Lenovo Yoga Tablet 2 8" WiFi 16GB (Android) Aluminium Review

Equator 18 november 2014, laatste update op 18 november 2014, 3.645 views

Lenovo Yoga Tablet 2 8" WiFi 16GB (Android) Aluminium

Een enkele tablet in een gezin is niet zo handig. Ik viste de laatste tijd altijd achter het net, dus er moest uitbreiding komen. Criteria waren: - klein formaat (circa 8-9") - goede accuduur - helder scherm - recente Android versie

Pluspunten

• solide bouw
  • multi functionele kick-stand
  • dolby geluid (gewoon goed)
  • snelle hardware (voor het moment van schrijven)
  • mooi helder scherm
  • prima accuduur
  • Fijn vasthouden met 1 hand

Minpunten

• her en der een scherp aluminium randje
  • notificatiescherm van Lenovo launcher wijkt af van Android standaard
  • grip op de greep mag iets ruwer.

Al enige tijd aan het rond kijken geweest naar een kleine tablet met goede accuduur. Eerdere keuzes waren de Lenovo Yoga 8" (eerdere versie) maar daarvan waren de prestaties niet zo denderend. De nieuwe zat er aan te komen en beloofde betere specificaties.

Ergonomie
Het in één hand vast kunnen houden vond ik erg fijn, hoewel de grip op de ronde greep (waarin de accu's zitten) iets beter had mogen zijn. Het is wat aan de gladde kant.

De kick-stand
de variabele kick-stand is echt een uitkomst. Dichtgeklapt houd je hem gewoon vast emt 1 hand en uitgeklapt kan je hem in meerdere hoeken neerzetten. De kick-stand is stevig genoeg om de tablet in een niet vaste hoek op tafel te zetten. Wil je hem lager hebben, dan draai je de tablet om en leunt hij op de rand van de kick-stand. Het scherm reageert vrij snel op dergelijk veranderingen en draait volledig om. Hierbij is het grote voordeel dat er geen fysieke knoppen aan de voorkant zitten. De soft buttons draaien oom gewoon om.
Leuke bijkomstigheid is dat de oriëntatie van de volume knop ook omdraait. Dus in een omgekeerd beeld is op de bovenste deel van de knop drukken nog steeds harder :)

In tegenstelling tot de eerdere versie van de Yoga heeft de kick-stand een gat. De bedoeling daarvan is dat je de tablet ook op kan hangen. De afwerking van dit gat is wat goedkoop. Letterlijk alsof ze de bestaande kick-stand onder een kolomboor hebben gezet om er een gat in te maken. De scherpe randjes zijn er van af, maar het had wat strakker gekund.

Afwerking
De afwerking van het aluminium is over het algemeen goed. De bezels rondom het scherm voelen wat scherp aan. Als je met je vinger over het scherm glijdt dan voel je een klein opstaand randje wat wat scherp aanvoelt. Verder is de tablet stevig maar niet te zwaar.

Accuduur
De accuduur is echt goed. Ik kan prima me een avond lang afsluiten van series als "Grace Anatomy" en middels Ziggo TV een film of twee kijken. De accu houdt dat prima vol. Echt langdurig stresstesten heb ik niet gedaan. Maar ook na ruim een dag in gebruik door dochterlief kan ik nog een avond mijzelf probleemloos vermaken met de tablet :)

Lenovo Launcher
De launcher van Lenovo is vrij aardig. Het notificatiescherm (wat te bereiken is door van bovenaf te vegen) is minder nuttig als stock Android.
De functies die ik daar miste zijn echter prima bereikbaar uit het instellingen menu wat je kan bereiken door vanaf onderaf over het scherm te vegen.
Jammer dat je niet door de verschillende schermen kan blijven bladeren. Je moet op een gegeven moment weer terug. Niets wat je niet kunt oplossen door een andere Launcher (Nova bijvoorbeeld) maar voor alsnog niet hard nodig.

Android
Geleverd met Android KitKat 4.4.2. Of er een upgrade naar lolliepop aankomt is nog niet zeker. Lenovo heeft nog geen uitspraken gedaan over upgrades van zijn tablets. (op het moment van schrijven)

Al met al een prima tablet voor een redelijke prijs. Hij is vrijwel overal gelijk in prijs (¤229,-) maar dat zal over de komende tijd wel veranderen. De meerprijs ten opzichte van de eerdere versie is te verantwoorden. Hij is voelbaar sneller.

Heb jij ook een Lenovo Yoga Tablet 2 8" WiFi 16GB (Android) Aluminium?

Van de week een upgrade gekregen naar Android 5.0.1. De Upgrade werd OTA aangeboden en duurde best wel even. De ROM upgrade was ruim 1000MB groot en voordat deze binnen was waren we al een paar minuten verder.

De upgrade verloopt niet geheel vlekkeloos, maar dat kan dan ook aan mijn ongeduld liggen. Bij het upgraden herstart de tablet een paar keer, waarbij er een teller loopt van 0% tot 100%. Bij 100% lijkt het update proces te stoppen, maar op de achtergrond is het systeem nog even bezig.

Uiteindelijk komt de tablet tot leven en kom je tot de ontdekking dat je homescherm niet meer is ingedeeld zoals je dat verwacht.
Hoe zijn de ervaringen verder met de 5.0.1 update? Ik zit er namelijk over te denken een aan te schaffen.
Ik ben erg tevreden met de update. De app drawer is terug en gezien de witte achtergrond van de app drawer heb ik het idee dat het dicht tegen stock Android aan zit. De batterij duur is ook beter geworden maar ik haalde niet de waardes die ik in meerdere reviews had gelezen. Ik zat op z'n 6,5 á 7,5 uur screen on time al gelang wat ik er meedeed. Ik haal nu constant een uur of acht. Ik gebruik het voornamelijk om te browsen. YouTube en Kodi. Alles loopt soepel maar dat was voorheen ook zo.
Bedankt voor de informatie. Klinkt als een prima tablet, helemaal als je de prijs ziet. 159 op amazon.de is een koopje voor die specs.
Hoi Equator,

Weet je of hij GPS heeft? Dat vind ik nergens in de specs.
Ja, hij lijkt gewoon GPS te hebben. Ik gebruik dat niet op een tablet maar ik wil wel een testje doen :)
Ergens in een andere review had ik gezien dat die er in zat:
Werkt echter niet zo goed als ik hoopte. Ik zou hem ook met een Garmin vergelijken......
Binnen krijg ik in ieder geval geen GPS fix, maar dat zegt niets.. Aan de andere kant, ik vind een GPS nutteloos in een tablet. Mort nog wel een keer de moeite nemen buiten een fix te krijgen. :)
Hoi Equator,

Zou je eens kunnen kijken naar schermtijd jn het batterij menu? Ik heb de Yoga 2 (830F), maar kom voorlopig nog niet boven de 6 uur schermtijd... misschien moet ik terug naar de verkoper (maar hoor graag eerst jouw ervaring)

Dank!
Hmm.. kan mijn post niet editen?

Anyway, heb een beetje lopen stoeien met apps freezen etc en nu op ongeveer 50% batterij en 5 uuer schermtijd - gaat dus de goede kant op :)
Ik heb zelf vooral de standaard instelling voor wat betreft de helderheid wat teruggeschroefd. De auto stand vind ik erg vervelend, dus die gebruik ik niet. Met lagere helderheid wordt het gebruik van het scherm een stuk lager in ieder geval.

Maar ik doe in principe 2-3 dagen met de tablet en dan moet hij weer opgeladen worden. Ik gebruik hem echter niet om films te kijken, maar puur browsen, mail, youtube casten etc.
weet je of deze tablet ook handig is voor opschool?
Dan kan je beter de vraag stellen: Is een tablet handig voor op school?

Persoonlijk gebruik ik mijn tablet niet voor zaken waarbij ik veel moet schrijven/typen. Heeft je tablet een los toetsenbord, dan kan dat wel werken.

Daarnaast: Ik moest vroeger schrijven met een pen op school. Computers werden alleen gebruikt voor technische toepassingen. :P

[Reactie gewijzigd door Equator op 5 februari 2015 11:02]

Hoi Equator, dank je wel voor deze goede review!
Ik heb deze Yoga Tab 2 8" nu ook al een tijdje; jouw review was een van de doorslaggevende factoren voor mijn aankoop!
Ik heb alleen iets op te merken over de accuduur: Lenovo belooft 15 uur, maar dat slaat helemaal nergens op. Ik haal ongeveer de helft, afhangende van het gebruik!
Ik zou nooit helemaal uitgaan van de tijden die opgegeven zijn door een leverancier. Als ik de tablet in vliegtuigmode zet houdt hij het heel lang vol :)

Met normaal gebruik haal ik 2-3 dagen. Maar dat houdt in dat ik er af en toe wat mee doe. Als ik naar Netflix ga kijken, dan houdt het wel op na een uurtje of 6-8.