Specificaties Bedrade buitencamera + app - Bekijk alle specificaties

Foscam FI9903P Outdoor Full-HD IP Camera Review

Luke Vredeveld 22 november 2014, laatste update op 22 november 2014, 21.093 views

Foscam FI9903P Outdoor Full-HD IP Camera

Een toppertje van Foscam wat mij betreft. Verbluffend scherpe beeldkwaliteit

Pluspunten

• Zeer goede beeldkwaliteit
  • IR-cut geeft overdag natuurgetrouwe kleuren
  • Lichtgevoeligheid is uitstekend
  • Brede kijkhoek

Minpunten

• Spinnenwebjes blijft een probleem bij geintegreerde IR-leds

Design & bouwkwaliteit Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 5
ik heb deze camera als vervanging voor de SD wireless Foscam die mijn voordeur 'bewaakt'. Deze camera werkt weliswaar niet draadloos, maar de beeldkwaliteit maakt veel goed! Alles is kristalhelder, goede kleuren en de lichtgevoeligheid is prima. Bij scherming nogsteeds goed beeld. De IR-leds schakelen pas laat in. Misschien zou dit wel eerder mogen, het beeld wordt op een gegeven moment wel redelijk korrelig. In de schemer shakelt de camera de leds nog regelmatig uit als de koplampen van een auto erin schijnen. Als de auto voorbij is, schakelt de camera weer redelijk snel terug.

Een tweede positief punt is de kijkhoek van 70 graden. Als 'plus' ten opzichte van mijn vorige Foscam kan ik nu ook mijn geparkeerde auto in de gaten houden.

De software in de camera zelf kan handig zijn: bewegingsmelding, opnamefunctie (wel een externe opslag nodig) en alarminstellingen. Ik zelf gebruik dit niet, omdat de camera aangesloten is op een Synology NAS. Hoewel niet ondersteund door Synology, werkt deze prima als je hem toevoegt als GENERIC ONVIF camera. Overdag genereert deze camera een stream van ca. 800MB/30 minuten. In het donker is dat een kleine 300MB/30 minuten (vanwege het ontbreken van de kleurinformatie, denk ik)

Ik heb de camera rechtstreeks bij Foscam NL besteld. Is goed aangekomen, alleen de UTP-kabel was kapot. Deze is nagestuurd.

Al met al: fantastische prijs / kwaliteit verhouding.

De afbeelding is het zicht door de camera op het moment van het schrijven van deze review en hetzelfde standpunt om 19 uur 's avonds als de IR-leds werkzaam zijn.

Heb jij ook een Foscam FI9903P Outdoor Full-HD IP Camera?

Beknopte review +1, zou hem graag uitgebreid zien worden met wat foto's van het product zelf als het nog mogelijk is. Ook vind ik het persoonlijk wel interessant de hoeveelheid kabels te zien die uit de camera komt en hoe groot de adapter is, is deze intern of extern en hoe groot eventueel?
De afbeeldingen van de specificaties zeggen toch voldoende? Het blokje met aansluitingen is fors. Je moet dit niet door een muur willen krijgen. Ik heb dat buiten in den lasdoos zitten, zoals geadviseerd door Foscam zelf. De adapter is standaard. Die heb ik zelf verlengd. De (verlengde) powerplug (lage spanning) wordt aangesloten op het aansluitblokje. Maw: power is dus (gelukkig) niet aangegoten!

[Reactie gewijzigd door Luke Vredeveld op 23 november 2014 20:32]

Okee, geen power-over-internet mogelijk dus?
Bij dit type niet. Andere types wel, zie de site van foscam
Okee, bedankt. Ik zal nog even kijken of dat hier perse nodig is. Het beeld van deze is in elk geval goed zo te zien!
Welke afbeeldingen van specificaties bedoel je?
Thanks voor de extra info, zeer nuttig!
Als je binnen tweakers de specificaties van deze camera bekijkt, dan staat er een aantal foto's bij.
Is dit geschikt om in een centrale hal op te hangen? Wij hebben toestemming gekregen voor camerabewaking, alleen wil ik het ook graag hufterproof maken. Dat betekent dan via de dichtst bijzijnde internetverbinding een stream naar een andere bewoner waar een NAS de beelden een aantal uren opslaat (nader te bepalen).
tja, dat kan ik niet voor jou bepalen. Alles kan kapot. Er zit in ieder geval geen slachtvaste behuizing of iets dergelijks omheen. Tis geen professioneel spul. Maar als je hem hoog genoeg hangt dat er niemand bij kan, dan moet dat toch geen probleem zijn?
Ik heb inmiddels dezelfde camera, maar ik kan hem niet als Generic ONVIF toevoegen (cameratest mislukt). Andere Foscam selecteren werkt wel, maar tot 960p omdat er geen andere 1080p camera's zijn.

Hoe heb jij dit ingesteld..? Ik gebruik DSM 5.1 met de laatste Surveillance Station.
Ik heb gewoon Generic ONVIF gekozen, overigens WEL de standaard poort gewijzigd! Deze staat nu bij mij op 888.
Vreemd, bij mij communiceert hij dan niet met de camera. Ook op een andere poort overigens. Nou ja, dan maar wachten op ondersteuning door Synology. Draait nu op 960p ipv 1080p.
Misschien kun je hier nog iets mee....

Vergeet ook niet om in de interface van de camera, onder Network --> port de ONVIF poort aan te passen om te laten matchen met de IP-camera! Dus als je hem als ONVIF wilt gebruiken, moet je NIET de http-poort invullen in SS.

[Reactie gewijzigd door Luke Vredeveld op 17 februari 2015 11:06]

Helder. Ga er vanavond mee aan de slag, thx!
Iets wat mij niet geheel duidelijk wordt op sites is of deze net als zijn kleinere broertje (FI9803EP) ook SD opslag heeft (het wordt nergens genoemd maar de sites verzuimen dit ook over de 9803 te vermelden). Nu heb jij al ervaring met de eerdere vermoed ik, zou ik je daar via PM even een paar vraagjes over mogen stellen (en/of over dit model?)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 27 december 2014 12:53]

ga je gang, maar misschien nog beter om dat gewoon hier te doen. Misschien hebben anderen dezelfde vragen ;-)

De FI9903P werkt overigens niet met SD-opslag
Ik heb de camera ook aangeschaft en was er heel tevreden van.
Alleen krijg ik nu geen beeld meer te zien, op geen enkele manier.
Dit nadat ik de camera heb gedemonteerd (de schroeven vooraan losgemaakt).

De camera wordt nog gevonden, kan gereset worden, kan ingesteld worden alleen geen beeld. Ook niet in Synology Surveillance Station, ook niet mobile, ook niet via de Foscam software.

Ik heb - om de camera te monteren - de camera losgemaakt vanvoor omdat ik geen groot gat door de muur wou boren. Met de camera los te maken en te ontkoppelen (was een gewone fiche) is natuurlijk de garantie weg....

Ik las echter op diverse fora dat meerdere mensen de kabel losgemaakt hadden om geen immens groot gat te moeten boren voor het RJ45 stekkerblok. Ik ben heel voorzichtig geweest, heb tape rond de fiche met de draadjes gedaan, deze zitten nog allemaal vast. Alles mooi terug dichtgemaakt. Maar geen beeld meer ...

Heeft nog iemand dat probleem of tips om weer beeld te krijgen (reset helpt niet)?
Hoe hebben jullie de camera buiten bevestigd? Het is toch een enorm kabelblok...

[Reactie gewijzigd door nmbs op 6 maart 2015 00:04]

Daar kan ik je helaas niet mee helpen. Ik heb overigens dat dikke blok buiten tegen de gevel in een spatwaterdichte lasdoos verwerkt. Stroom komt uit het schuurtje verderop. Op die manier alleen maar met een dunne UTP-kabel naar binnen.
Zijn de IR-leds van deze camera goed zichtbaar in het donker of zie je ze niet?
Er komt een hele zachte rode gloed uit. Helaas kan ik daar geen foto van maken aangezien een camera wl infrarood als licht kan waarnemen 😉
Hi allen,

Heb de FI9903P ook enkele dagen in bezit gehad en uiteindelijk maar weer teruggestuurd, sorry webshop :(

Het gebruik samen met de laatste versie van SS van Synology was om te beginnen al geen succes, continue camera disconnects. Was enkel nog aan de praat te krijgen door een handmatige reboot van de camera.
Bij enkele tests liep zelfs de webinterface van de camera vast en moest de camera een powercycle hebben om weer te werken.

In sommige gevallen liet de stream over een Netgear ProSafe aangesloten gigabit netwerk inderdaad te wensen over. Geen vloeiende beelden en zoals Edwin1981 al schreef, soms zelfs slechts 1fps. Het mag dan een goedkope camera zijn, maar zelfs dan mag dit toch niet.

Helaas heeft Foscam tot op heden nog geen andere firmware met bugfixes aangeboden en gezien de camera op dit moment ook nog totally useless is in combinatie met SS van Synology, gaat ie terug waar hij vandaan kwam, het magazijn.

[Reactie gewijzigd door Little_Bear op 16 juli 2015 10:09]

Tikkie laat maar toch: dank voor deze nuttige info!

Ik dacht er over deze camera aan te schaffen om op mijn Syno aan te sluiten omdat mijn huidige camera (imitatie foscam) alleen een paar uur na een soft reboot goed samenwerkt met SS. Ik heb dit overigens pas sinds SS7. SS6 werkte prefect.

Ik zoek nog even verder naar een goed samenwerkende camera....
Heb je ook voorbeelden van nachtmateriaal?
Wat bedoel je precies met "Spinnenwebjes blijft een probleem bij geintegreerde IR-leds"?
De spinnenwebjes die in de zonnekap ontstaan worden aangelicht door de ir leds en veroorzaken dikke witte strepen in je nachtbeeld. Dat gebeurt niet als je je nachtopnames belicht met een externe ir lamp. Overigens is dit een probleem waar alle camera's met ingebouwde leds last van hebben en niet alleen Foscam.