegens het gebrek aan een 4k tv. De beeld verbeterende functies werken ook alleen dan. Ik geloof er verder niet zo in. Het beeld is gewoon goed, maar dat ligt meer aan wat je de tv voorschotelt dan aan de set.

Er zijn wel wat instellingen te vinden om het contrast te verhogen en de helderheid aan te passen, maar ik verwacht niet dat dit veel gebruikte functies zijn.

Geluidskwaliteit:
De set ondersteund Dolby Atmos, wat een nieuwe techniek is, om zo een betere geluidsbeleving te krijgen. Dit kan door twee extra boxen hoger te plaatsen of zoals Onkyo heeft gedaan door bij de front speakers het geluid naar boven te richten zodat het weerkaatst en je hierdoor een ruimtelijker geluid krijgt. De film moet wel een speciale Dolby Atmos soundtrack hebben. Veel bioscoop films hebben deze soundtrack, omdat het daar al jaren toegepast word. Er zijn alleen nog maar weinig blu-rays die deze soundtrack hebben meegeleverd (op dit moment alleen Transformers). Bijna alle nieuwe films krijgen de soundrack wel mee en ik verwacht nog wat re-releases met de nieuwe soundtrack.

Er zijn wel demo filmpjes te vinden en deze heb ik dan ook beluisterd. Het geluid klinkt erg goed, maar veel verschil tussen atmos en gewoon dolby digital hoorde ik eigenlijk niet. Dit kan komen omdat het geluid gewoon te zacht is. Bij de kalibratie van de speakers hoorde je duidelijk een verschil in volume bij de atmos speakers. Het is mogelijk losse atmos speakers te kopen en deze dus wel op te hangen.

Bij veel films had ik daarnaast het gevoel dat ik bij gesprekken het volume wat moest opschroeven om de gesprekken te kunnen volgen om hem daarna weer zachter te moeten zetten. Uiteraard is het mogelijk om dit allemaal beter in te stellen door het volume van de center speaker iets te verhogen in het menu.

Ik heb diverse flac bestanden afgespeeld en ook dit werkte perfect. Met een druk op de knop kun je het geluid over alle boxen laten gaan of juist alleen van voren. De mode pure audio heb ik weinig gebruikt. Mijn voorkeur ging bij muziek (over het algemeen) uit naar multichannel waardoor het geluid wat voller klinkt omdat het uit alle speakers klinkt.

Gebruiksgemak:
De boxen aansluiten is niet heel moeilijk (alleen tijdrovend) doordat ze zijn voorzien van kleurcodering voor de kabels. Een enkele HDMI kabel naar de tv is voldoende voor het geluid (en eventueel beeld) mits je tv ARC (Audio Return Channel) ondersteund.

Met een bijgeleverde microfoon worden de boxen gekalibreerd (en dan hoor je ook gelijk of je de boxen goed hebt aangesloten).

Het duurde wel 4 dagen voordat ik ARC werkend had en ik dus geluid van de tv over de boxen kreeg zonder extra kabels aan te sluiten. Wat het probleem was is me nog steeds niet helemaal duidelijk. De tv stuurt het daadwerkelijke audio signaal naar de boxen, dus je houdt in dat geval gewoon de perfecte geluidskwaliteit. Ook in het geval van het afspelen van films via usb of streams (plex).

Ik heb natuurlijk niet alles kunnen testen, maar films kijken ging perfect. Spotify is te gebruiken vanaf je telefoon of tablet zolang je een abonnement hebt. Op de tv is alleen het huidige nummer (en hoelang deze al speelt) te zien. Jammer dat je niet het volgende nummer ziet. Verder gaat het apparaat automatisch uit zodra je de tv uitzet. Wel viel enkele keren het geluid weg bij spotify en was de receiver niet meer te vinden. Of dit aan een wegvallende wifi verbinding ligt of aan iets anders heb ik niet kunnen achterhalen.

De afstandsbediening werkt prima, je kunt snel wisselen van tv, naar film en spotify. Ook is snel te wisselen van audio voorkeur en heb je met een druk op de knop het geluid uit alle speakers (of juist niet). Niet alle knoppen zijn vanuit het normaal vasthouden van de afstandsbediening even goed bereikbaar. Hier wen je echter wel aan en dit is waarschijnlijk vooral in het begin lastig omdat je dan juist veel ermee bezig bent met instellingen en dergelijke.

Prijs:
De prijs is op het moment van deze review bij de meeste winkels net onder de 1.000. Persoonlijk zou ik dit niet overhebben voor een home cinema set, maar je krijgt natuurlijk wel wat voor dit geld. De geluidskwaliteit is gewoon erg goed. De bediening is erg prettig en je kunt er spotify en (internet) radio mee luisteren. Daarnaast heb je natuurlijk direct een hoop speakers en ben je in principe klaar voor de toekomst.

Oordeel:
Of je het aantal speakers kwijt kunt in je woonkamer is maar de vraag, maar de geluidskwaliteit is echt geweldig. Voor de muziekliefhebber is het erg handig dat hij met een app te bedienen is. Bij blu-ray films wordt het geluid uit de 7 (of 9 wanneer je de atmos speakers meetelt) speakers erg zuiver weergeven. Bij een dvd merk je niet echt veel verschil met wat goedkopere sets. De prijs zoals hierboven is genoemd is behoorlijk. Kijk je veel films, heb je een goede tv en luister je veel muziek dan is de prijs nog wel te rechtvaardigen.

Het design van de boxen is redelijk standaard, ze zijn zeker niet lelijk, maar een echt een opvallend design hebben ze niet op de front speakers na. Eventueel zijn er nog losse atmos speakers te koop om deze toch op te hangen mocht je nog meer film beleving willen hebben. Persoonlijk vind ik de huidige gebundelde speakers een stuk handiger dan losse speakers in verband met gaten boren en kabels wegwerken.

Het is jammer dat diensten zoals netflix en youtube niet aanwezig zijn. Dat zou het even snel een filmpje aanzetten nog makkelijker maken (ook al is het apparaat er niet voor bedoelt).

Het is een complete set waar op een HDMI-kabel na alles bij zit en je dus gelijk start klaar bent. Al met al een aanrader voor degene die een upgrade van het geluid wil en nog geen receiver en speakers heeft staan.

Links:
Op de website van Dolby staat een uitgebreide uitleg over het plaatsen van speakers, vooral handig omdat het plaatsen van de speakers belangrijk is voor Dolby Atmos.

Hier een lijst met films vanaf 2012 die de techniek ondersteunen (let op vooral bioscoop films, dus geen blu-rays, al zullen waarschijnlijk alle nieuwe films de atmos soundtrack meeleveren).

Enkele demo filmpjes met Dolby Atmos (wel naar beneden scrollen).

Goede kwaliteit audio bestanden om te testen zijn hier te vinden.

De specificaties volgens de site van de fabrikant.

Heb jij ook een Onkyo HT-S7705?

Je schrijft dat het 4 dagen heeft geduurd voordat je de HMDO ARC werkend had. Maar je bent er niet achter hoe dat precies kwam en waarom het nu wel werkt. Ben je daar nog ooit achter gekomen? Ik heb namelijk een vergelijkbaar probleem. Ook met een Onkyo receiver en een samsung TV (wel andere types). Alles werkt, behalve het geluid van de TV (smart TV of USB schijf) via de receiver laten lopen. Laat dat nou net zijn hoe ik de meeste films kijk.....
Hallo, Ben je er toevallig erachter hoe het probleem opgelost kan worden? Ik heb ook een Samsung TV en deze Onkyo en alles werkt behalve geluid via ARC. Alvast bedankt.
Ik heb het niet werkend gekregen. De oplossing was voor mij om een aparte optische kabel tussen TV en receiver te gebruiken. Dat werkt prima.
ok thanks! wel gek dat het niet werkt :(
Probeer eens een apparaat aan te sluiten op een van de achterste hdmi poorten (console/dvd speler oid). Toen werkte het bij mij opeens wel (ze konden daarna ook gewoon eruit en het bleef werken)

Ik neem aan dat je op je tv wel de ARC poort gebruikt? Dus je kunt nu al wel via de tv het geluid harder/zachter zetten (te zien aan de volume controls)

Ook zie je bij de tv instellingen al iets van externe luidspreker staan??