Specificaties 11,6" (1366x768), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo Chromebook N20p-00004 Review

jargovi 23 november 2014, laatste update op 23 november 2014, 1.011 views

Lenovo Chromebook N20p-00004

Redelijke laptop met goede accuduur. Chrome OS start snel op en is ok zolang je met de beperkte functionaliteit kunt werken.

Pluspunten

• accuduur
  • touchscreen
  • gewicht
  • snelle opstart

Minpunten

• chromeos beperkingen
  • kijkhoeken scherm
  • kleine backspace

Naast mijn normale werklaptop wilde ik graag nog een reislaptop waarmee ik kan browsen met de volgende eisen:
  • klein (11.6 of 13.3 inch groot) en licht
  • goede accuduur
  • niet al te duur
  • goed toetsenbord
Omdat ik ook wil dat de schoolsoftware van mijn kinderen erop kan draaien wilde ik ook flash-ondersteuning en een laptop met een touchscreen.

Op basis van deze eisen werd het een keuze tussen de acer 720p en deze laptop. Windows laptops die aan deze eisen konden voldoen waren duurder dan de chromebooks. Uiteindelijk heb ik voor de lenovo gekozen omdat ik de toetsenborden van lenovo erg fijn vind (mijn werklaptop is een lenovo) plus dat lenovo deze laptop via hun webshop met een kortingscode aanboodt. Uiteindelijk heb ik 295,- betaald voor deze laptop die ook nog eens 4 gb intern geheugen had ipv 2gb. Ook weegt deze laptop slechts 1.3 kg.

Prestaties

Voor deze review heb ik de laptop aan 2 tests onderworpen:
De accuduurtest van peacekeeper en de browserprestatie test van powermark.
Het resultaat van de browsertest is niet erg indrukwekkend en dit komt denk ik door de cpu die in deze laptop zit. De accuduur (7 uur en 23 minuten) vond ik wel erg goed en komt aardig overeen met de 8 uur die lenovo claimt. Omdat ik hem vrij kort en alleen voor browsen gebruik, kan ik hem soms dagen achtereen gebruiken zonder dat deze in de oplader moet.

Gebruik
Het toetsenbord tikt erg fijn, hoewel het wel wennen is aan de toetsenbordindeling. Met name de kleine backspace geeft bij mij nogal eens problemen omdat ik een grotere backspace gewend ben. De indeling van een Chromebook toetsenbord is ook anders dan op windows. Er is bijv. geen directe DEL-toets of een CAPS-LOCK toets maar wel een SEARCH-toets en heel veel hidden toets-combinaties.
Met de combinatie "<CTRL><ALT> /" krijg je een overzicht te zien van alle combinatie die er mogelijk zijn.

Het touchscreen werkt prima en reageert direct zonder haperingen. Het trackpad is groot genoeg en voor muis- en clickbewegingen reageert hij prima. Maar de gesture met 2 vingers touch (voor de right-click) gaat vaak verkeerd in tegenstelling tot mijn werklaptop. De ALT-click werkt daarintegen wel goed.

De schermresolutie (1366x768) is prima maar ik merk dat de kijkhoeken vrij beperkt zijn. Gelukkig is de schanier van de laptop erg flexibel zodat je het scherm tot 300 graden kunt draaien. Met name bij liggend gebruik is dit erg handig.

Bij gewoon gebruik werkt alles prima en snel. Pas als je veel tabbladen open hebt, kan er soms een kleine minimale vertraging optreden.

Chrome OS
Een van de grootste voordelen van Chrome OS is dat een licht OS is waardoor het snel opstart en direct klaar is voor gebruik. Ook een leuke feature vind ik de zogenaamde "powerwash", waarmee je de laptop 1 keer leeggooit van de bestaande gebruikersaccounts.

Voor de meeste zaken die ik doe met deze laptop heb ik een WIFI-verbinding nodig. Tot nu toe heb ik daar onderweg nog geen problemen mee gehad. Door mijn telefoon, met 4G verbinding, als WIFI-hotspot te gebruiken kun je de laptop prima blijven gebruiken.

Nadeel van Chrome OS is de beperkte feature set. Ik mis bijvoorbeeld de mogelijkheid om de gehele desktop te gebruiken voor shortcuts naar bestanden en pagina's. Ook de "beperkte gebruikers" (supervised users) feature is te beperkt om echt nuttig te zijn. Mijn kinderen zijn nog te jong voor een gmail-account en daarvoor zou de "beperkte gebruiker" een prima oplossing zijn. Een beperkte gebruiker heeft echter alleen maar de mogelijkheid om een browser te gebruiken. Het plaatsen van shortcuts en toevoegen van applicaties is dan niet toegestaan. Als hoofdgebruiker is dit ook niet te beheren zoals bijv. in Android.

Gelukkig voor mij heb ik dit probleem kunnen oplossen met een google app voor business account die ik nog bezit. Door in het business account een subgroep aan te maken met beperkte rechten en daar de accounts van mijn kinderen aan te hangen kunnen zij zonder een gmail-account wel allerlei apps (lees games) installeren en spelen. Had ik deze mogelijkheid niet gehad, had ik de laptop waarschijnlijk teruggestuurd.

De laptop voldoet qua hardware en features aan een goede reislaptop. Maar als een aantal features van Chrome OS beter waren uitgewerkt zou de groep gebruikers waarvoor deze laptop geschikt is een stuk groter zijn.

Heb jij ook een Lenovo Chromebook N20p-00004?