Lenovo P780 Zwart Review

Kirpeknots 18 november 2014, laatste update op 18 november 2014, 266 views

Lenovo P780 Zwart

De Lenovo P780 is een stevige telefoon met een grote accu. De standaard rom is deels chinees. In combinatie met een 4.4 AOSP rom van 4pda.ru is mijn ervaring super positief. Heb er met veel plezier 1 jaar lang gebruik van gemaakt. Aanrader voor mensen die een lange accuduur waarderen.

Pluspunten

• Grote accu.
  • Robuust gebouwd (stalen achterzijde etc).
  • Redelijke camera.
  • Dual SIM
  • Alle 3G banden in NL

Minpunten

• Slechte standaard ROM.
  • Klepje over USB laadpoort.
  • USB laadpoort zit aan de bovenkant. (Matige positie)
  • Scherm resolutie relatief laag.
  • Geen 4G
  • Gewicht
  • 3g valt uit bij bellen. Ook bij dual sim. (vervelend bij tethering)

Ik heb dit toestel een jaar geleden uit China aangeschaft. Een maandje later was het toestel binnen. Ik heb dual-sim gewerkt. Een KPN data sim (onbeperkt) in het ene slot. Een goedkoop bel simmetje in het andere slot.

Rom:
Ik kwam er al snel achter dat je afscheid moet nemen van de standaard rom. Veel chinese applicaties en slechte connectiviteit met mijn mail systeem (Groupwise met data-synchroniser). In eerste instantie heb ik een tijd met de SLXrom van Silent Lexx gewerkt. Dit werkt goed in combinatie met de V22 modem rom. Na een paar maanden ben ik op zoek gegaan naar een AOSP kitkat rom en heb die op 4pda.ru gevonden. Deze werkt super stabiel. Het is dus geen telefoon die je kan nemen voor een goede out of the box experiŽnce. Rooten, het plaatsen van een andere rom. Het is in mijn ogen noodzakelijk om in NL goed te kunnen werken.

Na een jaartje heb ik de plus en minpunten aardig op een rij.
Accu:
De accuduur is echt uitmuntend. 2 dagen is bij stevig gebruik haalbaar. Zelfs met 2 simkaarten er in.
Scherm:
De schermresolutie is niet al te hoog en ik vind het persoonlijk het scherm niet echt uitblinken op enig vlak.
Bouwkwaliteit:
Stevig. Zeer stevig. Metalen achterkant. Mooie chrome rand. Wel zwaar.
ROM:
Boven beschreven. Standaard niet al te best maar wel goed te fixen voor een tweaker.
Netwerk ontvangst:
Die kan je tunen met de juiste modem ROM. Ik vond het voldoende. Wat ik wel storend vind is dat, zelfs bij dual sim, de data connectie wegvalt op het moment dat je op de andere sim wordt gebeld.
Ergonomie:
Klepje op de USB poort is irritant. De USB poort zit aan de bovenkant wat onlogisch is.

Nu, na een jaar, heb ik een andere telefoon genomen omdat ik van afwisseling hou. (Sony Experia Z3). De Lenovo P780 gaat dan nu ook de verkoop in.

Heb jij ook een Lenovo P780 Zwart?