Nokia Lumia 830 Zwart Review

MvT72 18 november 2014, laatste update op 7 april 2015, 1.174 views

Nokia Lumia 830 Zwart

Ik heb deze telefoon nu twee maanden in mijn bezit.

Pluspunten

• Ziet er erg mooi uit (mooier dan 930 ;-)
  • Erg stevig
  • Mooi scherm, lekker groot, leest makkelijk
  • Goede batterijduur (2 dagen haal je makkelijk)
  • Microsoft camera start erg snel op met cameraknop (1 - 1,5 seconden)
  • Goede foto- en videokwaliteit (met anti shake)
  • De Lumia Camera start nog iets sneller op en heeft meer mogelijkheden

Minpunten

• beetje groot voor één hand (maar ik heb kleine handen)
  • Microsoft heeft de keuze tussen de hoeveelheid tegeltjes naast elkaar weggelaten. Je hebt op de 830 max 3 grote tegels naast elkaar.
  • bij vallen gaat het achterklepje er altijd af

Na mijn Lumia 820 heb ik deze aangeschaft. Erg mooi en goed in de hand liggende telefoon. Stukje groter, en daardoor iets moeilijker met één hand te bedienen.
Bij het instaleren hoefde ik alleen maar mijn microsoftaccount op te geven, daarna stonden alle apps en instellingen precies zoals op mijn 820! Echt super van Microsoft!
De camera van Nokia start niet zo snel op. Maar als je de camera van Microsoft (die gewoon Camera heet) instelt als default, dan start de camera met de cameraknop binnen 1 -1,5 seconden op (vanuit slaapstand).
Ik heb video's gemaakt voor stagedoeleinden, en die zijn echt goed.
Het scherm is erg goed, alleen zijn de instellingen iets minder goed dan op de 820. Wit is minder wit. Ik heb de schermen naast elkaar vergeleken. Het scherm is erg glad.
De batterijduur is 1,5 tot 2 keer beter dan dat van de 820. Ik laad nu eens in de 1,5 tot twee dagen op, terwijl ik de 820 iedere avond, en soms al daarvoor moest opladen.
Ook fijn is dat de start-, terug-, en bing knoppen niet in het scherm getoond worden (zoals bij de 635), maar dat ze onder het scherm zitten. Zo maak je optimaal gebruik van de 5" grootte. Waarom je niet meer dan 3 grote tegels naast elkaar mag tonen is mij een raadsel. Die optie zou ik graag terug willen bij een update (bij de 820 kon je er vier naast elkaar zetten).
Top telefoon waar ik erg blij mee ben!

Gisteren 21-01-2015, een update gekregen (KPN, ook op de 635 van mijn vriendin) met de nieuwste Denim (versie 8.10.14219.341) en Lumia Camera. De Lumia Camera app is nog iets sneller dan Camera. Verder nog geen verschillen opgemerkt.
De kwaliteit van de Lumia Camer is echt top. Ook foto's bij weinig licht zijn goed. En de camera start echt snel op uit slaapstand.

De telefoon inmiddels 2 keer laten vallen. De eerste keer vanaf 1 meter, toen ging de achterkant er af en viel de batterij er uit. De tweede keer vanaf 30 cm, en toen ging alleen de achterkant er af. Maar geen beschadegingen.

07-04-2015 Cameraknop werkt niet altijd, waardoor de camera soms niet start uit slaapstand. Als ik dan inlog doet de knop het weer wel.

Heb jij ook een Nokia Lumia 830 Zwart?

Blij te zien dat de reviews van de 830 komen!

Zelf heb ik ook een 820 en ik overweeg ook de overstap naar de 830 (met als hoofdreden de batterij!).

Zijn er je ondertussen nog zaken waar je extra tevreden/teleurgesteld om bent?

Problemen die ik met de 820 ondervonden had:
- batterij ontlaadt soms in een halfuur (van 90% naar plat!)
- wordt soms héél warm, zodanig warm dat je er een ei op kan bakken.
--> dit kwam enkel voor bij een bepaald spelletje
- de flits is verblindend.
- smsen dubbel tot tiendubbel ontvangen (alhoewel ik nog steeds aan het troubleshooten ben: dezelfde sim in een ander toestel geeft dit probleem niét)

Hoe dan ook ben ik toch van plan de overstap te doen indien ik voldoende reviews lees waarbij mensen écht tevreden zijn over het toestel! :-)
Mijn 820 werd soms héél warm door Here Drive. Dat heb ik met de 830 nog niet ondervonden. Ik kan gerust zeggen dat ik nu gemiddeld twee dagen met de batterij doe voor ik hem oplaad, en dan is de batterij meestal nog niet eens leeg (ik gebruik veel wifi, lees veel op mijn mobiel). Mijn vriendin heeft de 635 en die gaat nog langer mee.
Op de 830 zit een flits met maar één ledlampje, en die is veel minder verblindend. Ook heb je minder vaak de flits nodig, omdat foto's bij weinig licht beter zijn dan van de 820: iso kan hoger, en beeldstabilisatie werkt goed.
Eigenlijk is de enige kritiek die ik tot nu toe heb, de verandering van de livetile instellingen, die je op de 830 niet meer kan veranderen: je hebt daardoor maximaal drie normale tegels naast elkaar. En het grootste formaat tegel is daardoor kleiner. Dit zal wel weer opgelost worden, maar nu is het een (klein) dingetje.
Je laatste opmerking is denk ik een individueel probleem. Zoiets heb ik noch met mijn 820, noch met mijn 830 gehad.
Ik gebruik altijd een insteekhoesje. Daardoor ging eerst mijn camera vaak aan. Maar je kunt de knop anders instellen: "onbedoelde start van camera voorkomen bij vergrendeling". Nu gaat hij alleen aan als ik dat wil.

[Reactie gewijzigd door MvT72 op 25 november 2014 17:13]

Dank je voor de toelichting!

Voor mij zijn dit argumenten genoeg om de overstap te doen :-)