Elephone P2000 Zwart Review

TweakerTopper 26 november 2014, laatste update op 28 januari 2016, 600 views

Elephone P2000 Zwart

Deze telefoon raad ik zeker af, door het snel stukgaan van het scherm heb ik er na een jaar al niks meer aan. Geen telefoons uit China voor mij meer

Pluspunten

• Goede prijs
  • Redelijk stevige bouw
  • Goede draadloze verbindingen, zoals NFC, bluetooth 4.0, etc.
  • Snel

Minpunten

• Prijs kan afwijken door importkosten
  • Na een half jaar barst in het scherm
  • Slechte service van Focalprice
  • Na het scherm vervangen te hebben na 1 maand weer stuk
  • Erg slechte batterijduur

LET OP: DIT IS EEN HERSCHREVEN REVIEW I.V.M. HERZIEN VAN MENING

Na op zoek geweest te zijn naar een goede telefoon die niet al te duur moest zijn, kwam ik via een vriend terecht bij Focalprice, een Chinese internetwinkel voor elektronica en dergelijke. Wat vooral opviel waren de prijzen; voor deze telefoon heb ik 180 Amerikaanse dollar betaald bij Focalprice, op dat moment was dat ruim 140 euro. Voor die prijs had je erg goede specs, dus bestellen dan maar. Ik was van te voren al gewaarschuwd voor de importkosten, hou hier dus rekening mee: Er komt ruim 40 euro bij het totaalbedrag, en nog verzendkosten.
Een kleine week later had ik hem in huis, stevig verpakt in papier, bubbeltjesplastic en natuurlijk de doos zelf. Het uitproberen kan beginnen...

Eerste indruk

De doos ziet er netjes uit, met voorop het Elephone-logo, en verder niets. De doos is zwart met een rode rand, en ik vind dit er persoonlijk wel chic uitzien. In de doos zit de telefoon zelf, de handleiding (Engels en Chinees, geen Nederlands dus) en een oplader. De accu zelf zit er los bij, en deze was ook helemaal leeg. Opladen was dus een vereiste, maar zodra hij opgestart was, wat overigens zeer snel ging, ging alles zeer vloeiend. Snel even alles ingesteld, belangrijkste apps gedownload en hoppa, we kunnen beginnen.
Het eerste wat me opviel toen ik WhatsApp opende was dat er geen Nederlandse autocorrectie is. Het systeem is wel helemaal Nederlands (Op een enkele keer iets Engels na), alleen met het typen was deze Nederlandse ondersteuning dus ver te zoeken. Voor de rest loopt het systeem prima, alleen de EmotionUI, de schil van o.a. Elephone is even wennen, en mocht het niet bevallen kan je natuurlijk altijd een custom launcher er op zetten.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is redelijk. Het plastic ziet er redelijk uit maar voelt goedkoop aan, en ook vingerafdrukken blijven al snel zitten. Op het eerste gezicht lijkt het best stevig in elkaar te zitten, maar als je even wat gaat wrikken hoor je toch wel de nodige piepjes en kraakjes. Het is niet storend, maar echt stevig wil ik het niet noemen. Verder drukken de volumeknoppen en de aan-/uitknop goed in, maar ook deze verdienen er geen prijzen voor.

Scherm

Het scherm is 1280 bij 720 pixels, wat ik zelf ruim genoeg vind. Pixels zijn alleen te zien als je met je neus er bovenop zit, en dan nog moet je goed zoeken. Hoewel het scherm met 5,5" aan de grote kant is, is de HD resolutie ruim voldoende. Wat wel een aandachtspunt is is het formaat, want deze telefoon past dus niet in iedere broekzak. De kleuren zijn goed, alleen soms lijken de felle kleuren nogal dof. De helderheid is erg goed, want op de helft van de helderheid is het scherm in volle zon makkelijk af te lezen. De kijkhoeken zijn ook goed, maar springen er ook niet echt uit.

Accuduur

Dit is toch wel een duidelijk minpunt. Met redelijk zwaar gebruik heb je geluk als hij 2 uur meegaat, en dit is toch echt te weinig om je dag zonder zorgen over je accu door te komen. Ook heeft hij soms last van 'ghost loading', wat betekent dat er in 10 minuten opladen opeens 50% accu in je telefoon zit. Dit betekent natuurlijk niet dat deze ook echt 54% meegaan, want een kwartier later zit je zonder stroom.

Algemene prestaties

Voor de rest zijn de prestaties best goed: 3D-games spelen gemakkelijk en alles loopt gewoon vloeiend. Multitasken gaat ook prima en apps hoeven (meestal) niet opnieuw te laden als je terugwisselt. Soms heeft EmotionUI wel wat problemen met het homescreen en staan er eventjes geen apps, maar dit is meestal binnen de seconde weer terug. Wel valt de accuduur bij zware games dus behoorlijk tegen.

Camera

De camera maakt redelijke foto's, maar ook niet meer dan dat. Er ontstaat al snel ruis, ook bij veel licht, en inzoomen zou ik maar laten. De frontcamera voldoet, maar voor hardcore selfiemakers is het geen aanrader.

Vier maanden later

Wat een droomkoop leek te zijn, werd een nachtmerrie. Zonder dat ik de telefoon heb laten vallen (en een hoesje er omheen) zit er na 2 maanden een barst in het scherm, en niet zo'n kleintje ook. van de linkerbovenhoek naar de rechteronderhoek is mijn scherm gescheurd, en de weken erna wordt het er niet beter op. Barst na barst ontstaan op miraculeuze wijze op mijn scherm. Daarna begint het ergste: Delen van het scherm beginnen uit te vallen. Steeds groter wordende zwarte vlekken komen op mijn beeld, tot op een ochtend het scherm besluit dat het genoeg is geweest: Het blijft zwart.
Goed dan, na de eerste ergernissen voorbij te zijn maar contact opnemen met Focalprice. Ik heb ten slotte een half jaar (!) garantie. Na 2 dagen krijg ik een reactie in enorm gebrekkig Engels: Of ik een foto wil sturen. Dat is het, geen 'wat als' scenario of iets dergelijks, maar alleen of ik een foto wil sturen. Een ruime week later krijg ik een reactie: Als dit is gebeurd buiten de verzending, kunnen ze niks voor me betekenen. En een fijne dag nog. Dat wordt nooit, nooit meer Focalprice.

Zes maanden later

Ondertussen heb ik een Elephone P2000 scherm en LCD kunnen regelen. Na een moeizame reparatie werkt het toch weer, op 1 ding na: de microfoon en de luidspreker. Fijn. Ik heb tot nu toe de Elephone gebruikt voor spelletjes en dergelijke, want het blijft een snelle telefoon. Tenminste, tot een week geleden. Toen begon het allemaal weer opnieuw. Deze keer geen barsten, maar om de zoveel tijd glitcht het scherm gewoon. Dan weer zwart, omgekeerde kleuren, omgekeerd beeld, ondertussen heb ik het allemaal gehad. Ik ga er eigenlijk van uit dat deze telefoon volgende week in de prullenbak ligt.

Het leek zo mooi: Een goede telefoon voor een gunstige prijs. Ik dacht nog: Waarom ben ik de enige die dit doet? Dit is toch geweldig?! Maar na een tijdje werd ik met de keiharde waarheid geconfronteerd: Dit is gewoon een slechte telefoon. Mocht je het overwegen; ik raad het ten strengste af. Mocht dit je niet tegenhouden, koop hem dan ieder geval niet bij Focalprice o.i.d., maar bij een Nederlandse winkel waar je gewoon naar toe kan als je telefoon stuk gaat. Want geloof me, die paar extra euro's die je dan betaalt zijn het zeker weten waard.

Feedback is altijd welkom!

Heb jij ook een Elephone P2000 Zwart?

Beste Baddie09,

Ten eerste, bedankt voor je reactie ;) _/-\o_
Ten tweede,
ik ben helemaal niet meer zo tevreden over deze telefoon. na een maand of 2 kwam er een barst in het midden van het scherm. ik heb er niks bijzonders mee gedaan, niet laten vallen ofzo, er zat gewoon een barst in. ik ben nu weer twee maanden verder, en het barstenaantal is al opgelopen tot 7 (!!!) :( :( :(
Verder ben ik nog steeds erg teleurgesteld in de batterijduur, maar ik heb een powerbank gekocht en dat helpt toch echt wel.
Vriendelijke groet,
TweakerTopper
Die barsten had ik al na een paar WEKEN! Wacht nu al 11 weken op reparatie (toestel moest terug naar China!). Voor mij geen Chinese telefoons meer!
Helemaal mee eens. Mijne zit nu vol met dode pixels. Zit nu te te twijfelen tussen een betere tweedehands of laten maken... Denk niet dat ik dat aan jou moet vragen, jij bent vrij stellig over dat onderwerp. Ik ben het eigenlijk wel met je eens... Ik had in de eerst paar dagen al wat haperingen (3G deed t niet, simkaart unlockt niet) maar dat was zo opgelost na een keer opnieuw opstarten. Ik heb het een beetje genegeerd door de lage prijs. Maar mocht je dit lezen en een chinese telefoon overwegen, zou ik het afraden...
Inderdaad. Goddank mag ik over 2 maanden verlengen. Ben er helemaal klaar mee. Ook ben ik pissig over de service van de winkel waar ik het toestel heb gekocht. Ze hebben me weliswaar voorzien van een leentoestel (een THL W100, doet het wonderbaarlijk goed, dat moet ik dan wel weer zeggen) maar ik moet elke week bij ze zeuren over de status van de reparatie en ik voel me dan steeds afgewimpeld: ze zeggen nl dat zij geen invloed kunnen uitoefenen op de fabriek in China. Vind ik beetje flauw excuus. Daarnaast ben ik ook van mening dat de reparatie voor de jongens in China een fluitje van een cent moet zijn: een scherm vervangen en de simkaarthouder vervangen, dat kan toch nooit veel werk zijn?
Dan zou ik graag willen weten waar je m gekocht hebt, want die van mij mag ik mooi gewoon een nieuw schermpje voor kopen (60 euro) en dan zit ie er nog niet eens op (25 euro). Zelfs dan heb ik nog een risico dat de reparatie niet goed gaat. Ik ben nu al aan het kijken voor een 2e handsje (HTC One M7 mocht je het willen weten :P ) want dit is echt niet te doen.
Ik heb de foon gekocht bij: www.gadgets4everybody.nl
Je kan daar ook complete schermen kopen voor de P2000. Ik citeer:"Is het scherm kapot van uw Elephone P2000 , elephone P2000c dan hebben wij een complete vervangset bestaande uit het LCD scherm en touchpanel en frame met home knop ( Dit is een compleet LCD scherm )
Vervang het originele scherm van uw Elephone P2000 de kwaliteit is origineel
Het meegeleverde touch panel zorgt ervoor dat alle touchscreen functies werken, zodat als u het eenmaal heeft vervangen u het verschil niet zal merken.
Opmerking:
Is alleen uw glas gebroken dan hebben wij voor 39,95 ook alleen het glas.
Elephone P2000 , elephone p2000c Complete voorkant
Compatible met:
Elephone P2000 , elephone p2000c
Inhoud
1 x Touchscreen + Frame
1 x Gereedschap set"

Zelf ben ik niet handig genoeg om zo'n scherm te vervangen, daarnaast bood deze shop die schermen pas sinds eind januari aan.
Ik heb ook nog dat andere probleem, nl dat de simkaarten niet meer worden herkend. Achteraf gezien denk ik dat de imei-nummering verloren is gegaan na de laatste officiele update van de rom. Lees hier nl berichten over op het forum van Elephone:
(http://bbs.elephone.hk/fo...ghlight=imei#.VSEwMFSUeRs)
Laat jij je toestel in Nederland repareren? Die HTC is geen gekke keus. IK zit te denken aan een Huawei AScend Mate, HTC Desire 820, Samsung Galaxy A7 o.i.d
Waarom geef je de telefoon 5 sterren, als ik naar je minpunten kijk zijn dat best grote tekortkomingen (met name de batterijduur). Ik heb nl ook interesse in deze telefoon, maar kan niet echt een goede review vinden.

Graag zou ik wat meer onderbouwing zien waarom de telefoon volgens jou zo goed is en wat minder uitweiden over hoe de items zijn verpakt en hoe je met de verpakking speelt.
Die barsten in het scherm van deze telefoon daarover wordt steen en been geklaagd op het forum van Elephone! Iedereen heeft hetzelfde verhaal: uit het niets ontstaan er opeens barsten terwijl je er niks mee doet. Het ergste is dat het scherm niet onder de garantie valt. Ik heb nu 70 euro betaald voor reparatie van het scherm, dus dat is een duur telefoontje geworden al met al.
Mocht je een P2000 hebben dan adviseer ik een tempered glass screen te kopen (kost maar iets van 5 euro bij Banggood en heb je binnen een week in huis).