Specificaties 5,96" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Nexus 6 32GB Wit Review

Foxy66 18 november 2014, laatste update op 18 november 2014, 6.092 views

Motorola Nexus 6 32GB Wit

De Nexus 6 voelt iets luxer aan dan de Nexus 5, en is natuurlijk een stuk groter. Zelfs nog iets groter als de Oneplus One. Hij is heerlijk snel, heeft een pracht scherm, en Android 5.0 heeft veel leuke nieuwe features. Texten typen gaat goed op de Nexus 6.

Pluspunten

• Lekker groot
  • Snel, ook het opladen
  • Android 5.0
  • Draadloos laden
  • Stock Android
  • Altijd snel met updates
  • Geen bloatware

Minpunten

• Slechte beschikbaarheid
  • Geen SD kaart slot

Via ons bedrijf SMSPassword hebben we een Nexus 6 beschikbaar gekregen. Deze hebben voor de release kunnen bemachtigen omdat we hiermee onze two-factor authentication via mobiel kunnen testen.

Deze review is in twee delen opgesplitst:
1 De hardware
2 De software, Android 5.0

De Hardware
Omdat ik ook applicaties heb gemaakt voor Android kom je automatisch uit op de Google telefoons. Omdat deze out of the box werken met de ontwikkel omgeving voor Android. En als je applicaties maakt weet je zeker dat je alleen Android test, en niet te maken hebt met neven effecten van een schil die Sony, Samsung en vele andere over Android heen leggen.

Dat is voor mij tevens een van de grootste factoren er voor mij gezorgd hebben dat ik geen trouw klant meer ben van Qtek en daarna HTC: Skin + bloatware. Toen HTC in 2011 MP3 icoontjes en navigatie software begon mee te leveren die je niet kan deinstallieren was voor mij de maat vol. Ik betaal geen 500 euro plus, om met een reclame boord rond te lopen.

De Google telefoon line-up begint eigenlijk met de ‘HTC dream/T-Mobile G1’, daarna de Nexus One, Nexus S, Galaxy Nexus, Nexus 4 en daarna de Nexus 5. Ik heb ze allemaal gehad, en kijk tevreden terug. Als ik één moet aanmerken als matig was het de Nexus 4.

Nu zijn we aangekomen bij de Nexus 6. Een telefoon die zelfs iets groter is, als de Oneplus-One, wat mijn vorige telefoon was. En ik moet zeggen een 6-inch telefoon went wel erg snel. Eerlijk toegegeven: ik moest 2 jaar geleden ook lachen om de Samsung Note gebruikers. Maar ik ben daar 100% van terug gekomen. Wat heerlijk is het om fatsoenlijk formaat te browsen. En ja, hij is groot, maar hij pas prima in mijn jas zak. Ik ben echt een persoon die geen horloge of agenda meer mee neemt, ik doe echt alles met mijn telefoon. Dus als dat ene item wat je mee moet nemen een beetje groot, vind ik dat niet erg. Zeker als je er lekker mee kan browsen, en een beetje behoorlijk mee kan typen.

Een traditie waar Google mee breekt is de lage prijs. Als je zag dat de Nexus 5 voor onder de 400 euro beschikbaar was tijdens de introductie, is de 650 euro voor de Nexus 6 echt fors te noemen. Maar dat moet je dat wel in context zien. Veel andere fabrikanten rekenen nog meer voor hardware met lagere specificaties.

De Nexus 6 is een fijne telefoon die een iets luxure uitstraling heeft als zijn Nexus voorgangers. Hij voelt licht aan en de zwarte randen om het scherm zijn erg klein, en dat spreekt mij eigenlijk erg aan. Ik kan niet wachten tot telefoons helemaal geen rand meer hebben. De wizard die je instellingen over neemt van je vorige Android device werkt echt super. Buiten dat het even wat tijd kost om je applicaties te laden is over gaan naar een nieuwe telefoon nog nooit zo makkelijk geweest. Het scherm is echt super. Haar scherp, en goeie kijkhoek.

De Nexus telefoon is spatwaterdicht, dat ga ik maar niet proberen. Maar het is wel een geruststelling dat als je hem keer in bad gebruikt en hij mocht uit je handen vallen, dat er dan niks aan de hand is. Naar verluidt zou je ook kunnen bellen via WiFi/T-Mobile, maar dat werk later pas.

En ding wat ik mis in de Oneplus One is wel aanwezig, zoals dat ook al bij de Nexus 4 en 5 was: draadloos laden. Ik heb op mijn buro een Tylt-vu staan, en dat gaat prima.

In de doos:
-Snelle lader
-USB kabel
-Handleiding
-Handset

De Software
Tot zo ver de hardware. Natuurlijk is voor velen de Nexus 6 ook de introductie naar Android 5.0 lollipop. De eerste indruk is flitsend en vloeiend. De animaties lopen snel en de animaties hebben meer betekenis. Als je op de home knop drukt, dan explodeert en transformeert deze in het menu met je applicaties.

Tijdens het in gebruik nemen vroeg Android, van welk vorige device ik de settings wilde overnemen. Dit proces ging helemaal vlekkeloos. Hierdoor werden automatisch alle instellingen en WIFI access point gegevens over genomen.

Voor het eerst kan je nu ook op je telefoon een soort guest profile gebruiken. Profiles waren alleen mogelijk bij tablets, tot nu dus.

Voor mijn de opvallende leuke nieuwe dingen aan Android 5:
-Nieuw keyboard
-Andere ‘task manager’, lijkt een beetje op windows 7 aero.
-Twee keer tikken op het scherm om de tablet uit slaapstand te halen. Was ik aan gewent bij de OnePlus en nu dus in stock Android.
-Bij het laden geeft Android aan hoe lang het duurt voordat de batterij vol is.
-De quick settings zijn echter super handig geworden
-Je kan zoeken in je instellingen menu, erg handig!

Helaas moet ik hem weer stock flashen en terug geven. Hopen dat we het toestel snel zelf kunnen kopen.

Met dank aan http://www.smspassword.com voor het beschikbaar stellen van de Nexus 6 voor deze review.

Heb jij ook een Motorola Nexus 6 32GB Wit?

Bedankt voor de hands-on.

Nog wel een kanttekening, spatwaterdicht betekent niet dat je 'm in bad kan laten vallen ;)

Ik blijf in ieder geval bij de Nexus 5, de Nexus 6 is wat mij betreft te groot en te duur.
Graag gedaan!

Ik was bij de Oneplus One erg snel gehecht geraakt aan de afmeting. Het zou voor mij een straf zijn om weer terug te gaan naar de kleine Nexus 5.
goede beknopte review. FF een kleine impressie wat je kan verwachten

ik blijf ook gewoon bij mijn oneplus one :). ik vind 5.5 inch perfecte maat :)
Hoe was het gemis van de notification LED? Dat lijkt mij toch wel een enorm gemis.
Ik heb hem nu zelf één week.

Behalve dat ik hem niet met de rug omhoog hoef te leggen als ik slaap, mis ik de notification led niet echt. :)

Misschien komt dat nog, maar het lijkt me sterk dat het voor mij een 'enorm gemis' word.
hoi,

ik heb de Motorola nexus 6 met de laatste software erop, de android versie 6.0 en eerlijk is eerlijk,het is mega snel met internetten,niet via mijn thuis wifi netwerk,maar op mijn eigen apn ingestelde netwerk bij vectone.
ik heb er geen spijt van,dat ik hem heb gekocht.
veel plezier ervan en ermee.
hij is precies het geen ik wilde,de snelste android tot heden.

gr
Wel apart dat je Nexus 4 matig vond, juist de Galaxy Nexus is vooral door de waardeloze batterij duur matig.

Dat terzijde, Nexus 6 is een nette telefoon, maar ik kijk even de kat uit de boom, ik wil eerst weten of ik na verloop van tijd vaker hoor of inbranden een echt probleem is of alleen zelden voorkomt.
Galaxy note 4? Is sowieso niet slechter in hardware, en sowieso niet qua specs, zoals een beter scherm, betere accuduur en betere camera.. En daarnaast nog dezelfde prijs.

Verder een nette beknopte review. Maar vind nog de statement over bezzleless telefoons en de nexus 4 nogal appart..
Klopt het dat je niet alle fimbestanden af kunt spelen met de Nexus6, zoals MKV? Verbaast me een beetje zou het waar zijn, wellicht dus een stomme vraag, maar goed, ik heb niet eerder stock Android gehad en ik kwam dit tegen via google. Werken deze bestandtypes goed op de Nexus 6 met MX Player zonder stottering?

[Reactie gewijzigd door alex4allofyou op 24 november 2015 16:42]

Heb geen antwoord gekregen, heb de Nexus nu van Coolblue met mogelijkheid tot terugsturen.

Erg jammer, de films afspelen werkt wel met MX Player, maar de geweldige stereo-sound wordt teniet gedaan door af en toe gekraak er doorheen, kan soms wel vijf minuten duren maar als het er is stoort het enorm. By Youtube enzo heb ik dit niet, dus ligt niet aan de boxen. Waarschijnlijk rendert de audio niet optimaal ofzo, zou niet weten hoe dit op te lossen.

Daarnaast heeft de Nexus een 4gig cap, bestanden hoger dan 4gig kun je niet kopieren naar je device, lekker handig want zo'n beetje elke 1080p-film haalt dit wel.

Ik doe deze terug, jammer want de frontside-speakers zijn natuurlijk geweldig, maar ja, je hebt er weinig aan als ze niet optimaal gebruikt kunnen worden.