BlackBerry Passport QWERTY Zwart Review

pineapple23 18 november 2014, laatste update op 18 november 2014, 1.324 views

BlackBerry Passport QWERTY Zwart

De BlackBerry Passport is het apparaat als je weinig geeft om apps en veel geeft om communicatie. BlackBerry Hub zorgt dat al jouw berichten in één postvak komen. Je hoeft niet apart apps te openen voor iemand snel te kunnen beantwoorden. Batterijduur gaat gemiddeld 36 uur mee bij mij.

Pluspunten

• BlackBerry Hub
  • Fysiek toetsenbord
  • Batterijduur
  • Bouwkwaliteit
  • Android apps
  • Notificatie lampje
  • BlackBerry Blend
  • Past prima in broekzak

Minpunten

• Weinig native apps
  • Series/Films kijken

Ik behandel in deze review alleen punten waar ik de PassPort voor gebruik;

BlackBerry Hub
De BlackBerry Hub bied de mogelijkheid om al je berichten in 1 postvak binnen te laten komen. Om te reageren hoef je niet meer los apps te openen. Er zijn nog veel meer mogelijkheden zoals het sorteren van belangrijke berichten en door middel van een pinch kan je alleen je ongelezen berichten zien. De Hub brengt mij veel plezier en gemak in het werken. Daarom ben ik nog steeds bij BlackBerry.

Toetsenbord
De aparte vormgeving van het toetsenbord liet me denken dat ik hier erg aan zou moeten wennen. Na een avondje gespeeld te hebben ging het allemaal al vrij vlot en kon ik met gemak alles vinden. Het voordeel van het fysieke toetsenbord vind ik toch weer dat je weet waar de toetsen zitten en bijna geen fouten maakt.

Apps
Wat betreft apps heb ik geen problemen, maar dat is waarschijnlijk omdat ik de telefoon echt gebruik als communicatie middel en niet als media platform of voor games. Wat betreft games kan de passport wel potentie hebben, maar dat moeten developers ook zien. De toetsen kunnen gebruikt worden voor de controls en dan kan het net als een gameboy aanvoelen. Verder draaien Android apps soepel en snel, ik haal ze zowel uit Amazon Store als Snap.

Formaat
Het formaat past bij mij in elke broekzak en ik heb ook de Orignals broeken van Jack and Jones, die zijn best krap qua formaat, maar hier past hij prima in mijn broekzak. Ik had verwacht dat dit zou tegenvallen, omdat ik dit in verschillende reviews had gelezen.

Scherm
Het scherm leest prettig en ik surf veel op het internet. Dit in combinatie met het touch gevoelige toetsenbord werkt super. Het brede formaat van het scherm geeft toch een prettige leeservaring en je hoeft het scherm niet meer aan te raken om te scrollen.

Ik heb toevallig van de week een serie op het scherm gekeken alleen dit vind ik zelf niet prettig kijken. Je behoud natuurlijk een zwarte balk onder en boven waardoor je nog maar een klein stuk van je scherm overhoud om de serie te bekijken. Ik zelf vond het ook al niet prettig op mijn vorige telefoon, maar dat komt meer omdat ik liever films en series kijk op mijn televisie zodat ik de volle beleving kan hebben.

Besturingssyteem
Het besturingssysteem van BlackBerry werkt soepel en snel. Mijn vorige mobiel was de Z10 en ik had totaal geen problemen met de snelheid. Nu heeft de Passport daarin tegen een veel krachtige processor en meer geheugen, maar dat is voor mij een beetje overkill. Verder is het een beetje wennen hoe alles werkt en heeft een nieuwe BlackBerry 10 gebruiker misschien twee dagen nodig om te weten hoe je de swipes moet gebruiken en zijn weg te vinden, maar als je het eenmaal door hebt werken andere telefoons maar omslachtig.

Batterijduur
Bij regelmatig gebruik en ik gebruik hem ook echt veel om te bellen, berichten te versturen en te surfen dan gaat de batterij 1,5 dag mee. Dus je hoeft je geen zorgen meer te maken als je een nacht uit gaat dat je nog voordat je uitgaat even de telefoon aan de lader moet hangen.

Heb jij ook een BlackBerry Passport QWERTY Zwart?

Met alle berichten bedoel je dus alle berichten die je ontvangt (mails, smsjes, whatsappjes etc?). Zie je dan binnen de hub wat voor type bericht het betreft? Het lijkt mij juist prettig dat alles per app gescheiden is.
In de HUB staat alles door elkaar, maar je kunt gemakkelijk een map aanklikken in de HUB om per type bericht te bekijken: Mappen. Voor het bericht staat ook een logo met het type bericht: Type bericht.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 18 november 2014 14:42]

In de HUB staat alles door elkaar,
Niet alles staat door elkaar, slechts de berichten die u wilt zien worden weergeven. Als gebruiker kan men zelf kiezen of een bepaalde berichtenstroom wel of niet in de 'hoofdhub' of 'priority hub' komt.

Zo kan ik mijn eigen emailadres voor spam-mail wel via de 'map' openen, maar komt van die account niets mijn hub, of priority hub.

Juist dit soort verfijningen maken het OS tot een van de beste systemen dat men kan hebben als men een verantwoordelijke rol heeft waarbij men met meerdere communicatiestromen tegelijk te maken hebt.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 18 november 2014 16:00]

Zie onderstaande video van BlackBerry, hier laten ze in bijna 5 minuten zien hoe de BlackBerry Hub werkt:
Goede duidelijke review.
Het eerste wat hier werd gezegd? Beste sms toestel :P.
Qua communicatie is BlackBerry 10 wel een uitblinker. Met de hub kan je in jou geval snel smsjes beantwoorden, maar ook whatsapp emailberichten en nog meer. Zie de video hierboven.