Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Shuttle Omninas KD22 Review

ccnl 17 november 2014, laatste update op 19 november 2014, 865 views

Shuttle Omninas KD22

Een snele NAS voor wenig geld.

Pluspunten

• Goedkop
  • Snel
  • Snele USB 3.0
  • Regelmatige firmware updates
  • Stil
  • Torrent download, Media- en iTunes Server
  • Autocopy van USB/SD

Minpunten

• HDDs worden gewist bij installatie en het terugzetten van fabrieksinstellingen
  • Format van HDD niet kiesbaar
  • Slechte performance bij NTFS schijven

Kwaliteit voeding Score: 5
Ik heb deze KD22 goedkoop bij ibood gekocht (75,90 ¤ incl. verzendkosten). Deze gebruik ik samen met 2 WD Red 4TB (WD40EFRX). De installatie verliep heel makkelijk. Zelfs de schroeven worden meegeleverd.

De volgende RAID-formaten zijn mogelijk: RAID0, RAID1, JBOD en single disk. Maar bij het maken van een nieuwe RAID worden alle daten gewist en de schijven nieuw geformatteerd. Alleen XFS-Format is mogelijk. Bij installatie kan je ook de zogenaamde Share Box instellen om vanuit buiten op de NAS te kunnen inloggen. Voor android kunt je een app downloaden. Voor andere computers kunt je via omninas.net met een browser de NAS benaderen. De KD22 heeft een gigabits-LAN een WLAN b/g/n. De WLAN kan je overigens met de nieuwste firmware uitzetten.

Dan heb ik de NAS getest op snelheden. De WDs heben rond 70MB/s lees- en schrijfsnelheden. Een externe USB-stick heeft 65MB/s lees- en 30MB/s schrijfsnelheid. Maar oorspronkelijk kan ik geen USB- en SD-media met FAT/FAT32/exFAT mounten. Alle andere gebruikelijke formaten (NTFS, ext, xfs) worden geaccepteerd. Maar de meeste SD-kaarten worden met FAT geformatteerd, dus is bijna niet te gebruiken. Zelfs met firmware upgraden/downloaden ging het niet. Dan heb ik de NAS gewoon op de fabrieksinstelling gezet en opnieuw de installatieprocedure doorgelopen (hier worden de oude RAID-configuratie wel overgenomen). Opeens worden ook FAT-medias geaccepteerd. Maar als je nieuwe medias wil formatteren, kan je zelfs de formaten niet kiezen. De meeste sticks worden met NTFS geformatteerd, een stick met FAT32. Ik kan niet vinden, waarom een stick plotseling met FAT32 geformatteerd wordt en andere niet.

De BT download en media server zijn leuke functies. Ik heb alleen kort getest, alles werkt.

Op de NAS zit een linux distributie op. Ik moet eerst de NAS rooten om de SSH-functie te activeren. Maar echt veel heb ik ermee niet gedaan. De CPU van de KD22 is een marvell armada 370, en nog relatief nieuw. Ik kan b.v. nog geen optware installeren. Maar met de root-toegang is de mogelijkheid om in de toekomst nog meer pakketten te kunnen installeren leuk.

Ten slot nog een paar opmerking over de design. Het is echt een mooi zwarte behuizing met blauwe LEDs. De LEDs kunt je met een keer drukken op de power-knoop uitzetten. Dan ziet het zo uit, als de NAS uit is. De NAS kan je ook zo configureren, dat na hij een bepaalde tijd in slaap of helemaal uit gaat.

Update van 19.11.2014:
Als de codepage op latin 1 west europa ingesteld is, kan de NAS geen fat geformatteerde schijven mounten. Met Latin 1 Europa gaat het.

Heb jij ook een Shuttle Omninas KD22?

Ik heb hem ook via iBood, ik persoonlijk ben er ook tevreden mee. Ik mis nog wel een optie om SMART waarden van je schijven uit te kunnen lezen etc. Torrent heb ik ook geprobeerd en werkt ook vloeiend.

De Omnicloud heb ik nog niet werkend gekregen, maar dat komt doordat mijn portforwarding met huidige modem gewoon brak is en nauwelijks goed werkt.

Je kan ook FTP gebruiken trouwens, ook niet onbelangrijk. ;)
De SMART-waarden krijgt je te zien, als je op Oplag -> Disk Manager -> Info klikt.
Verrek, dit moet dan met een van de FW updates zijn geweest. De FW die erop stond bij levering was overigens een 1.x terwijl de recente al een aantal in de 2.02.x zijn.

Edit: Linkje naar de Firmwares: http://download.shuttle.eu/Mirror/NAS/KD22/Firmware/

[Reactie gewijzigd door Quad op 17 november 2014 22:24]

Alle minpunten die je noemt zitten eigenlijk niet bij het apparaat maar bij de gebruiker; dat krijg je als je het apparaat niet met verse NAS schijven voorziet :) NTFS + NAS = no go. Gewoon niet. Slecht FS, en wordt buiten Windows gewoon niet ondersteund door Microsoft, de auteur. Zat reverse engineerd FS drivers, maar allemaal vooral bedoeld om windows schijven te lezen, niet om NTFS daadwerkelijk te gebruiken (hoewel het wel kan). Gewoon gebruiken wat je NAS kan. Het is een eigenschap. Net als dat een rode auto rood is en als je hem koopt je moeilijk kan zeggen dat het feit dat ie rood is een negatief puntje is ;)
Nou, stel je voor dat de 1ste HDD kapot gaat. Je gaat hem vervangen en alle daten worden dan gewist (mit RAID1 wel niet). Dat is zo omdat de KD22 een extra partitie voor het opslaan van de instellingen op de 1ste HDD maakt. Ik denk wel, dat het vervangen van de 2de HDD wel problemloos lopen zou. Mijn twee WDs waren overigens ook al met XFS geformatteerd, maar ze worden bij de 1ste installatie toch gewist.

De externe HDDs zijn toch wel de mogelijkheid om daten snel uit te kunnen wisselen. En de meeste mensen hebben windows, dus de zijn ook als NTFS-schijven geformatteerd. En die snelheid breekt echt om de factor 2 in.
Wat maakt het nou uit wat mensen hebben? Het is niet alsof je je NAS schijven direct op je Windows computer aansluit.

Verder ga je geen schijven vervangen waar al data op staat lijkt me, dat is gewoon onzin. De data moet er hoe dan ook af, anders kan je geen RAID 1 rebuilden.
Het leuke van de NAS is wel de functie autocopy, je plug de externe hdd gewoon op een USB-aansluiting, en de NAS doet de rest. Maar als de NTFS schijven veel te langzamer doen, dan plug ik ze liever direct op de PC en doe het over LAN. Dan is het voordeel van het autocopy niet meer.

De scenario is toch voor het vervangen van een kapotte 1ste HDD, dan wordt ook de daten van de tweede HDD gewist. Ik kan wel de daten redden als ik de oude configs handmatig op de nieuwe HDD kopieer, maar als iemand het de NAS automatisch laat doen, zijn de daten gewist.
Hoezo? Je hebt een RAID1 draaien, een schijf gaat stuk, die trek je er uit, en dan stop je er een nieuwe in, en dan rebuild je je RAID1 en is ie weer in sync. Op welk punt raak je daar je data kwijt?
Hallo! Ik heb toch boven geschreven "mit RAID1 wel niet"

Met andere configuratie wordt de daten van de tweede hdd gewist omdat de KD22 de instellingen op de erste hdd opslaat. Als de NAS deze instellingen niet kan vinden, wordt opnieuw geļnstalleerd en de schijven gewist. Voor de zekerheid heb ik de instellingen apart gekopieerd (je kan met de web-interface de instellingen niet opslaan).
Ah, dat had ik niet goed gezien. Ik las een beetje over sommige Duitse woorden heen.

Maar in dat geval is het ook niet zo raar, eigenlijk wist elk systeem behalve desktop linux gewoon alles voor dat een schijf gebruikt wordt.
En daarbij wil je, als je je nas gewoon bij je bureau hebt staan, dat het er leuk uitziet.
Dan hebben we het over een dikke 9+.
Thanks. Was leuk bedoeld :).

[Reactie gewijzigd door Aardling op 17 november 2014 23:59]

Ik heb deze ook gekocht via Iboot, met dezelfde schijven. Ondanks het feit dat ik een totale leek ben, gaat de installatie vlotjes. Het lukt me alleen niet om een BT zoekopdracht in te geven. Ik kan alleen uploaden. Waar kan je een opdracht ingeven om te downloaden? Kan iemand me hierbij helpen?
Alvast bedankt.
Je kan toch gewoon een torrent-bestand toevoegen en het downloaden gaat automatisch. Natuurlijk moet je de torrent-file zelfs downloaden van een torrent zoekmachine.