Nest Learning Thermostat Review

SamFox 20 november 2014, laatste update op 20 november 2014, 1.548 views

Nest Learning Thermostat

De zelflerende NEST , een innovatief product in een ingeslapen markt....het doet me een beetje denken aan de iPhone die toen wel even de markt kwam binnen wandelen van de smartphones beheerst door Samsung, HTC.

Pluspunten

• Bedieningsgemak
  • Looks
  • Zelflerend

Minpunten

• Data output voor analyse (10 dagen max en beperkt)

Kwaliteit Score: 4
Ik hield de NEST al een tijdje in de gaten en toen die uiteindeljk beschikbaar kwam voor de Nederlandse markt ben ik er wat beter naar gaan kijken.
Even kort mijn situatie: net als vele andere Nederlanders in een VINEX wijk, ben ik aangesloten op stadsverwarming...een dure verwarmingssoort overgehouden door de lobby van onze groene mileu vrienden. Voordeel is , je hebt geen ketel, nadeel is, het is heel duur en....bijvoorbeeld niet modulerend, dus gewoon de harde Aan/Uit schakeling voor verwarming.

De NEST past echter wel ideaal in dit plaatje....NEST heeft ook het Aan/Uit principe dus dat past prima.

Tuurlijk zijn er al andere initiatieven ondertussen beschikbaar, zoals bijvoorbeeld de TOON van Eneco, maar..... die is niet aan te sluiten op stadsverwarming, heeft een maandelijks abbo en eerlijk wie wil er nu een iPad mini aan zijn muur monteren...ouderwetse gedachte.

Even op tweakers kijken of andere al ervaring hadden met het aansluiten op stadsverwarming en bestellen maar. Volgende dag binnen.

Aansluiten was niet moeilijk, al hoe wel je wel even goed moet kijken, want de aansluiting van de verwarmingspomp is niet echt netjes gedaan bij mij, maar heel moeilijk is het niet. Dus in 45 minuten toch weer 99 euro installatie kosten uitgespaard.

Het bedingingsgemak is super. UI is verhederend simpel en mooi. NEST staat prima en de auto-away functionaliteit is super.

Kortom een aanwinst voor het huis.....

Foto 1 : oude thermostaat
Foto 2 : schakel kastje verwarmings pomp 24V
Foto 3 : heatlink, schakel kastje van de NEST
Foto 4: de NEST

Heb jij ook een Nest Learning Thermostat?