Specificaties Small form factor, 7 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Phanteks Enthoo Evolv Wit Review

Foritain 18 november 2014, laatste update op 26 mei 2017, 5.857 views

Phanteks Enthoo Evolv Wit

Een echt unieke behuizing met een top afwerking. Het moet wel je smaak zijn, maar indruk maken doet je zeker met z'n deurtjes, spuitwerk en top afgewerkte binnenkant. Zoals we van Phanteks kennen maken ze het je heel eenvoudig een top ogende build te maken.

Pluspunten

• Uniek en opvallend design
  • Goed gebruik van materialen, je zou hem zo nog veel duurder inschatten
  • Binnenwerk ziet er zoals we van Phanteks kennen echt top uit
  • Degelijke stock koeling, flink veel extra (Water)koel opties
  • PWM-fan hub, aanpasbare ledjes voor, een toolbox voor de schroeven, en andere kleine extra's
  • De deurtjes zijn erg sexy.
  • 5.25" bay zonder dat hij 'de look' negatief beinvloed

Minpunten

• Het ontwerp en de materialen maken de Evolv geen goedkope behuizing
  • De 5.25" bay achterop is niet ideaal voor regelmatig gebruik.
  • 2e SSD bracket optioneel maken begrijp ik niet

Review: Phanteks Enthoo Evolv

- Koeling & Geluidsproductie
- Prijs & Alternatieven
- Conclusie

Productpagina @ Phanteks.com

Phanteks heeft een serieuze fan-base opgebouwd, en niet alleen dat, maar de Phanteks-fans (De mensen, niet de ventilatoren) zijn ook niet zo maar “een beetje gek” van het merk, maar lijken op het eerste gezicht wel compleet doorgeslagen. Als je het met een nuchtere blik probeert te bekijken, zeker als je nog geen ervaring met die producten hebt, lijkt het een beetje het terrein van de jongere generaties die zich makkelijk laten beïnvloeden door de Marketeers, maar als je eenmaal een Phanteks behuizing op tafel hebt staan dan kan je haast niet anders dan er begrip voor hebben. Het jonge merk doet hard hun best om je te verwennen, en je zo te binden bij toekomstige aanschaffen. Niet met te veel overdreven flashy marketing ongein (Al maken de meeste merken zich daar wel een beetje schuldig aan natuurlijk), maar met producten die er goed uit zien, en vooral ook bijzonder goed uitgevoerd zijn.

Mijn eerdere ervaring met de Phanteks Enthoo Luxe was dan ook bijzonder positief, en hoewel ik mijn best doe om niet –te- enthousiast te worden van indrukwekkende producten kon ik de verleiding niet weerstaan om wederom met een Phanteks behuizing aan de slag te gaan. Deze review gaat over de nog recentere Phanteks Enthoo Evolv, een uATX (micro-ATX) behuizing en tevens een nieuwe richting voor Phanteks; Hun eerste drie behuizingen waren namelijk stevige ATX behuizingen die allemaal wel iets van elkaar weg hadden. De Evolv is echter meer dan alleen een kleinere uitvoering, want zoals je in deze review zal gaan zien is het een uniek beestje voor zowel Phanteks zelf, als de pc-markt in zijn algemeen.

De Phanteks Enthoo Evolv is inmiddels redelijk verkrijgbaar bij Nederlandse webshops en tevens bij CaseKing.de of CaseKing.nl , leuke shops om overigens een keer rond te snuffelen als je een beetje pc-liefhebber bent. De witte variant kost je normaliter rond de 120 euro, de zwarte variant is ca een tientje goedkoper.

De specificaties en features van de Phanteks website, op verzoek als tekst:

The Enthoo EVOLV, a mATX/mITX chassis, sports a beautiful all aluminum exterior. The EVOLV’s unparalleled design features an all new tool free release system for the outer panels. The EVOLV supports many high end PC components while maintaining a minimalist design.
Features:
Enthoo Evolv includes 1 x 200mm fan in front and 1 x 140mm fan in the rear. Ability to upgrade to additional fans is possible. All fans included are Phanteks’ new redesigned and better performing SP series fans.
Appearance:
-Full aluminum exterior
-Available in: Satin Black / Glacier White
-Clean interior - Midplate hiding PSU cables and HDD’s
Cooling:
- Optimal airflow - Direct airflow to CPU / GPU
- Comes with 2 Phanteks premium fans
1x PH-F200SP in front (200mm)
1x PH-F140SP in rear (140mm)
-Phanteks’ PWM hub included
- 3 different installation areas for single or dual radiators
(120mm and 140mm form factor).
- Reservoir mounting points on the Side Bracket
- Pump Bracket with vibration dampers - Mounted on Side Bracket/ HDD base
Functionality:
- 1x Drop-N-Lock SSD brackets included
- Multifunctional Side Bracket (mounting for 2x SSD’s / 1x HDD)
- Removable HDD cage for installation of long PSU’s (>180mm) / waterpump
- Equiped with removable dustfilters (1x front, 1x bottom, top integrated)
- Clean cable management using Phanteks' preinstalled Hoop-N-Loop cable ties
- Quick release panels for easy acces to fans and dustfilters
- Toolless sidepanel with swing door

Als we naar de afmetingen kijken zien we dat het zeker niet de meest compacte uATX behuizing is; de breedte en hoogte doen niet onder voor eenvoudige ATX behuizingen. 400mm is echter een redelijk geringe diepte, wat de Evolv in zijn totaal weer wat makkelijker maakt voor builds die op tafel komen te staan. 9 Kilo is een aardig gewicht, zeker omdat het frame uit staal bestaat, maar alle panelen (dus boven, voor, -en- zijpanelen uit veel lichter aluminium, apart dus dat het toch nog zo’n gewicht kan bereiken. Een indicatie van een degelijke bouwkwaliteit is het in elk geval. Deze aluminium panelen zijn overigens één van de key-features van deze behuizing, want het is ongebruikelijk dat –alle- panelen daar van vervaardigd zijn: normaliter krijgt enkel de voorzijde deze voorkeursbehandeling.

We kunnen zowel uATX als mITX moederborden in de behuizing kwijt. Daarnaast kan je maximaal 5 2.5” drives kwijt en/of maximaal 3 3.5” drives, en krijgen we 4 expansiesloten waardoor ook SLI of Crossfire builds eventueel passen. Grafische kaarten moeten korter zijn dan 318mm, wat meer dan voldoende ruimte is voor de dikste kaarten. De 192mm voor processorkoelers en 216mm voor voedingen is ook geen echte beperking, al is een voeding van maximaal 180mm aan te raden om de 2 primaire 3.5” HDD plekken te behouden. Ook de 24mm aan ruimte voor kabelmanagement is niet verkeerd, zeker voor een uATX behuizing waar gemiddeld genomen toch wat minder hardware in komt. Een ander apart element aan deze behuizing is de toevoeging van een 5.25” bay voor onder andere optical drives. Het aparte daar aan is is dat hij aan de achterkant zit. Op deze manier komt de algehele uitstraling niet in het geding, maar kan je (met een beetje moeite) toch een dvd’tje in je systeem doen voor die zeldzame keer dat iemand dat nog wil, of een ander 5.25” geval er in kwijt.

Dat het een echte Phanteks is zien we aan de mogelijkheid om een absurde hoeveelheid radiatoren te plaatsen. Een 120mm, 140mm of 240mm aan de voorkant, en daarnaast nog even een 120mm, 140mm, 240mm of zelfs een 280mm aan de bovenkant? Als je daar geen SLI build koel mee gaat houden weet ik het ook niet meer, als kan je nog een radiatortje aan de achterkant erbij zetten van 120mm of 140mm. Een heel andere Phanteks dan voorheen dus, maar wat waterkoeling betreft wel trouw aan z’n grotere broers. Aan de bovenkant moet je de dikte van je waterkoeling wel “beperken” tot 68mm totaal.

De standaard koeling komt in de vorm van een 200mm ventilator aan de voorzijde, en een 140mm aan de achterzijde. Uiteraard kan je de bovengenoemde ruimte voor radiatoren ook voor extra ventilatoren gebruiken. Deze ventilatoren zijn van dezelfde kwaliteit als de retail ventilatoren, en komen met een zeker bovengemiddelde MTBF van >100.000 en >150.000 uur respectievelijk, voor standaard ventilatoren bij een behuizing zeer redelijk.

Ook de Phanteks Enthoo Evolv krijgt een garantie van 5 jaar mee.

De Phanteks Enthoo Evolv komt in een chique en stevige verpakking, geen klagen.

Nadat ik de Evolv uit de verpakking haalde moest ik echt even een stapje terug nemen, en er rustig bij gaan zitten. Dat het ontwerp iets compleet anders is moge duidelijk zijn, maar de hele uitstraling is iets wat ik echt even op mij in moest laten werken. Ik beschreef het als “Het lijkt op iets wat een serieus goede casemodder helemaal zelf heeft gemaakt”, mijn dame beschreef het als een “Heeft iets weg van een Storm Trooper”, denk dat er in beide opmerkingen een kern van waarheid zit.

Nadat je de Evolv een beetje op je in laat werken begin je te zien hoe goed alles in elkaar zit. Panelen die perfect aansluitingen en ook bijzonder stevig zijn, spuitwerk waar je u tegen zegt, en een afwerking waar geen slecht woord over te zeggen valt. Gewoon een gevalletje “Wow”. van de keurige aan/uit knoppen, het frontpaneel, de ventilatie gaten aan de voorkant en bovenkant, het venster aan de zijkant, alles ziet er top en stiekem wel erg tof uit. Hoewel het geheel aluminium panelen zijn zijn ze wel gespoten, en lijken ze iets weg te hebben van de panelen van een auto.

De achterkant is zwart uitgevoerd en lijkt in eerste instantie vrij standaard. De 140mm ventilator met witte fan blades is duidelijk zichtbaar, zo ook de 4 expansie sloten. Kijken we wat beter dan zien we dat de voeding net iets anders zit, namelijk niet tegen de linkerkant, maar tegen het venster aan. Dit zorgt voor een goed zichtbare voeding, en extra ruimte om kabels te ‘dumpen’ achter de voeding en uit het zicht. Ook de 5.25” bay aan de bovenkant valt natuurlijk op, en de zwarte achterkant maakt het gebruik van goedkope optical drives een prima optie. Ik vind het een goed idee, gezien ik in veel builds niet zonder optical kan, maar hem toch slechts een handje vol keer per jaar gebruik. Of het ideaal is voor mensen die dagelijks hun optical gebruiken is een andere vraag. Uiteraard kan je hier ook bijvoorbeeld een fancontroller plaatsen met fysieke draaiknoppen.

Een andere mooie feature van de Phanteks Entoo Evolv zijn de deuren. Deze klappen open en zijn bijzonder indrukwekkend. Ze klemmen stevig vast, maar vereisen geen tools om ze open te maken. Even indruk maken op je tech-lovin’ vriend(in) is dus zo gepiept, en enkel een kwestie van het deurtje open trekken. Vervolgens zien we de prima constructie van het sluit-systeem, met een flink aantal ‘clicks’ om de deur in z’n plaats te houden, en ook de manier waarop het venster in het paneel zit ziet er keurig uit.

Uiteraard kan je de deur na het open klappen ook eenvoudig van de behuizing af halen door hem even op te tillen, werkt wat makkelijker tijdens het bouwen.

Ook het andere paneel gaat als een deur open. Daar zitten geen kabels aan vast, en de aan/uit knop is met een eenvoudige constructie in de deur gebouwd, terwijl de frontpanel aansluitingen netjes afgewerkte gaten zijn. Wederom iets waar je naar kijkt en ziet dat iemand daar even over na heeft gedacht, iets wat je bij Phanteks veelvuldig tegen komt overigens.

Let wel even op als je de Evolv op wilt tillen, want je moet hem goed van onderen beet pakken. Het top paneel is namelijk relatief eenvoudig los te klikken, en absoluut geen veilige manier van verplaatsen. Onder deze top cover zien we een flinke ruimte om radiatoren op te hangen. Een 240mm of 280mm model past daar perfect, mits je geen optische drive in bouwt.

Het positieve verhaal zet zich door bij de extra’s. De handleidingen van Phanteks zijn een voorbeeld van hoe het moet, met duidelijke plaatjes en goede beschrijvingen. Dat hij er ook nog eens chic uit ziet is wederom een mooie bonus. Ook het pomp-bracket ontbreekt niet, het optionele bracket voor de 5.25” bay, en de mooie toolbox die we bij de Enthoo Luxe ook al tegen kwamen.

Ik begin mijzelf een beetje fanboy te voelen, want de constructie van de deurtjes is natuurlijk geen wereldwonder, of een dusdanig luxe feature dat het we het niet bij veel meer behuizingen zouden kunnen zien. Feit blijft echter dat we het gewoon zelden zien, en zelden ook nog eens zo goed uitgevoerd. Of je er om geeft mag je zelf bepalen, maar ik begrijp donders goed als mensen hier helemaal weg van zijn, en het echt leuk vinden om af en toe het deurtje even open te gooien om hun build te showen. Persoonlijk? Ik vind het stiekem een stuk stoerder dan mijn leeftijd zou verantwoorden, en het maakt mij net nog een beetje meer gek van deze case dan ik in eerste instantie al was.

Net als bij de Enthoo Luxe heeft ook de Evolv een zeer grote focus op de uitstraling van je totale build, en wat je door het venster ziet. Uiteraard is het spuitwerk ook hier dik in orde, en de combinatie van witte en zwarte elementen maakt het een plaatje om te zien. Het zijn echter de details die het hem maken. Kabelmanagement gaten met rubberen grommets zijn uiteraard de basis, maar het aluminium plaatje met “Phanteks” er op, het feit dat de 3.5” drives uit het zicht verborgen zijn, en de plaat die het “lelijke” deel van praktisch elke voeding verbergt brengen de interne uitstraling naar een nieuwe hoogte. Zo krijgen we wel te zien welke voeding er in zit, maar alle kabels zijn mooi uit het zicht, dus ook goedkopere niet-modulaire voedingen, of kabels zonder sleeves zullen geen moment opvallen.

Hoewel er twee 3.5” drive bays aan de achterzijde zitten (komen zo in beeld), ontbreekt de Evolv aan “ouderwetse” HDD bays. Hoewel je dit stalen bracket kan gebruiken om extra 2.5” of 3.5” HDDs te plaatsen, is het idee eigenlijk dat je je beperkt tot 2 2.5” drives en 2 3.5” drives, om vervolgens aan de voorzijde van de behuizing onderdelen voor je waterkoeling te gebruiken. Hoeft niet natuurlijk, maar het lijkt de primaire doelstelling.

De standaard 140mm ventilator achterin en het 200mm model aan de voorzijde zien er ook echt keurig uit, past goed in de stijl in elk geval.

Net als de andere panelen komt het voorpaneel ook soepel van de behuizing af. Daar onder vinden we een groot, wederom uitneembaar, stoffilter, welke vervolgens weer de flinke 200mm ventilator laat zien.

Een leuke feature is ook het kunnen aanpassen van de kleur van de verlichting aan de voorzijde. Standaard is het balkje aan de voorzijde wit verlicht, maar je kan de meegeleverde ledjes gebruiken om het witte model te vervangen voor groen, blauw, of rood. Het 2-pin stekkertje loshalen, een ander ledje er in plaatsen, en klaar.

Aan de achterkant zien we weer een keurige uitvoering. Mooi zwart, kabels grotendeels al de goede richting in gestuurd, en gaten voor kabel management met rubberen grommets.

Twee plekken om SSD’s te plaatsen ook achter het moederbord, al zal je voor een 2e een extra bracket moeten bijbestellen van een paar euro. Zelden dat ik meer dan 1 SSD zie, en je kan eventueel de 3.5” bay voor een extra SSD gebruiken, maar waarom dat er niet gewoon bij kan gaat er bij mij erg moeilijk in, zeker omdat je ruim wordt voorzien van alle andere wensbare extra's.

Twee 3.5” HDDs zitten aan de voorzijde van de behuizing, in traditionele HDD trays. Uiteraard is de hele bay ook te verwijderen om langere voedingen te kunnen plaatsen.

Ook de PWM-ventilator hub ontbreekt niet in de Evolv. 6 ventilatoren kunnen zo worden aangesloten, al kan je bij Phanteks extra y-splitters aanschaffen als je er meer dan 6 nodig hebt. De hub wordt gevoed door een sata-power kabel, en via de PWM-header op je moederbord wordt de snelheid van de ventilatoren aangestuurd.

Het inbouwen van de Phanteks Enthoo Evolv wijst zichzelf eigenlijk wel. Het leuke (nou ja.. één van de vele leuke dingen) aan de Evolv is dat hij helemaal modulair is, en je alle panelen, tussenpanelen, voetjes, etcetera van de behuizing af kan halen als je zeer complexe builds (lees: tig radiatoren) in wilt bouwen. Voor een gangbare build, met een tower koeler en een GPU (of twee), hoef je uiteraard niets anders te doen dan de deurtjes even open te zetten, of geheel te verwijderen, moederbordje er in, grafisch kaartje er in, en klaar.

De Evolv is eigenlijk bedoeld voor een mATX moederbord, wat je ziet aan de grote gaten voor kabels. Maar ook een mITX moederbord kan echter prima weggewerkt worden als de indeling een beetje uit komt voor de case-kabels.

De grootste plus (nou ja, één van de vele) van de Phanteks Enthoo Evolv, of eigenlijk alle Phanteks behuizingen, is de manier waarop Phanteks je helpt een mooie build te maken. Gebruik je een voeding met lelijke kabels of een niet modulair model? Geen probleem, alle kabels uit het zicht. Lelijke 3.5” HDDs? Ook uit het zicht. Stock kabels zijn alvast weggewerkt om het makkelijk te maken, en de ruimte tussen de voeding en het achterpaneel kan je andere rommel kwijt zonder dat iemand het ooit ziet. Heb je een videokaart waar de PCI-e stekkers in de richting van het venster aangesloten moeten worden? Ook dat is geen punt, bij een beetje GPU vallen die stekkers uit het zicht van het venster. Hetzelfde geldt uiteraard voor de optische drive die niet ontbreekt, maar wel uit het zicht zit. Het maakt het eigenlijk kinderlijk eenvoudig om er een super toffe build mee te maken, het enige wat je moet doen is een moederbord, grafische kaart, en processorkoeler kopen die jij mooi vindt passen. Het inbouwen kan je vervolgens vlot doen, en het resultaat ziet er dan uitzonderlijk goed uit. Een echte meerwaarde wat het inbouwen van een chique build betreft.

De combinatie van de standaard 200mm ventilator en 140mm ventilator is dik voldoende voor de meeste gangbare systemen. De Gigabyte HD 7950 WindForce 3 (Factory-OC, geen verdere OC) bleef een paar graden koeler dan in de Silencio 652S, de Silencio 452 en ruim koeler dan de Aerocool DS Cube, en ook ruim binnen elke redelijke limiet uiteraard met een maximale temperatuur van 60 graden Celcius. Dat is niet de heetste kaart, maar desondanks een prima resultaat. Een zwaardere Nvidia kaart als een GTX 770, 780, 970 of 980 zullen ook zonder aanpassing of extra ventlatoren een prima optie zijn, gezien in mijn vergelijking in de SIlencio 652S de GTX770 een 13 graden boven de HD 7950 uit kwam, ook dan zit je nog zeker veilig. Een AMD R9 290X heb ik helaas niet tot mijn beschikking, maar dat zou nog wel eens een interessante test kunnen zijn omdat die (afhankelijk van het model 290X) in de meeste behuizingen wel absurd heet kunnen worden.

Maar mocht je met super-high-end kaarten en/of dual-GPU setups aan de slag gaan dan is een extra ventilatortje indien gewenst zo aan de bovenzijde geplaatst. Maar dan komt uiteraard wel de vraag: Waarom geen waterkoeling? Het blijft tenslotte een Phanteks. De drie radiator locaties zitten elkaar normaliter niet in de weg, dus je zou eenvoudig een 280mm radiator boven kunnen plaatsen in combinatie met een 240mm model voor en 140mm model achter. Custom-water-fanaten, sla je slag.

Wil je wel waterkoeling, maar hou je het liever bij een AIO set? Dan zou ik een kijkje nemen bij de NZXT Kraken X61. Ik heb de X60 gereviewed en dat was een beest, en de X61 is de opvolger. Een 280mm model met witte ventilatoren die perfect bij de stijl van de behuizing passen, en een mooie led-feature op de pomp. Niet heel goedkoop, maar dat is de Evolv ook niet, en zo kan je zonder echt hard te hoeven werken toch een hele dikke build neer zetten.

Wat geluidsproductie betreft kan ik ook niet klagen over de Evolv. Normaliter bepalen je PWM instellingen in je bios de snelheid, en zo kan je dus zelf bepalen of je liever stilte hebt of sterkere koeling, maar dat is vanuit een review-perspectief lastig goed in kaart te brengen. Als ik de ventilatoren zelf ouderwets een vast voltage geef, kunnen we een beter beeld vormen. Gezien de ventilatoren hetzelfde zijn als in de Enthoo Luxe kwamen de resultaten niet als een verrassing, maar goed: Op de volle 12V blaast de Enthoo Evolv aardig. Prima voor een game-sessie met speakers en een headset, maar om er nou naast te willen slapen? Op een rustige 5V zakt het geluid gelukkig helemaal in, en hoor je praktisch niets meer. Zelfs met een game aan om de GPU en CPU een beetje aan het werk te zetten moest ik er echt even tegen aan gaan zitten met mijn oor om te horen of hij aan stond. Waar gaat het mij om? Dat je je eigen fan-profiel in kan stellen met gebruik van de fan-hub, waarbij je kan kiezen voor onhoorbaar of een flinke bries, en elk stapje er tussen in. Voor ieder wat wils, en dus niets om over te klagen.

Een witte case combineer je natuurlijk met witte randapparatuur. Je ziet zo wel dat de lak van de Evolv een betere uitstraling heeft dan goedkoper wit plastic

Ook deze Phanteks speelt mee met de grote jongens, want behuizingen boven de 100 euro is het domein van de echte liefhebbers. uATX behuizingen boven de 100 euro zijn nog eens extra bijzonder zeldzaam, en zullen dan echt iets extras moeten hebben om te overtuigen. De Phanteks Enthoo Evolv is gelukkig ook echt iets speciaals, en ik kan geen alternatief bedenken welke als echte concurrent aangemerkt zou kunnen worden. Op het gebied van afmetingen en inbouwopties zijn er alternatieven zat, maar de combinatie van de materialen, het design, en de afwerking van de binnenzijde zijn echt uniek. De enige behuizing die bij mij op komt is de InWin 901, welke bijzondere materialen op een geheel andere wijze inzet, maar vergelijkbaar is in de zin dat het een behuizing is die ver weg staat van “mainstream”. Beide hebben een unieke indeling, en een look waar je u van zegt, maar de InWin richt zich duidelijk meer op chic, en de Phanteks meer op gamers, liefhebbers van waterkoeling, en liefhebbers van “casemodding” die eigenlijk gewoon te onhandig zijn om het zelf te doen.

Zonder echte concurrenten rest de vraag of de prijs te rechtvaardigen is. Wat koelprestaties en geluidsprestaties doet de Evolv het goed, maar dergelijke prestaties kunnen we ook voor de helft van het geld kopen. Hetzelfde gaat voor de inbouw opties, en hoewel de totale ruimte voor radiatoren groot is, zijn er ook (grotendeels ATX) behuizingen die dezelfde of bijna dezelfde ruimte bieden voor een lager bedrag. Maar laten we eerlijk zijn, je koopt de Evolv niet omdat je de beste prijs-prestatieverhouding zoekt. Je koopt deze omdat je het design ziet en zegt “Mine!”. Wanneer hij vervolgens op tafel staat en je ziet de materialen, de deuren, de afwerking en vooral het binnenwerk, dan twijfel ik geen moment dat je denkt dat hij een tientje of twee of drie goedkoper had moeten zijn. En laten we ook niet vergeten dat we een deel van de extra investering al terug kunnen verdienen omdat goedkopere voedingen en optical drives prima bruikbaar zijn, en dat investeren in dure en tijdsrovende sleeving niet strict noodzakelijk is met de indeling en het getinte scherm.

Een stevige prijs, maar dusdanig veel verwennerij dat ik er alle begrip voor heb.

Eerst maar even de saaie meuk uit de weg. De Evolv is een uATX behuizing met redelijk wat inbouw opties, een degelijke stock koeling, en een redelijke geluidsdemping vanwege de zware panelen, echter niet uitzonderlijk gezien de ruime ventilatie. Stoffilters ontbreken uiteraard niet op de intake-locaties, en zaken als kabelmanagement zijn ook aanwezig. Twee USB 3.0 poorten op het frontpaneel is niet uitzonderlijk, maar lijkt mij toch voldoende.

Maar dan… zelden ben ik zo verwend geweest met een behuizing als met de Phanteks Enthoo Evolv, want het is een waar genot om er mee te werken. Van de open klappende deuren, de geheel modulaire opbouw, de extreme ruimte voor radiatoren, het binnenwerk wat van een echt topniveau is, het spuitwerk van alle panelen wat van topniveau is, de eenvoud waarmee er in de behuizing te werken valt, en de indruk die hij maakt als hij op tafel staat. Daarnaast zit het genot in de kleine details: Een handleiding die er chic uit ziet, keurig geschreven is, duidelijk en compleet is. Een keurig doosje waar alle schroeven netjes in gesorteerd zitten, het gemak waarmee je de filters even schoon maakt, de manier waarop er interne panelen dusdanig goed gepositioneerd zitten dat je zonder moeite een top-ogende build neer zet, het kabelmanagement welke grotendeels vooraf al voor je is gedaan, de manier dat ook het paneel achter het moederbord tray zonder moeite en lelijke kabels open kan, het kleine Phanteks logotje in de onderhoek van je window, de optische drive aan de achterkant, de meerdere kleurtjes voor de power-leds, het houdt gewoon niet op. Ik weet niet wie er daar met een flinke slok koffie de producten zit te ontwerpen, maar chapeau, je hebt er een fan bij. Dit is systeembouwen met een grote glimlach, en echt een vooruitgang op dat gebied.

Ik zou wel liegen als ik zou zeggen dat ik niet even moest wennen aan het echt aparte design en de gespoten aluminium panelen die meer weg hebben van een auto dan van een computer. Omdat het dusdanig anders is moest het even op mij inwerken, maar hoe meer ik er naar keek, en hoe meer handelingen ik er mee uitvoerde, hoe meer overtuigd ik raakte. Toen ik “Volledig aluminium panelen” hoorde verwachte ik eerst een meer traditionele alu-look, maar de Evolv zit dusdanig strak in de lak dat hij het label “High-end” ook dik verdient: het spuitwerk ziet er bijzonder goed en egaal uit, en er is geen deukje, krasje, kleurverschil, of wat dan ook over op te merken. Toch zal het voor de Evolv grotendeels een kwestie van smaak blijven of hij mensen zal overtuigen, want als je deze uitstraling niets vindt dan zal de rest van mijn verhaal je ook weinig kunnen schelen, en dat is absoluut begrijpelijk; je koopt dit ding niet om hem vervolgens niet op te laten vallen, daar zijn tig andere behuizingen prima voor geschikt. Als je de Evolv ziet en denkt “Wow”, en dat dit jouw nieuwe behuizing moet worden die je boven op tafel gaat zetten om aan iedereen te laten zien, dan acht ik het zeer waarschijnlijk dat je net als ik binnen korte tijd een heuse Phanteks fan zal worden, want het is van begin tot eind werkelijk verwennerij.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Phanteks Enthoo Evolv Wit?

Een van je foto's werkt niet.

Verder erg mooie en duidelijke review. _/-\o_ Man hoeveell reviews kan iemand per maand schrijven eigenlijk?
De behuizing vind ik persoonlijk niet mooi maar de binnenzijde en de deuren....geweldig. De opties bij deze behuizing zijn van een hoog niveau, zou het niet meer dan logisch vinden als deze goed aanslaat, ook in de modding screne aangezien alle panelen los te halen zijn.

[Reactie gewijzigd door melek-taus op 18 november 2014 12:16]

Da's makkelijk want die foto bestaat nie meer :D Je zou het niet denken, maar ik knip er best wat tussen uit ;). Deze over het hoofd gezien.

En dank :D Reviews per maand geen idee, maar ik realiseer mij dat het inmiddels een jaar is dat ik het als een serieuze hobby heb opgepakt :D Gaat best hard eigenlijk...

Wat de Evolv betreft, opvallende ontwerpen brengen sterke gevoelens naar boven, zowel voor de liefhebbers als voor de mensen die het niets vinden. Wat je er ook van denkt, die deurtjes en kleine extratjes zijn zeker iets unieks. :D Hoe dan ook leuk er er steeds meer unieke designs komen om uit te kiezen, en dat het niet alleen maar om prijs hoeft te gaan.
Ik ken dat, ik ben meer bezig met foto's sorteren en knippen en plakken dan met het schrijven zelf.
Hobby... lijkt haast op een verslaving :X
De behuizing is inderdaad een opvallend design en zou niet misstaan in menig huishouden of op een lanparty. Ik ben het er verder ook mee eens dat het leuk is dat er steeds meer aandacht geschonken wordt aan mooie/ unieke designs voor een schappelijke prijs.
Moet wel toevoegen dat hij in het echt -veel- mooier is dan de fotos doen vermoeden ;)
Het is ook geen lelijke kast, zo bedoel ik het niet. Alleen wit vind ik zelf persoonlijk niets, in het zwart of grijs zou het volgens mij een mooiere kast zijn. Maar zoals gezegd zou dit een hele mooie verschijning op een LAN of in een gaming room zijn.
Zeker iets waar je echt een doel voor moet hebben, niet voor "doe die maar dan" kopers. Ik heb bewust voor wit gekozen omdat ik al zo veel zwarte behuizingen doe en ik echt een keer iets anders wilde. De zwarte variant zijn wel wat reviews van te vinden (Bit-tech bijvoorbeeld.. maar die foto's.. vies en niet heel duidelijk hoe het zwarte materiaal er uit komt). Ik verwacht dat HWI binnenkort wel een Evolv review post, die hebben eerdere Phanteks cases ook gedaan.

Valt wel op dat Phanteks bij witte modellen een soort auto-lak gebruikt, maar bij zwarte varianten het materiaal zelf wat meer naar voren laat komen.
Hoef het jou niet te vertellen, maar denk dat veel mensen het onderschatten hoe lang je met die foto's bezig kan zijn. Al viel deze wel mee, waren ongeveer ~200 foto's. Stacker waren er ~500 :D
Ik moet zeggen, je zoekt wel leuke kasten uit om te reviewen!
Dank je :D Moet het ook een beetje uitzoeken he. Da's wel het leuke van een bescheiden hobby in tegenstelling tot een srs bsns: Zelf leuke dingen op- en uitzoeken. Kan je alvast verklappen dat er nog een paar opvallende behuizingen aan komen ;)
Wat doe je met de spullen die je gereviewed hebt? Ik zie wel dat je soms een cpu koeler te koop hebt meer verder ?
High-end kampvuur.

Het meeste heeft voor het binnenkomt al een bestemming, vooral builds voor andere mensen. Sommige dingen zijn voor mij en de dame. Soms blijft er wat over en verkoop ik het gewoon los. Grootste probleem zijn dingen waar ik wat mee -wil- doen maar dan komt het er niet van, dan staat het een beetje waarde te verliezen en ruimte in te pikken. Moet binnenkort maar eens een keer een grote advertentie maken met alles wat over is o.i.d., vooral overgebleven ATX behuizingen nemen veel te veel ruimte in ;)
Zou zoiets een blogpost waardig zijn? :p
Vind het wel interessant om te weten wat er uiteindelijk mee gebeurd :)
Binnenkort dus jouw V&A in de gaten houden.
Een kampvuur met een paar 1000 euro aan hardware is wel een blogje waardig denk ik ;)

Maar nee joh, het meeste zijn gewoon leuke builds voor mensen in de omgeving, niet meer of minder. Weinig waar je echt warm van zal worden.

Als je iets specifieks zoekt vraag het gerust hoor, maar ik zal met een paar dagen een opruiming neerzetten. Ik denk dat ik inmiddels wel een intel-stock-cooler-body-armor kan bouwen..
Haha, dat is een hoop (zooi). Een Avonturen van een hobby reviewer - achter de schermen oid :D

Ik zoek niks specifieks, maar misschien zit er wel iets leuks tussen.

Ach zn body armor houd je teminste wel cool in de zomer :D
Valt ook wel mee hoor, juist omdat het meeste binnen no time de deur uit is valt de 'stapel' erg mee (of tegen?).

En inderdaad.. alle fannetjes aansluiten, kan je misschien nog vliegen ook :D
oeh vliegen :D

Anders tijd voor een casemod met zwevende kast :P
Ik ben wel van de aparte kasten, de mijne (wit) staat dus ook in bestelling. Ze hebben nu trouwens ook een antraciet grijze uitvoering... Die is ook wel mooi.
Apart is het zeker :D Ben benieuwd naar je resultaat. Ben ook erg benieuwd wat ze deze week op Computex gaan laten zien.
Ik mis alleen een foto bij je verhaal van de PSU ruimte (na inbouw) hoeveel ruimte je daar hebt :)
Ik kan binnenkort even spieken of ik nog foto's daar van heb toevallig. Ruimte die je hebt staat wel in de specs overigens, en Phanteks hun specificaties zijn in de regel scherp.
Bewonderenswaardig hoeveel je altijd weer van een review weet te maken. Super. :)
Stiekem bewonder ik je altijd wel een beetje, ik zou ook graag de tijd en het geld hebben om zulke mooie producten te kunnen testen . Ik lees ze daarom ook altijd met groot plezier! Zoals altijd weer een +3 voor een uitstekende review met veel (!) beeldmateriaal _/-\o_
Dank voor je leuke reactie! Had er zo maar over heen gelezen.
Wat een geweldige kast en wat een functies, en dan niet te vergeten wat een nette review.

Moet er wel bij zeggen dat ik het vreemd vind hoe de HDD's worden vast gezet, hierdoor ben je wel erg gelimiteerd, balen. Heb je dit zelf ook geprobeerd? Lijkt me dat als je een grootte VGA gebruikt deze in de weg zal zitten bij een van de HDD's.
De kast is op zich breed genoeg dat dat geen punt is, enkel bij extra brede grafische kaarten misschien, maar je ziet op de foto dat er voldoende ruimte is naast de PCI-E brackets. Maar de bedoeling lijkt mij dat je het toch bij max 2x 3.5" drives houdt in de brackets onder in. De grote plaat in het midden -kan- je wel HDDs op schroeven, maar is meer bedoeld voor een pomp of een reservoir.
Awesome review zoals gewoonlijk!! Lekkere kast lijkt mij! :D
Ik heb ff een off topic vraagje (als dat mag tenminste ;)) : Wat is een niet al te dure maar goede cube case? Het liefste 1 met micro-atx ondersteuning omdat mini atx MOBO's aardig moeilijk te vinden zijn en ook een beetje prijzig. Zelf zat ik te denken aan ene Bitfenix prodigy, maar die vind ik al redelijk aan de prijzige kant voor een budget build.
Dank je wel :)

Forumtopicje maken mbt cases is overigens geen slecht idee, daar krijg je veelal veel leuke tips.

Cubes zijn meestal niet heel goedkoop, maar ik ben wel een paar leuke tegen gekomen. Antec P50 is betaalbaar en leuk met zn fancontrollers, maar het is wel wat plasticy. BitFenix Phenom is m.i. mooier, lekker zwaar, maar niet goedkoop. DS Cube vind ik een leuke. Air 240 van Corsair is leuk, maar ook niet heel goedkoop. Prodigy is leuk, maar toont inmiddels wel z'n leeftijd. Moet het per se cube zijn, of gewoon wat compacts?

Ik zou dus even een topicje maken als ik jou was, wat kasten noemen die je wel/niet leuk vindt en waarom, en desnoods voeg je even een linkje toe hier dat ik daar ook kan spieken.
Zal ik over nadenken heb toen ik mijn pc vorig jaar ging bouwen gekozen voor de Bitfenix neon ik heb nu ook een ATX moederbord... dus een cube of een compacte behuizing zit er voor mij denk ik niet meer in :P
wat moet je toch met al die Cases :)
Je kan ze allemaal op elkaar zetten om een bierfort ugh uhm casefort te maken |:(
duur fort maar totally worth!
Uit het raam gooien naar al die idioten die niet stoppen voor het zebrapad voor de deur?

Helaas is de realiteit wat saaier, de meeste worden toch echt voor systemen gebruikt. Helaas zijn het geen transformers dat als je er genoeg hebt dat je dan een super mega transformer kan maken :'(