Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-N66U Review

oetkaa 17 november 2014, laatste update op 20 november 2014, 2.733 views

Asus RT-N66U

Gebruiksvriendelijke en stijlvolle midrange router met een redelijk groot bereik voor een nette prijs. De bouwkwaliteit is goed, maar de router wordt wel aardig warm. De standaard firmware beschikt al over veel functies en is voor een thuis meer dan voldoende. Voor deze router zijn er verschillende custom firmwares beschikbaar.

Pluspunten

• Redelijk groot bereik (in vergelijking met o.a. TP-Link routers)
  • Gebruiksvriendelijk webinterface (overzichtelijk en duidelijk)
  • Goede bouwkwaliteit (hoogwaardig materiaal)

Minpunten

• Wordt behoorlijk warm
  • Geen USB3.0 ondersteuning
  • Geen bandwidth beperking op gastennetwerk

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Thuis gebruik ik al jaren een TP-Link TL-WR1043ND met daarop DD-WRT om onder andere een gastennetwerk te creëren en via VPN een verbinding met mijn thuisnetwerk te kunnen maken. Deze begon het helaas langzaam op te geven door uit te vallen op willekeurige momenten. Hierdoor had ik een excuus om een nieuwe router aan te schaffen en mijn keuze is daarbij op de Asus N66U gevallen.

Waarom de Asus N66U?
De Asus N66U heeft redelijke specificaties voor een router rond de 120 euro en de firmware beschikt over meer mogelijkheden en een overzichtelijker interface dan andere routers rond hetzelfde prijspunt. Om deze redenen heb ik in het verleden altijd gekozen voor TP-link, maar door mijn negatieve ervaringen met de TL-WDR4300 en Archer C7 qua stabiliteit en performance heb ik mijn vertrouwen dit keer in Asus gestoken. Het enige dat ik mis bij de Asus N66U is de ondersteuning voor USB3.0.

Productervaring
De Asus N66U draait nu iets meer dan een week thuis en heb tot nu toe geen problemen gehad. Qua stabiliteit en snelheid is niks aan te merken, zowel bekabeld als draadloos kan de router mijn volledige internetsnelheid van 70mbp/s doorzetten. Het 5Ghz netwerk is ontzettend snel en stabiel en desondanks de aanwezigheid van +35 netwerken in mijn appartementencomplex functioneert zelfs de 2,4Ghz stabiel. Ik keek daarbij ook op van het relatief grote bereik van het 2,4Ghz netwerk van de Asus N66U. De HTC One X van mijn vrouw had bij de TP-Link bijvoorbeeld moeite om verbonden te blijven met ons draadloze netwerk, maar sinds ik de router heb vervangen, heeft zij dit probleem niet meer.

Ondanks mijn "onderzoek" keek ik er van op hoe makkelijk de router in gebruik was en hoe vloeiend alles functioneerde. Ook was het ontzettend makkelijk om een gastennetwerk aan te maken en werden alle relevante instellingen op dezelfde pagina vermeld, daarbij miste ik alleen één functie en dat was het beperken van de bandwidth. Ik hoop dat dit (net als bij DD-WRT) wel mogelijk is via QoS. De VPN mogelijkheden zijn ook uitgebreider dan op andere populaire routers, waaronder de ondersteuning voor PPTP. Dit bleek makkelijk op te zetten en werkte daarna direct.

Bouwkwaliteit
De router voelt stevig aan en ziet er stijlvol uit. Het enige nadeel is dat de router erg warm wordt, daardoor vraag ik mij af of deze router het wel zo lang gaat uithouden als mijn oude router.

Heb jij ook een Asus RT-N66U?

Sinds kort deze router in bezit en ben hier erg tevreden over. Caiway glasvezel gebruikers kunnen zonder moeite deze router aansluiten en gebruiken. Officieel is de X4 de enige router die beperkt ondersteund wordt maar deze doet het naar mijn idee stukken beter. Deze router is stabiel en werkt simpel. Mooie review