LG G Watch R Zwart (Wit, Zwart) Review

larszzie 17 november 2014, laatste update op 17 november 2014, 2.396 views

LG G Watch R Zwart (Wit, Zwart)

Een mooi horloge voor deze prijs. Voor mijn gevoel niet te groot, maar toch is er lekker met het scherm te werken. Er zit erg veel potentie in. Helaas heb ik het gevoel dat Android Wear nog niet helemaal is wat het moet zijn.

Pluspunten

• Batterijduur tot (soms) 3 dagen
  • Lijkt op normaal horloge
  • Heeft veel potentie

Minpunten

• Android Wear is nog niet wat het zou moeten zijn
  • Weinig melding-instellingen (wat wel / wat niet weergeven)

Na heel wat twijfelen en een pre-order op de Motorola Moto 360 heb ik toch besloten de Moto 360 aan me voorbij te laten gaan en de G Watch R van LG een kans te geven. In deze review zal ik mijn ervaring met jullie delen die ik zelf in de afgelopen twee weken met het horloge heb opgedaan. Mocht je op de review zelf op-/aanmerkingen hebben, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

In deze review zal ik op de volgende onderwerpen ingaan.
Lang. Heel lang heb ik moeten wachten totdat ik mezelf heb kunnen overtuigen om een smartwatch aan te schaffen. Hoewel ik zelf vaak één van de eerste ben die met dit soort nieuwe snufjes loop, had ik me tot kort geleden niet kunnen overtuigen van het nut van deze foeilelijke vierkante bakken om mijn pols. Wat is nou het nut van meldingen die je op je telefoon krijgt, óók op een batterij-slurpend horloge te mogen verwelkomen?! Was de vraag die ikzelf toen stelde. Totdat... Je raadt het al; Motorola de Moto 360 begon te showen. Het leek wel een soort liefde op het eerste gezicht en ik ben me toch iets meer gaan verdiepen in het fenomeen Smartwatch. Na wat lezen had besloten dat de Moto 360 mijn eerste smartwatch zou worden en ik kon mezelf nog net bedwingen om niet direct in het vliegtuig te springen om naar Amerika te vliegen en er een te scoren (waar hij toen nog niet eens te koop was).
Weken gingen voorbij zonder dat er iets bleek te gebeuren. Er kwamen steeds meer afbeeldingen van de Moto 360 en uiteindelijk was daar de lancering in Amerika. De verwachtingen waren hoog gespannen en met spanning heb ik de eerste reviews afgewacht.
Helaas waren de eerste reviews niet zo enthausiast als dat ik in eerst instantie gehoopt had. Vooral het beeldscherm bleek matig te zijn, de batterijduur was triest, er zat een lelijke hap in het scherm voor wat sensors en daar kwam nog bovenop dat de hardware die gebruikt is in de Moto 360 al wat verouderd was ( bron ). Ik ging meer en meer twijfelen of dit wel de smartwatch was die ik wilde hebben. Niet veel later kondigde LG de G Watch R aan, met specificaties waar ik iets warmer van werd. Mijn pre-order bij de jongens (en meiden) van Coolblue op de Moto 360 heb ik toen het mogelijk was direct laten omzetten naar een pre-order voor de GWR (G Watch R).

Nadat ik mijn zinnen had gezet op de Moto 360 en deze, na wat reviews gelezen te hebben, toch niet helemaal aan mijn verwachtingen bleek te voldoen, ben ik is op een rijtje gaan zetten wat ik eigenlijk van een smartwacht verwachtte en waarom ik er zo graag een zou willen hebben.
Kort samengevat was de eerste reden om het horloge aan te schaffen de hoge 'Cool'-factor. Een smartwatch is iets nieuws en ik wil graag weten wat het precies inhoudt. Verder vond ik het belangrijk dat de watch er goed uitziet en dat niet iedereen direct doorheeft dat ik een smartwacht om mijn pols heb. Opvallen hoeft van mij niet zo. Ook vond ik het belangrijk dat de meldingen van mijn telefoon toegankelijker werden (dan dat ze al waren) en dat je er wat leuke dingen mee zou kunnen doen.

Over de specificaties zal ik niet er veel meer uitweiden. Hier op tweakers staat een leuk rijtje met specificaties en op de website van LG ( link ) is ook genoeg info over de watch te vinden.
Kort samengevat:
Het scherm betreft een rond (duh!) P-OLED display (meer info over P-OLED hier)
Het hart van de G Watch R is een Snapdragon 400 SoC met 515 MB RAM en wordt bijgestaan door 4GB opslag.
Ook is er een hartslagmeter aan boord en ontbreekt er een GPS en GSM module die sommige mensen wel verwacht hadden.
De Watch heeft verder nog de beschikking over een 410mAh batterij die via pin's aan de onderkant van het horloge aangesloten kunnen worden op de meegeleverde (kleine) magnetische oplader.

Of je de G Watch R een mooi horloge vindt is natuurlijk vrij persoonlijk. Mensen die van een strak horloge houden, zullen de Moto 360 ongetwijfeld mooier vinden, en ik moet toegeven: persoonlijk vind ik het uiterlijk van de Moto 360 iets beter dan die van de G Watch R. Hier staat wel tegenover dat de G Watch R er misschien nog iets meer uitziet als een 'normaal' horloge.

De horlogekast is met 9,7mm misschien wat aan de dikke kant, maar hoe langer ik het horloge gebruik, des te meer ik ga twijfelen of het fijner was geweest als het horloge iets minder dik was geweest. Storen aan de dikte doe ik in ieder geval niet en of ik nu een trui, overhemd of wat dan ook aan heb, het horloge past eigenlijk altijd wel in de mauw.

Ook het gewicht zal je in de loop van de tijd niet zo veel van merken. Zelf ben ik geen horloge gewend ik ik heb me tot nu toe nog niet gestoord aan het gewicht van de GWR.

Iets wat me wel opviel was de horlogeband. Wanneer je het horloge strak om je pols bindt, zul je merken dat het horloge toch een beetje over de arm gaat bewegen omdat de band té (?) los zit. Ik ben er nog niet over uit of dit nu te wijten is aan de grootte van het horloge zelf of dat het gewoon mijn pols is die niet lekker in het horloge ligt.

De band zelf is een echt lederen band en dat heeft LG graag laten blijken. Wanneer je het horloge afdoet en omdraait staat er op de achterkant van de horlogeband over de halve lengte van de band 'genuine leather'. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n mooie keuze. http://imageshack.com/a/img540/7311/0FB5cS.jpg
Ook twijfel ik een beetje aan de kwaliteit van het bandje aangezien ik na twee weken al serieuze kniekjes in de band zie op de plaats waar hij dicht gemaakt wordt. Gelukkig is het bandje net als bij de meeste horloges gewoon te vervangen door een willekeurig 22mm bandje dat je overal kunt krijgen.

Verder bevindt zich aan de rechterzijde een knop die voor de functionaliteit van het horloge niet noodzakelijk is. Het enige waar hij voor gebruik wordt, is het aan-/uitzetten van toestel of dimmen van het beeldscherm. Het principe is het zelfde als bij een Android smartphone;
Kort drukken is het scherm dimmen
Lang drukken is het afsluit-menu tevoorschijn toveren waarin tevens de instellingen geregeld kunnen worden.

Het instellingenmenu is ook te benaderen door op het scherm te tikken en naar beneden te scrollen naar 'Settings', maar hierover later meer.

De rest van het horloge bestaat uit het P-OLED scherm wat ik bijzonder helder vindt. De pixeldichtheid is met 225ppi en dat vind ik voor een smartwacht meer dan prima. Over het scherm heb ik erg weinig te klagen. Het is helder, duidelijk te lezen, er zijn geen pixels te zien als je het horloge op gewone afstand van je ogen houdt en schijnt volgens LG ook nog eens bijzonder zuinig te zijn.

Al met al is het gezien de specificaties een prima horloge en ik denk dat LG zich met het P-OLED display goed heeft kunnen onderscheiden van de concurrentie. Ook heeft LG mijn inziens goed gedaan aan het kiezen voor een wat grotere batterij omdat dit een punt zal zijn waar smartwatches met Android Wear zich op zullen moeten onderscheiden.

Alles waar het horloge mee staat of valt is de software. Ook in smartphone-land ga je steeds vaker zien dat de concurrentie op hardwaregebied iets afneemt en zich steeds meer gaat verplaatsen naar de software. Ook voor een smartwatch lijkt het me erg noodzakelijk dat ontwikkelaars een platvorm hebben waarvoor ze kunnen ontwikkelen, zodat ze zich niet iedere keer suf hoeven te porten naar een ander type horloge. Google heeft geprobeerd dit platvorm met Android Wear te bieden. Helaas heb ik het gevoel (en ik hoop dat ik het juist heb, anders ben ik zwaar teleurgesteld) dat Android Wear nog lang niet af is. Het platvorm biedt er veel potentie, omdat alle apps maar voor één platvorm geschreven hoeven te worden, maar het OS zelf is nog niet erg uitontwikkeld. Er zijn maar weinig functies en één van de kernfuncties van het horloge, het weergeven van meldingen, kan nog veel worden verbeterd.

Zo kwam ik er namelijk achter dat er totaal geen onderscheid wordt gemaakt tussen gevoelige data en niet gevoelige data, wat als gevolg heeft dat de Whatsappjes en andere privéberichten gewoon doodleuk om mijn pols verschenen.
Het is me zelf een aantal keer overkomen dat ik op de bank zat en werd aangesproken door huisgenoten dat ik een bericht had op mijn telefoon, omdat deze doodleuk compleet op mijn arm werd weergegeven. Op het moment dat je arm een klein beetje gebogen is, is dit dus al gemakkelijk door alles en iedereen te lezen.

Door het installeren van de bijbehorende Android Wear app (deze wordt o.a. gebruik voor het paren van je telefoon en horloge), is het wel mogelijk om berichten van complete apps te negeren, maar ik wil natuurlijk wel melding krijgen op het moment dat ik dat ene whatsappje krijg.

Voor de rest zal ik niet veel verder ingaan op Android Wear zelf, omdat dat niet erg veel met de Smartwatch zelf te maken heeft en de Moto 360 op exact dezelfde software draait, aangezien het door Google verboden is om de software bijvoorbeeld een eigen schil mee te geven. Alle Android Wear devices zullen er dus qua software voorlopig nog het zelfde uitzien.

Het Enige waar fabrikanten zich nog in kunnen onderscheiden is het aanbieden van wijzerplaten. Dit zijn als het ware de layout van het horloge zelf. Met de huidige software is het officieel nog niet mogelijk voor ontwikkelaars om zelf hun eigen watchfaces te maken, dus tot op heden ben je hiervoor aangewezen op de fabrikant. Wanneer je gaat zoeken in de play store zijn er een aantal ontwikkelaars te vinden die het wel voor elkaar hebben gekregen met met een trucje de watchface te veranderen, maar vaak vraagt dit meer van de batterij, omdat dit officieel dus nog niet tot de mogelijkheden behoord en er gebruik moet worden gemaakt van de creativiteit van de ontwikkelaar om het klokje te kunnen laten zien.

Over het batterijgebruik van de watch ben ik erg tevreden! Toen ik de eerste review las, ging ik er vanuit dat ik mijn horloge iedere dag opnieuw zou moeten opladen, maar dat bleek niet zo te zijn. Meestal moet ik mijn G Watch R iedere twee dagen aan de stroom leggen en wanneer ik weinig meldingen krijg en de watch 's nachts uitzet, is het zelf mogelijk om drie dagen met de batterij te doen. Iets wat ik echt niet had verwacht van dit horloge.
Hieronder staat een afbeelding van de Wear Battery stats app

Al met al ben ik erg tevreden over het product wat LG heeft weten neer te zetten. Het display van de Watch is erg helder en gemakkelijk te lezen en ook de batterij gaat erg lang mee. Helaas heb ik nog wel het gevoel dat er erg veel aan android Wear valt te sleutelen en dat Google met Android Wear, net als met Android 3.0, een product op de markt heeft willen zetten vóórdat de concurent dat heeft kunnen doen, wat tot gevolg heeft dat de software nog simpelweg niet af is.
Samen met het minpuntje dat het horloge wel eens over je arm kan gaan schuiven ongeacht hoe strak je het bandje heft gedaan, krijgt dit horloge van mij een dikke voldoende.

Heb jij ook een LG G Watch R Zwart (Wit, Zwart)?

Reviews door de redactie

Goede review. Voor wat betreft de meldingen. Als je vanuit de Android Wear app op de telefoon gaat naar setting, dan kan je daar gaan naar "Block app notifications", waarbij je per app meldingen kan blokkeren.
Beste IJS-T,
Bedankt voor je reactie. Zoals ik al had aangegeven behoord dit inderdaad tot de mogelijkheden. Helaas heeft dit wel tot gevolg dat je de melding helemaal niet meer krijgt en ik wil wel graag weten wanneer ik een berichtje krijg.

[Reactie gewijzigd door larszzie op 18 november 2014 13:26]

Hier heb ik overheen gelezen mijn excuses. Deze optie ontbreekt naar mijn idee inderdaad. Als ik echter goed kijk dan lees ik dat jij stelt dat berichten al geheel op je scherm verschijnen en zo heb ik dit nog niet ervaren, ik zie slechts staan wie er een bericht stuurt, of zie ik iets over het hoofd?
Nog nieuwe bevindingen of zijn je eerste indrukken niet veranderd?

Kortom: wat zijn je ervaringen nu na een paar maanden? Ik heb zelf een Pebble, maar zou best een Android watch in de collectie willen hebben.