LG 47LB700V Zilver Review

johnwoo 14 november 2014, laatste update op 18 november 2014, 1.222 views

LG 47LB700V Zilver

Deze TV met webOS is erg fijn en eenvoudig in het dagelijks gebruik, ondanks de vele features. De beeldkwaliteit is prima, vooral kleurweergave en kijkhoeken zijn uitstekend, maar ook de zwartwaarde valt niet tegen voor een LCD TV - zelfs bij kijken in een donkere kamer.

Pluspunten

• Erg fijne bediening met aangename look&feel
  • Uitgebreide featureset
  • Prima paneel met uitstekende kleurweergave en kijkhoeken

Minpunten

• Universele afstandsbediening-functie voegt weinig toe

Tot voor kort keken we TV op een >12 jaar oude Philips Flat-TV (eentje uit de tijd van analoge TV, met enkel Scart- en composiet-ingangen). Het vinden van een betere TV was dus niet moeilijk, maar het moest er wel een zijn waarmee we weer even vooruit kunnen.

WebOS
Na het zien van enkele webOS-reviews was het duidelijk dat we naar een LG moesten kijken (op Android TV is het nog even wachten), en dit systeem maakt de verwachtingen die de reviews scheppen zeker waar: geen pagina's vol iconen meer, maar een strakke, eenvoudige en duidelijke interface. En hoewel deze ook te bedienen is met een normale afstandsbediening, past de "magic remote" er perfect bij. De hele interface reageert snel en soepel (alleen de eerste 10 seconden na inschakelen moet je even wachten op het menu terwijl het OS laadt, en de daaropvolgende ~15 seconden merk je ietwat vertraging bij het starten van apps terwijl webOS op de achtergrond zijn bootproces voltooit). Een verademing vergeleken met andere Smart-TV platforms, die in een klap allemaal ouderwets aandoen.

De LB700V
Maar dan nog zijn er veel modellen met webOS, waarom dan deze precies? Om prijstechnische redenen moest het een full HD LCD TV zijn - 4K en OLED rechtvaardigen hun prijzen voor ons vooralsnog niet; wij zijn niet dusdanige enthousiastelingen dat we daar duizenden euro's voor willen neertellen.

In eerste instantie waren onze pijlen gericht op de veel goedkopere LB670V, maar bij het kijken in de winkel vielen de donkere hoeken meteen op. En zoals het vaak gaat bij eerste indrukken: als zoiets je gelijk opvalt, blijf je je eraan storen. Voor min of meer hetzelfde geld was er ook een 2013 model van een hogere serie welke nauwelijks vignettering vertoonde, maarja: geen webOS. Ook de LB730V, welke buiten het beeldpaneel en de kleur van de rand weinig verschilt met de LB700V, had behoorlijke vignettering. Vandaar de keuze voor de LB700V: deze heeft het een stuk minder (al is het niet volledig afwezig). Waar je bij de 670V en 730V de vignettering zelfs bij normale TV-beelden zag, is het bij de 700V alleen op effen kleuren nog zichtbaar. Ook al noemt LG het paneel van zowel de 700V als de 730V in de marketingspecs "direct LED plus", de 700V heeft een betere contrastwaarde en zoals gezegd ook opvallend minder last van vignettering.

Opstelling
De TV wordt hier gebruikt in combinatie met 2 set-top boxes: een Humax voor de kabelTV (Ziggo), plus een satellietreceiver. Het geluid wordt via de optische output naar een Logitech Z-5500 speakerset gestuurd (met eigen DTS / DD decoders).

Beeldkwaliteit
De LB700V beschikt over een IPS paneel, wat voor- en nadelen heeft t.o.v. andere (VA-)panelen.
Kleuren: IPS panelen staan bekend om hun goede kleurweergave, en die is dan ook uitstekend. De TV staat standaard ook niet oververzadigd afgesteld, en eigenlijk heb ik totaal niet de behoefte om er überhaupt mee te spelen: het ziet er gewoon prima uit out-of-the-box.
Kijkhoeken: weer zo'n sterk punt van IPS panelen. Hoewel de opgegeven 178° kijkhoek wellicht wat overdreven is, heeft iedereen in de kamer goed beeld met dezelfde prima kleuren.
Zwartwaarde/contrast: zijn dankzij dynamisch contrast en local dimming goed in orde, beter dan ik had verwacht van een IPS paneel. Zonder deze hulpmiddellen wordt zwart wel donkergrijs (overdag niet opvallend, 's avonds wel), maar omdat ze eigenlijk goed hun werk doen kun je ze gerust aan laten staan. Af en toe (bij donkere beelden met 1 of enkele heldere elementen) zie je de local dimming velden in het paneel: het veld waar het heldere element zich bevindt is dan donkergrijs terwijl de rest van het beeld diepzwart is. Dit valt 's avonds wel wat op, en ik kan me voorstellen dat sommigen zich eraan storen, maar dat is nu eenmaal het offer wat je brengt voor de geweldige kleuren en kijkhoeken. Wie het beste van beide werelden wil, zal in de buidel moeten tasten voor OLED.

Geluidskwaliteit
Hier kan ik kort over zijn: ik gebruik de ingebouwde speakers niet (heb ze zelfs nog niet geprobeerd), dus kan er weinig over zeggen. Volgens reviews is het geluid best oke voor ingebouwde speakers. De TV heeft overigens 2.1 geluid, wat de lage tonen ten goede moet komen.

Functies
Alle functies, tot aan liveTV (met de ingebouwde tuner) toe, zijn in webOS een "app". De TV kan een aantal apps in geheugen houden, wat een aangename multitask-ervaring geeft: je kunt zo je liveTV pauzeren, even naar YouTube schakelen, en later weer verder gaan waar je gebleven was. Of andersom: apps zoals YouTube, de webbrowser, Skype of de DLNA-speler (SmartShare genaamd) kun je ook even in de achtergrond zetten terwijl je wat anders doet, om vervolgens verder te gaan waar je gebleven was. Ook de HDMI-inputs worden als app getoond; je kunt ze zelf een naam geven (bv. "Ziggo" en "Satelliet"), dat staat wat netter dan "HDMI1" en "HDMI2".

De apps die hier veelgebruikt worden, naast de HDMI-inputs van de twee set-top boxes:
SmartShare: is de mediaplayer en -browser om video's, foto's en muziekbestanden af te spelen van USB media en via DLNA.
Met de browser kun je op twee manieren je media vinden: ofwel op apparaat (bv. USB-stick of Plex server) en vervolgens via de folderstructuur van het apparaat, ofwel op mediatype (bv. Video, waarna je alle Video-items van alle apparaten geaggregeerd voorgeschoteld krijgt).
De videoplayer ziet er vrij eenvoudig uit maar werkt op zich goed. Er zitten wel 2 bugjes in waarvan ik hoop dat deze snel worden verholpen: ten eerste pakt de player, in het geval een DLNA stream 2 audiotracks heeft waarvan er een Engels is, altijd de Engelse (je kunt hier geen keuze in maken, en zal dus ofwel via handmatige configuratie op de een of andere manier je DLNA server de juiste track moeten laten kiezen, ofwel de Engelse track uit het bronbestand moeten verwijderen). Ten tweede werkt de functie "externe subtitels" niet: het is me nog niet gelukt om een los .srt-bestand te laden (selectie van interne subtitle tracks in de mediastream/MKV zelf gaat overigens wel).
De audioplayer schuift weg naar de bovenrand van het scherm, zodat je overal in de SmartShare-app snel toegang hebt tot je muziek (ik ben niet zeker of deze "muziekrand" ook blijft staan als je naar een andere app navigeert, maar ik vrees van niet).

Screen Share: hiermee kun je via WiDi/Miracast het scherm (en geluid) van je tablet of smartphone op de TV projecteren. Dit werkt prima, al zit er wel een beetje vertraging in het beeld (tussen mijn HTC One M7 en de 47LB700V: ongeveer een halve seconde), dus voor gamen is het niet zo geschikt. Om een foto of presentatie te laten zien is het perfect. Voor YouTube kun je beter YouTube's eigen koppelmogelijkheid gebruiken, waarmee de YouTube app op je telefoon/tablet instructie geeft aan de YouTube app op de TV om een video af te spelen (tip: met de Add To Queue-mogelijkheid uitermate geschikt voor feestjes!)

Webbrowser: de webbrowser is best geschikt om snel wat op te zoeken, maar voor het betere surfwerk kun je beter je smartphone of tablet via Miracast koppelen. De browser heeft wel basisfuncties als tabbladen en bladwijzers, maar Flash ontbreekt. Standaard krijg je een onscreen keyboard als je wat wilt typen, maar gelukkig snapt de TV ook USB HID devices, dus kon ik er gewoon de dongle van mijn Trust RF-keyboardje in steken en die gebruiken (de TV is ook slim genoeg om het onscreen keyboard dan achterwege te laten).

Verder zijn er tal van apps aanwezig of te downloaden, zoals YouTube, NPO, RTL gemist, Netflix, etc.

3D
De LB700V gebruikt, zoals veel (alle?) LG TV's, passieve 3D. De voordelen daarvan zijn:
- Lichte brilletjes zonder batterijen die vervangen hoeven worden.
- Helderder beeld (er wordt minder licht weggefilterd dan bij actieve brillen).
- Trillingsvrij beeld op volledige refreshrate (de bril heeft geen filter welke continu in- en uitschakelt en de helft van de tijd dichtstaat).
Passieve 3D kent ook een nadeel:
- De resolutie wordt gehalveerd (immers, de ene helft van de lijnen is voor het linker- en de andere helft voor het rechteroog).

Gezien de populariteit van 3D content nog niet echt van de grond komt en 3D vooralsnog meer een "extraatje" is, denk ik dat de keuze voor passief een goede is geweest van LG, en de voordelen wel opwegen tegen het nadeel. De brilletjes zijn inderdaad erg licht en redelijk comfortabel (ik ben geen brildrager en als ik er eenmaal op ga letten, wordt zelfs het lichte passieve brilletje me teveel). Ze hadden iets kleiner (en dus nog wat lichter) gemogen, maar mensen met bril moeten ze natuurlijk ook kunnen gebruiken.

Afstandsbediening
Bij de meeste webOS-televisies worden twee afstandsbedieningen meegeleverd: een traditionele (die je gelijk in de kast kunt wegleggen), plus de "Magic Remote", een bluetooth-afstandsbediening (geen directe line-of-sight nodig) met gyrosensor waarmee je de muiscursor heel makkelijk kan bedienen. De Magic Remote is echt de manier om met webOS te werken; de bediening gaat erg soepel en werkt verrassend precies.

De Magic Remote beschikt over een microfoontje waarmee je ook spraakopdrachten kunt geven, maar dit heb ik nog niet gebruikt.

Bij gebruik van de Magic Remote kun je ook de functie "universal remote" gebruiken, waarbij je overige apparaten kunt bedienen met een in de Magic Remote ingebakken IR-blaster. Het idee is goed, maar de uitwerking had beter gekund:

Ten eerste worden niet heel veel apparaten ondersteund. Mijn speakerset bijvoorbeeld kan ik niet bedienen met de universal remote functie. Vreemd genoeg kun je een apparaat van type "Home Theatre" niet via de optische output aansluiten - alleen via HDMI. Je kunt je optische speakerset wel als apparaattype "SoundBar" toevoegen, maar het aantal ondersteunde merken daarin is beperkt (en Logitech staat er niet in). Het toevoegen van een "learning" functie zou de perfecte oplossing zijn, maar ik betwijfel of de Magic Remote over een IR-receiver beschikt waarmee hij codes zou kunnen leren. Als alternatief zou LG gewoon veel meer apparaten moeten ondersteunen.

Ten tweede kun je met de universal remote functie wel meerdere apparaten bedienen, maar slechts één per categorie. Wij gebruiken 2 set-top boxen, dus je voelt de bui al hangen: ik kan er maar 1 bedienen, en steeds als ik wil wisselen moet ik de universal remote functie omprogrammeren naar de andere STB. Omdat er toch maar 1 HDMI-input tegelijk gekeken wordt, zou het mooi zijn als LG de Magic Remote aan de hand van de actieve HDMI-input de juiste codes zou laten zenden, zodat je meer dan 1 set-top box kunt aansturen.

Ten derde is de Magic Remote, hoe geweldig hij ook werkt met webOS, simpelweg niet bijster geschikt om andere apparaten mee te bedienen door het ontbreken van knoppen. Dit is iets wat moeilijk op te lossen is, want voeg je 30 knoppen toe, dan heb je niet meer zo'n fijn in de hand liggende muiscursorbediening. WebOS toont je wel een virtuele afstandsbediening on-screen, maar dat werkt niet zo fijn als fysieke knoppen.

De conclusie is dan ook dan de universal remote-functie weinig toegevoegde waarde heeft. De ideale combi bestaat uit minimaal 2 afstandsbedieningen: de Magic Remote voor de bediening van webOS, plus een beter werkende universele remote (Harmony bijvoorbeeld) voor de bediening van alle randapparatuur (of, als je maar 1 box aan de TV hebt hangen, de afstandsbediening daarvan). Alles bedienen met 1 remote gaat dus helaas niet lukken met webOS, tenzij je een on-screen afstandsbediening fijn vindt en al je apparaten ondersteund worden.

Ondanks de paar nadelen (wat betreft universele afstandsbediening en de soms zichtbare local-dimming velden) is de LB700V een dijk van een TV. Met WebOS is LG de concurrentie wat betreft bediening en look&feel mijlenver vooruit. Als ik iemand op dit moment een TV zou moeten aanraden, zou ik zeggen: kijk eerst naar deze LB-serie.

Heb jij ook een LG 47LB700V Zilver?

Ik heb hem ook nu een tijdje en vind het echt super tv

+ Speelt alles af met mkv
+ Super mooi beeld
+ WebOs werkt echt fijn
+ Genoeg apps al gebruik ik ze amper
+ Smart Remote

De smart remote vind ik juist wel dingen toevoegen, ik gebruik de gewone remote niet eens meer.
Dat dat scrol wieltje ga je lekker snel door de zenders heen, de knoppen die je vaakst gebruikt zitten er op.
Met 1 druk op de knop heb je alle apps je beweegt hem en je gaat zo na de juiste, of naar de juiste instelling.

Voor geluid wist ik niet dat de smart remote meer kon bedienen, maar goed ik heb 1 geluidsinstallatie set digitaal verbonden naar de tv dus dan gebruik ik de kleine afstandsbediening van de Z-5500 wel.
Ik heb net als jou eigenlijk geluid nog niet eens geprobeerd, het was gelijk kabel erin van de geluidsinstallatie :P .

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 21 december 2014 12:03]