BlackBerry Passport QWERTY Zwart Review

itsyaboy 21 november 2014, 911 views

BlackBerry Passport QWERTY Zwart

Het touch-gevoelige toetsenbord in combinatie met een groot en breed scherm maken van dit toestel de ideale communicatietool. Daarnaast is het een uniek design met een premium feel en een goed aanvoelende bouwkwaliteit. Deze telefoon bend je niet zomaar.. ;)

Pluspunten

• Touch-gevoelig toetsenbord
  • Groot en breed scherm
  • Vloeiend OS
  • BlackBerry Blend: integratie met andere toestellen
  • Premium feel en design

Minpunten

• Onduidelijkheid mbt app-situatie sinds komst Amazon app store
  • Weinig native apps
  • Camera soms traag, vooral met focus
  • BlackBerry Blend kan soepeler

Voorgeschiedenis: dumbphones (Nokia, Sony Ericsson), BlackBerry Bold 9700, de BlackBerry Bold 9900, de BlackBerry Q10 en nu dus de Passport.

Algemeen:
Reviews kunnen helpen in de besluitvorming over een product wat de lezer zelf nog niet in handen heeft gehad, maar zijn wel enorm vatbaar voor meningen en hipsterspeak (zie o.a. The Verge). Ik vind het daarom altijd belangrijk, zeker met een product als een telefoon, om duidelijk te hebben waar de reviewer prioriteit aan hecht. Zo kan de lezer zelf kijken of deze prioriteiten overeenkomen met diens eigen prioriteiten of juist totaal niet. Zo kan bijv. de ene reviewer als prioriteit hebben dat hij/zij per se moet kunnen gamen. Uiteraard gaat dat niet voor iedereen op.

Daarom eerst mijn prioriteiten:
  • communicatiemogelijkheden
  • fysiek toetsenbord
  • stevige bouwkwaliteit
  • accuduur: work hard,player harder
  • vloeiend OS
  • camera voor spontane shots
Introductie::
Als langdurig BlackBerry gebruiker heb ik kunnen mee maken wat voor ware evolutie de BlackBerry heeft ondergaan. De Bold 9700 en 9900 vond ik prachtig ontworpen devices met een heerlijk fysiek toetsenbord. Dat het OS ondertussen aan het verouderen was, dat kon niemand ontkennen. Maar ik vind zo'n fysiek toetsenbord zo belangrijk, dat ik er aan vast bleef houden. Ik vind het fijn om via mijn telefoon te kunnen reageren op allerlei soorten berichten, emails, text, whatever. Textinput moet 'a joy to use' zijn. Met BlackBerry OS10 is er een compleet ander OS geintroduceerd. Dit OS is al eerder aan bod gekomen op Tweakers en ik zal mij daar ook niet op richten. Laat ik mij richten op de Passport kwaliteiten en minpunten.

Communicatiemogelijkheden
Ik moet toch even de BlackBerry Hub noemen, een universele inbox waar alle meldingen en berichten binnen komen van alle apps. De Hub is aan te passen naar voorkeur, welke meldingen/berichten bijv. in de Hub moeten komen en welke niet. Zo kan je het customizen. Ik vind het geniaal, ik hoef geen enkele andere app meer open te hebben om te kunnen reageren. Dat scheelt tijd en voelt een stuk efficiŽnter aan. Verschillende berichten kunnen een eigen kleurtje krijgen, zo kan je zien op welk email account je bijv. een bepaalde email ontvangt. Handig, maar kan wat mij betreft uitgebreider.
Ook zie je een korte weergave van je agenda bovenin, dat kan heel handig zijn om te kjken wat de eerst volgende afspraken zijn. Zie ookdit filmpje over de BlackBerry Hub..

De belkwaliteit is tot nu toe prima gebleken, onder andere ook door HD voice gok ik zo. Ik had aanvankelijk wat problemen met het belvolume. Ik denk dat dit kwam door 2 zaken: een early OS build en dat ik misschien vanwege het afwijkende formaat de speaker niet goed tegen m'n oor hield. Sinds een OS update heb ik hier geen problemen meer van ondervonden, of ik ben m'n hand beter gaan positioneren, dat kan natuurlijk ook. Hoe het ook zij, ik heb nu geen problemen meer met belkwaliteit.

Wat wel uniek is aan de Passport, is dat het grote vierkante scherm het ideaal maakt voor het lezen van grote stukken tekst, in emails of op webpagina's (als die tenminste goed geprogrammeerd zijn). Ik vind het een verademing dat ik het overzicht over een hele email behoud en niet telkens het idee heb dat ik op 1 zin inzoom van een uitgebreide email. Voor mij is dit gevoel bijna onbetaalbaar goed. En als ik dan terug kijk naar m'n Q10, dan snap ik wel waarom ik daar redelijk snel op was uitgekeken, dat scherm is voor mij gewoon te klein voor emails! (Laat staan voor webpagina's en dergelijke).

Daarnaast valt BlackBerry Blend ook onder communicatiemogelijheden. Je kan een client downloaden voor verschillende devices (Windows PC, Mac, iPad, Android tablet) en daarmee een verbinding aanleggen met je Passport. Het is werkelijk geniaal, ik zit op m'n laptop en krijg alle berichten binnen via Blend en kan ze lezen, beantwoorden, bewerken of verwijderen. Daarnaast kan je ook in je agenda kijken wat je die dag allemaal hebt te doen, en kan je nieuwe berichten starten. Helaas is dit vooralsnog alleen beperkt tot de basale functies: email, BBM en sms. Zo kan je bijv. geen Whatsapp in BlackBerry Blend krijgen. Als dat zou kunnen, dan is BlackBerry Blend helemaal een topprogramma, zeker voor m'n accuduur. Wel kan het nog wat soepeler allemaal. Ik verwacht dat dit in updates verbeterd gaat worden. Desondanks gebruik ik dit dagelijks met veel plezier. Zie ook dit filmpje voor een korte introductie.

Fysiek toetsenbord
Noem mij ouderwets, noem mij traditiegetrouw, maar ik zal slechts overstappen naar een telefoon zonder fysiek toetsenbord when hell freezes over..
Ik vind tekstinput op een smartphone van essentieel belang. Primair is een smartphone toch gemaakt voor communicatie en dan moet de tekstinput comfortabel zijn, foutloos en een plezier om te gebruiken. Zoals de scherpe lezer al heeft gezien, heeft de Passport een ander toetsenbord. Dit toetsenbord is touch-gevoelig en mist een fysieke shift, alt en symbol knop. Dit is de eerste dagen flink wennen! Ten eerste is het scherm breder, waardoor m'n vingers moeite hadden met het positioneren. Dit is echter met een paar dagen weer voorbij, maar wees je er wel van bewust dat de eerste dagen wel even wennen zijn.

Dan het gemis van de fysieke shift, alt en symbol knop. Je krijgt er nu een virtuele rij voor terug op het scherm: shift, taalkeuze en i : ! ? . en @123.

Op deze manier kan je de meest voorkomende karakters bedienen. Met de @123 knop roep je een groter virtueel toetsenbord op, waarmee je bijv. de cijfers mee kan bedienen. Interessant detail, een swipe down vanaf het toetsenbord roept deze virtuele toetsenbord ook op. Dan kan je met het fysieke toetsenbord een virtueel karakter kiezen. Als je dit met een swipe down doet, je een cijfer selecteert met de overeenkomende fysieke knop, verdwijnt het virtuele toetsenbord direct na het kiezen. Dit is natuurlijk onhandig als je bijv. een bankrekeningnummer wilt delen via email/bbm/whatever. Je kan er ook voor kiezen om de @123 knop (virtueel) lang ingedrukt te houden, totdat het virtuele toetsenbord verschijnt, met daarop aangegeven de letters van het fysieke toetsenbord. Nu kan je via het fysieke toetsenbord meerdere karakters van het virtuele toetsenbord selecteren. Werkt heel soepel en ik ben bijna zover dat ik dit voor belangrijke karakters uit m'n hoofd kan.

De touch-gevoeligheid van dit toetsenbord maakt dat je op webpagina's en in berichten kan scrollen (klik dan wel even in het chatvenster, anders denkt ie dat je het virtuele toetsenbord wilt oproepen). Je kan woorden met 1 swipe naar links verwijderen. Je kan een cursor oproepen door twee keer op het fysieke toetsenbord te tikken (maakt niet uit waar). Dan kan je via het fysieke toetsenbord de cursor verslepen.

Maakt dit vernieuwde toetsenbord dan ook beter ten opzichte van het traditionele toetsenbord? Wat de touch-gevoeligheid betreft, ik had meer mogelijkheden verwacht. Zoals anderen aanhalen, kan bijv. pinch-to-zoom niet. Dat zou wel tof zijn, zo hoef je het scherm nog minder te gebruiken. De finesse van het bedienen van de cursor via het fysieke toetsenbord is soms te gevoelig voor mij, soms ben ik er voor mijn gevoel langer mee aan het kloten dan als ik gewoon het scherm had gebruikt. Er is dus ruimte voor een verbetering wat er al is en een vergroting van de mogelijkheden.

Dan de andere indeling, hoe is dat dan? Het eerste wat ik daarover wil zeggen is dat ik de oude shift, alt en symbol toetsen niet mis. Ik heb er geen moeite mee dat ik dit via een virtueel toetsenbord moet doen (had ik niet verwacht). Wel merk ik dat ik in vergelijking met m'n Q10 niet meer volledig blind kan typen. De accuratesse bij het gebruik van het virtuele toetsenbord ligt bij mij lager dan met het traditionele toetsenbord. Maar het fysieke Passport toetsenbord voelt wel heel fijn aan en de breedte bevalt mij eigenlijk wel. Om eerlijk te zijn: ik heb na 2 maanden nog geen duidelijke voorkeur. De touch-mogelijkheden zijn wel al overtuigend en ik vermoed dat dit alleen maar beter gaat worden.

Zie ook dit filmpje voor een idee van het nieuwe toetsenbord.

Bouwkwaliteit
Ik heb het idee dat de bouwkwaliteit van deze telefoon heel goed is. Hij voelt stevig aan en is zwaarder. Ik vind een wat zwaarder telefoon juist lekker. Waarom? Als ik weer eens wat moet instellen op de iPhone van m'n moeder heb ik het idee dat ik dit ding zo uit m'n handen laat glippen. Nee, ik wil het toestel in m'n handen kunnen voelen! Ook heb ik de telefoon kort 2 keer proberen te benden. Dat ging goed er gebeurde niks. Ik deed dit uiteraard niet op volle kracht, maar er gebeurde echt niks. Heb het toestel nog niet laten vallen, maar ik denk niet dat dat een probleem moet zijn!

Accuduur
Dan de accuduur. BlackBerry modellen stonden langdurig bekend om hun accuduur. Vooral de Bold 9700, die kon makkelijk 1,5 dag mee. Dit werd echter al een stuk minder met de Bold 9900 (super kleine accu) en verbeterde wat met de Q10. Maar de Q10 vond ik nog steeds niet afdoende. Ik had extra batterijen gekocht en die had ik ook nodig. De Passport heeft volgens diverse online kreten "30 hours of battery life". Ik moet toegeven dat ik 30 uur bij lange na niet haal. Ik haal de 24 uur niet eens. Wat doe ik dan? Ik geloof in 'work hard, play harder'. De mobiele professional staat vroeg op en gaat vroeg aan de slag, gebruikt zijn telefoon gedurende de dag vooral voor communicatie, het bewerken van de agenda etc. Na het werken gaat de YUP niet naar huis, maar naar een zakendiner, waarna uiteraard nog een klein nadrankje plaats vind. Nou ben ik geen zakenman, maar mijn patroon komt er op bepaalde dagen wel op hetzelfde neer. Dan haal ik middernacht dus niet. En dat vind ik jammer. Ik sta op 2G en heb m'n schermhelderheid op z'n allerlaagst staan (vind ik prettig voor m'n ogen) maar alsnog haal ik middernacht niet als ik rond 07:00 van de lader ga. Ik kijk heel veel op m'n telefoon, dat laten mijn omstandigheden momenteel toe dus dat zal zeker een rol mee spelen. Ik hoorde dat er in 10.3.1 een batterijbesparende modus komt. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Al met al ben ik niet ontevreden met m'n accuduur aangezien het een significante verbetering is (toen haalde ik met een zelfde dag 18:00 niet eens). Maar ik had helaas meer verwacht (onrealistische verwachtingen misschien?). De volgende revolutie in de smartphone mag wat mij betreft toch echt de accu zijn! Of misschien moet ik m'n Whatsapp verslaving aan banden leggen. Een ochtend niet Whatsappen is ook briljant voor de accuduur.. :)

Vloeiend OS
Ik vind het OS echt briljant werken. Vooral de gestures, onderdeel van BlackBerry OS10 zijn een verademing op fysieke home buttons. Wel vrij ironisch eigenlijk, een voorkeur voor een fysiek toetsenbord, maar niet voor een fysieke home knop. Ik snap het zelf ook niet eigenlijk. Je verlaat een app middels een swipe omhoog (onderaan het scherm beginnen). Je roept de quick settings (bluetooth etc.) in een app op met 2 vingere swipe omlaag (bovenaan het scherm beginnen), of met 1 vinger als je niet in een app zit. Zo kan je veel blijven doen, ook als je in een app zit. Zo kan je ook kijken naar wat voor bericht je binnen krijgt als je in een app zit, swipe omhoog (onderaan beginnnen) en hou je duim op het scherm. Links zie je dan een icoontje. Is het icoontje interessant (bijv. email), maak dan, zonder je duim van het scherm te halen, een swipe naar rechts en je roept de BlackBerry Hub op. Is het interessant, laat dan los en ga reageren op die belangrijke email! Wat ik wel jammer vind, is dat als je dan de BlackBerry Hub verlaat, je niet meer meteen in je app terecht komt, maar in het home screen. Maar dit is vaak genoeg geen ergenis gebleken.

Ook krijg je een balk boven in het scherm als je in een app zit en een Whatsapp krijgt. Zo kan je kort een gedeelte van het bericht lezen en als je ervoor kiest om te reageren kan je: op de balk klikken (je komt dan bij het volledige bericht via de Hub) of op het reply pijltje klikken. Er verschijnt dan een tekstinput box onder de balk en je kan typen, terwijl de app nog op de achtergrond blijft draaien. Als je dan het bericht verstuurt, ga je direct weer terug op de app. Dit werkt natuurlijk niet voor emails, daar zijn die berichten vaak te groot voor.

Camera
Ik maak niet zoveel foto's, maar vind het wel leuk om af en toe op bepaalde sociale gelegenheden toch een foto te kunnen maken. Nu kan ik prima foto's schieten als ik het zelf doe, zo hou ik rekening met de langdurige focus tijd, soms heeft de focus een beetje hulp nodig door op het scherm het juiste focuspunt te kiezen en ik weet dat de flitser fel is en soms meerdere flitsen nodig heeft om goede foto's te maken. Ik moet toegeven dat er flink wat verbeteringen mogelijk zijn voor de camera: het opstarten, de focus en graag wat minder lag. Ik ga met mijn telefoon niet aan een bystander vragen of ie een groepsfoto wilt maken van mij en m'n vrienden.. want dan gaat het grotendeels niet goed. En dat is toch jammer. Ik hoef geen professionele foto's te schieten, maar de foto's van sociale gelegenheden, dat zou ik wel leuk vinden. Dan laat ik vaak de foto's nemen met de telefoons van m'n vrienden.

Uiteraard heeft elke telefoon minpunten. Mijn lijstje is als volgt:

Minpunten
~
  • onduidelijkheid over app situatie. Dit komt doordat BlackBerry een deal met de Amazon App store heeft gemaakt. En er is vanuit BlackBerry gecommuniceerd dat BlackBerry World zich moet richten op enterprise apps. Maar ja, wat zijn enterprise apps? Consumer apps, moeten dan maar voor Android geschreven worden en in de Amazon App store gepubliceerd worden. Zo trek je dus geen native development aan, voor consumer apps. En dat vind ik ergens jammer. Native apps werken vaak toch echt een stuk mooier en fijner. Want hoewel de Passport genoeg Android apps prima kan draaien, vind ik het nog geen totale oplossing. Aan de andere kant, hoeveel waarde hecht ik aan apps? Ik gelukkig niet zoveel, het enige wat ik fijn vind is in ieder geval een internetbankieren app en daar heb ik de Android app van de Rabobank voor (zij hadden eerder wel native BlackBerry apps). Het is al langer een lastig gevecht geweest voor BlackBerry. Ik weet niet wat ik hier van moet verwachten. De Android runtime verbeterd wel elke keer, dus voor genoeg apps kan je via de Android Runtime je apps vinden.
  • Camera kan toch echt wat beter. Als je tijd en ruimte hebt, dan schiet de camera mooie foto's. Maar je moet wel weten hoe je het moet bedienen en vooral jij (en het fotoobject) moeten geduld hebben!
  • BlackBerry Blend werkt fantastisch, maar kan wel echt soepeler. Soms zit er een vertraging in, ik typ dan vrolijk een alinea en dan zie ik slechts de eerste zinnen direct verschijnen, de rest volgt daarna. Ik wijt het vooralsnog aan 'kinderziektes'. En ik zou ook graag Whatsapp integratie willen, maar daar kan je de Passport natuurlijk niet op afrekenen. Misschien zou je daar uiteindelijk wel Blackberry of Whatsapp op kunnen afrekenen... benieuwd hoe zich dit zo gaat ontwikkelen.
  • Acuuduur kan work hard, play harder niet aan. Spijtig, maar waar. Geen 30 hours of battery life voor mij. Als ik op vrijdag ga werken en daarna aansluitend mooie dingen ga doen, wil ik wel de zekerheid hebben dat ik 's nachts 'connected' ben.
Afsluitend
Afgaande op mijn prioriteiten (zijn het de jouwe?) scoort de BlackBerry Passport een hele dikke goed. Het toetsenbord werkt fijn, al is het even wennen. Het OS is fijn, de communicatiemogelijkheden zijn verbeterd dankzij het scherm en BlackBerry Blend. De accuduur is een significante verbetering ten opzichte van mijn Q10, maar kan nog wel wat beter wat mij betreft. Ik geef bijzonder weinig om apps, ben er (nog?) niet afhankelijk van dus dit telt voor mij nauwelijks mee. Wel kan de camera wat sneller en wat soepeler voor de spontane foto's.

Hou jij zelf van het 'stay connected' gevoel? Vind jij het fijn om emails af te kunnen werken terwijl je 'on the go' bent? Lees je veel, of het nou emails of websites zijn? Hou je van tactiele feedback door een fysiek toetsenbord? Dan is de BlackBerry Passport zeker een mogelijkheid die je moet overwegen. Hell, ik denk zelfs dat het dan de enige serious contender is. De enige concurrent die ik nu kan verzinnen gaat de BlackBerry Classic zijn. Mja, dan heb je weer een kleiner scherm.. ;)

Heb jij ook een BlackBerry Passport QWERTY Zwart?

Echt goede review.
Geen ene toestel typt zo lekker als blackberry inderdaad.
Ik ga denk ik voor de silver edition.
De enige die mij nog tegen houd is de app aanbod van blackberry.
App aanbod is goed door snap te sideloaden of 1mobile.com te bezoeken via je BlackBerry browser met veel Nederlandse apps. Je kan de App rechtstreek van 1mobile installeren na het downloaden op je toestel.

Alleen apps die Google play services willen werken niet altijd, maar apps zoals Gmail of Maps wel weer. Alle andere Android Apps werken mits ze voldoen aan de Google Api en geen malware bevatten of zich onveilig gedragen. BlackBerry zal de App dan afsluiten of het toestel een reboot geven als het toestel in gevaar is.

Apps die ik draai van Android zijn ING, ABN, Spotify Netflix, KPN TV online, Mijn KPN, 9292 en dat zijn ze wel.

Toestel BlackBerry Passport en Zilveren editie in de bestelling. Kijk ook eens op blackberryinruilen.nl

[Reactie gewijzigd door nlb op 22 augustus 2015 17:19]

Kan je me bevestigen of snapchat op dit ogenblik werkt, en zo ja, via waar haal je 'm dan?
Dank voor het compliment. Er is ook een Tweakers forum gericht op de BlackBerry Passport. Je zou bijvoorbeeld voor je de aanschaf van de zeer mooie Zilveren Editie doet eerst op het forum informeren of jouw essentiŽle apps werken op de Passport.
Hoi bedank voor de info. Ik heb hiervoor blackberry classic gehad. Echt ideaal toestel voor blackberry fans alleen jammer dat de hardware niet zo snel is. Ze moeten eigenlijk die snap dragon processor op de classic gebruiken. Mijn probleem met de android app is de irritante meldingen van google play services. Ik heb geprobeerd de google play services ook te installeren maar het heeft niet geholpen.
Misschien toch handig als er manier om die google play services ook op de blackberry geinstalleerd kunnen worden