Asus N551JK-CN158H Review

Fotograaf2004 20 november 2014, laatste update op 25 december 2014, 28.792 views

Asus N551JK-CN158H

De Asus N551JK-CN158H is momenteel één van de laagst geprijsde laptops met een i7 4710 HQ en een Nvidia Geforce GTX-850M (2GB) met IPS scherm, verwijderbare accu en 8Gb DDR RAM geheugen. Ik heb deze laptop vandaag voor ¤869,- euro bij MyCom gekocht (20-11-2014). Zeer scherp geprijsd dus!

Pluspunten

• i7 4710HQ + GTX-850M tussen Multimedia en Gaming laptop te positioneren
  • Een mat/pearl Full HD scherm met erg goede kleurweergave, helderheid, contrast en kijkhoeken
  • Goed en redelijk hard geluid door Bang en Olufsen speakers (met losse subwoofer)
  • Verwisselbare Accu (voor mij een must, zeker wanneer spare accu's goedkoop verkrijgbaar worden)
  • Robuuste (en mooie) Aluminium afwerking, een zakelijk ogende laptop met Gaming specs!

Minpunten

• Toetsen hebben dezelfde kleur als de palmrest, letters soms wat lastig te zien
  • Kunststof onderkant (maar wel heel erg sterk). Niet echt een minpunt dus (behalve voor mensen die een soort Windowsversie van een MacBook pro zoeken)
  • Plaatsing "Aan-uit knop" is onderdeel van normale toetsen.
  • 5400rpm - 1TB harde schijf
  • Geen OS en Driver DVD's bijgeleverd (Let op! Maak dus meteen een herstel USB-stick aan, bijv. in "Windows herstel" !)
  • Lengte snoer subwoofer is net iets te kort om hem te gebruiken met laptop op je schoot

Waarvoor ga ik de laptop gebruiken?

De Asus N551JK-CN158H heeft alles wat een multimedia notebook moet hebben (zie de pluspunten) voor een (in verhouding) zeer scherpe prijs. De notebook gebruik ik voornamelijk voor foto en video bewerking, films kijken en games. Ik zal hier later nog e.e.a. aan informatie bijzetten als ik wat meer games op de laptop getest heb (er is al heel erg mooi materiaal te bekijken op Youtube als je op "Asus N551 gaming" zoekt).

Zie voor de productomschrijving van Tweakers.net pricewatch: Asus N551JK-CN158H

Ik heb zelf een Oculus Rift Virtual Reality Headset (Developer Kit 1 / DK1 Head Mounted Display) die soms wat moeite had met mijn oude GT 540M Geforce chip in mijn Dell XPS15, dat is met de GTX 850M helemaal verleden tijd, werkt echt super snel bij grotere demo's (e.e.a. kan ook liggen aan het feit dat de dell een Core i7 2670 was en deze Asus N551 een 4710 heeft). In tegenstelling tot de Dell kan ik nu het beeld dupliceren op de monitor en de Oculus Rift (dat kon de Dell met GT540 niet aan qua grafische output waarschijnlijk).

De prijs-kwaliteit verhouding:

Voor mij was de prijs-kwaliteit het belangrijkste, ik wilde er niet meer dan ¤900,00 aan uitgeven. Ik heb voor Asus gekozen omdat dit merk erom bekend staat dat het niet zo veel warmte produceerd (vergeleken met bijvoorbeeld MSI). Ook is voor mij belangrijk dat de accu verwisselbaar is, dat er een optische drive in zit en dat het scherm uitmuntend is (wat voor fotografie onontbeerlijk is, deze laptop is met het IPS panel zeer scherp en mooi van kleur).

De laptop is net uit en ik loop het risico dat er kinderziektes naar boven komen en dat de prijs zeer snel zal dalen op een gegeven moment, maar voor dit bedrag zie je nog nergens een laptop met deze specs. Mijn vorige laptop is een DELL XPS L502X i7 die erg op deze laptop lijkt qua specs en looks, met het verschil dat de palmrest en toetsen donker grijs zijn. Dit zal dus wel even wennen zijn (maar aangezien ik altijd blind type met 10 vingers maakt het mij sowieso niets uit).

De bouwkwaliteit:

De bouwkwaliteit is erg goed, ondanks de plastic onderkant (die ook sterk is verder). Asus maakt voor zover ik zie gewoon goede laptops zonder poespas (degelijke behuizingen, sterke bevestigingspunten, goed toetsenbord zonder meeverende gedeelten (werkelijk waar een goed toetsenbord waar je hele lappen tekst moeiteloos op kunt tikken door het goede chicklet toetsenbord dat zeer goed reageert, toetsen veren snel terug en er zit weinig ruimte tussen de toetsen, elke toets is omgeven door aluminium waar hij veilig in wegzakt).

Het scherm zit goed vast met twee scharnieren (in elke positie, alhoewel je het scherm niet helemaal plat kunt leggen naar achteren). De achterkant van het scherm laat het ASUS logo doorschijnen en is zelf van aluminium. Erg mooi m.i.

Wat voor velen ook belangrijk is: het touchpad. Voor mij ook. Het is een zeer fijn touchpad waar je goed op kunt werken (geen toetsen die niet goed indrukken of andere commando's activeren als je hem even verkeerd aanraakt....dat zou voor mij linea recta een reden zijn om een laptop te retourneren). Het is een touchpad dat geen aparte knoppen heeft (iets wat mijn oude Dell XPS wel heeft) maar wat uiteindelijk super goed werkt. Geen klachten verder op dat gebied.

Het geluid:

Het geluid is prima, zuiver en luid (er kan alleen resonantie bij bepaalde muziek optreden, als je hem hard aanzet, ik vind het zowel met als zonder subwoofer prima, niet zo goed als de XPS L502X met JBL luidsprekers, maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben :P). Voor laptops is het sowieso waanzinnig zuiver en mooi geluid wat er uitkomt. Mocht je meer punch willen hebben, dan is een externe bluetooth speaker snel aangesloten voor ongeveer ¤ 25,-

Verdere aandachtspunten:

8GB DDR werkgeheugen: soms levert Asus maar 6Gb (wat ook genoeg is, maar toch....8Gb is anno 2014 minimaal wat je in een nieuwe laptop zou moeten leveren in deze prijsklasse.

Verder zijn er genoeg aansluitingspunten zoals HDMI, 3x USB 3.0 (waarvan één een tablet/telefoon oplaad functie heeft), Display port, Ethernetpoort, SD kaart reader (aan de voorkant), power aansluiting (links), aansluiting voor de bijgeleverde Subwoofer, en een gecombineerde headphone/microphone aansluiting. Ten opzichte van mijn oude Dell XPS mis ik de Esata-USB poort, SPDIF aansluiting en Microfoon aansluiting. Maar om nou te zeggen of ik dat überhaupt gebruikte: niet echt.

Voor de andere technische details kun je alles nalezen in de product omschrijving op de pricewatch (maar ik denk dat ik de belangrijkste nu wel opgenoemd heb als je hem dagelijks gaat gebruiken voor multimedia, office en casual gaming).

Tot slot:

Heb je desondanks nog vragen, stel ze hieronder dan gerust.

Ik heb verder nog een Yanec externe laptop accu besteld bij Replace direct (1.4 kilo zwaar, maar wél met een capaciteit van 6900mAh/153Wh :-) ). Ik kan dan op locatie zo'n 10 uur werken zonder stopcontact in de buurt. Deze zal ik binnenkort ook even testen en dan evt. de bevindingen met deze Asus laptop delen. Deze accu kun je hier bekijken (en/of bestellen voor je eigen laptop): http://www.replacedirect....Obc742zicICFcrjwgod7aQAhg

Heb jij ook een Asus N551JK-CN158H?

Hee, ik heb even een vraag. Hoe zit het met een Msata aansluiting? Ik kan er zo snel niks van vinden.
En wat zijn tot nu toe de negatieve punten nu je de laptop wat langer in gebruik hebt?
Voor zover ik de gegevens gechecked heb heeft deze laptop geen mSata aansluiting (daar heb ik ook naar gekeken, ik kwam toen bij MSI uit, maar achteraf zal ik dat niet gebruiken....ik zal uiteindelijk toch voor een Harddisk caddy gaan omdat de SSD's ook veel goedkoper én groter zijn over het algemeen).

De negatieve punten zijn voor mij niet meer zo negatief dan ze er zo op het eerste gezicht uitzien. Het enige punt is dat ik het nog wel jammer vind dat de toetsen dezelfde kleur hebben als de palmrest en niet gewoon zwart :-). De aan-uit knop is gewoon even wennen, je raakt hem eigenlijk nooit per ongeluk aan (is mij nog niet overkomen of zo. De kunststof onderkant is eigenlijk prima voor mij achteraf en zal afhankelijk zijn van persoonlijke voorkeur (het kán mensen storen misschien). Er zijn altijd wel punten die je liever wel of niet hebt (bijvoorbeeld de losse subwoofer had ik liever net zoals mijn oude Dell XPS 15 ingebouwd gezien in de kast, maar moet wel zeggen dat de losse subwoofer toch mooier geluid produceert....het ding is niet zwaar en past altijd wel in je laptop- of rugtas.

Ik kan nu na een paar weken wel zeggen dat ik enorm tevreden ben over deze laptop, ik zag dat ik hem voor een goede prijs gekocht heb aangezien ze hem overal weer ophoog gegooid hebben (soms 20-30 euro!). Ik snap nog steeds niet hoe Asus het voor elkaar gekregen heeft om een laptop met deze specs zo goedkoop te produceren, MSI blijft nl gewoon peperduur (evenals de ROG lijn van ASUS....maar het is bekend dat Gaming laptops sowieso duurder zijn). Als ik zo de problemen lees die MSI laptop gebruikers soms hebben, dan ben ik serieus blij dat ik voor deze Asus gegaan ben (zeker hun problemen met over verhitting klinkt mij rampzalig voor de electronica van die laptop uiteindelijk, alhoewel ze het wel redelijk aankunnen volgens hun).

Deze Asus kan óók "under heavy load" best warm worden, maar over het algemeen heeft Asus één van de allerbeste temperatuur management die je maar in laptops kunt verwachten (zeker hun ROG series).
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Daar kan ik wel wat mee :)
Dan ga ik zeer waarschijnlijk voor deze laptop!

Over dat punt van de toetsenkleur ben ik het met je eens, maar dat neem ik graag voor lief.
Ik het gisteren nog even wat gegamed (World of Warcraft) op de accu én alles op Ultra, dit ging echt super (altijd 30 fps). Een paar dagen geleden nog BF4 gespeeld (dat is qua graphics wat zwaarder lijkt het wel, maar dat kon ik op medium goed doen, ik merk daar dat hoe meer spelers er in je omgeving zitten hoe meer de GPU moet rekenen en er dus ook sneller lag veroorzaakt zal worden). Wel vreemd dat ik met ultra en high settings dezelfde framerates zie met de fps teller van FRAPS, maar misschien scheelt dat niet veel uiteindelijk.

Het toetsenbord is na een paar weken niet zo heel erg, maar ik raad je wel aan de toetsenbord verlichting altijd aan te houden, dan is het prima te doen (de zichtbaarheid zonder verlichting is minder omdat het anders een té egale toets word).
ik heb de cn157H en deze heeft wel msata enige min punt is dat hij op zn dusdanig rotige plek zit dat hij alleen goed te berijken is als je de hele bodem los haalt.

ik neem aan dat omdat het gelijke serrie is en specs gelijk zijn dat de cn158h hem ook wel heeft

*note : ik zag de masata pas dat ik een ssd en het geheugen ging inbouwen ( 256gb 840 pro en 16gb ddr3l)
@sojab0on: ik heb dezelfde laptop, wil graag een samsung evo 85 250gb SSD in laten bouwen. Als ik je verhaal zo lees kan ik dus ook een Samsung 850 EVO mSATA 250GB laten inbouwen/zelf proberen in te bouwen. Heb je nog tips voor mij?
dat wat hier onderstaat klopt niet helemaal bij de cn157H die ik heb zit er voor zover ik kan zien aan de hand van de schroef houder gewoon een normale msata poort in, hoe wel ik hem zelf niet gebruik ( heb een western digital black 2 dual drive in deze laptop hangen).
Er zit inderdaad een normale msata poort in, maar de lengte van de msata ssd is net te groot.

http://forum.notebookrevi...150217_233216-jpg.121820/ < Ik quote even een forumbezoeker die de laptop heeft open geschroefd:

"I also checked out the MSATA port en messured it up. An full size msata SSD is impossible to fit. It just hits the heatpipe (about 1mm), and 3 electrical parts are in the way."

Deze informatie heb ik van deze forumthread geplukt:

[Reactie gewijzigd door sneeky op 21 augustus 2015 16:28]

ik heb die van mij ook al opengehaald ik heb 1 busje zitten vlakbij die poort meer niet 157 en 158 verschillen daar misschien dan toch
Met andere woorden, een normale SATA SSD in laten bouwen dus... jammer.
nee hoor heb een msata ssd liggen en die heeft er zelfs heel kort i ngezeten maar was een 32gb dingetje wat ikooit is gekregen had.

deze paste wer gewoon in.

ik de 157h dan , heb er nu danwel een wd black 2 in zitten maar dat maakt niks uit
Als je het merk weet en type dan kun je kijken wat de maten zijn.
Misschien is het dan toch mogelijk om er die samsung 830 in kwijt te kunnen :) in dat typenummer .
Wat ik van surgeon heb gehoord is dat hij niet erg bekend is met laptops, dus het openschroeven enzo zou ik dan niet aan beginnen in zijn geval.

[Reactie gewijzigd door sneeky op 21 augustus 2015 21:02]

was zn ssd uit een netbook en kan hem nu zo snel ff niet vinden dus merk en type kan ik niet geven weet wel dat het een standaard msata ssd was en geen half size
Nog even over het msata onderwerp:
Er zit msata in de n551jk maar die ondersteund alleen half size msata (grootte van een wifi module) Dit komt omdat er elektrische componenten in de weg zitten die het plaatsen van een normale msata ssd belemmeren.

De betrouwbaarste oplossing is om een normale 2,5inch ssd te kopen en deze op de plaats van de interne hardeschijf(sata3) te plaatsen en de hardeschijf doormiddel van een caddy in de dvd drive(sata2) te monteren.
Ik denk dat ik voor de betrouwbaarste oplossing ga aangezien ik geen kennis heb van al die dingen. Ik bestel een 2.5inch ssd en laat die inbouwen. Denk dat ik de optische drive ga houden omdat ik een externe harde schijf heb van 2TB. Die kan evt als extra opslag fungeren indien nodig. Bedankt voor jullie reacties.
Inderdaad een héle knappe prijs/kwaliteit verhouding voor deze laptop. Hij heeft mijn aandacht ook getrokken. Uit je review begrijp ik dat hij de verwachtingen tot nu toe waar maakt! :) Ik hoop dat er geen 'verborgen gebreken' naar boven komen en dat het dus echt het toppertje is wat het lijkt :)

Had nog een klein vraagje over deze laptop. Ik vroeg mij af of het mogelijk is deze (desnoods via meegeleverd danwel los verkrijgbaar verloopje o.i.d.) aan te sluiten op D-sub VGA aansluitingen van bijvoorbeeld beamers.
Ik heb net de hele avond met een kennis BF4 gespeeld zonder problemen op medium en low settings (op één of andere manier kan die GTX 850M dat niet op high aan, hangt ook af of je bijv. in een tank rondrijd, dan gaat de framerate heel snel naar beneden). Voor het game gedeelte is het dus wel prima op ong. 40-45 fps (beetje uitproberen en balanceren wat je wel en niet hoog kan zetten, het hangt er ook van hoe snel de server is, hoe druk het op de server is enz.). Ik speelde vanavond met de UTP kabel er in (op wifi is het vaak wat minder als je medium tot high wilt spelen).

Ik zou het ook niet weten wat de verborgen gebreken zullen zijn (behalve dan de minpunten die ik beschreef, behalve dan die plastic onderkant....die kan voor sommigen een afknapper zijn zoals ik op youtube las in de comments). Ik denk dat je middels verloop stekkers van de HDMI wel D-sub VGA aansluitingen kan creëeren (zie bijv. http://www.techpowerup.co...-hdmi-and-vice-versa.html).

Via deze link kun je met een verloopje dit in 1x fixen zo te zien: http://www.onlinekabelsho...or-2=VGA&connector-1=hdmi

[Reactie gewijzigd door Fotograaf2004 op 23 november 2014 01:34]

Bedankt voor je vlugge reactie! Dat laatste linkje is echt een soort magie, een bizar klein doosje dat HDMI decodeert naar VGA, maar dat alleen kan wanneer de poort niet via PCI-e is aangesloten... vraag me echt af wat voor trucage daarin zit. Ziet er wel uit als een hele elegante oplossing, is dus alleen een gokje: is de HDMI poort op de laptop verbonden met de discrete graphics of met de Intel HD Graphics van de processor? In het eerste geval gaat het dingetje waarschijnlijk niet werken. Ik hoop van wel dan! :)

Fijn om te horen dat het met de performance ook wel snor zit! Al zul je tijdens zo'n gamesessie vast niet zo lang op een acculading doen als je het ding tot z'n volledige capaciteit belast :p
Je zult met dit soort dingen veel moeten uitvogelen en proberen (of Asus zelf bellen voor advies). In Nvidia Configuratiescherm kun je alles zo instellen dat hij ten alle tijden gebruik maakt van de Nvidia GTX 850M kaart zodat hij de Intel HD Graphics volgens mij passeert.

Gamen op de accu zou wel kunnen, maar niet zo lang :P. Ik heb zoals ik ook in de review schreef een Yanex externe Laptop accu besteld (wel zwaar met 1.4kg) die je accu tot 90-100 % iig oplaad terwijl je doorwerkt (niet gamed). Ga uit dat je dan met een volle accu 1,5uur + 1 uur laden via de externe accu en daarna nog 1 uur op de dan inmiddels opgeladen accu kunt doen (3-4 uur gamen dus). Ik zal het eens testen met een volle laptopaccu die ook meteen aan die externe accu hangt of dat in gebruiksduur uitmaakt. Scherm was op hoogste helderheid, als ik dat halveer dan kan ik er misschien nog wel een extra half uur tot drie kwartier uitpersen :P

Ik heb vandaag Watchdogs gespeeld en met Shadowplay een in-game testopname gemaakt, ook dat ziet er werkelijk fantastisch mooi uit :-) 5 Minuten video was 1 Gb (met veel donkere delen, dat wel). Bestandsnaam: "Watch Dogs 11.22.2014 - 16.59.40.09.DVR"
Haha, gamen op de accu... ik ben reuzebenieuwd wat voor tijd daar uit gaat komen :)

Maar hé, misschien is het eigenlijk ook wel interessant om voor de grap eens te kijken hoelang hij op een acculading doet als je niet gamet. Wanneer je de laptop even voor andere, lichtere zaken gebruikt (browsen, tekstverwerken, whatever) moet die GTX 850M je natuurlijk ook niet enorm in de weg gaan zitten. Als hij dan binnen 3 uur alsnog leeg is zou het ook jammer zijn natuurlijk :p Al neem ik aan dat de Nvidia software wel zo bijdehand is dat het de HD Graphics gebruikt als je het Energiebesparing-schema aandrukt natuurlijk.
Ik zal dat allebei (gaming én office op de accu) t.z.t. gaan testen, ik heb hem al een keer op balanced (standaard instelling) helamaal laten leeglopen door van alles te doen (facebook, email, websurfen) met het scherm op het hoogst. Volgens mij haalde ik toen iets van twee uur (zal dat binnenkort wel even meten). Het scherm op zijn felste stand zetten is de grootste batterijslurper (zelfs als je office doet met de GTX always on dan vreet ie volgens mij niet zo heel veel meer dan op de Intel HD graphics, de grafische processen blijven nog steeds low immers). De nieuwe Maxwell serie van Nvidia (GT840, GTX 850M, enz.) gebruikt ook veel minder stroom dan de oude Keplers. Een behoorlijke prestatie winst ook als ik de reviews en testen zo gelezen heb.
Kleine aanvulling Asus backtracker maakt alleen een kopie van de herstel partitie doormiddel van een USB stick van minimaal 16 gb
Het is dus een kopie van de fabrieks instellingen inclusief drivers maar exclusief de later geïnstalleerde programma's en bestanden) Acronis maakt geloof ik een complete image van de hdd maar dit wordt niet door Asus support ondersteund. :)

[Reactie gewijzigd door Linden85 op 22 november 2014 23:36]

Ah, bedankt voor de informatie, ik had het dan anders begrepen van de medewerker (dan is Backtracker dus niet veel meer dan de standaard Windows herstel partitie). Acronis (of welk ander clone programma) is idd een niet ondersteunend programma, maar in dit geval heb je niet heel veel andere keus :P (ondersteuning of niet). Ik heb zelf geen cloneprogramma dan die een volledige image kan maken, weet je toevallig een goede (gratis) optie?
Ik heb deze laptop gisteren ook aangeschaft, inclusief een EVO 840 250GB SSD. De wijze waarop je een herinstall van WIN 8.1. op deze laptop dient aan te pakken is als volgt:

- Het betreft een OEM versie van windows en de product key is tegenwoordig versleuteld in het BIOS. Hier kun je dus niet bij. Er zit ook geen traditionele sticker met de key op de laptop. Hiervoor kun je een installatie USB stick/DVD (min 4 GB) maken via deze link: http://windows.microsoft....reate-reset-refresh-media

- Vervolgens bouw je de nieuwe SSD in en start je de laptop op met de DVD/usb stick aangesloten.

- Windows installatie start en leest automatisch de product key uit en doorloopt de installatie.

De hierboven genoemde aanpakken met recovery sticks of ASUS tools werkten bij mij niet en waarschijnlijk bij anderen ook niet, omdat je alleen kunt herstellen als Windows de originele installatie kan vinden. Met een nieuwe SSD in de laptop heb je deze dus niet beschikbaar. Succes!
Moet je dan ook eerst een windows 8.1 versie op de stick zetten? Staat wel op die pagina maar dan zou er een nieuwe install gedaan worden?
Je maakt via die link een stick aan met windows 8.1. erop. Vervolgens wordt er inderdaad een nieuwe install gedaan op je lege SSD.
Dank je hpmkruit.
Ik heb dat inmiddels gedaan, dwz usb stick maken, ssd plaatsen en daarna met stick opnieuw starten. Alleen gebeurt er niks.
Ik heb bij het maken van de stick nederlands, gewoon win 8.1 en 64 bits gekozen. Dat is toch correct? Moet er ietsnog iets in de bios aangepast worden? Bv aangeven dat vanaf usb gestart moet worden?
Is het gelukt nu met het overzetten van je OS op je SSD?
Hoi Fotograaf2004. Ben een weekje weg geweest. Uiteindelijk een dvd gebruikt. Dat werkte. Ik weet niet waarom de usb niet werkte.
Bij mij werd automatisch de USB stick herkend. Ik zou inderdaad even in het bios zoeken of USB als boot device optie aanwezig is en aangevinkt is.
Wat ik heb gedaan is de samsung SSD in een externe behuizing plaatsen en met magician de harddisk clonen. Magician kan omgaan met een SSD die kleiner is dan de harddisk die je clonet, zolang er maar minder data opstaat dan op de SSD kan.

Vervolgens SSD inbouwen en de PC draait met alles ingesteld.

De originele harddisk heb ik in de la liggen als windows backup :-)
Handige tip! Welke versie van Magician heb je gebruikt?
Precieze naam is Samsung Data Migration en download gewoon de nieuwste versie van de samsung site,hij check of 1 van de disks wel een samsung is. Dus iedereen kan hem vrij downloaden.
Om het gemakkelijk te maken: de link :P

Helaas alleen voor Samsung SSD's blijkbaar:

"Samsung Magician Software
The Magician SSD management utility is designed to work with all Samsung SSD products, including 470 Series, 830 Series, 840 Series and 850 PRO SSDs. This software is not compatible with other manufacturer's SSDs."

Maar misschien zijn er ook SSD's van andere fabrikanten die ook met deze software werken.

Hiervoor zou je de trial van Acronis kunnen proberen wellicht:

[Reactie gewijzigd door Fotograaf2004 op 3 februari 2015 02:04]

Zelfde laptop, zelfde actie gedaan gisteren.
Had eigenlijk nooit zo'n vertrouwen in kloon-software, maar dit verliep vlekkeloos.
SSD op USB aangesloten, Samsung Data Migration geïnstalleerd, krap 2 uur laten klonen (95 GB), Seagate 750 vervangen door Samsung Pro 250 (10 minuten max.), klaar!
Alle ergernissen over onvoorspelbare HDD voorbij en nu een idioot rappe laptop :-D
Dank voor deze tip! Werkte helaas niet direct. Bij mij pakte hij de USB stick niet automatisch als opstartstation. Wat gegoogle wees uit dat dat ik de secure boot moest uitzetten in UEFI. Dan kun je vervolgens wel de usb stick als primair station selecteren (na instellingen opslaan en in uit UEFI gaan). Installatie ging zonder problemen (belangrijk om bij het aanmaken van de USB stick dezelfde windows versie te kiezen als je al draait op de laptop).

Handig als je geen Windows 8.1 op je Asus laptop wilt maar een ander OS systeem. Ik wist niet dat je blijkbaar zo maar een dual boot systeem kon maken met een pre-installed OS (wat ik op maak uit de tekst van de tweede link). Maar goed, ik blijf sowieso wel bij Win 8.1 (was een Windows 7 professional fan, maar ben nu aardig gewend aan Windows 8 moet ik zeggen).
Moet de installatie usb stick / dvd per se gemaakt worden via de laptop zelf of mag dit ook via een andere desktop gedownload worden?
Kan ook via andere pc/laptop.
Ik zal als ik wat meer tijd heb een aantal dingen gaan aanvullen, foto's, wellicht met Shadowplay wat ingame footage op youtube zetten, wat benchmarks enz. Ik ben niet heel erg thuis met het maken van benchmarks wat betreft behalve dan die van MadOnion maar daar kom ik wel uit. De wifi is prima, ik ga later eens kijken of het inderdaad zo is dat wifi door de realtek (?) chip qua bereik naar beneden gaat als je meer dan 10 meter van de hotspot vandaan gaat. Ik ben allang blij dat je bij dit model (net zoals zijn voorganger de N56) de accu kunt omwisselen. Voor de vrouwtjes die niet zoveel kunnen tillen begrijp ik het (ingebouwde accu's resulteert in een lichte en dunne laptop vaak), maar voor echte mannen is deze 2,7 kg echt geen probleem haha :P

Ik heb net Origin (met o.a. BF2, BF3, BF4, RA2, BF2142, RA3, Crysis 2+3, Titanfall en Mass Effect3), UPLAY met Assassins Creed 2 en Watchdogs, STEAM (met o.a. Sniper Ghost Warrior, Supreme Commander en Battlenet (met o.a. WoW, Diablo III en Starcraft II) geïnstalleerd. Ik heb nu even tijd gehad om AC2, Watchdogs en WoW te spelen en de eerste ervaringen qua GTX 850M zijn echt goed!! Een 15" gamelaptop met i7 4710, IPS, en Windows 8.1 (deze zit er dan vaak niet eens bij, niet bij MSI GP en GE 60 series, maar ook vaak niet bij BTO) verwisselbare batterij en GTX 850M was een maand geleden gewoon niet onder de ¤ 870,- te koop (ik heb Lenovo, MSI, ASUS, BTO en Acer uitvoerig gechecked op tweakers, hardware.info, google enz.). Ik denk ook niet dat er voorlopig configs van deze orde voor 850-900 euro zullen zijn die dit zullen evenaren (al is dit model vrij nieuw, paar maandjes op de markt).

Ik was een grote fan van Dell XPS, maar die zijn volledig weggespeeld nu met hun specs en prijsbeleid. Ik kan wel zeggen dat ik denk dat mijn oude Dell XPS 15 L502X één van de laatste en betaalbare laptops was met uitmuntend geluid en ingebouwde subwoofer én super scherp FHD scherm onder de 1000,00 euro waar je nu met gemak 1700,00 euro betaald met dual core i7 en GT 840 kaartje (áls je geluk hebt). Niet om Dell te bashen (nou ja, eigenlijk wel :P), maar ze zijn hierdoor heel veel klanten al kwijtgeraakt, waaronder ikzelf). Deze Asus (maar ook bijv. MSI, alhoewel te duur en ook met veel problemen zoals netwerkkaart en hitte problemen) is gewoon de helft bijna met twee tot drie keer betere specs. End of story (mijn mening natuurlijk, maar dit gezegd te hebben als trouwe Dell gebruiker die Latitude, Inspiron en XPS laptops gebruikt....).

WOW heb ik net op hoog tot ultra gespeeld, werkt echt goed, geen 60fps (zal eens wat testjes doen binnenkort) maar toch wel 30-35 fps schat ik. Watchdogs is simpelweg niet op ultra te spelen (met alles op max, dan staat alles gewoon stil en zie je artifacten (geblokte, wazige vlakken in je beeld die vertraagd met schokken achter het laatste frame aansjokken). Op High werkt het wel super (Vsync en AA op max is o.a. de boosdoener, maar goed....een GTX 850M is daar ook niet voor ontworpen, dan moet je toch echt naar de 4GB ddr5 870 of 880M gaan vrees ik, dan ben je wel iets meer kwijt dan 869,- ¤).

Ik wil de laptop nog niet open slopen mocht er nog wat mee gaan gebeuren (heb hem gisteren net gehaald immers). De plastic onderkant is gewoon met kleine kruiskop schroevendraaiers te verwijderen zodat je iig je RAM geheugen in no time verwisseld hebt. Ik denk dat ik misschien (wanneer het geheugen wat goedkoper is) misschien een reepje van 8 Gig ga plaatsen zodat je 12 Gb in totaal hebt....of als ik centen te veel heb 2x8Gb (deze laptop kan 16Gb max hebben). :)

Natuurlijk kan ik na krap een dag niet zeggen hoe de laptop zal presteren, (heb vele laptops zoals de N570, N56 en alle budget en ultra portables van Asus in mijn handen gehad in winkels) maar dit is al een super goede eerste ervaring moet ik zeggen. De plastic onderkant is eigenlijk niet zo slecht dus ik denk dat ik dat punt nog zal gaan schrappen als negatief punt, het heeft nl. ook een beetje structuur zodat je hem goed en stevig kunt vastpakken (goede grip).

Op andere review sites en youtube lees en zie je dat sommigen zeggen dat de laptop veel geluid maakt, je hoort hem wel "under load" maar niet meer dan andere laptops, kan ook niet anders met zo'n grafische kaart (die produceert nu eenmaal veel warmte, inherent aan dergelijke grafische kaarten....meteen ook één van de redenen om niet voor een 860 of 870 te gaan omdat die een VEEL te hoge TDP en warmte ontwikkeling hebben....te veel warmte is werkelijk waar een doodsklap uiteindelijk voor de interne hardware (lees maar eens wat artikelen op bijv. tweakers en tomshardwareguide of hardware.info over problemen die mensen met gamelaptops hebben gehad die hitte gerelateerd zijn, gamelaptops komen vaak terug (MSI is zo'n merk....na de fora doorgespit te hebben op msi.com was ik echt wel genezen....wat een ellende hebben die high end modellen, om maar niet te spreken over Dell's Alienware...mensen hebben dan al wél bedragen tussen de 2k en 4k neergeteld...idioot gewoon). Als je een goed werkend model hebt heb je geluk, if not....dan voel je je gewoon met dit soort bedragen zwaar bekocht. Zit je onder de 1000,00 euro (oke, voor sommigen nog veel natuurlijk, maar ga niet meer uitgeven omdat je dan denkt dat je beter uit bent, want die duurdere modellen gaan ook kapot en soms nog vaker door diezelfde zware specs).
Zit er een verlicht toetsenbord op?
Jazeker, verschillende standen ook (ook helemaal uit).
Ah oke dankje, sommige andere versies hebben het niet en het staat ook niet in de specs op Tweakers.

Bedankt!
Verlichte toetsenborden zijn eigenlijk niet weg te denken bij multimedia laptops tegenwoordig. Gemak dient de mens ook, je kunt door de verlichting immers altijd gemakkelijker typen (zelfs als je blind kunt typen moet je soms even kijken voor de speciale tekens). Zeker 's avonds als het begint te schemeren is het wel fijn (vooral in deze maanden wanneer het langer donker is).
Ik zie dat er een versie van de n551 is met zowel HD, DVD speler/recorder als een SSD van 128 gb. Dit is de ASUS N551JK-CN238H en is op Amazon te vinden.
Dit betekent dat de laptop 2 SATA aansluitingen heeft voor opslag?. Weet iemand waar die tweede aansluiting zit, en of die makkelijk bereikbaar is ? Of gaat het een m-sata connectie ergens op het bord?
Ik denk dat ze misshien ergens naast de SATA connectie een mSATA slot hebben, dit is een feature die MSI gaming laptops vaak hebben momenteel. Ik zou het wel mooi vinden als meer laptops dat gaan implementeren in hun laptops (er is vaak genoeg ruimte voor m.i.). Vaak is er sprake van een 128Gb mSATA kaartje voor het OS en daarnaast zit er in het SATA slot een 512Mb of 1Tb HDD. Het is handig omdat je dan je optische drive er niet hoeft uit te slopen :-). Of juist heeeel veel interne opslag nodig hebt (videobewerkers bijv.), je kan dan een 2TB mechanische 2.5" in het SATA slot doen, een 512 SSD in de mSATA en 2Tb in de HDD caddy (theoretisch). Neem onderweg een extra 2TB USB 3.0 2.5" externe harde schijf mee "and off you go" :P.
Helaas is het iets anders. Het is een board waar kennelijk het type flashgeheugen in dat als in de sd kaartjes. Dat is flink langzamer dan ssd. Ik heb nu een 500 gb 850 evo erbij genomen.
Las ik nu ergens van jou dat ik niet zomaar een kopie van de hd naar ssd kon maken?
dit is correct hij zit vlak naast je hdd maar je moet echt de hele laptop er voor openhalen om er bij te kunnen
Ik kan hem nu voor ¤826 kopen! Ik had nog wel wat vragen. Is het toetsenbord fijn? Het ziet er niet al te fijn uit, omdat het van metaal lijkt. En wordt de laptop snel warm bij het spelen van bijvoorbeeld games of bij het gebruik van zware programma's? Alvast bedankt! Graag snel antwoord want de actie loopt tot zondag as :(.
toetsenbord is zeker prima! Helaas heb ik niet goed opgelet, waarmee ik bedoel dat ik een 16gb ram versie heb aangeklikt, maar niet naar de toetsenbord indeling heb gekeken. Ik heb nu dus een azerty variant. (N551JK - CN085N)
16Gb zou ik ook wel willen hebben, ik ga het er later zeker bij prikken. Ga je de Azerty variant houden of ga je deze laptop retourneren nu? Of kunnen ze het toetsenbord makkelijk vervangen evt.?
Ik heb de laptop semi zakelijk besteld en ben gelimiteerd in de leveranciers. Gezien de wachttijd op deze houdt ik m gewoon. Is weer een keer wat anders :). Typen doenik meestal wel blind, alleen de leestekens zijn af en toe lastig maar het onscreen toetsenbord kan daar bij helpen!

Ik ben bang dat als ik m retourneer ik heel lang ga moeten wachten op deze laptop...
Ik heb zelf vroeger in Brussel gewerkt tijdens mijn studie en dus ook altijd op Azerty toetsenborden. Niets mis mee eigenlijk, je mistyped wel eens wat, maar dat doe ik ook wel eens op Qwerty. Ik type ook blind verder (ben azerty nu wel wat verleerd, maar gezien de tijd die het mij kostte om azerty te leren gebruiken ben je er echt zo aan gewend). Heel vroeger had ik een Duitse Siemens Nixdorf computer met Duits toetsenbord, dat wende ook redelijk snel op den duur. Op kantoor kan je hem ook aansluiten op een qwerty toetsenbord via usb natuurlijk. Die 16 GB is nooit weg (mocht je op je werk ooit eens zwaar rekenwerk willen gaan verrichten of zo :P).

[Reactie gewijzigd door Fotograaf2004 op 31 januari 2015 10:00]

Toetsenbord is prima m.i. (zie review en reacties). Waar kun je hem voor die prijs kopen momenteel?
Nou niet precies deze maar de CN020H. Ik heb hem vandaag gekocht naar vind iets merkwaardigs... Als ik in een stille ruimte zit, hoor ik de hdd wanneer hij bezig is, maakt niet uit hoe hard hij bezig is. Is dat normaal? Het zijn subtiele klikjes ofzo. Ik hoor het soms ook bij mn ps3.
Hi,
Ik heb sinds gisteren de N551JK-CN157H in mijn bezit. Toen ik hem voor het eerst opstartte moest ik mijn account voor windows 8 configureren. Terwijl dit gaande was flikkerde af en toe een lange zwarte horizontale lijn door het beeld, op willekeurige hoogtes. Het leek mij dat dit deel uitmaakte van het installatieproces of iets dergelijks, omdat ik hem voor de eerste keer opstartte. Helaas heb ik er nog steeds last van en heb ik nu een BIOS update uitgevoerd van 2.02 naar versie 2.03 op de Asus website.
Dat werkte niet, dus ik ga nu denk ik maar zo goed als alle drivers een voor een opnieuw installeren.

Daarnaast vind ik dat mijn HDD, waarvan je onder je touchpad een lampje kan zien knipperen als hij iets doet, soms vreemde 'pop' geluidjes maakt die net hard genoeg zijn om te denken "Hoort dit wel?".

Iemand die tips voor mij heeft?
Ik wil de laptop niet terugbrengen als ik het probleem ook met drivers kan oplossen. Als ik hem naar de winkel terugbreng gaan ze hem waarschijnlijk naar Asus sturen en zit ik dus een aantal weken zonder... Maar goed, als niets werkt dan breng ik hem natuurlijk terug, want dan is ie gewoon doa..

[Reactie gewijzigd door martinibaby12 op 30 november 2014 11:43]

De CN157H is vrijwel identiek aan de CN158H (het verschil zit hem in de harde schijf die 250 Gig kleiner is). Daar kan het dus niet aan liggen (de mensen die deze laptop hebben zijn allemaal zeer tevreden) en je zou dus de recovery functie gebruiken, een reset naar fabrieksinstellingen of (zoals hier eerder beschreven is) een herstel usb stick aanmaken en alles opnieuw installeren. Dit bespaart je een hoop tijd (en aangezien je hem net gisteren gekocht hebt staat er waarschijnlijk nig niet veel op aan data).

Ik heb gelukkig geen enkel probleem met het scherm oid gehad, blijft er na herinstallatie van het OS of je drivers die flikkering nog steeds bestaan, dan vrees ik dat het een garantie verhaal zal worden. Je kan binnen twee weken producten retourneren (tegen een vergoeding als het product al gebruikt is).

Hou ons op de hoogte! Ook technische mankementen zijn belangrijk om te "delen", het blijft immers een nieuw product dat je als "early adopter" aanschaft (m.a.w. er zijn nu bijna geen verslagen te vinden over fabricage fouten en/of ontwerp keuzes die achteraf niet handig gemaakt zijn).
-snip-
Drivers updaten en win8 volledig opnieuw installeren hielp niet: De strepen begonnen weer in het eerste menu van win8. Toen teruggebracht naar service balie van de webshop en geretourneerd. Nu ga ik hem ergens anders bestellen want dat was de enige op voorraad daarzo. Toch bedankt voor je hulp!
Heb je ondertussen een goed exemplaar kunnen bemachtigen? Zo ja, wat zijn je eigen bevindingen tot nu toe?
Ik heb eenzelfde type als deze review (1TB) in plaats van die andere (750gb) besteld bij Redcoon en die zal ik morgen hopelijk ontvangen. Als ik hem heb uitgeprobeerd zal ik een reactie plaatsen :)
Ik ben erg benieuwd hoe je hem zal vinden :-) Maar ik denk dat ik het antwoord nu al weet :P De GTX-850M zal je in ieder geval wel waarderen (al is het een Mobile GTX).
terug gaan naar de winkel dit is een teken dat de laptop vanaf fabriek al niet goed is in de technische term DOA ( dead on Arival)
Heeft er hier iemand last van BSOD met de melding DRIVER_POWER_STATE_FAILURE?

Ik heb deze nu al een aantal keer gehad. Vooral tijdens gebruik op de accu en dat er een muis via usb is aangesloten...
Ik heb deze BSOD een enkele keer gehad ja.
Weet niet wat de oorzaak hiervan is.
Misschien helpt een BIOS firmware flash het te verhelpen.

Hardware in mijn laptop:
256gb ssd
1 tb hdd caddy

[Reactie gewijzigd door sneeky op 5 maart 2015 15:10]

nadat ik face-id heb uitgeschakeld is het niet meer voorgekomen. Beetje vreemd, maar het lijkt er dus op dat dit de oorzaak is geweest...
Dat zou best kunnen in jouw situatie :)
Bij mij is de blue screen één keer voorgekomen op een schone installatie van Windows zonder FaceID software op mijn laptop.
Heb je geen bluescreens meer in de afgelopen maanden gehad? Bij mij is het niet meer voorgekomen sinds de laatste keer (ook ergens in februari-maart).
Nope, geen blue screens meer :)! Wel een irritante piep vanachter mijn toetsenbord ergens. Tijdens het gamen hoor ik niet niet, omdat de fan meer geluid maakt, maar met normale taken is het soms irritant...
Ja, die piep heb ik ook, die zit ergens in het midden van het toetsenbord bij mij. Ik had hierover al met Asus Nederland gebeld en zij zeiden dat ik de laptop dan maar moest terugsturen (heb ik niet gedaan verder, omdat ik er verder geen last van heb met muziek aan). Het is denk ik niets ernstigs, ben benieuwd of andere mensen dit ook horen als ze het geluid uit hebben staan (in een stille ruimte bijv als je studeert oid).
Ik heb het zelf een paar keer meegemaakt, ik kwam er ook achter dat het voornamelijk gebeurde als er een USB device aangesloten was. Maar dat is nu alweer een lange tijd geleden verder. Ik weet niet wat het precies veroorzaakte (misschien leest hij het als een soort opstart medium oid?).
Ik heb sinds kort 'last' van een soort van pieptoon welke onder het toetsten bord vandaan lijkt te komen. Voorheen was de laptop geluidloos in idle stand. Ben benieuwd of anderen dit ook ervaren?
Ik heb de laptop sinds januari en heb volgens mij al vanaf het begin de hoge pieptoon. Mijn vorige laptop, een Asus M51SN uit 2008, had dit probleem ook al. Als je op internet zoekt naar dit probleem vind je dat er veel mensen zijn met allerlei types Asus laptops en soms zelfs GPUs die tegen dit probleem aanlopen en het soms als behoorlijk hinderlijk ervaren - ik zelf in ieder geval wel, helemaal als ik in een stille ruimte zit te werken. Het piepgeluid lijkt bij laptops tevoorschijn te komen wanneer de CPU in low power state wil gaan en wordt voor zover ik kan vinden veroorzaakt door condensatoren/transistors, en soms aangeduid als coil whine (hoewel ik niet zeker weet of het dat ook echt is).

Er zijn een aantal oplossingen te vinden zoals deze (een site die helemaal dedicated is aan dat probleem), waarmee je voorkomt dat de CPU in idle state gaat. Het gepiep lijkt daarmee te verdwijnen, maar je CPU wordt veel warmer en verbruikt meer energie waardoor de fans sneller aanslaan en je minder lang met een acculading kan; niet echt een oplossing dus. Een andere oplossing die bij mij werkt is in Windows naar je Control Panel te gaan, vervolgens naar Sound, en dan het tabblad Recording open te laten staan. Een derde oplossing is om je Bluetooth adapter altijd aan te laten staan, maar dit werkt niet op iedere laptop (wel op mijn vorige, niet op de N551JK). Helaas zijn dit geen echte oplossingen maar slechts symptoombestrijding. Als iemand wel een goede oplossing heeft houd ik me aanbevolen! :)

[Reactie gewijzigd door ThomasAH op 4 augustus 2015 17:22]

Bedankt voor de tips Thomas! Ik zal ze zelf ook eens testen wanneer ik die piep weer hoor (ik heb het al een tijdje niet waargenomen, maar zou ook niet precies weten onder welke omstandigheden de CPU idle gaat).Bluetooth adapter altijd aanlaten lijkt mij het meest simpele om te doen en neemt volgens mij ook niet heel veel extra stroom (zal dat ook binnenkort eens checken).
Ik heb sinds een maand of zo ook dat geluid (eerder een soort hoge toon die lijkt op het geluid van een inbelmodem, dus met intervalletjes). Ik had zelfs telefonisch contact gehad met Asus Nederland en zij zeiden dat ze niet wisten wat het was. Omdat ik die laptop dagelijks nodig heb laat ik het erbij (ga er vanuit dat het niets problematisch is verder en backup toch alles extern qua data). http://www.laptopultra.co...-N550JK-Disassembly-2.jpg Het lijkt erop dat de plaats van het geluid op de plek zit waar de twee heatpipes bijelkaar komen.
waarschijnlijk een condesatortje wat lekstroom heeft
Ik heb deze laptop inmiddels besteld, maar dan de versie met 750 gb harde schijf.
Ik ben wel benieuwd hoe Windows erbij word geleverd, is dat met een cdtje of staat dit voorgeinstalleerd op de HDD?
CD'tjes worden al een tijd niet meer geleverd bij nieuwe laptops. Het zal dus hoogstwaarschijnlijk pre-installed zijn.
DVD's worden bijna nooit meer (standaard) geleverd. Ik weet dat ik 2 1/2 jaar extra dvd's heb besteld bij de Dell XPS 15 voor 5 euro extra. Dat kon ik bij deze ASUS niet kiezen, maar wellicht kan je dat direct via ASUS doen. Ik vind het niet echt een goede ontwikkeling verder, ik heb liever losse OS en Driver disks bij mijn laptop...maar ja, wat doe je eraan he :-).
ASUS N551JK-CN047H
ASUS N551JQ-CN020H
allebei voor
¤ 826.31 mediamarkt aktie 21 % weg ermee
Ik wilde de 47H, maar 1 dag later was hij al weg, helaas. Ik ben toen maar voor de 20H gegaan, want die is ook zeer goed voor de prijs!
Beste xFery de ASUS N551JK-CN157H is nu ¤799 bij de dixons.
is wel andere typenr he, die zijn bij mediamarkt ook goedkoper
Ik zou zelf niet voor een laptop gaan met de GTX-845M (maar altijd voor een laptop met minimaal een GTX-850M). Ik kende die GTX-845M niet (als ik het zo bekijk zit deze grafische kaart in die ASUS N551JQ-CN020H ), maar volgens http://www.notebookcheck....eForce-845M.113343.0.html is dit "maar" een klasse 2 GPU. Het zal in de praktijk misschien niet veel schelen (ik kan hem niet vergelijken nog op www.gpuboss.com omdat hij daar nog niet in hun database zit) maar toch......
Bizar dat die prijs al onder de 800,00 euro gezakt....ik zie ook zo niet 1,2,3 wat nu het verschil met de CN158H is. Nog steeds ongelooflijk dat concurrerende merken vaak veel duurder zijn met slechtere specs/bouwkwaliteit. Ik had wel gedacht dat merken zoals MSI , Dell en Lenovo mee zouden gaan met die prijs, maar als je soms ziet dat ze deze prijzen voor i5 laptops durven vragen....(Apple maar even daargelaten, want als je deze specs in een MacBook Pro wilt hebben dan ga je ver over de 1 mille heen).
Die heeft 250gb hdd minder en heb nu dus die abdere al gekocht. Maar hoor jij je harde schijf ook goed als je in een relatief stille kamer zit? Ik ben bang dat er mss iets stuk is, maar als het normaal is dan ben ik wel blij
cn20h is die met de intel real sense cammera en een midere videokaart