ASRock K7VT6 Review

Grubeater 1 juli 2005, 874 views

ASRock K7VT6

Pluspunten

• prijs
  • SATA
  • 6xUSB2 + 2 extra onboard
  • onboard 5.1 geluid
  • 10/100 ethernet
  • CPU warmtebeveiliging

Minpunten

• 1,5V AGP slot
  • geen Firewire
  • geen jumpers voor multiplier meegeleverd
  • geen kabel voor extra 2 USB

Layout Score: 4
De specificaties
De K7VT6 is een socket A ATX moederbord van Asrock gebaseerd op de VIA KT600 northbridge die alle AMD socket A processoren ondersteund, ook de Semprons en de Athlon XP met 400MHz FSB. Verder heeft het twee DDR sloten waar maximaal 2GB aan DDR geheugen in past (PC2100 tot PC3200), 2 IDE kanalen, een floppykanaal en twee SATA connectoren. 5 PCI sloten, een 1,5V AGP slot, 5.1 AC'97 geluid, 10/100 ethernet en 8 USB maken het plaatje compleet.

Bijzonderheden
Even de bijzonderheden noemen, het AGP slot is een 1,5V slot, oude 3,3V kaarten passen niet op dit moederbord en kunnen het zelfs beschadigen. Met jumpers kun je de FSB en de multiplier van je CPU instellen, maar jumpers voor de multiplier ontbreken omdat Asrock het eigenlijk afraad in de handleiding. Het moederbord bied ondersteuning voor hotplug en hotswap functies van de SATA harde schijven.

Bios
In de bios kun je naast de standaard instellingen ook een beetje over- of onderklokken, je kunt de FSB, ramfrequentie, ram latency instellen en het Vcore, ram en AGP voltage verhogen. De multiplier instellen moet zoals eerder gezegd via jumpers op het moederbord.
Ik heb een beetje geprobeerd te overclocken en mijn Athlon XP 2600+ (2,083GHz) heb ik op 2,3GHz gekregen, maar of dat 100% stabiel was weet ik niet. Alles loopt nu gewoon op stocksnelheid.

Installatie
De installatie gaat eigenlijk zoals ieder moederbord, cpu plaatsen, koelpasta en koeler plaatsen en de uitbreidingskaarten bevestigen.
Rond de socket zijn 4 gaten en er is genoeg ruimte om de CNPS7000B van Zalman te installeren en ook zit het northbridge koelblok niet in de weg voor een installatie van de ZM80D-HP. Ik voorzie geen problemen voor de geoefende tweaker bij de installatie.

SATA
Helaas heb ik geen SATA harde schijven dus ik heb ook niet kunnen uit testen hoe de raidinstellingen (0,1,JBOD, hotplug/swap) van de VIA controller werken, maar waarschijnlijk ga ik wel SATA harde schijven aanschaffen ter uitbreiding. Asrock levert een SATA datakabel mee en een SATA naar molex stroomkabel mee.

Voor een budget moederbord heeft het hele uitgebreide eigenschappen, zoals SATA en 8 USB aansluitingen. De chipset van VIA, de KT600, is een stuk beter dan de KT400, ik heb geen problemen ondervonden en de pc kan makkelijk weken achter elkaar blijven aanstaan. Firewire kun je eigenlijk niet verwachten op dit bord, maar nieuwere moederborden zullen dit waarschijnlijk wel hebben.
Het is jammer dat Asrock geen jumpers heeft meegeleverd om de multiplier instellen, maar aan de andere kant is dit ook wel te begrijpen. Wel hadden ze een bracket kunnen meeleveren voor de extra 2 USB poorten, maar tot conclusie ben ik toch dik te vreden met dit bordje.

Heb jij ook een ASRock K7VT6?