Akasa Eclipse-62 Review

Da_maniaC 17 maart 2009, laatste update op 17 maart 2009, 900 views

Akasa Eclipse-62

Pluspunten

• Zeer mooi \ hoogwaardige materialen gebruikt.
  • Duurzaam in zowel ruimte als bouwkwaliteit. (Lees: erg veel ruimte)
  • Er is zeer veel aandacht besteed aan de binnenkant van de kast.
  • Erg praktisch voor het inbouwen van zeer veel hardware of eventueel zelfs een complete disk/file server zonder enig ongemak.
  • Goedkoper dan veel Lian Li kasten

Minpunten

• Nu moet ik echt gaan zoeken want deze zijn er nauwelijks.
  • Misschien had de fabrikant nog even een opening in de mobo tray kunnen maken welke zich achter de CPU socket bevond voor het plaatsen van third party koelers die dit vereisen.
  • Front panel had misschien iets gewaagder design mogen hebben.

Een Akasa Eclipse-62 ?
De vraag die ik menig maal voorbij heb zien komen bij mensen die hier op GoT mijn specificaties zagen alsmede mensen die op LAN Parties vol verbazing stonden te kijken naar de riant grotere afmetingen en afwerking van mijn beestje. :Y)

3 Jaar heb ik hem echter al weer in bezit. Na lang zoeken besloten om hem te kopen om meerdere redenen...
In veel reviews werd deze kast bestempeld als 'Cream-of-the-crop' naast merken als Lian Li wat de afwerking, gebruikte materiaal en mogelijkheden betreft.

Ik was zelf op zoek naar een case die lekker lang mee zou gaan. Hij moest dus voldoen aan mijn optisch en kwalitatief hoge eisen. Ook ergonomisch, aangezien ik nogal houd van beter dan gemiddelde hardware en leuke videokaarten werden destijds al maar groter en groter. :)

Na het lezen en zoeken leek de Akasa Eclipse-62 dus precies aan mijn wensen te gaan voldoen.
De kast heeft de afmetingen van een Midi tower maar dan op stero´den.
Hij is gemiddeld zo'n 6 tot 10 cm breder dan iedere andere kast en ook nog eens zo'n 10 tot 16 centimeter dieper.
Dit geeft dus extreem veel ruimte voor je computer hardware en met name het werken daaraan terwijl het al in de kast zit of het makkelijk inbouwen hiervan.

De afwerking was ook precies waar ik naar op zoek was. Zwart geborsteld aluminium van dezelfde hoogwaardige kwaliteit als sommige misschien kennen van Lian Li.
Ook was er bij Akasa de nodige aandacht besteed aan de binnekant van de kast en het chassis.
Dit is erg stevig, niet scherp (je haalt je handen er niet zomaar aan open) en ook nog eens helemaal zwart gepoedercoat wat meteen een onwijs mooie uitstraling geeft als je ook nog eens de losse side panel met window bijkoopt zoals ik gedaan heb.
Hier komt nog eens als extra bij dat alle onderdelen welke niet zwart gepoedercoat zijn, voorzien zijn van een chroomlaag. Al met al een combinatie die ik persoonlijk erg mooi vind en het laat echt zien dat er aandacht besteed is aan alle delen van de behuizing door de fabrikant.

Aan de voorzijde van de kast vind je een degelijk maar misschien ietwat voorzichtig ontworpen uitstraling. (Hij had best wat gewaagder mogen zijn).
Wel is er een blauwe led gebruikt voor de power indicator. Erg simpel maar in mijn ogen wel veel beter.
Je vind ook 2 LEDs welke eventueel HDD activity kunnen weergeven. Een bijkomstigheid die ik nog nimmer op een andere kast gezien heb. Erg gaaf dus als je een dure schijfcontroller hebt met een HDD activity aansluiting.

Er is een klepje aan de voorzijde welke 2 USB aansluitingen huisvest en een aangename verassing!
De kast heeft dan misschien wel geen audio of firewire aansluiting, maar er is een in mijn ogen zeker zo interessant alternatief voor in de plaats gekomen... namelijk de mogelijkheid tot het plaatsen van een complete PCI bracket!
Dit geeft je dus de mogelijkheid om een firewire, audio of zelfs meer usb aansluitingen naar de voorkant van de kast te brengen terwijl deze dan allemaal netjes weggewerkt zitten achter het klepje.
(Iemand die handig is zou zelf een eigen PCI bracker kunnen maken, met schakelaars potmeters, aansluitingen). In mijn ogen een erg mooie optie.
Zelf heb ik de LCD poster van mijn Asus Maximus Formula voor deze opening zitten waardoor ik hem dus kan bekijken wanneer ik wil zonder dat deze ergens los rondzwerft in de buurt van de PC!

De inbouw van hardware in deze behuizing gaat niet screw-less zoals je dat bij sommige high end kasten ziet. Zelf vond ik dat helemaal geen probleem, ik gebruik net zo lief schroeven.
Verder is de kast standaard voorzien van een 120 mm stof filter aan de voorzijde en laat de kast dus ruimte voor zowel voor als achter een 120 mm fan.
De kast bied ruimte aan:
- 4 5,25" inch bays
- 4 3,5" bays voor harde schijven.
- 2 3,5" bays voor floppydrive/cardreader (uiteraard ook voor schijven te gebruiken).
Het moet niet gekker worden, maar tot slot komt de kast standaard met een optionele bracket welke in het chassis kan worden gehangen (ongeveer ter hoogte van de CPU cooler).
Hier kunnen dan alsnog 4 harde schijven ingeplaatst worden!
Aan ruimte en mogelijkheden dus zeker geen gebrek.

Dit geld ook als je gaat kijken naar de mogelijkheden tot cable management en het plaatsen van de voeding.
Er past zonder problemen een extreem lange voeding in zoals je deze vaak ziet bij fabrikanten die een productlijn hebben met voedingen van meer dan 1 kW. Deze zijn soms bijna 2 keer langer dan de normale ATX PSU en passen dus zonder problemen in de case.
Wanneer deze ruimte dus niet gebruikt word omdat je gebruik maakt van een normaal formaat PSU laat dat dus erg veel ruimte over voor eventueel cable management of zelfs een kleine vloeistof pomp met reservoir mocht je dit willen.
Een reservoir dat eventueel ook zonder moeite naast de onderste 4 3,5 " bays geplaatst kan worden aangezien hier een dikke 6 cm vrije ruimte is. (Bij mij word deze ruimte gebruikt om netjes wat kabels weg te stoppen).

Ook de mobo tray is erg makkelijk in gebruik en compleet verchroomd.
Er is een mogelijkheid om de tray uit de kast te schuiven, je hardware op te bouwen en hem weer terug te plaatsen. De tray bied makkelijk ruimte aan ATX en Full ATX moederborden en je kan hier zelfs een compleet e-ATX serverboard op monteren. Ook bevat de tray al een drietal grote gaten welke goed van pas komen bij het managen van de kabels.

Al met al ben ik al bij de 3de build met deze kast en nog steeds zijn er geen tekenen van veroudering of slijtage te vinden wat getuigd van een zeer degelijk product.
Ook met zijn prijs die toch goedkoper is dan de meeste Lian Li kasten vond ik hem zeker zijn geld waard!

Heb jij ook een Akasa Eclipse-62?