T-Mobile G1 Zwart Review

GoldenSample 17 maart 2009, 982 views

T-Mobile G1 Zwart

Pluspunten

• Veel apps
  • Snel
  • Capacitief touchscreen
  • Geen stylus
  • Hardware Keyboard

Minpunten

• Baterijduur
  • design
  • Niet mee schuivende knoppen niet heel charmant
  • (nog) geen multi touch
  • Zonder (gratis) app's niet helemaal compleet

Algemeen
Ik heb een Amerikaanse T-Mobile G1, deze heeft nu root acces en gebruik ik incombinatie met een Telfort abbonement. Ik besloot de G1 aan te schaffen omdat ik een Hardware keyboard wilde, een OS waar ik zelf kan bepalen welke App's ik gebruik en absoluut geen Stylus wil. Ook wilde ik niet aan 't vaak trage windows mobile. Met andere woorden, Android lijkt exact wat ik wil.

De Hardware
De G1 is goed in elkaar gezet, enkel het scherm deel zit niet helemaal uitgelijnd met de rest van de telefoon. Het toestel ziet er naar mijn mening in 't echt een stuk beter uit dan op afbeeldingen, het oogt een stuk minder lomp dan op foto's, een top ontwerp zal 't qua design echter nooit worden.
Verder zit in elke slider wel een beetje speling, bij de G1 is dit niet anders.
Het Hardware keyboard typt verder uitermate prettig, ik houd de telefoon tijdens het typen zo vast dat ik niet over het deel met de 5 hardware knoppen + trackball hoef, dat is ook meest natuurlijke positie om het keyboard te gebruiken. De niet mee schuivende knoppen zijn dus geen probleem.

De Batterij duur is al vaak besproken, echter valt of staat dit met het gebruik, als je permanent 3G aan laat staan en permanent muziek luisterd, internet en msn gebruikt dan is de accu na een uur of 5 wel leeg. Doe je dit niet en laat je als je telefoon in je zak zit hem op het 2G netwerk staan dan kun je makkelijk 3 dagen met een lading doen.

Het 3G en GSM bereik zijn tot nu toe goed, minstens net zo goed als m'n vorige Nokia 6300, Het Wifi bereik is iets minder dan op een laptop maar dat is niet zo vreemd en nog steeds ruim voldoende.

De GPS fix gaat met ondersteuning van GSM en Wifi antennes redelijk snel (seconde of 20 max), het is 1 keer gebeurd dat ik helemaal geen goede fix kreeg terwijl ik in de auto zat. Binnen heb je echter niets aan GPS.

De Camera is verder niet bijzonder, een leuk snapshot is alles wat je er van moet verwachten

De Trackball is handig voor kleine linkjes op internet sites, buiten dat zul je 'm eigenlijk nooit nodig hebben maar het kan wel makkelijk werken zijn. Soms word hij een beetje vies en kan hij even blijven hangen maar het balletje iets vochtig maken (met een vinger met een heel heel klein beetje water oid, dat hij net een heel klein beetje vochtig is doe ik het) en rond scrollen en 't is weer prima. Eventueel kun je ook alcohol gebruiken natuurlijk.

Het scherm zelf reageert goed op aanraking en krast helemaal niet snel, het is een Capacitief touchscreen net als de iPhone dus reageert goed op een aanraking, hard drukken hoef je niet.

De geluidskwaliteit is gewoon goed, het kan helderder maar het is gewoon , ook via oordoppen, ik gebruik echter wel mijn eigen EP 630 van creative met behulp van een verloopje, de G1 heeft namelijk geen audio jack, een verloopje kost echter max 5 euro.

Android
Android is tot nu toe het beste besturingssysteem dat ik gezien heb. De verwachtingen zijn helemaal uit gekomen, het is snel, werkt soepel en er zijn al behoorlijk veel applicaties voor.

Soms heb ik wel een kleine vastloper (vooral als ik veel programma's open heb staan die niet erg stabiel zijn en ongeduldig ben) echter kan ik dan na eventjes wachten gewoon weer verder (10 seconde).

Minpuntje is wel dat sommige functies nog ontbreken, zoals filmen met de camera en zoom opties zijn er niet. Het OS is namelijk nog volop in ontwikkeling en langzaam maar zeker komen er nieuwe Features bij.
Vaak kun je als je iets mist wel een mooie app downloaden van de Android market die het gat prima invult.

De menu structuur is redelijk, sommige dingen kunnen wat duidelijker echter wendt het snel. Voor functies die je veel gebruikt (zoals 3g in of uit schakelen, contrast veranderen, bluetooth aan of uit) zijn echter mooie programma's te downloaden waar je al deze instellingen in 1klik mooi bij de hand hebt.

Verder werkt synchroniseren met Email (ook niet google mail) en google calender heerlijk.

andere Apps
Er zijn al veel mooie aplicaties voor android, hier een lijstje wat ik gebruik

BuddyMob
Een Instant messaging client voor bijvoorbeeld msn, werkt prima, ook Meebo is een (zei wat minder uitgebreid) alternatief.

Andnav 2
Navigatie in heel europa, echter download deze de kaarten wel via internet (deze houd hij wel in geheugen tot het aantal MB's dat jij opgeeft) dus in 't buitenland niet echt ideaal. Nog niet veel gebruikt (geen Auto beschikbaar) maar tot nu toe werkt het prima en het is gratis!

Useful switch
zet de settings die je vaak wijzigt bij elkaar via 1 druk bereikbaar. Denk aan 3G, Wifi, Bluetooth, Gprs, helderheid.

Barcode scanner
scan een barcode en zoek deze op 't net!

My tracks
Track je reis van begin tot eind en bekijk deze op internet

Mybackup
Backup je files snel en makkelijk

Droidsans tweak tools
Deze versie voor telefoons met root toegang voegt auto rotate toe aan heel de telefoon en niet alleen aan de browser zoals de android browser zelf heeft.

Shazam
Houd je G1 bij de speaker en de telefoon luistert welk nummer je hoort.

Wifi Tether
Gebruik je G1 als modem voor je Laptop, zo kun je internetten op je laptop via het Internet abbo op je telefoon. Werkt echter enkel voor G1's met root toegeng

Heb jij ook een T-Mobile G1 Zwart?

Reviews door de redactie

Je negatieve punten zijn vooral hardware. Dan wacht ik wel op de volgende :)

Thanks :)