Sigma Aegis Zwart Review

Hooglander1 18 maart 2009, laatste update op 18 maart 2009, 1.023 views

Sigma Aegis Zwart

Pluspunten

• Design
  • Geluidsisolatie

Minpunten

• Details hadden beter uitgewerkt kunnen worden.

Nadat bij mij bekend werd dat ik een nieuwe kast nodig had, werd het zoeken. Mijn budget was niet groot, maar ik wilde toch een degelijke, stille kast.

Na een tijdje kijken werd mijn aandacht getrokken door dit topic op het forum. Meteen werd mijn aandacht getrokken door het design van de Aegis. Strak, geen toeters en bellen aan de buitenkant en heerlijk zwart :9

Een paar features die opvallen:

• Temperatuurmeter voorop de kast.
• Drie 120mm fans meegeleverd en gemonteerd.
• Zijkanten bekleed met geluidsisolatie.
• Schroefloos ontwerp.

Uitpakken
Nadat de kast besteld en opgehaald was, kon het leukste beginnen, het uitpakken van de kast. De doos voorspelt niet veel goeds, want de temperatuursensor die op de doos ook zichtbaar is, staat daar op 86,5 graden celsius (gelukkig blijkt uit de praktijk het tegendeel). Het eerste wat mij opviel nadat de doos voorzichtig verwijdert was, was dat de kast een mooie glanzend zwarte zijkant had, waar je al snel vingers op ziet. Houd je hier niet van, dan moet je hem niet kopen, maar ik houd er wel van en het past goed bij het strakke uiterlijk van de kast.
De voorkant is netjes afgewerkt met in één richting geborsteld zwart aluminium. Die hele voorkant is ook meteen het deurtje voor alle knopjes en drives. Achter het deurtje zitten naast 4 slots voor 5,25" bays, ook 2 bays voor 3,5" bays. Handig voor iemand die nog een floppydrive heeft en een cardreader bijvoorbeeld. Ook kun je daar aan de bovenkant twee usb aansluitingen en de gebruikelijke 3,5 mm jack aansluitingen vinden.
Er is ook een minpuntje bij deze kast en dat is dat het deurtje van rechts naar links opent en dat de "aan" knop links zit en de reset knop rechts. Iemand die niet nadenkt die zal waarschijnlijk eerst de reset knop indrukken en dan pas de aan-knop. Dat had logischer gekund, maar gelukkig kun je natuurlijk vrij simpel de stekkertjes omwisselen op je moederbord als je je er aan irriteert.

Inbouwen
Je moet wel enigszins zelf verstand hebben van het inbouwen, want van een handleiding moet je het bij Zegamax/Sigma niet hebben. Het enige wat gegeven is, zijn de plaatsem waar je de afstandshouders voor het moederbord moet plaatsen (en ook die klopten niet 100% in mijn geval). Gelukkig is het een koud kunstje voor iemand die een kast van binnen heeft gezien om het geheel in te bouwen. Je hoeft bij deze kast niets extra's meer aan te schaffen, want er zijn drie 120mm fans aanwezig en die produceren gelukkig vrij weinig geluid.
Als je de basisonderdelen hebt geinstalleerd, zoals de voeding en het moederbord, hoef je geen schroevendraaier meer aan te raken. Je krijgt meer dan genoeg klemmen mee die je aan de zijkanten vast kan klikken in de schroefgaten van de drive en vervolgens glijd deze zo je kast in. De harde schijven gaan er recht in, dus met de aansluitingen naar je toe. En de 5,25" drives gaan er via de voorkant in. Dit is heerlijk eenvoudig en je hebt de kast ook zo in elkaar gezet.
De fans, temperatuursensor en blauw lichtje aan de voorkant worden van stroom voorzien door molex stekkertjes die ook voorzien zijn van een uitgang, zodat ze makkelijk aan elkaar te koppelen zijn, maar je er toch voor kan kiezen om bepaalde dingen bewust niet aan te sluiten. Zo zal het blauwe licht bijvoorbeeld niet iedereen kunnen bekoren.
De insteek kaarten zijn overigens ook zonder schroefjes goed vast te zetten, mocht je dit absoluut niet willen, is er ook nog een mogelijkheid voor schroefjes, maar mijn ervaring is dat dat niet nodig is.

Gebruik in de praktijk
De kast is heerlijk stil en de ventilatoren houden alle onderdelen goed koel. Uiteraard helpt de geluidsisolerende bekleding hier natuurlijk ook bij. De enige ventilator die je hoort op de standaard instellingen is de ventilator in het zijpaneel, maar gelukkig is ook deze aangesloten met een normale molex en is het een koud kunstje om wat draadjes om te wisselen, zodat de ventilator op 5 volt loopt, dan is ook deze geruisloos.
Mocht je als tweaker nog wat met deze kast willen doen, dan is dat ook goed mogelijk. Het rooster onderin achter het deurtje bied mogelijkheden, net als het deurtje zelf. Er lopen al draden naartoe voor het lampje en de temperatuursensor en het midden is los te schroeven waardoor het een en ander bloot komt te liggen. Ideaal om misschien een tweede temperatuurmeter in te bouwen.

Een erg fijne kast die heel veel teruggeeft voor het geld. Ik heb deze kast gekocht voor ¤85,- en dat is erg weinig voor een kast met zoveel opties. Sommige details hadden beter uitgewerkt kunnen worden, zoals bijvoorbeeld een voltschakelaartje voor de ventilatoren, maar voor dit geld kan je dat ook niet verwachten. Een echt goede kast voor een echte tweaker die weet waar hij mee bezig is tijdens het inbouwen.

Heb je tips, vragen of commentaar naar aanleiding van deze review, laat het mij dan even weten

Heb jij ook een Sigma Aegis Zwart?

Ik heb een vraagje. In hoeverre is het mogelijk de kabels weg te werken in deze kast, bijvoorbeeld achter de bevestigingsplaat van het moederboard?
Ik zal na het weekend even kijken voor je wat de mogelijkheden zijn in deze kast, want hoe het precies zat kan ik mij niet meer helemaal juist herinneren.
Wat later dan de bedoeling, maar alsnog:

Met wat creativiteit zou je de kabels er wel achter langs kunnen laten lopen. Het is er niet meteen voor gemaakt, maar het zou wel degelijk kunnen. Zelf heb ik niet alle platen eraf gehaald, dus vandaar dat ik het niet honderd procent zeker zou kunnen zeggen, maar er is wel degelijk ruimte en gaten om het achterlangs te laten lopen.
Hier staat nog een typo denk ik:
De kast is heerlijk stil en de ventilatoren houden alle onderdelen goed stil.
Ik denk dat je koel bedoelt :P
Mooie review. In het topic heb ik gelezen dat het misschien mogelijk is om andere kleuren ledjes in het front te zetten. Misschien leuk om te vermelden?
Het gaat dan echt om het modden van de kast en ik heb de kast zelf niet opgehaald om het te bekijken, dus om dit nu met zekerheid te zeggen is ook weer zo wat. En ik heb het vermoeden dat mensen die dit willen doen ook wel even in het topic kijken.