Specificaties 8,3" (1920x1200), Android 4.2, WiFi - Bekijk alle specificaties

LG G Pad 8.3 Zwart Review

WALUIGI96 30 november 2014, laatste update op 30 november 2014, 644 views

LG G Pad 8.3 Zwart

Een tablet die mij nog steeds niet teleurstelt, kan vrijwel alle apps aan, waarbij ze er ook nog eens supermooi uitzien. Het is ook nog eens slimmer om voor deze te kiezen, dan voor de nieuwe generatie.

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • Enorm snel
  • Niet duur
  • Aluminium achterkant

Minpunten

• Homescreen is veeleisend
  • Accu kan beter
  • Geen flitser bij camera
  • Notificatieled zou handige toevoeging zijn geweest

Deze tablet gekocht in maart 2014 en nog steeds tevreden!

Reden van aankoop:
Een half jaar eerder had ik een Acer Iconia B1-A71 gekocht, op papier geen verkeerde specs, maar wat een slechte tablet was het uiteindelijk. Echter vond ik het gebruiken van een tablet wel fijn. Omdat ik al goede ervaringen had met de LG Optimus L7 II besloot ik voor deze tablet te gaan. Zeker de review van Tweakers draagde daaraan bij.

Scherm:
Het scherm is werkelijk prachtig. Een resolutie van 1920*1200 pixels, maar de pixels zijn bijna niet te onderscheiden, je moet daarvoor echt moeite doen. Ook het feit dat het om een IPS scherm gaat, maakt het scherm extra mooi. Het heeft niet het contrast van een AMOLED scherm, maar wel betere kijkhoeken, realistischere kleuren en 3 subpixels per pixel.

Prestaties:
De prestaties zijn uitstekend, heel soms kleine haperingen, maar ik ben ondertussen zo vaak van apps gewisseld, dat het wel te begrijpen is. Na een half jaar begon het homescreen wel kuren te vertonen, soms duurde het lang voordat hij weer tevoorschijn kwam, maar ik heb de data daarvan gereset (nu moet ik 'm wel opnieuw indelen) en ik heb er geen last meer van, maar toch hoop ik op een beter homescreen. Een andere homescreen is helaas niet mogelijk voor mij, omdat ik ben verknocht aan de widgets van LG.
Verder wordt de tablet bij wat zwaardere games wel een beetje warm aan de bovenkant en dan wil de helderheid niet meer volledig. Maar die warmte is wel prettig in de winter :P

Mogelijkheden die LG toevoegt:
Hardware
Een van de dingen die LG heeft toegevoegd is het infraroodlampje aan de bovenkant. Dit kan gebruikt worden als een afstandsbediening. Het is echter wel jammer dat per se de app van LG gebruikt moet worden. Deze zit niet slecht in elkaar, maar er kunnen slechts enkele soorten apparaten worden ingesteld. Een samenwerking met Logitech zou dan enorm vet zijn.
Iets anders wat ook op deze tablet zit is USB OTG. Hiermee kunnen muizen, toetsenborden, usb-sticks, sommige externe harde schijven via USB aangesloten worden. Helaas werkt mijn draadloze Logitech muis niet, waarschijnlijk omdat het gaat om Unifying wat drivers nodig heeft. Verder moeten de schijven en usb-sticks geformatteerd zijn in FAT32 of exFAT, met het laatste voorkom je ook het 4GB probleem van FAT32.

Software
LG voegt een groot aantal apps en functies toe aan de standaard Android 4.4.2 KitKat.
Sinds een update begin dit jaar is er Knock-Code toegevoegd, die bekend is van onder andere de LG G3. Dit heb ik een tijdje aangehad, maar ik heb er altijd een cover omheen zitten met een magneet. Als die opengaat, unlockt de tablet automatisch (zolang er geen code is ingesteld). Dit miste ik een beetje dus heb ik de functie uitgezet. Toen ik 'm nog wel aanhad werkte het uitstekend.
Verder hebben ze een groot aantal andere dingen aangepast aan de software die ik niet ga bespreken (tenzij er behoefte aan is), omdat deze review dan veel te lang wordt :)

Camera:
Ten slotte wil ik het nog hebben over de camera.
Er zitten 2 camera's op:
Een 1,3 MP camera aan de voorkant. Prima voor 'selfies' en videogesprekken. Het filmen kan maximaal in HD Ready 720p
Een 5,0 MP camera zonder LED flits aan de achterkant. De foto's zijn niet verkeerd, alleen zou een LED flitser handig zijn, voor foto's in het donker, maar ook als zaklamp. Het filmen kan maximaal in Full HD 1080p.

Conclusie:
Toen ik deze tablet kocht, was hij net onder de 300. Waarbij ik nog eens 50 cashback kreeg na een paar maanden. Ik vind het het geld nog steeds meer dan waard. Ondertussen is er een nieuwe tabletserie van LG verschenen. De software lijkt op die van de G3 en zijn daarom misschien interessant, maar de prestaties zijn een stuk slechter. Hopelijk komt op deze G Pad Lollipop met de nieuwe skin, dan is dat ook weer gelijkgetrokken. Al met al dus een top tablet!

Heb jij ook een LG G Pad 8.3 Zwart?

Reviews door de redactie