MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G Review

CykkVii 3 december 2014, 1.178 views

MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G

Deze grafische kaart voldoet zeker aan mijn eisen, maar helaas heeft deze kaart last van coil whine en is daar nog het probleem bij gekomen dat de RPM niet meer aan te passen is in MSI afterburner.

Pluspunten

• Zeer snel
  • Blijft zeer koel

Minpunten

• Coil Whine
  • Fan RPM niet meer aan te passen
  • Locatie voor voedingskabel

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Ik heb mij op 11 November weer gewaagd aan een nieuwe PC, en al gauw viel het oog op deze grafische kaart. Voorheen had ik namelijk een MSI GTX560 Ti met het welbekende en gerespecteerde TwinFrozr design.

Installatie:

Het installeren van deze kaart ging zeer makkelijk, hij zit momenteel in mijn mini-itx build, het enige wat ik kan zeggen bij een Mini ITX build is dat de locatie van de voedingskabel niet ideaal is, de kabel komt namelijk tegen de bovenkant van je kast aan. (Corsair 250D)

Prestaties:

Zodra ik alles klaar had om te testen heb ik besloten om eerst de bioshock infinite benchmark te draaien, waarbij het aantal frames per second aanzienlijk hoger lag dan bij mijn GTX 670 van EVGA.
Op een resolutie van 1920x1080 en ultra settings behaalde ik namelijk met gemak een minimum van 70 FPS en een maximum van 180 FPS.

Driverondersteuning

Ik heb hier ook niks aan op te merken, het is fijn om gebruik te kunnen maken van MSI afterburner, maar dit kan met iedere kaart.

Toelichting negatieve punten

Hoewel ik van de coil whine niet zo veel last heb en dit er al vanaf de aanschaf was is er na iets minder dan een maand een probleem ontstaan, hoe is de vraag.

De fans op deze kaart willen op geen enkele manier meer op de 0dB modus gaan, daarnaast is het ook niet meer mogelijk om het RPM van deze fans terug te draaien met afterburner. Helaas zal ik daarom ook een RMA moeten plegen.

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G?

Meer advertenties

Balen, ik heb zelf geen last van coil whine of een ander defect met deze kaart. Zelf zeer tevreden over de performance :)
Het schijnt dat alleen de eerdere modellen dit had, Dit kan ook de voeding van je computer zijn sinds slechte kwaliteit voedingen die meer/minder voltage geven ook coil whine op je voeding zelf geeft, maar verder werkt V-Sync tegen coil whine.
Ik heb sinds 2 weken een EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0. Deze heeft wel last van coilwhine boven de 100 fps. Voeding is erg goed (80 plus gold certificaat).

Dat klopt inderdaad dat V-Sync het tegengaat. Dat komt omdat hij dan het aantal hz van je beeld soort van omzet in FPS.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 6 februari 2015 19:30]

Bij mij is de coil whine verdwenen
Performance is niks mis mee!
Mocht het zo zijn dat hetzelfde issue krijgt met de fans die niet meer reageren op afterburner: de GPU reseaten helpt. Heb er nu geen last meer van!
GPU reseaten? Stekkertjes uit/in doen bedoel je?
Geheel loshalen van het moederboard als de PC (uiteraard) losgekoppeld is van 't stroom en dan weer terug zetten :)
Ik heb een kort vraagje. Ik wil deze kaart kopen maar ik hoor veel over coil whine. Ik vind het geluid persoonlijk niet zo erg, maar ik vraag me af of het ook negatieve effecten heeft? Weet u dat toevallig?
Even een reactie op je minpuntje "Fan RPM niet meer aan te passen". Dat kan met het programmaatje "MSI Afterburner". Daarmee kan je van alles in de gaten houden en overclocken etc. Link: http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm
Weet ik, maar het punt is dat hij daar niet meer op reageert.
Heb je de laatste versie? Versie 400 ondersteund namelijk geen 970's. Als je de 410 hebt, dan zou het goed moeten werken. Probeer hem eens op auto te zetten. Misschien doet hij het dan wel.
Heb alles al geprobeerd man, is een klacht die vaak voorkomt.
Oke, ga je hem terugsturen? En dan vragen voor een nieuwe?
Wellicht, hij reageert soms wel soms niet op msi AB. Zo veel last heb ik er ook niet van.
Gewoon lekker terugsturen dan en vragen voor een nieuwe.

In ieder geval.. succes ermee! ;)