Specificaties 120mm diameter met 28dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Scythe Mugen 4 Review

SiC123 23 november 2014, laatste update op 23 november 2014, 625 views

Scythe Mugen 4

Erg moeilijk om te installeren. koelt wel goed. Hij is vrij hoog en redelijk zwaar. Bij mij zit het geheugen in de weg, dus ventilator zit er niet helemaal recht op.

Pluspunten

• Groot koeloppervlak
  • Stille ventilator

Minpunten

• Lastig te installeren
  • Handleiding is vrij vaag

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Kleine disclaimer: Ik heb besloten deze review te schrijven nadat bleek dat het vrij moeilijk was om de Scythe Mugen 4 te installeren. Ik heb dus geen foto's van de installatie zelf. Misschien dat die later nog komen als ik hem (tijdelijk) moet demonteren.

Ik heb een Pentium G3258 (s1150) met standaard koeler. In de toekomst wordt deze vervangen door een i5 of i7, maar voor nu is de G3258 al een vooruitgang.
Koeler is gedemonteerd, koelpasta verwijderd en toen begonnen met de Scythe Mugen 4.

De handleiding en installatie
Blz. 4 (achterkant handleiding) is de inhoud van de verpakking. Die had ik zelf op blz. 1 verwacht.
Blz. 1 (voorkant handleiding) is installatie voor socket 2011.
Blz. 2 is de installatie voor sockets 775, 1150, 1155, 1156 en 1366 (Foto 2)
Blz. 3 is de installatie voor sockets AM2(+), AM3(+), FM1 en FM2(+)

Ik behandel alleen blz. 2 (Foto 2) want ik gebruik socket 1150.

Plaatje 1 in de handleiding is de bevestiging van de backplate. In de verpakking van de backplate zit ook een rubbertje. Ik moest 3x kijken voordat ik de waarschuwing in de hoek zag waarop staat uitgelegd dat dit rubbertje een "spacer" is voor socket 775.
Voor mensen die wat moeite hebben met hoe de backplate geplaatst moet worden: let op de 2 gaatjes, die vallen precies over de schroefjes van de socket (achterkant moederbord).
Hier heb ik het mezelf moeilijk gemaakt, doordat ik de installatie deed bij een moederbord dat al in de kast bevestigd is. Als je het MB losmaakt gaat het bevestigen van de backplate heel veel makkelijker.

Plaatje 2 is ook weer de bevestiging van de backplate, maar dan nu vanaf de bovenkant van het moederbord. Schroefjes moeten door de uitsparing in het moederbord en ze komen dan in de backplate terecht. Er staat op plaatje 1 uitgelegd welk schroefgaatje je moet gebruiken, maar als je de backplate goed hebt zitten passen de schroefjes er toch maar op 1 manier in.

Plaatje 3 is de bevestiging van de houders. Let goed op door welke uitsparing je schroefje moet, want dat is niet duidelijk zonder de handleiding. Dit ging vrij eenvoudig. Zorg eerst dat alle schroefjes erin zitten en draai ze daarna pas (een beetje) strak.

Plaatje 4 is het aanbrengen van de koelpasta. Deze is bijgeleverd in een zakje (!) en dat lijkt mij dus een kliederboel worden. gelukkig heb ik ook een injectiespuit met koelpasta, dus ik heb die gebruikt. Ik vind dat het zakje met koelpasta vrij veel koelpasta bevat. Zoals ik het doe is dit genoeg voor minstens 2x.

Plaatje 5 is het aanbrengen van de koeltoren zelf (nog zonder ventilator). Hier miste ik echt een aanduiding welke gaatjes hiervoor gebruikt moeten worden. Dat blijken de buitenste te zijn.
Ook hier heb ik het mij veel te moeilijk gemaakt door eerst het ene schroefje helemaal in te schroeven en daarna de andere te proberen. dat werkt niet.
Wat wel heel goed werkte was 1 schroefje een heel klein beetje erin schroeven en daarna de andere erin proberen te mikken. En dan omstebeurten een beetje aanschroeven.
Een duidelijk minpunt van mijn moederbord is dat er precies onder de schroefgaatjes een paar Elco's zitten. Ik kan het niet goed zien, maar ik vrees dat de schroefjes contact maken met de Elco's.
een moersleutel wordt meegeleverd, maar het is mij zonder deze te gebruiken heel makkelijk gelukt met een schroevendraaier.
(Foto 1 is de locatie van de Elco's)

Plaatje 6 is de bevestiging van de ventilator. Of eigenlijk meer een plaatje met een ventilator erop.
Hier zat bij mij het geheugen in de weg, dus nu zit de ventilator iets hoger als dat zou moeten. Of dit een minpuntje is van mijn hoge geheugenbanken, een pluspuntje is van de ventilator omdat deze de ruimte laat om dit te doen of beide, daar ben ik nog niet helemaal over uit.
Ik heb mijn kast op zijn achterkant gezet, waardoor het vlak van de koeltoren waarop de ventilator komt horizontaal komt te liggen. Zodoende kon de ventilator er gewoon op liggen zonder dat je hem vast moet houden. Een paar minuten priegelen en de clipjes zaten vast. Ik had hier veel liever schroefjes of een ander soort klem mechanisme gezien.

Het laatste plaatje, nr. 7, is de bevestiging van de stekker. ook niet onbelangrijk...

Koeling
Na een serie benchmarks (SuperPi 6x 32M en Sisoft Sandra verschillende opties) piekte de temperatuur volgens de Gigabyte Hardware Monitor tot 38 graden. Nadat een benchmark klaar was daalde dit echter binnen enkele seconden tot 22 graden ongeveer. Kamertemperatuur is 20 graden, maar de pc staat vlakbij de radiator.
Aangezien ik geen verstand heb van benchmarking en geen goede methode heb om de temperatuur te meten, kan ik er denk ik niet veel meer van zeggen.

Geluid
Vrij stil. Ik kan het niet meten, dus het blijven gevoelswaarden. Je hoort hem iets boven de fluisterstille casefan in de laagste stand. Bij het warmer worden van de processor gaat hij harder draaien, maar omdat ik niet boven de 38 uit kom, heb ik hem nog niet op de hardste stand gehoord. Gek genoeg luistert hij niet naar de handmatige instelling via de Gigabyte software. Aan de uitgelezen RPM kan ik zien dat hij niet boven de 1000 RPM uitgekomen is, waarbij de ventilator tot max 1400 RPM kan.

Wat ik ervan vind
Ik begon er al mee, de installatie is naar mijn bescheiden mening te lastig. Ik zou hem niet nog een keer kopen. Maar nu het achter de rug is, ben ik er wel zwaar tevreden over.
Ben jij handig? Dan is deze zeker het overwegen waard.
Heb je net als ik worstenvingertjes die niets gewend zijn? Sla 'm dan over.

Foto 3 is het eindresultaat.

Heb jij ook een Scythe Mugen 4?

Bizar lastig te monteren? Ik vond de Mugen 4 juist een verademing om te monteren, zo eenvoudig was het! De Mugen 3, die vond ik daarentegen rampzalig. Daar heb ik destijds flink wat mee zitten vloeken :P

Enige was inderdaad niet fijn was, was het bevestigen van de ventilatoren. Dat systeem met metalen clipjes werkt absoluut niet fijn.

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 23 november 2014 16:08]

Beroep: "Medewerker technische dienst" Ik vermoed met de nodige ervaring dus.
In vergelijking met de diverse AM2 koelers en de standaard Intel koeler waar ik ervaring mee heb, is dit nogal een gedoe.
Tsja, als je inderdaad enkel nog push-pin koelers kent dan is dit "nogal een gedoe" ja :P

Als je dit al moeilijk vindt dan zou ik zeker niet aan andere koelers beginnen. Qua montage is deze namelijk nog één van de eenvoudigere. Zoals ik al schreef, met een Mugen 3 heb ik regelmatig zitten vloeken :)

Voor de nuance dan maar: voor een beetje tweaker is dit één van de koelers die niet moeilijk te monteren zijn. Heb je je daarentegen nog nooit in de binnenkant van je PC gewaagd of ken je letterlijk alleen maar de push-pin koelers, ja dan is dit inderdaad wel wat lastiger.

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 23 november 2014 23:05]

En daar kan ik me helemaal in vinden.
Ik verwacht ook dat een beetje tweaker de conclusie leest en zelf zijn mening vormt, en de leek (zoals ik?) zich eerder bij de korte omschrijving houdt.

Misschien is wat meer nuance op z'n plaats. Ik zal "bizar" eruit halen.