Specificaties 240mm diameter - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Nepton 240M Review

Bram178 16 november 2014, laatste update op 17 november 2014, 524 views

Cooler Master Nepton 240M

Prijs, prestaties en geluidsniveau heer en meester in zijn klasse :)

Pluspunten

• zeer stil
  • koelprestaties
  • uiterlijk

Minpunten

• installatiegemak

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Seidon eruit, Nepton erin
De nieuwe Nepton van Cooler Master ziet er goed uit en mijn oude vertrouwde Seidon was niet echt aan vervanging toe, maar ik had weer last van PC-upgrade-koorts, dus vandaar deze nieuwste editie van Cooler Master in de Cosmos gehangen.

De Doos
Om te beginnen met de doos was deze vertrouwd in de kleuren van CM en lijkt hij erg op die van zijn voorganger de Seidon 240m. Een prima doos en aan de binnenkant ziet alles er ook zeer netjes uit. Alles zit verpakt in losse zakjes verpakt voor het overzicht.

Inbouwen
Om heel eerlijk te zijn niet verbeterd ten op zichten van de Seidon, waarbij de standaard AMD backplate gewoon gebruikt werd maar bij de Nepton was dit anders. De nieuwe backplate erop, 4 schroeven aan de voorkant en dan was ie klaar voor het CPU blok. Niet heel lastig, maar wel een extra stapje ten op zichten van de Seidon. Het geen wat ik CM wel moet vragen is om alle zakjes te labelen met schroefjes en AMD te scheiden van Intel. Waar ze wel heel goed de intel socket 2011 dingen in een apart zakje hebben.

Koeling & Geluidsproductie
Niks als erg goed te noemen. De bijgeleverde Silencio fans zijn echt een staaltje goed werk van het CM koeling team. Deze fans kan ik bij deze dus ook iedereen aanraden om gewoon te gebruiken. De prestaties zijn geweldig goed bij een minimale geluidsproductie. Dit zijn de stilste en beste stock fans die ik ergens bij heb gezien tot nu toe. Qua prestaties was de Seidon altijd al prima, maar doet de Nepton er nog een schepje bovenop met nog een aantal graden koeler. Qua geluid en koeling zit het dus echt wel goed bij de Nepton!

Uiterlijk
Het CPU blok is aan de dikke kant als ik hem vergelijk met de Seidon, maar aan de andere kant in vergelijking met concurrenten is dit nog steeds geen gek blok. De implementatie van een wit LED verlicht CM logo op het blok is niks anders als mooi. Wit is mij betreft altijd goed. En de Nepton 240m naam op de zijkanten van de radiator is erg sexy! :D

Een goede AIO waterkoeler met goede prestaties en een zeer goed geluidsniveau! Deze koeler kan ik met een gerust hart iedereen aanraden die opzoek is naar een 240 AIO! :)

En als afsluiter het eind resultaat in mijn Cosmos II :)

Heb jij ook een Cooler Master Nepton 240M?

Echter zou ik je foto's verkleinen. Daar heeft het mee te maken.
Het liefst ziet men thumbnails. (dus kleine foto met een link eraan vast naar de grote foto)
Foto's zijn fixed (sorry 1e t.net review ;-) ..)
Je foto's zijn verticaal door de helft gesneden 8)7
voor de rest wat zijn de exacte/ongeveer temp verschillen met je vorige cooler?
Foutje moet kunnen (1e t.net review) maar is inmiddels aangepast.

Qua koelprestaties zal ik zsm eens wat testjes draaien en een tabelletje toevoegen :)

[Reactie gewijzigd door Bram178 op 18 november 2014 08:02]

Vraagje heeft dit onderhoud nodig?
Zoja wat, wanneer moet je water vernieuwen/bijvullen?

[Reactie gewijzigd door shadow4thedark op 18 november 2014 05:37]

In principe zijn deze AIO's onderhoudsvrij .. :)
Raad jij dit aan iemand die voor het eerst waterkoeling neemt?
Ik zou even dubbel checken of het in je kast past. En als het past zou ik deze zeker kunnen aanraden ja! Ik ben er erg tevreden over (en ook over mn vorige Seidon hoor, maar deze is weer een stapje beter!)