Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6CTO1WW) Review

Zwartoog 28 december 2014, 286 views

Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6CTO1WW)

Prima laptop voor deze prijs!

Pluspunten

• Accuduur
  • Linux support
  • Uitbreidbaarheid
  • Snel
  • Stil
  • Configureerbaarheid bij aankoop

Minpunten

• Toetsenbordindeling
  • Geen HDD en caps-lock lampjes
  • Geluidskwaliteit

Ik heb nu een aantal weken maanden deze E540 ThinkPad, en het is inmiddels tijd om er iets over te schrijven. De ThinkPad E540 komt in verschillende productcodes, maar waarin de verschillende productcodes onderling verschillen is mij niet duidelijk. De rode variant was niet meer beschikbaar, en mijn zwarte versie heeft dezelfde productcode, om maar iets te noemen.

Mijn ervaringen komen grotendeels overeen met de andere reviews, dus die ga ik niet compleet herhalen. Ik licht hier voornamelijk de vervanging van HDD->SDD en geheugen toe, de accuduur, het netwerk en de Linux support.

Dit is mijn tweede laptop. Ik heb hiervoor veel plezier gehad van een full-featured high-end laptop (Dell XPS 16). Punten die voor mij belangrijk waren in de zoektocht naar een nieuwe laptop waren:
  • Full HD resolutie (1920x1080)
  • Mat en fel scherm
  • Prestaties
  • Lange accuduur
  • Mobilitieit
Ik reis een paar dagen in de week met de trein op en neer, en dan is een goede accuduur met een scherm dat tegen zonlicht kan belangrijk. De accuduur van mijn Dell (met Core i7) heeft het nooit meer dan 2 uur volgehouden, en vind ik toch echt te kort.

Een grote desktop is gewoon fijn: als je eenmaal gewend bent aan FullHD dan wil je niet terug.

Op al deze punten voldoet de E540 aan mijn verwachtingen: ik heb voor een Core i5 gekozen, en de accuduur is vele uren: ik kan er nu rustig een avond goed op werken. Daarnaast is de Core i5 stukken sneller dan mijn 4 jaar oude i7.

Minpunten
Over de kwaliteit van het scherm is veel te doen: de beperkte kijkhoed en kleurechtheid zijn duidelijk minpunten. Wanneer zuiver beeld niet erg belangrijk is (zeg maar bij Office toepassingen) merk je er weinig van. Alleen als je in de trein/vliegtuig het scherm niet voldoende open kunt klappen zie je eigenlijk te weinig.

Verder is het erg knuddig dat er geen lampje op de caps-lock zit, en er geen HDD lampje is. In tegenstelling tot tablets en smartphones gebruik je een laptop wel voor veel data, en dan vind ik het toch fijn om het ach en wee van m'n systeem engiszins te monitoren met behulp van het HDD lampje. En geen caps-lock lampje? Tsja, hoe komen ze erop. Op m'n Fn toets zit dan wel weer een lampje, waar ik het nut dan weer niet van zie.

De geluidskwaliteit is ook niet om over naar huis te schrijven. Prima om zo nu en dan een muziekje op af te spelen, maar als je series wilt luisteren zul je snel een echte koptelefoon of speaker gaan gebruiken.

Opties bij bestellen
Het fijne van Lenovo is dat je je laptop tot in detail kunt configureren. Omdat ik ook regelmatig zware rekentaken uitvoer heb ik de Core i5 gekozen als processor. GPU power heb ik niet nodig, ik vertrouw op de prestaties van de geÔntegreerde GPU op de CPU.

Een aantal opties die je niet kunt laten liggen zijn de volgende:
  • Accu: 62W in plaats van 48W voor slechts 12,10 euro
  • WiFi: 5 GHz Dual Band voor slechts 14,52 euro
Een grotere accu zorgt gewoon voor meer werktijd, en heeft ook nut als je de laptop na 4 jaar nog in gebruik hebt: bij afgenomen capaciteit zul je bij een grotere accu natuurlijk meer overhouden dan wanneer je met een kleine accu begint.

De Dual Band WiFi is praktisch nu er steeds meer 5 GHz netwerken komen. 5 GHz WiFi is vooral bruikbaar op kortere afstanden (zie testjes onderaan), maar soms ook noodzakelijk in drukke WiFi omgevingen. Aangezien je niet zomaar elke WiFi kaart erin kunt stoppen (hiervoor geldt noodzakelijk een whitelist), is het praktish om dit bij het bestellen te doen.

Andere opties die aan kunnen sluiten bij de behoefte zijn:
  • FullHD scherm
  • NVidia GPU
Persoonlijk vind ik dat een 15,6" scherm niet zonder FullHD kan, maar dit moet je dus expliciet aangeven. Wel of geen dedicated GPU is uiteraard ook een keuze afhankelijk van gebruik, net als welke CPU.

De mogelijkheden voor een SSD, M.2 of geheugen upgrade vond ik totaal niet interessant. Ik vond deze te prijzig, en de capaciteiten te klein. Gelukkig is de E540 gemakkelijk te openen en de onderdelen makkelijk te vervangen. Ik heb er dus voor gekozen om zelf de HDD te vervangen door een SSD en er een geheugenreeptje bij te prikken.

Custom Upgrades
Ik heb apart een Samsung EVO 840 SSD gekocht van 500 GB. Een alternatief zou zijn om de DVD drive eruit te halen, en een HDD caddy te plaatsen. Voordat je begint met schroeven, houd rekening met hetvolgende:
  • Configureer eerst Windows 8
  • Maak een Recovery Disk aan (externe schijf van 20 GiB voor nodig)
  • Gebruik iets van software (bijvoorbeeld meegeleverde software van Samsung in mijn geval) om de huidige installatie over te zetten
In mijn situatie is de Recovery partitie erg snel corrupt geraakt (wat booten betreft), en er worden geen DVD's bijgeleverd. Zorg dus eerst dat je je Windows licentie + installatie veilig gesteld hebt voordat je gaat moven. De Windows key werkt namelijk niet bij elke willekeurige installatie :(

Wil je echter proberen de schijf handmatig over te zetten, dan is het noodzakelijk rekening te houden met de GPT indeling van de schijf, verschillende partities/hun UUID/start blocks, secure boot en generieke Windows "nukken". Als je precies weet wat je moet doen, lukt het wel :)

Daarna gaat het makkelijk :) . De laptop is gemakkelijk open te schroeven, en HDD, mem en M.2 sloten zijn makkelijk te bereieken (zie foto). De HDD schroef je los en trek je eruit, vervangt hem voor de SSD en prikt hem weer terug. Geheugen (Low Voltage DDRL 1Rx8 PC3L 12800S 11-13-B4 voor de 4GB) is ook eenvoudig bij te prikken. Daarna dichtschroeven, booten en duimen!

Linux
Het fijne van deze laptop is dat Linux er prima op draait. Ik heb alleen een probleem met de Hibernate, maar verder lijkt alles te werken. Zelfs met Secure Boot. Uiteraard moet er wel het een en ander nageconfigureerd worden. De guide voor Xubuntu 14.04 LTS heb ik hier geplaatst: http://blog.sebastiaanbreedveld.nl/blog/archives/11

Prestaties
Ik vond het interessant voor mijzelf om wat prestaties te meten.

Accuduur
Accuduur heb ik gemeten onder Windows 8 en Linux (Xubuntu 14.04 LTS). Aangezien er geen identieke tests bestaan voor beide OSsen, heb ik een simpel script bedacht dat elke 5 minuten een bestand van 1 GiB kopiŽerd, om de computer even bezig te houden. Ik heb dit in een loopje van 33 keer gezet, dus 2 uur en 45 minuten (daarna was ik het zat). Scherm gaat na 10 minuten automatisch uit. Onder zowel Linux als Windows was de accu daarna nog 70% vol. Dit was zowel onder SSD als HDD, dus dat maakte weinig verschil uit.

SSD vs HDD
Ok, dan heb je een SSD, en dan wil je weten hoe "snel" deze is. Uiteraard merk je het verschil pas wanneer je echt "werkt", en dan het liefste op een "volwassen" systeem. Maar ik had alleen een fresh install, en ben daar dus vanuit gegaan. De tijden zijn vanaf de BIOS boot, dus vanaf het selecteren van het boot device. Met het inloggen ben ik hooguit 1 ŗ 2 seconden kwijt aan het intypen van mijn wachtwoord. Daarna startte ik Firefox op via een sneltoets, omdat ik merkte dat het na het tonen van de desktop vaak toch nog even duurde voordat ik echt iets kon gaan doen.
  • Met HDD waren de boottimes 35 seconden voor Linux en 30 seconden Windows.
  • Met de SSD zijn deze omlaag gegaan naar 15 en 17 seconden respectievelijk.
Al met al, voor beiden prima tijden.

WiFi
De snelheid en stabiliteit van de draadloze internetverbinding is allesbepalend voor de huidige manier van werken. Ik heb gewoon een praktijktest gedaan op 2.4 GHz en 5 GHz door een groot bestand te FTP-en en de doorvoer op te schrijven. Mijn router is een D-Link DIR-845L, zo'n 70 euro in de winkel. Dus een echte huis-tuin-en keuken test :)

Op 2.4 GHz:
  • Op 6 meter afstand: 5.5 MB/s
  • 2 verdiepingen hoger, 2 betonnen vloeren (en een muur): 1.5 MB/s
Die laatste is erg matig, met hoge en instabiele ping, maar werkt prima als je niet erg van internet afhankelijk bent (zoals remote deskop e.d.).

Op 5 GHz:
  • Op 6 meter afstand: 8.6 MB/s
  • Heel dichtbij (~50 cm): 14 MB/s
De 5 GHz geeft je dus een veel hogere doorvoer, maar je moet er niet te ver van weg zitten. Op zolder zie je de 5 GHz verbinding over het algemeen ook niet eens meer. Merk ook op dat de 14 MB/s dichtbij het maximum van 5 GHz zit. Nu zul je natuurlijk niet altijd naast je router zitten, maar het is soms wel handig als je grote bestanden over het netwerk wilt verplaatsen: dan loop je even naar je router toe, en dan is het zo gebeurd.

Verder is het grote voordeel van de 5 GHz de veel lagere ping. Op 6 meter afstand is deze constant < 1 ms, op 2.4 GHz is dit al snel het dubbele, maar ook minder stabiel.

Al met al een prima laptop: typed fijn, licht, alles werkt naar behoren, goed te configureren en makkelijk te upgraden.

Heb jij ook een Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6CTO1WW)?