Brainwavz AP001 Portable Headphone Amplifier Review

tokko1 26 november 2014, laatste update op 26 november 2014, 456 views

Brainwavz AP001 Portable Headphone Amplifier

Deze versterker van Brainwavz kan je omschrijven als simpel maar effectief. Het imputgeluid wordt goed versterkt, weliswaar met wat extra karakter. Maar eigenlijk vond ik dit zelden storend. De AP001 is een prima instapmodel voor mensen die net wat meer ‘audio’ willen en hun oortjes wat beter willen kunnen aansturen.

Pluspunten

• Elegant
  • Dual audio out
  • Goedkoop

Minpunten

• Bas boos atlijd aan
  • Minimale feature set

Geluidskwaliteit Score: 3
De Brainwavz AP001 is het eerste niet koplefoon/earphone product van Brainwavz. Natuurlijk nog wel in de audiomarkt en volgens mij een goede uitbreiding van het assortiment.
Ik was al een tijdje op zoek naar een kleine en simpele versterker. Heb al een FiiO E7, maar dit is best een groot een multifunctionele, complexe versterker. Dus toen Brainwavz zijn “AP001 Portable Headphone Amplifier With Dual Audio Out” aankondigde heb ik meteen maar een pre-order geplaatst. Qua prijs is hij ook niet zo groot, dus een prima alternatief voormijn E7, en eigenlijk een mooi instapmodel voor iedereen die wat meer into-audio is.
De mini amp kwam ook in een voor Brainwavz mini doosje, tenminste kleiner dan ik van ze gewend ben. Maar simple does it, dat geldt trouwens voor alles aan de mini versterker.
De AP001 wordt geleverd met een klein 3.5mm verleng kabel en een stroomkabeltje.

De versterker van Brainwavz heeft eigenlijk maar een core functie, versterken.
Dus zorgen dat het geluid wat aangeleverd wordt vanuit je ‘audio’ device doorgegeven wordt alleen dan met wat meer vermogen. Wat dit voor effect heeft op je oortjes, dat lees je onder het kopje Versterken.

De AP001 opladen kan met de bijgeleverde micro usb kabel of elke andere micro usb oplader die je zelf al hebt. Tijden het opladen is er een oranje indicatie ledje aan de binnenkant van het ‘gat’, deze wordt blauw tijdens gebruik. Leuke gimmick die niet storend is en goed weergeeft hoe de status is. Om de versterker in gebruik te nemen sluit je jou audio-out aan op de audio in met het bijgeleverde kabeltje. Dan je koptelefoon en eventueel die van je buurman op de audio-out poorten en je gaat hard! Deze best wel handige feature maakt het dus ook een splitter, maar zonder de nadelen hiervan (verlies in volume, geluidskwaliteit en altijd maar zwakke connecties en gedoe).
Er zitten dus geen aan/uit knoppen of wat dan ook nog meer voor fancy features op deze versterker. Het is koptelefoon in pluggen en gaan, simpel en puur waar de AP001 voor ontworpen is, versterken (hij gaat automatisch aan wanneer er een input signaal is, en uit wanneer dit er niet is).

En een niet Tech feature, maar design feature is de rare opening in het midden van de amp. Deze is zo gemaakt dat je kabeltjes doorheen kan wikkelen, van de amp zelf of van je koptelefoon. Niet iets wat je vaak ziet en toch best een leuke feature is die in werkelijkheid ook prima werkt.
Nog even een lijstje specs:
Accuduur: 12+ uur
Frequency Response: 10Hz - 100 kHz
Suggested HP Impedance: 16 Ω - 150 Ω
Signal-to-Noise Ratio: 100 dB
Output Power: 50 mW

De AP001 versterker doet wat hij moet doen, een goeie boost geven aan het geluid uit je audio source. En dat doet hij naar mijn mening met name in de mid-range en bss. Alhoewel de hogere tonen en treble niet verdwijnen dus daar moet zeker die worden zeker ook beter aangestuurd. Maar de nadruk ligt dus wel op mid-range en bas. De bas boost kan niet uit en dit kan soms storend zijn, maar het geeft bij de meeste IEM oortjes toch wat meer uhmph die sommige missen. Deze versterker geeft redelijk duidelijk een extra eigen karakter aan het doorgegeven geluid, iets wat sommige audiocritici niet willen. Maar ik denk dat de meeste mensen het een niet storende verbetering zullen vinden qua geluids signature. Een minpuntje wat ik soms wel storend vond was het pop geluid als je de stekker er uit trekt, maar ja dit is denk ik lastig te voorkomen.
Bij de wat betere, duurdere oortjes als de Brainwavz R3 merk je dat je audio bron ze net iets lekkerder aan kan sturen. Maar ook bij de S0 ervaar je het verschil goed.

Deze versterker van Brainwavz kan je omschrijven als simpel maar effectief. Het imput geluid wordt goed versterkt, weliswaar met wat extra karakter. Maar eigenlijk vond ik dit zelden storend. De AP001 is een prima instapmodel voor mensen die net wat meer ‘audio’ willen en hun oortjes wat beter willen kunnen aansturen. Maar voor mij is deze versterker echt een welkome verademing qua formaat en gewicht om mee te nemen en toch mijn audio wat op te boosten. Leuke bijkomende feature is dat je je muziek ook met de buurman kan sharen door de twee uitgangen.
Wil je de Brainwavz AP001 ook kopen?
Bij MP4Nation hebben ze hem voor $29,50 dat is z’n §23,60.
Voor meer informatie kan je nog kijken op de officiŽle site van Brainwavz.

Heb jij ook een Brainwavz AP001 Portable Headphone Amplifier?