Specificaties Mini-pc / HTPC met Atom Z3735F en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

Zotac ZBOX PI320 pico Review

Mirx_NL 19 november 2014, laatste update op 19 november 2014, 2.120 views

Zotac ZBOX PI320 pico

Primaire gebruik is als vervanging van mijn vorige HTPC. Als media-speler voldoet hij volledig aan de prijs/kwaliteit verwachting, en het fanless design is echt een verademing.

Pluspunten

• Fanless
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Lekker compact

Minpunten

• Geen ondersteuning DTS-HD MA en Dolby True-HD
  • Geen snelheidsmonster

Features Score: 5
Misschien een andere insteek dan de gemiddelde review, maar over de technische specificaties van dit doosje is al genoeg te vinden. Ik zal me dus vooral richten op het gebruik, waarbij ik me vooral op de aandachtspunten zal richten. Daarom start ik met vermelden dat ik uitermate tevreden ben met de prijs/kwaliteit/performance van deze PC, omdat het onderstaande misschien een negatiever beeld geeft.

Ik vind dit een van de betere technische reviews. Hier zijn onder andere CPU, eMMC, video, stroomverbruik etc. te vinden.

Windows Installatie
Installatie gaat redelijk vlot. 32-bits “Windows 8.1 N with Bing” is voor geÔnstalleerd, en er hoeft dus alleen nog de initiŽle configuratie doorlopen te worden. De voor geÔnstalleerde versie is wel enigszins gedateerd, dus er zijn meerdere Windows Update sessies noodzakelijk om de Windows versie op het juiste niveau te krijgen.

“With Bing” is binnen 15 seconde omgezet naar “Without Bing” door de default search provider aan te passen.

“Noodzakelijke” feature pack installatie
Omdat Zotac door de Europese regelgeving verplicht is Windows 8.1 N uit te leveren, missen er diverse features in de standard Windows installatie.

Deze versie van Windows 8.1 N beschikt over dezelfde functionaliteit als Windows 8.1, met dit verschil dat bepaalde technologieŽn op het gebied van media niet zijn inbegrepen (Windows Media Player, Muziek, Video, Skype). Je hebt daarom software van Microsoft of derden nodig om cd's, dvd's en mediabestanden te maken of af te spelen, muziek te streamen, foto's te maken en op te slaan en een webcam te gebruiken.

Dit resulteert er in dat apps uit de Windows store welke gebruik maken van video componenten (KPN iTV, RTL XL, NPO Gemist, Kindertube, Omroep Brabant, etc.) niet functioneren. Er zal verzocht worden om Media Feature Pack te installeren.

Initieel kreeg ik dit niet geÔnstalleerd, maar na eenmaal alle Windows Updates gedraaid te hebben, en direct na het opstarten de patch te installeren is het me uiteindelijk toch gelukt. Het benodigde Media Feature Pack is op de onderstaande links te downloaden:

Ervaring
Standaard Windows gebruik
Eigenlijk nog niet getest. Maar op internet genoeg over de performance te vinden, welke uiteraard niet snel is. Het is en blijft een CPU die eigenlijk bedoeld is voor een tablet.

Na installatie van Plex, Kodi, Firefox+AdBlock, diverse apps uit de Windows App Store blijft er ongeveer nog 16GB aan bruikbare ruimte over.

Opstarten uit de slaapstand duurt een seconde of 5, volledig boot een seconde of 30. Als je een auto-login zou gebruiken (lokaal account noodzakelijk) en je favoriete media-speler in auto-start zou je waarschijnlijk binnen 45 seconde kunnen starten met video playback in je favoriete speler.

Om eerlijk te zijn, tegen de tijd dat ik de versterker, TV, en PC heb aangezet en op de bank plof staat alles al klaar.

Media-speler
Het primaire doel voor aanschaf was om hem als media-speler te gebruiken in combinatie met mijn Synology 412+. Ik noem het bewust geen HTPC, want het is uiteraard niet geschikt om een TV-kaart in te stoppen.

Wat een verademing. Stil is ook daadwerkelijk stil dankzij het fanless design. Geen problemen met de warmteontwikkeling. Hij wordt wel merkbaar warmer bij gebruik, maar niets schokkend. CPU gebruik ik Plex Home Theater en Kodi is minimaal omdat alles netjes via DXVA aan de GPU wordt overgedragen. Video playback dus helemaal niets op aan te merken.

Klein nadeel is dat er geen DTS-HD MA en Dolby-TRUE HD wordt ondersteund. Zie meer info bij beperkingen.

In Plex treden er wel problemen op bij gebruik van de “WSAPI” API in plaats van “DirectSound”. Tijdens de initiŽle buffering van het C-cache stottert de video. Dit is ongeveer 10 seconde. Daarnaast is de frame-rate niet stabiel, wat resulteert in audio drops. De “DirectSound” instelling heeft dit probleem niet. Omdat “WSAPI” alleen noodzakelijk is voor de HI-DEF audio formaten welke toch niet ondersteund worden, heb ik dit verder niet onderzocht, en de instelling terug gezet naar “DirectSound”.

De CPU zit aan onderzijde van de Plex Home Theater CPU vereisten. Plex Home Theater vereist een Intel Core 2 Duo processor 1.6 GHz of beter. Welke zeggen ze dan weer niet, maar hieronder een link naar een vergelijk:
Vergelijk met Core2DUO 1.6Ghz

Zoals je ziet ontlopen de CPU’s elkaar niet al te veel, en dit is vooral te merken in de Plex Home Theater GUI. Deze is soms wat schokkering bij het scrollen door de media, maarja, ik ben hem op i5-2520M 2,5 Ghz gewend welke ongeveer 3x zo snel is, dus zal voor mij iets meer opvallen dan een nieuwe gebruiker. Ik vind het zeker niet storend, maar het is wel merkbaar als je er op let. Het starten van de media zit eigenlijk geen verschil in.

Kodi lijkt iets soepeler te draaien, maar daar ben ik nog niet echt mee aan het spelen geweest.

Smart TV
Geheugengebruik schommelt rond de 50% op 1GB. Apps draaien vloeiend, en internetten is eigenlijk ook geen probleem. Opbouwtijd van websites voelt niet beperkend.

Scaling opties in Windows 8.1 zijn een stuk beter dan ik gewend ben in Windows 7. Hierdoor is de bruikbaarheid op de TV wel beter.

Beperkingen
“Verstoppen” van de hardware
Het betreft een mooi Klein doosje. Er zijn echter wel wat aandachtspunten. Ik heb nog niet echt met de BIOS zitten spelen, maar de PI320 lijkt geen Wake-on-Lan of Wake-on-USB te ondersteunen. Je moet dus ten aller tijden goed bij de aan / uit knop kunnen. Dit is uiteraard een gemiste kans.

Daarnaast is de positionering van de poorten een beperkende factor voor plaatsing. Had op zich niet veel anders gekund, maar als je hem als media-speler gebruikt wil je hem eigenlijk toch wel bekabeld aansluiten. Dit beperkt de ethische mogelijkheden van de plaatsing van de speler. De aan / uit knop is zo gepositioneerd dat wanneer je gebruik maakt van WiFi, de power, HDMI, en USB allemaal netjes verstopt aan de achterkant zitten.

Installatie ander OS
Door bootloader beperkingen is het niet mogelijk om OpenElec of Linux gemakkelijk op deze hardware te draaien. Dit heeft te maken met de ondersteunde UEFI opties. De OpenElec installer is reeds aangepast om dit te vereenvoudigen. Ik heb dit verder niet getest omdat ik tevreden ben met de performance onder Windows.

Edit 19-11-2014 12:38: OpenELEC installatie lijkt niet mogelijk
Revert "~[uefi] enable 32bit uefi support"

This reverts commit 2c77357.

it did not work. thanks to t-nelson for testing it..

1. Zotac ZBOX PI320 pico wants bootia32.efi not bootx32.efi
2. even with bootia32.efi (from syslinux) it doesnt boot. I suspect it requires pure 32bit kernel. no mixed mode ?

thank you zotac for creating such a mess.. damn it's almost y2k15

Ondersteunde audio formaten
De gebruikte chipset ondersteund geen DTS-HD MA en DOLBY-TRUE HD, ook niet in pass-through. Ben je dus een audiofiel en het je een 7.1 audio setup, dan is dit misschien niet de juiste keuze voor jou.

Heb jij ook een Zotac ZBOX PI320 pico?

Maar grote vraag die ik heb, ondersteund het ook HDMI-CEC?
Nee.

Het is dus niet mogelijk om met de afstandsbediening van je tv Kodi te besturen.
Het is dus niet mogelijk om en wakeup functie te gebruiken.
Het is dus niet mogelijk om bij passthrough audio het volume van je versterker te beinvloeden vanuit Windows.
Etc.
Test met Iron Man 3 Blu-Ray (folder) vanaf de NAS.

Clean boot, inclusief handmatig inloggen tot responsive KODI menu: 35 seconde

Opstarten KODI 14.2: 5 seconde
Update library: Uiteraard afhankelijk van grootte library.
Selecteren Iron Man 3 in library tot keuzescherm "Main Title", "Select from all titles...","show Blu-Ray menu: 3,3 seconde
Starten film na selectie "Main Title": 5 seconde
Starten film na selectie "Show Blu-Ray menu": 10 seconde

Blu-Ray menu wordt niet geladen, main title start.

Performance gedurende segment met rond de 25 Mb\s videobitrate en 1,5 Mb\s DTS-HD MA
KODI CPU: 6-8%
KODI MEM: 130MB
Frame-rate: Stabiel op 23,98, soms even 23,95 of 24, maar kan ook counter zijn.
Queues: Nooit onder 90%
Dropped frames: 0

Bij seek 30 sec / hoofdstuk wissel, wel even seconde of 3 nodig om alles op orde te krijgen. Tussenin distortion / blocking op het scherm

Zoals eerder vermeld wordt DTS-HD MA niet ondersteund, en wordt de DTS core doorgezet naar de versterker.

[Reactie gewijzigd door Mirx_NL op 1 december 2014 15:03]

Spuit 11 reactie...

DTS-MA werkte op geen enkele i5 of i7 die ik in huis heb. Na wat zoekwerk ben ik erachter gekomen dat dit dit uit de driver is gesloopt door Intel. Pas vanaf Intel Graphics 10.4x werkt dit weer naar behoren.
Ik zal later wel opzoeken welke driver ik heb gebruikt. Maar na veel proberen is het volgens mij met 13.x op 2 pc's en drie laptops gelukt. De versies daarvoor kreeg ik niet geÔnstalleerd.

Bij mij is het gebeurd tijdens de overstap naar W8. Onder W7 had ik dit probleem niet. Is uit de drivers gesloopt rond de lancering van W8.
Deze chip kan wel DTS-MA doorsturen vermoed ik.

[Reactie gewijzigd door Die Bruine op 23 september 2015 07:50]

Ik ben ook opzoek naar zo'n apparaatje. Ik wil een kodi (xbmc) en lokale (usb) mediaplayer met full desktop browser. dan is dit opzich een mooi apparaat, maar is het voldoende om 1080P blueray formaat soepel af te spelen?

hoe is het met de opslag, loop je tegen de 32GB barriere aan? er komt binnenkort namelijk een 64GB versie uit. al verkrijgbaar in duitsland de pi321.

ik weet dat je die duitse review hebt verwezen naar die duitse link, maar dat is me niet helemaal duidelijk geworden.
Zal van het weekend een blu-ray rip aanzwengelen in kodi. Tot nu toe alleen mkv gekeken. Bitrate zou geen probleem moeten zijn.

Net extra hdd in nas gestopt, dus die is druk bezig met het volume rebuilden, waardoor ik geen representatieve test kan doen omdat nas bottleneck zou kunnen zijn.
Bedankt voor de review Mirx_NL. Ik ben geinteresseerd om deze ook te kopen. Kun je me helpen bij mijn volgende twijfels?

- Hoe is de wifi chip? Speelt deze vloeiend HD af (op een plek waar goed wifi bereik is natuurlijk)?
- Hoe is de geluidskwaliteit?
WiFi is voor mij slecht te testen. Ik heb thuis een KPN Experiabox welke geen geweldig WiFi heeft, en de buren drukken het 2,4 Ghz kanaal redelijk dicht. Op mijn laptop haal ik maar 2-3 MB\s in een filetransfer, dus dat zou bijvoorbeeld al niet genoeg zijn voor een blu-ray rip.

Inssider
Laptop Dell: (Intel Centrino Advanced-N 6205) -48dBm / link score 83
PI320 (broadcom 802.11abgn Wireless SDIO): -61 dBm / link score 100

Grappige is dat ik met de PI320 in de basis een betere WiFi verbinding heb als met mijn laptop. De zwakkere WiFi antenne pakt mindere netwerken van de buren mee, waardoor mijn verbinding in theorie beter is.

File-transer 100MB vanaf mijn NAS:
Laptop Dell: (Intel Centrino Advanced-N 6205) 1m22 met ongeveer 1MB\s
PI320 (broadcom 802.11abgn): Fluctueert als een gek tussen 30KB\s en 400KB\s Na 3 minuten pas 30MB overgezet
PI320 (bedraad): 10 seconde met ongeveer 11MB\s

Speedtest naar buiten geeft 1,29Mbit\s (100Mbit\s lijn)
Plex kan niet eens 720p afspelen, maar was te verwachten met mijn WiFI performance

Conclusie: WiFi in combinatie met mijn Experiabox is onbruikbaar. Maar denk gezien de performance op mijn laptop dat dat meer aan mijn experiabox / wifi omgeving ligt dan aan de PI320. WiFi ontvangst op mijn laptop is wel stukken beter.

Je vraag over geluidskwaliteit snap ik niet helemaal. Wat is de configuratie zoals je deze wilt gaan gebruiken?

Als je hem aan een versterker hangt, dan stel je hem voor films gewoon in op pass-through, en laat je de versterker de streams decoderen. De PI320 is dan niets meer als een doorgeefluik, en doet niets in de audio verwerking. De uiteindelijke kwaliteit ligt dan een de audioverwerking van je versterker.

Voor webradio, mp3 playback, etc. gebruik je uiteraard wel de audio processing van de PI320, maar daarvan is de bron toch al zo gecomprimeerd, dat ik me afvraag of je Łberhaupt het verschil zou horen met een betere audiochip.

De PI320 bevat in ieder geval een Intel SST Audio Device (WDM) met de Realtek I2S Audio Codec.

[Reactie gewijzigd door Mirx_NL op 10 december 2014 07:28]