Specificaties 13,3" (1366x768), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Toshiba CB30-102 Review

Opinion 16 november 2014, laatste update op 20 november 2014, 826 views

Toshiba CB30-102

De Toshiba Chromebook is een dunne, lichte laptop met een beeldscherm van 13,3" die draait op het besturingssysteem Chrome OS. Voor slechts Ą 280 krijg je verrassend veel ultrabook, bedoeld voor tablet gebruik.

Pluspunten

• Prijs-kwaliteit verhouding;
  • Accuduur;
  • Erg responsief - goede hardware keuzes;
  • Design: apparaat oogt vele malen zijn prijs,

Minpunten

• Beeldscherm scoort op het randje voldoende;
  • Chrome OS kan beperking vormen;
  • Bouwkwaliteit is matig.

Inhoudsopgave
Chrome OS
Uiterlijk en eerste indrukken
Beeldscherm
Accuduur
Prestaties
Specificaties

Meestal beschrijf ik in mijn inleidingen waar een product is gepositioneerd in de markt. Met deze Chromebook is dat eigenlijk best lastig. Gezien het uiterlijk en de fysieke kenmerken ben je geneigd om het apparaat als een laptop te beschouwen, maar de Chromebook is anders.

Gezien de prijs mag je niet dezelfde hardware verwachten als in een traditionele laptop of Ultrabooks. Als je een draagbaar apparaat zoekt om op te internetten, een filmpje te kijken en wat tekst te verwerken heb je ook eigenlijk geen hele krachtige hardware nodig en volstaat een tablet prima. Echter is die form factor niet in alle scenario’s even praktisch. Een laptop kan tenminste uit zichzelf rechtop staan en persoonlijk geef ik absoluut de voorkeur aan een toetsenbord ten opzichte van een touchscreen om op te typen.

Eigenlijk is de Chromebook een ideale laptop voor mensen die een tablet willen en daarmee een vreemde eend in de bijt op de markt.

Chrome OS
Ook afwijkend begin ik ditmaal niet met het hoofdstuk ‘uiterlijk en eerste indrukken’, maar begin ik over het besturingssysteem, omdat dat een hele belangrijke factor is om te bepalen of dit product interessant is voor een potentiŰle koper. Voordat ik de Toshiba Chromebook ging testen had ik nog geen ervaringen met Chrome OS. Ik wist wel globaal wat het idee er achter was, maar daar hield het wel mee op.

Beperkingen
Chrome OS is een besturingssysteem dat door Google is ontwikkeld en eigenlijk een bundeling is van alle diensten van Google.

De startpagina van Chrome OS, wat behoorlijk minimalistisch oogt door de afwezigheid van snelkoppelingen. Onderaan is wel de taakbalk (of zoals dat in Chrome OS heet, ‘de plank’) te zien, wat praktisch hetzelfde werkt als in Windows 7 en Windows 8.

Het is belangrijk om je te realiseren dat je geen programma’s kan installeren, zoals dat bij Windows wel kan. De beschikbare content is beperkt tot het aanbod in de Chrome Store. Dat betekent echter niet dat je weinig kan met het besturingssysteem. In tegendeel zelfs, voor de meeste huis-tuin-en-keuken gebruik heeft Google een standaard programma ge´nstalleerd, zoals de Chrome browser, Gmail, YouTube, Google Drive, Google+, Agenda en de Office-achtige applicaties Documents, Spreadsheets en Presentaties.

De meest gangbare formaten worden ondersteund. Zolang je de bovengenoemde applicaties gebruikt werkt alles prettig en soepel. Het is echter niet aan te raden om films naar de Chromebook te kopiŰren, allereerst vanwege de lage opslagcapaciteit maar ook omdat de mediaspeler bij de meeste .avi bestanden niet overweg kan met de audiocodec waardoor geen geluid wordt afgespeeld.

Nog een paar punten vanuit de praktijk:
– Er is geen ondersteuning voor Microsoft Silverlight of Java;
– Er is wel ondersteuning voor Flash;
– Ik heb twee smartphones (Samsung Galaxy Note 3 en iPhone 6) aangesloten maar bij beiden toestellen kon ik geen bestanden uitwisselen met de Chromebook;
– Een aantal basis handelingen die ik vaak met foto’s verricht zoals in/uitzoomen, bijsnijden, kantelen en verkleinen zijn niet mogelijk in de standaard applicatie.

‘De cloud’ is een must
Het idee bij Chrome OS is ook dat je bestanden zoveel mogelijk ‘in de cloud’ staan. Op die manier zijn bestanden eenvoudig uit te wisselen met andere apparaten en vanaf elke locatie te benaderen. Standaard biedt Google gratis 15GB opslagruimte voor Google Drive. Bij aanschaf van een Chromebook biedt Google komt hier maarliefst 100GB gratis cloud opslag bij, voor de duur van twee jaar.

Na die twee jaar zijn je bestanden ook niet ineens weg, je kan ze nog steeds downloaden, raadplegen en wijzigen, maar je kan geen nieuwe bestanden meer uploaden totdat je onder het quotum komt (bron).

Een belangrijk aspect is dat van privacy. De praktijk heeft al meerdere malen uitgewezen dat je gegevens in de cloud niet altijd veilig zijn. Omdat je gegevens zijn opgeslagen op de servers van Google, heb je ook geen idee waar ze zich bevinden of hoeveel kopieŰn er van zijn. Je moet dus bewust omgaan met de data die je wel of niet in de cloud wilt hebben staan.

Ondanks dat de cloud een must is kan je ook offline werken met Chrome OS, wat wel erg prettig is voor onderweg. De truuc hierbij is wel om ervoor te zorgen dat je de meest actuele versie van het bestand waarmee je wilt werken hebt geopend in de Chromebook zodat er een lokale versie wordt vastgehouden. Vervolgens kan je gewoon doen wat je wilt en blijven de wijzigingen lokaal opgeslagen totdat je weer internetverbinding hebt.

De leercurve
Google doet met Chrome OS een aantal zaken anders dan andere besturingssystemen, wat in het begin echt even wennen is. Ik ben iemand die de gebruikshandleiding meestal pas leest als ik ergens tegenaan loop en met Chrome OS heb ik dat minstens tien keer gedaan. Als je van jezelf weet dat je ongeduldig bent en denkt dat je het apparaat snel weg zal leggen als iets niet lukt, is dit absoluut een struikelblok. Echter als je geduldig en nieuwsgierig van aard bent zal je merken dat een aantal keuzes eigenlijk heel logisch zijn en er zelfs voor zorgen dat de bediening minder hoeft af te leiden van waar je mee bezig bent.

Het eerste waar je tegenaan zal lopen is het feit dat er geen rechter muisknop is. Er is wel een muisknop ge´ntegreerd in de track pad maar dat is in feite de ‘linker’ muisknop, ook als je op de rechter kant van de touchpad klikt. In plaats daarvan moet je met twee vingers eenmaal op de trackpad tikken voor een rechter muisklik.
Scrollen doe je niet door op een scrolbalk dubbel te tikken en vervolgens met je vinger te slepen, maar door op een willekeurige plek op je scherm met twee vingers over de trackpad te slepen. Beide punten werken zo prettig dat ze van mij op elke trackpad ge´mplementeerd mogen worden.

Een wat visuelere uitleg voor de muisbediening.

Ook het toetsenbord is afwijkend ingedeeld:
Waar zijn de delete, caps lock, home en end knop nou..? Die zijn er dus niet. In plaats daarvan moet je gebruik maken van sneltoetsen:
– Delete is alt+backspace;
– Caps lock is alt+zoekknop;
– Home is ctr + alt + pijltje omhoog;
– End is ctr + alt + pijltje omlaag.

En zo zijn er nog heel veel meer sneltoetsen, bijvoorbeeld voor (gedeeltelijke) printscreens, tekst zoeken, nieuw tabblad / wisselen van tabblad etc. etc:

http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/11/IMG_4385-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/11/IMG_4386-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/11/IMG_4387-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/11/IMG_4388-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/11/IMG_4389-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/11/IMG_4390-150x150.jpg
Zo overweldigend als al die sneltoetsen er uit zien voelt het in het begin ook wel een beetje.. Maar als je de leercurve eenmaal hebt overwonnen krijg je er ook een fijne gebruikerservaring voor terug, hierover meer onder prestaties.

Uiterlijk en eerste indrukken
En dan is het nu tijd om het specifiek te hebben over de Toshiba Chromebook. Ik zal alvast aangeven dat ik de laptop in het echt wat mooier vind dan op de foto’s. De laptop is dus niet heel erg fotogeniek (of mijn camera is niet goed genoeg).

Toshiba heeft gekozen voor een behuizing met ronde vormen en kleine kunststof ‘nopjes’ als accent, die vrolijk met de rondingen meedoen.

Op het dikste punt is de Toshiba Chromebook slechts 2cm dik. Aan de voorkant loopt de behuizing spits toe, waardoor de laptop nog dunner lijkt. Met name rechts onderin is dit duidelijk te zien.

De geringe afmetingen maken de Toshiba Chromebook ideaal om mee te nemen voor onderweg, je kan hem zo in je tas stoppen. Tijdens het testen heb ik de laptop veelvuldig in de trein gebruikt en het apparaat vangt regelmatig nieuwsgierige blikken van medereizigers waarbij ik het sterke vermoeden heb dat het apparaat vele malen duurder wordt ingeschat dan het in werkelijkheid is.

Dat de laptop zo dun is bevalt ook erg goed tijdens het typen, het voelt meer ergonomisch. Mijn favoriete werkhouding met laptops is om mijn ellebogen op de tafel te zetten en mijn polsen op het voorste gedeelte van de laptop te laten rusten. Bij dikkere laptops merk ik na enige tijd dat ik een beetje last krijg van mijn ellebogen. De Toshiba Chromebook is echter zo dun dat je niet alleen op je ellebogen leunt, maar op je hele onderarm.

Hier zie je de Toshiba Chromebook duidelijk van een iets minder charmante hoek, maar de dikte is nog steeds erg gering. Persoonlijk vind ik het ook mooi hoe de klep/monitor en de rest van de behuizing netjes op elkaar aansluiten qua vormgeving.

Aan de linkerkant (vanaf het scherm gezien) is er van links naar rechts een aansluiting voor een Kensington Lock, een ingang voor de adapter, een status LED voor de accu en een SD-kaart lezer.

De signalen van de status LED van de accu zijn als volgt: oranje geeft aan dat de netadapter is aangesloten en dat de accu wordt opgeladen. Groen geeft aan dat de netadapter is aangesloten en de accu volledig is opgeladen. In alle andere omstandigheden staat het lampje uit.

Aan de rechterkant bevinden zich van links naar rechts: een 3,5mm jack aansluiting, twee USB 3.0 poorten en een HDMI kabel. Met het aansluiten van een hoofdtelefoon lijkt het er eerst op dat de plug niet helemaal goed past, maar je moet gewoon wat meer druk uitoefenen en dan klikt het stevig vast.

De gehele behuizing bestaat uit flexibel kunststof en dat is een van de weinige zaken waaraan je merkt dat beknibbeld is. De behuizing is op een aantal plekken in te drukken en met name de hoeken van het beeldscherm zijn erg buigbaar. De scharnieren bij het scherm doen gelukkig wel stevig aan en dat neemt mijn grootste zorgen omtrent de duurzaamheid wel weg. Persoonlijk vind ik kunststof erg prettig met aanraken, dat voelt veel minder kil dan bijvoorbeeld aluminium. Daartegenover staat dat kunststof minder goed warmte geleid.

Over warmteproductie gesproken, dit is de belangrijkste ventilator:
Deze ventilator bevindt zich aan de achterkant van de laptop, dus warme lucht wordt recht naar achteren geblazen. In het dagelijkse gebruik wordt de laptop echter vrijwel altijd passief gekoeld en produceert daardoor geen tot amper geluid. Ook blijft de behuizing netjes rond lichaamstemperatuur.

Op deze foto is een van de twee luidsprekertjes (aan de voorkant van de laptop) te zien. De luidsprekertjes presteren ver bovengemiddeld voor een laptop met deze afmetingen. Het volume is prima en het geluid is vele malen beter dan wat ik tot nu toe heb gehoord van vergelijkbare luidsprekers. Zelfs het laag niet belabberd, hoewel dit misschien mede door de plaatsing en wat resonantie komt. Door het gebruik van twee luidsprekertjes die ongeveer 20 cm van elkaar verwijderd zijn komen stereogeluiden prima uit de verf.

Ook zie je hier een van de vier rubberen pootjes, die genoeg grip bieden om ervoor te zorgen dat de laptop netjes op zijn plek blijft staan.
Zo ziet de laptop eruit als deze is opengeklapt. Later meer over het beeldscherm, maar zo ziet het er zeker niet slecht uit. Een puntje van kritiek is de afwezigheid van toetsenbord verlichting, wat mij betreft moet dit standaard op alle laptops zitten.

De touchpad is ÚÚn groot vlak, waarbij de muisknoppen zijn ge´ntegreerd in het onderste gedeelte. Hierdoor kan je het gebruiken om overheen te vegen om je muis te bewegen, maar als je een fysieke feedback wilt van een klik dan krijg je die ook.

Er is een ook een ge´ntegreerde webcam waarmee je kan videobellen. Daarnaast zijn een aantal geinige functies ingebouwd waarmee je je uiterlijk kan aanpassen. Dit stukje software maakt gebruik van gezichtsherkenning om bijvoorbeeld je kin of je ogen te vergroten en dat is (ook voor volwassenen) garantie om een keer de slappe lach te krijgen. De kwaliteit van de webcam is niet geweldig, maar als je geen hoge eisen stelt voor videobellen werkt het prima.

Beeldscherm
Een tijdje geleden heb ik een beeldschermkalibrator (de Spyder 4 Pro) aangeschaft om de kwaliteit van monitors inzichtelijk te kunnen maken, maar hiervoor heb je software nodig en deze kon ik niet op Chrome OS installeren of uit de Store downloaden, dus die metingen heb ik helaas niet kunnen verrichten.

Het beeldscherm is 13,3” doorsnede en dat is met name geschikt voor op de bank of voor onderweg. Met het beeldscherm wordt duidelijk dat dit geen apparaat van Ą 1.000 is, want de Toshiba Chromebook beschikt over een goedkoop TN-paneel met een lage resolutie. Vergeleken met -ook de goedkopere- tablets en smartphones van tegenwoordig is dit zeker een tegenvaller, want je ziet gewoon dat het scherm niet zo scherp is als men tegenwoordig gewend is.

Ook de kijkhoeken zijn niet erg goed:

Voor de beeldvorming ook een foto hoe dit er eigenlijk uit hoort te zien:
Ook recht van tevoren is de kleurweergave niet fantastisch. Het is en blijft en goedkoop TN-paneel, maar het is niet dramatisch veel slechter dan andere goedkope TN-panelen. Ik zou persoonlijk veel liever Ą 50 – Ą 100 extra uitgeven voor een fatsoenlijk beeldscherm.

Een positief punt is dat het beeldscherm erg sterk gedimd kan worden. De donkerste stand is uit en de op een na donkerste stand vind ik heerlijk om te gebruiken in donkere omgevingen. Voor je ogen is het namelijk erg onprettig om naar een fel beeldscherm te kijken als de rest van de omgeving hartstikke donker is.

Accuduur
De accuduur is -wederom gezien de prijs- uitmuntend. Je kan urenlang doorbrengen achter het apparaat zonder je druk te maken om de accu. Mijn schatting is dat de Chromebook makkelijk 8 uur meegaat op een enkele lading.

Ik heb het apparaat wel eens dichtgeklapt om vervolgens een paar dagen standby in mijn tas door te brengen. Ik heb niet het exacte accupercentage bijgehouden, maar in die paar dagen standby heeft amper impact gehad op de mate waarin de accu was ontladen.

Prestaties
Net als bij de metingen voor het beeldscherm heb ik niet mijn gebruikelijke benchmarks kunnen draaien, omdat je geen programma’s kan installeren op Chrome OS en de programma’s ook niet beschikbaar zijn in de Chrome Store.

De processor is de Intel Celeron 2955U. Dit is een zuinige dual-core processor van de Haswell generatie, die wel modern is maar vanwege de nadruk op zuinigheid geen grote spierballen heeft. Chrome OS is echter een super lichtgewicht besturingssysteem dat goed geoptimaliseerd is, wat in combinatie met de SSD opslag zorgt voor een enorm snelle gebruikerservaring. Zo is opstarten binnen een paar seconden gebeurt en ook applicaties starten razend snel op.

2GB RAM is wel erg weinig anno 2014, maar ik heb mijn best gedaan om het de laptop moeilijk te maken. Zo heb ik ongeveer alle standaard applicaties geopend en in de Chrome browser meer dan 20 tabbladen geopend en dit leverde geen enkel probleem of vertraging op.

De ge´ntegreerde graphics die bij deze processor hoort is de Intel HD Graphics. Ook dit is geen echte krachtpatser maar voor de huis-tuin-en-keuken activiteiten waar de Chromebook voor bedoeld is levert het geen problemen op. Zo heb ik de laptop via de HDMI kabel aangesloten op mijn TV en full-HD content gestreamd zonder enige problemen. Overigens gaat de Chromebook niet in standby als je de klep dichtdoet terwijl hij is aangesloten via HDMI, ook iets wat niet heel standaard is maar eigenlijk wel net zo praktisch.

Specificaties
– Besturingssysteem: Google Chrome OS;
– Processor: Intel« Celeron« 2955U processor;
– Ge´ntegreerde graphics: Intel« HD Graphics
– Beeldscherm: 33,8cm (13.3″) , Toshiba TruBrite « HD High Brightness display met 16: 9 aspect ratio en LED-achtergrondverlichting;
– Opslag: 16 GB SSD;
– RAM: 2 GB (aanboord) , DDR3L RAM (1600 MHz);
– Accu: 52 Wh, 4 cellen;
– Gewicht : 1,5 kg
– Afmetingen (B x D x H): 328.6 x 227.0 x 20.0 mm

Zoals ik ook mijn review begon is de vraag of Chrome OS het juiste besturingssysteem voor je is. Het is best een beperking om geen programma’s te kunnen installeren, maar net als bij Windows RT viel deze beperking mij in de praktijk mee omdat het apparaat behoorlijk compleet geleverd wordt.

Als Chrome OS inderdaad bij je gebruik past, dan weet de Toshiba Chromebook met low-end hardware een high-end ervaring te bieden. Eigenlijk laten alleen de bouwkwaliteit en het beeldscherm zien dat het geen high-end apparaat is. De Chromebook is heerlijk dun en licht en daarmee ideaal om mee te nemen. De accuduur is voortreffelijk en ‘s avonds heb ik genoten van de dimbaarheid van het beeldscherm.

Heb jij ook een Toshiba CB30-102?

Reviews door de redactie

Goede, uitgebreide review! Ook leuk om wat extra's over Chrome OS te lezen, kan nooit verkeerd.

Wat ik me afvraag: kan je ook 'native' Android apps op de Chromebook draaien? Ik heb nog steeds in mijn hoofd zitten dat een Chromebook een 'tablet +' is, als het ware.
Bedankt :D Ik weet wel dat Google daar naar streeft en de eerste stappen zijn al gezet maar verwacht niet dat je de Google Play Store tot je beschikking hebt. Het aanbod zal nu nog minimaal zijn. Interessante achtergrondinformatie: http://computerworld.nl/d...-en-chrome-os-is-begonnen