Specificaties GF GTX 970 (1,114GHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 Review

RobinKuijp 2 december 2014, laatste update op 9 augustus 2015, 3.568 views

Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5

De GTX 970 Strix van ASUS is een prima kaart die goede performance levert tegen een heel zuinig stroom verbruik een zonder heel veel warmte. verder zijn is het uiterlijk van de kaart simpel waardoor hij bijna bij elk moederbord goed past

Pluspunten

• stil
  • energie zuinig
  • nice backplate
  • maar 1 8-pin nodig
  • uiterlijk

Minpunten

• buigt meer door dan mijn oude R9 280x
  • heel klein beetje Coil whine
  • slechte VRM cooling
  • probleem met geen signaal naar monitor ( RMA)

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Ik heb deze kaart gekocht ter vervanging van mijn ASUS R9 280x.
De kaart is heel erg stil. Ik hoor hem niet boven mijn case fans en mijn CPU fans uit
Ook is de kaart heel erg koel. En verbruikt hij weinig stroom in vergelijking met mijn R9 280x die ook behoorlijk warm werd.

mijn PC specs:

Battlfield 3 ULTRA 1080P

min: 60 FPS
max: 201
avg: 123

K heb de game benchmark met fraps laten draaien 10 minuten lang terwijl in de multiplayer map Canals. 16 players speelde.

Voor game benchmarks maak Ik een Excel sheet die k erbij heb gezet. er komt nog meer bij als ik tijd heb om de games te testen :)
link: http://1drv.ms/1z0CogP

Ik heb de videokaart temperatuur gemeten door middel van 15 minuten Furmark te draaien. Een keer op gewoon default setting. En een keer met fans op 100% om te kijken hoeveel headroom je hebt voor eventuele overclocking.

de max temperatuur in default was 66 graden Celsius.
de max temperatuur met 100% fan speed was 43 graden Celsius.

bij een kamer temperatuur van 17-18 graden Celsius.

zoals je kunt zien is er een behoorlijk grootte headrome voor overclocking voor als als je de fans op 100% zet. omdat de temperatuur target is namelijk 79 graden Celsius.

met de drivers van de GTX 970 had ik eerst wel een probleem.
toen ik driver 344.75 WHQL gebruikte kreeg ik bij het spelen van Battlefield 4 na 10 minuten geen beeld meer naar mijn videokaart. na een minuut wachten startte mijn computer vervolgens opnieuw op. dit gebeurde ook bij de eerste keer 3Dmark test.

ik heb toen driver 344.11 WHQL geinstaleert. en Battlefield 4 werkt nu goed k heb de game namelijk 4 uur lang gespeeld zonder enkele problemen. Ik heb nu alleen als ik Far Cry 4 speel meer last van lagg drops omdat deze driver niet geoptimaliseerd is. En ik heb heb een keer een pc crash gehad met Far Cry 4. Maar dat kan ook aan Ubisoft liggen.
Ik hoop dat Nvidia dit probleem in een nieuwe driver oplost. :)

Wat wel weer prettig is met de drivers is dat je over de nieuwe drivers gewoon een oudere versie kan installeren. dit in tegendeel met AMD waarbij ik eerst in safe-mode koest opstarten en met driver tool alle AMD drivers moest verwijderen voordat Ik een oudere versie kon installeren.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
edit*

Ik heb het probleem van een zwart scherm na 10 minuten crysis 3 op kunnen lossen door custum fan profile te maken.
40 graden=45 %fan speed
60 graden= 65% fan speed
85 graden=100% fan speed

Ik heb 4 uur crysis 3 gespeeld alles op ultra geen problemen. Furmark voor 3 uur geen probleem 3Dmark geen problemen meer :)

probeem was dat VRM te warm word in zware games als crysis 3.
tempetures komen nu nooit boven de 60 graden uit.
geluid productie is nog steeds stiller dan mijn AMD stock fan en of case fans
gpu boost clocked gpu nu standaart over na 1353 MHz in games en dropt niet meer... lol

*edit2

Met BioShock Infinite had k ook back screen probleem dit probleem heb ik kunnen verelpen door updaten naar driver 347.52

ook moet je settings vernaderen in Nvidia-configuratiescherm ( Nvidia graphics opties)
Nvidia-configuratiescherm>3D-instellingbeheren>energiebeheermodus>
verander van ''adaptief'' naar ''verkies optimale prestatie''

*edit3
uiteindelijk de kaart RMA gestuurt omdat probleem terug kwam en uiteindelijk niet een 3Dmark kon draaien of 10 minuten bf4 spelen. had binnen 2 dagen nieuwe kaart. helaas zelfde probleem alleen nog erger. dit keer komt hij niet eens voorbij de 2e test van 3dmark ook zwart scherm bij furmark en vally benchmark. :( word er een beetje moe van. nu al 4 kapotte videokaarten gehad binnen driekwart jaar :(

p.s. vandaar ook dat waardering is aangepast.

*edit4

probleem is eindelijk opgelost en systeem werkt weer na toebehoren. geen problemen meet met no signal of artifacs of dergelijke problemen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
alleen werkt de nieuwe GTAV driver bij mij niet met GTAV game crashed telkens maar ja k blijf wel bij een oudere driver :)

verder begon de kaart nogal door te buigen :? hij hing eerst redelijk regt maar naar 2 dagen hing de achterkant al meer dan 2cm lager dan het bracket. Ik heb de achterkant van de videokaart nu opgehangen zodat die recht hangt.

p.s. voor mensen die zelfde probleem hebben gewoon RMA sturen

De GTX 970 kaarten staan erom bekend dat ze last kunnen hebben van Coil Whine. Vooral MSI en EVGA blijken hier van last te hebben. Mijn kaart heeft ook een heel klein beetje Coil Whine. Het is een laag frequentie zoem geluid. Maar het is alleen maar hoorbaar als je boven de 500 FPS hebt en dan nog moet je je oor tegen de achterkant van de computer houden( bij de videokaart VRM van videokaart zit achteraan) en dan kun je het nog maar net horen. Als je gewoon aan gamen bent hoor Ik er niks van omdat het geluid niet boven het geluid van mijn fans komt. ( Ik heb nog stock CPU fan)

Coil Whine is vooral op het geging erg als je een game start en de videokaart is nog koud. na 5 minuten spelen is de coil whine zowat helemaal verdwenen.

Ook misschien even leuk om te vermelden in GPU tweak van ASUS zitten met de GTX 970 meer opties dan met mijn R9 280x
Ik kan nu namelijk ook een temperatuur target instellen en een Frame Rate target.

Verder is het ook nog handig dan Nvidia nog steeds een DVI-I poort erop zet. Ik weet dat VGA onderhand al best achterhaald is en als je een 360 euro videokaart koopt dat je dan geen VGA hoort te gebruiken maar het is wel weer handig als je nog ergens een VGA beeldscherm hebt liggen dat je dan temperatuur beeldscherm dan kan gebruiken bijvoorbeeld :)

nog een puntje. de 0 dB functie vind ik best wel gaaf de fans gaan namelijk pas draaien als de gpu core een temperatuur bereikt van 65 graden Celsius. Dit zorgt er ook voor dat je fan lagers langer mee gaan als je je pc niet alleen voor gamen gebruikt maar ook voor school.
Ik zal eventueel nog wat Game benchmarks toevoegen. Vooral omdat ik weet dat bijna alle benchmarks op het internet zijn gemaakt met een intel I5 of I7 CPU en ik een AMD CPU heb. En dat kan soms de FPS een beetje be´nvloeden. :)

En Ik weet dat er waarschijnlijk wat spelling foutjes in zitten. Ik ben 17 jaar oud en dyslectisch en doe dit voor mijn lol :P. Ik heb mijn best gedaan om de meeste eruit te halen. Maar als je er ergens nog eentje vind zeg het dan dan zal ik het verbeteren :)
Ik heb geen foto's toegevoegd omdat die te groot waren

Heb jij ook een Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5?

Meer advertenties

Ik heb ook een exemplaar gehad van Asus, direct terug gestuurd. Maar in mijn geval was het ook wel heel erg. Mijn broertje heeft ook een Asus variant en daarbij is de coil whine minimaal.

Jammer genoeg lijkt het er nog steeds op dat het een loterij is. :(
Maar ja, een kaart heeft meestal extreme coil whine als deze net nieuw is. Mijn 280X had dit ook, een nachtje laten burnen met een beetje extra voltage erop en toen ik wakker werd was de coil whine weg.

De VRM's moeten even "ingespeeld" worden. Ik denk dat ik toch ga kijken voor een 970, en dan van Asus, zoals ik de afgelopen jaren altijd al doe. Het zijn gewoon beesten qua koeling en stilte, iets waar ik als overclocker veel waarde aan hecht. Ook zijn de onderdelen van bijvoorbeeld VRM's vaak van hoge kwaliteit en dat is dan toch altijd fijn :)

Wat wel jammer is, is dat deze kaart een 6-pin mist, wat toch weer aardig inperkt qua overclocking. Dit scheelt zich namelijk minimaal 50W.
HHD: western digital 1GB :o :+
Ik heb t aangepast 1Gb was wel beetje weinig :P
nette review weer mooi de tijd voor genomen :) :P
Leuke review maar een zelf gemaakt plaatje ertussen is welkom,,, gewoon even op maat maken...
Een goede richtlijn is een breedte van niet meer dan 570 pixels, en een hoogte van niet meer dan 430 pixels.
Je kan eventueel linken naar een grotere versie van je plaatje door een link om de verkleinde versie heen te zetten (thumbnailen). Hiervoor kan je de volgende RML-code gebruiken:
[img]http://link.naar.verkleind.plaatje.jpg[/img]

Keep up the good work !
Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ (even met Crtl f zoeken wat je wilt weten :) )
THX voor tip Ik heb mijn best gedaan om er wat moois van te maken ;)
Vraagje ik wil deze kaart aanschaffen voor een pc die in de woonkamer staat die naast films ook gebruikt wordt om films te kijken. Is deze echt fluisterstil? Heb nu een Club3D 7750 passief gekoeld maar die trek geen nieuwere games meer...

Bedankt voor evt reactie en veel plezier ermee!
jep de kaart is echt enorm stil. als k stress test hoor je hem eigelijk niet. zelf niet met raam open. fan speed gaat niet boven de 40% als je case hebt met goede ventilatie. bij 50% begin je het te horen maar het is dan nog niet storend.

wel vind ik dat nvidia nog niet echt goede drivers heeft. zo zijn er veel mensen ik ook die in bepaalde games last hebben van dat de videokaart geen signaal meer doorstuurt naar de monitor na 10 minuten gamen. ik heb dit in crysis 3. maar alle andere games draaien wel goed.
k hoop dat ze dit probleem oplossen.

wel vind ik dat de kaart na een tijdje wel door begint te hangen. k heb hem opgelangen met een tyrab nu hangt die weer helemaal recht :) t is niet heel ernstig doorhangen omgeveer 5 milimeter maar toch.
Ik neem de Strix denk ik. Ik heb gehoord dat de MSi variant veel Coil whine heeft de de strix ook niet, of wel?
T is een beetje gokken. ook ik heb last van cloil whine. maar dat is alleen als de kaart kout is en k een fps heb van boven de 2000. ( bv bij starten van fc4). in game heb je soms ook heeel klein beetje coil whine maar dan moet je je oor tegen de videokaart houden om het te kunnen horen. dus dat is niet storend.
mn vriend heeft een msi maar hij heeft ook bijna geen coil whine.
t is dus een beetje gokken. maar de gevallen van coil whine zijn bij msi en egva wel iets hogen dan dat van asus. maar t is dfus geen garantie dat je kaart helemaal geen coil whine heeft
Beetje offtopic:

Is de GTX 970 en de rest van de computer makkelijk inelkaar te zetten of moet ik dat doen bij Mycom bijv. En als ik thuis doe moet ik dan soort bandje hebben tegen schokken voor Pc onderdelen?

Dit is mijn wenslijst:

gallery: Dutchredgaming
K zeg altijd als een lego gebruiksaanwijzing kan volgens kan je dit ook wel.
in manual van je moederbord staat alles wat je moet doen. t eni8ge tricky is je cpu in je socket plaatsen.( let op 3 hoekje op je cpu en mobo). de rest is niet zo moeilijk.

waar je wel mee uit moet kijken is statische elektriciteit. k gebruik altijd gewoon de eet tafel. haal het tafel kleed eraf maak ff stof vrij en netjes en zorg dat k alles bij de hand heb zodat k niet of nouwlijks hoef te lopen.( als je loopt bouw je statische elektriciteit op)
je kan z'n antistatisch bandje gebruiken of antistatische mat. k raak altijd gewoon de verwarming aan. ( je moet met aarde verbonden zijn om je te ontlaten) ook als je loopt hele kleine stapjes zetten. :)
je kan ook gwn met koperdraad zelf z'n armbandje maken. gwn koper om je pols heen en andere einde aan de verwarming. ( niet op verf maar ijzer :)

ook als je alles in je pc hebt zitten check( check ook tussendoor of je alles goed doet)
vooral als je t voor de eerste keer doet. :P

maar als je echt geen risico wilt lopen op zoiets kun je natuurlijk ook in elkaar laten zetten.

veel plezier :) en vrolijk kerst btw :D
Merry Christmas en gamend 2015 :D
kan je met deze videokaart games zoals guild wars 2, wow en andere zware spellen op ultra settings spelen?
Dat kan prima. deze kaart is zelfs beetje overpowered voor WOW en guild wars 2 op 1080p.
welk moederboard is het beste om er bij te kopen? ik ga een nieuwe pc bouwen en mn budget in 850 euro
das moeilijk te zeggen.
je zit met wat wil je uitgeven Budget?
welke features wil je. ( CF, SLI, extra sata poorten audiochip ethernet chip )
welk formaat?
heb je AMD of Intel
geef je om kleuren schema's van je moederbord?

voor videokaarten is een moederboord met 1 PCIe 3.0 8x of PCIe 2.0 16x ruim voldoende

ik zou eerst een budget zetten en kijken welke features je wilt en dan gaat kijken welk mobo je koopt :)