Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 11,6" (1366x768 TN), 32GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus EeeBook F205TA-FD015B Review

BugBoy 14 november 2014, laatste update op 1 december 2014, 27.218 views

Asus EeeBook F205TA-FD015B

Heerlijke compacte laptop voor een habbekrats. Weinig opslag, weinig geheugen, weinig CPU power, maar allemaal goed genoeg voor een beetje internetten en ander licht werk. Voor het geld echt een topding.

Pluspunten

• Gewicht
  • Accuduur

Minpunten

• Geen backlight keyboard
  • Standaar slechts 12GB geheugen
  • Beperkte resolutie en slechte kijkhoek
  • Performance

Ik was voor een conferentie in Las Vegas, maar ik was mijn laptop vergeten. Omdat er veel hands-on sessies waren moest ik een laptop hebben. Aangezien het veel cloud gebeuren was had ik niet veel performance nodig, dus ik heb de goedkoopste laptop gekocht die er te krijgen was. Dat was dus deze Asus voor $180. Achteraf gezien een top aankoop.

De Asus Eee X205 koop je niet omdat je een laptop wilt hebben om mee te gamen of zware applicaties op te gebruiken. Ik zie de laptop meer als een alternatief voor tablet waar je wat meer op wilt kunnen typen en die Windows draait. Om het in perspectief te zetten heb ik de volgende apparatuur:
  • Apple MacBook Pro 15" (i7, late 2011)
  • Dell Precision M4500 (i7, 2010)
  • Apple iPad 3 (retina)
De MacBook en de Precision zijn de werkpaarden en ondanks hun leeftijd kunnen ze (o.a. door een SSD en een flinke processor) nog steeds goed meekomen met het zware development werk. Op de iPad browse ik alleen een beetje op het internet. De Asus past hier eigenlijk prima tussen.

Voor een beetje internetten is die goed genoeg. Er zit maar een kleine flash-based opslag in (32GB), maar videobewerking ga je toch niet op zo'n apparaat doen. Wel jammer is dat er 8GB is gereserveerd voor de recovery partitie. De Windows 8.1 installatie gaat er ook nog af, dus je houdt maar 12GB over en dat is wel erg mager.

Je kunt de recovery partitie op een USB stick zetten en de boel opnieuw installeren zodat je de volledige 32GB ter beschikking hebt. Dat kan met ASUS Backtracker (met dank aan llix), maar het is wel weer een gedoe. Liever had ik de recovery in dit geval op een (optionele) USB stick gezien en dat meteen de 32GB beschikbaar was geweest.

De accuduur is prima. Een hele dag conferentie red ik prima op een enkele acculading. Ook het gewicht is perfect en ook de feel is erg prettig. Het weegt bijna niets, maar het toetsenbord is goed genoeg om lekker op te typen en ook het touchpad is redelijk goed. De plastic afwerking is simpel, maar erg prettig in gebruik.

Zijn er dan geen negatieve punten? Jawel. Het scherm heeft een slechte kijkhoek. Ook is er geen backlight op het toetsenbord. Maar voor de prijs van ongeveer 200 euro hoef je dit ook niet te verwachten.

De Asus X205 is voor mij een life-safer geweest de afgelopen week. Ik had hem gekocht voor een enkel klusje, maar hij bevalt zo goed dat het een blijvertje is denk ik. De rest van de week heeft de iPad ongebruikt op het nachtkastje gelegen.

Heb jij ook een Asus EeeBook F205TA-FD015B?

Reviews door de redactie

Mooi ding, wil ik ook wel.
Opslag intern nog uit te breiden, of wordt dat een halfslot SD-kaart?

Meeste adapters kunnen van 100 tot 240 Volt.
Een EU adapter is meestal niet anders dan een nieuwe stekker er op zetten ....
Nog een nadeel dat me net pas opvalt. In Windows zie je slechts 20GB. De overige 8GB is een recovery partitie. Dat is wel een beetje jammer als je maar 32GB beschikbaar hebt :-(
Met het programma Asus Backtracker (te vinden op de support site) (en trouwens ook met Windows zelf) kun je een Backup maken van de Recovery bestanden en dan de Recovery partitie verwijderen en toevoegen aan de systeempartitie.
Een gebruiker die een review op Amazon had gezet had na installatie van alle essentiŽle programma's (Internet Security, browser, div. runtimes) nog 12 GB over, dus meteen zonder ruimte zit je niet. Je kan natuurlijk ook altijd nog een MicroSD kaart gebruiken of de cloud-opslag.
Beeld-en geluidbestanden heb ik allemaal op portable USB drives staan dus die kan ik zo aansluiten. Ik hoop dat hij gauw in Nederland verkrijgbaar is. Ik gebruik nu nog een Asus netbook met dualcore Atom Pineview en Windows 7 en het lijkt wel of die steeds langzamer wordt. De browser is bijv. niet meer vooruit te branden. Het laden van pagina's duurt steeds langer.

[Reactie gewijzigd door Ilex op 15 november 2014 00:21]

Je kan in Windows 8 eenvoudig via het Instellingen scherm de recovery partitie naar een USB stick kopiŽren, en de ruimte vrij maken op je interne schijf.

Nog een optie is de "Mijn documenten"-mappen (dus muziek, video, docs etc.) te spiegelen naar je SD-kaart. Je ziet op je hoofd-opslag wel de map, maar de fysieke bestanden staan dan dus op je SD-kaart.

Ik heb zelf een Lenovo Thinkpad Tablet 2 met ook slechts 32Gb. De spiegel-optie toegepast waardoor de map "Mijn documenten" nu netjes op mijn SD-kaart staat. In de praktijk merk je er weinig van: als je op "Mijn documenten" klikt staat gewoon alles voor je neus: alleen in je Windows-verkenner zie je deze map nu dus ook op je SD-kaart verschijnen.

De optie is makkelijk in te stellen: rechter muistoets-->eigenschappen-->locatie. Bij locatie geef je vervolgens je SD-kaart als locatie op! :)

[Reactie gewijzigd door brain75 op 1 december 2014 15:18]

Intern geheugen lijkt mij niet uitbreidbaar. De achterkant kan wel losgeschroeft worden, maar het is zo dun dat ik niet verwacht dat je daar een module in kunt prikken. Er zit een mini-SD cardreader in, dus daar zou je wel wat films op kunnen zetten voor een lange vlucht of iets dergelijks. Met een fixed intern werkgeheugen van 2GB moet je geen serieuze dingen verwachten.

De adapter kan wel 100-240V aan, maar de stekker zit vast aan de behuizing en is dus niet zo makkelijk aan te passen :'(
Huh, stekker vast aan de behuizing :? op Tweakers.net willen we dan foto's zien :)
eventueel is een zgn wereldstekker dan wel zo voordelig,
dan heb je dus een adapter voor je adapter :+
Ik heb even snel een plaatje toegevoegd. Als ik weer thuis ben zal ik het wel wat uitgebreider reviewen. Ik heb wel een wereldstekker, maar daar past deze adapter niet in. Zal een beetje creatief soldeerwerk worden vrees ik :-)

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 14 november 2014 17:09]

Er zijn wel 'verloopjes' te vinden die passen :9
Adapter is inderdaad 100 -240 V AC, 50/60 Hz universal
Leuk dingetje, maar vergeleken met een laptop met een SSD moet deze X205TA-FD015B
het toch meer hebben van de gun factor dan van zijn prestaties... :)
Een beetje SSD kost net zoveel als deze hele laptop. Ik weet niet wat die in Nederland moet gaan kosten maar in de VS haalde ik hem voor $200 (incl. tax). Omgerekend ruim 160 euro en dat is minder dan een fatsoenlijke tablet. Om eerlijk te zijn vind ik dit ding fijner dan menig tablet. Mijn iPad 3 ligt sinds de aankoop nutteloos op het nachtkastje.

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 14 november 2014 15:38]

Ik kwam deze laptop net tegen, en het lijkt me wel een interessant apparaat. Ik heb alleen wel 1 vraag: hoe zit het met Linux (of specifieker: Ubuntu) support? Ik ben geen fan van Windows en 8.1 with Bing lijkt me al helemaal niks. Zou je misschien voor me kunnen kijken wat het resultaat is als je een USB-stick met Ubuntu 14.10 of 14.04 probeert te booten?
Het is een heel erg standaard Intel bordje met een Intel HD graphics kaart. De WIFI is een broadcom, dus ik ga er vanuit dat Linux geen enkel probleem zal zijn. Windows 8.1 is ook niet mijn favoriet op deze machine, vanwege het gemis van een touchscreen. Maar eenmaal op de desktop werkt het allemaal prima.
Ik heb ergens gelezen dat Linux best wel een probleem is om op dit machintje te krijgen, iets van 'n bios issue.
Als ik de link terug vind zal ik 'm hier plaatsen, deze gast wist idg goed wat ie deed.
Het is inderdaad niet triviaal. Ik heb zojuist geprobeerd Ubuntu 14.04.01 LTS (32-bit) te installeren. Via UNetBootin een image op een USB stick gezet. Daarna USB stick als 1st bootable device gezet in de BIOS, maar dat werkt niet.

Daarna nog geprobeerd om Secure Boot uit te zetten en USB naar EHCI (i.p.v.) XHCI te zetten, maar dat lijkt nog niet te helpen.

Ook Ubuntu 14.10 (32-bit) doet het niet out-of-the-box. Ik las iets op https://github.com/lopaka...10-install-asus-x205ta.md, maar ik heb geen andere Linux installatie hier om het na te gaan. Het zal wellicht werken, maar het zal ongetwijfeld omslachtig zijn. Ik houd het voorlopig maar bij Windows 8.1 (dat prima werkt op de Asus).

Het probleem is dat de Asus gewoon de Ubuntu USB stick niet ziet. Hij springt meteen weer terug naar de BIOS.

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 29 november 2014 21:45]

Ik heb dat een beetje doorgelezen, en het lijkt er op dat je een aantal BIOS instellingen moet veranderen om opstarten vanaf USB mogelijk te maken, maar dat is niet echt een issue. Het grootste probleem is dat de bootloader blijkbaar 32-bit moet zijn (terwijl 64-bit Ubuntu geen probleem is) en dat is een beetje gepruts om bruikbaar te krijgen. Ik vraag me wel af hoe updaten naar nieuwe software precies gaat werken, misschien iets omslachtiger maar het zal vast wel te doen zijn.

Ik ben nog steeds heel erg geÔnteresseerd in dit apparaat, en ik heb even een prijsalert aangezet om bij te houden wanneer 'ie verkocht gaat worden.
Hee BugBoy,
heb net op een andere laptop aardig wat zitten ploeteren met Kubuntu die wel wilde installeren en vervolgens niet wilde doorstarten. De usb stick ook met unetbootin gecreeerd. In totaal 5 keer geprobeerd. Laat nu unetbootin het probleem blijken!
Probeer es met een andere variant je image te 'branden' op je usb stick. In mijn geval onder kubuntu heet het "opstartschijf aanmaken". Daarmee probleemloos geinstalleerd en doorgestart.
Tadaa!
Dan zal ik het wel even proberen. Kom er vanavond wel evenop terug.
Er zijn meerdere mensen aan het proberen, men loopt tegen het 64-bit issue aan. zover ik begrepen heb is 32-bit benodigt voor de ubunto instalatie.

Er staat ook een 32-bits Windows versie op. Met 2GB geheugen ook prima.
BugBoy heeft zoals je ziet zich de moeite genomen om het gegeven even te testen, jammer dat dit vooralsnog niet blijkt te kunnen werken.

Nu blijft de vraag wanneer komt dat ding in Nederland op de markt, december nog voor de kerst?
Ook in de omgevende landen en in de US kan men voorlopig alleen nog maar de blauw/zwarte versie bestellen. (en de witte versie)

[Reactie gewijzigd door Felixo op 30 november 2014 14:50]

Beste mensen.. 'n verassing! Asus viert nl ook Sinterklaas en wel met alle pietjes te samen!

Dit beestje is dus ook via onze buren 'amazon' te verkrijgen met niet minder dan een HD Touchscreen!
Ben ik toch ffe benieuwd wat de kijkhoek van deze versie zijn moge :-)

(zet jullie gedateerde tablets maar alvast op sterk water ;-)

[Reactie gewijzigd door Felixo op 20 november 2014 01:36]

Wat je maar HD noemt...

"Brillantes 11,6 Zoll HD (1366x768) Display"

Wacht zelf ook al even op deze laptop, lijkt me ideaal om naast mijn desktop te kunnen gebruiken. Iemand enig idee wanneer deze (of liefst de 64gb) in NL beschikbaar wordt, zit niet te wachten op een duits besturingssysteem
Ik wacht ook nog even, thuis sluit ik deze aan mijn 23inch dus dat display is voor 'n beetje mobiel gebruik prima.

Die specs is heel wat om te doen idd, Asus zaait hiermee nogal wat verwarring en dus ook op 't duitse forum (mobilegeeks) ontstaan vragen omtrent de versies F & X.

@BugBoy Dat was me niet opgevallen op de MS site, maar goed het blijft idd ietwat vage boel in deze fase.

[Reactie gewijzigd door Felixo op 20 november 2014 13:50]

Ik heb hem in fnac.fr besteld (wegens AZERTY toetsenbord terwijl in duitsland QWERTZ is
maar kan je de taal niet instellen achteraf door een talenpakket te downloaden?
Het is toch echt HD, of je dat nu leuk vind of niet. En buiten dat, 1366x768 is echt prima werkbaar op 11,6 Zoll (inch :P). Ik kan dit met zekerheid zeggen aangezien mijn uit de oertijd (toen) 400 euro kostende Netbook, de Asus 1201HA Seashell edition, het eenzelfde scherm heeft en dit heeft best een hoge PPI.
Volgens het specsheet in de MS-store had mijn exemplaar ook een touchscreen. Dat is helaas niet het geval.
Alternate Duitsland heeft hem nu staan voor 233 (dus geen 200 zoals Tweakers meldde, misschien Nederland iets voordeliger, heb ook al prijzen van 220 horen noemen) en leverbaar vanaf 17 november. Volgens Alternate zit er Windows 8.1 32bits op, en de Asus Global website meldt dat er in sommige configuraties een gratis Office 365 voor 1 jaar zit.
Levering Nederland nog niets bekend.
Op mijn Asus 205 zit inderdaad Windows 8.1 (32-bit). Prima, want er zit toch maar 2GB geheugen in en volgens mij is het niet uit te breiden. Office 365 zat er bij mij helaas niet bij.

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 14 november 2014 19:53]

FNAC in Frankrijk heeft hem voor §219.
Ik heb op mijn huidige netbook (3 jaar oud) last van de ontzettend lange opstarttijd van Google Maps (oude versie, nieuwe versie doet het al helemaal niet) in Firefox. Vooral in de Satellite-stand is de applicatie niet vooruit te branden. Hoe is dit op de X205?
Dat gaat prima. Google Chrome is gebruiksklaar in ongeveer 2sec. Google Maps na het intypen van de URL laadt ongeveer 2 seconden en dan duurt het nog zo'n 2-3 seconden voordat je kunt beginnen met zoomen, zoeken, ...
Sorry als ik een beetje door blijf zeuren, maar gebruik je toevallig ook een microSD kaartje met dit ding? In een review op Amazon.de schreef iemand dat de kaartlezer niet al te vlot is en dat het dus geen zin heeft om een duur, snel kaartje te nemen. Ik had zelf al een Kingston 64 GB Ultimate met een snelheid van 90/45 uitgekozen, maar de reviewer schrijft dat de X205 niet sneller dan 12MB leest en schrijft.
Geeft niets hoor, maar ik gebruik er zelf geen microSD kaart in. Ik heb zelf ook geen snelle SD kaartjes, dus ik kan het ook niet uitproberen.

Ik denk dat je er niet vanuit moet gaan dat je applicaties moet willen draaien vanaf zo'n kaart. Een film afspelen zal prima gaan en daarvoor is een snel kaartje nog altijd handig, omdat je die vanaf een andere computer zal beschrijven. Als je deze laptop wilt gebruiken om zware of veel applicaties te gaan draaien dan zou ik wat anders kopen.
Nee, ik wil dat SD-kaartje ook puur gaan gebruiken voor extra opslag van data, geen programma's. Zoals gezegd heb ik nu een Asus netbook van 3 jaar oud en daar staat nu voor minder dan 50 GB programma's op, en de meeste daarvan gebruik ik zelden. Ik gebruik hem alleen voor internet, email en Office, en dan is 32 GB voldoende. Mijn broer heeft 'n Asus T200, wat in weze hetzelfde ding is als de X205 (maar dan met touchscreen en afneembaar keyboard), en die heeft nog ruim 10 GB over na installeren van Internet Security, browser, hulpprogramma's en codecs, en MS Office. Ik wilde eerst meteen een SD-kaartje bij het notebook bestellen, maar ik kijk nu eerst wel of het wel nodig is. Bedankt voor je antwoorden.
Thanks voor je mini review :-), ik ben ook naar deze Netbook aan het kijken om mee te nemen op een (langere) reisperiode. Ik weet dat er nog een 64GB versie aankomt, dus dan heb je iets meer ruimte over.
Het is wel lekker om wat meer storage te hebben, dan kun je de foto's meteen op je laptop zetten. Met 12GB is het wel wat krap. Overigens schiet ik alles met een dSLR en werk ik met raw bestanden. Ik denk niet dat dit echt lekker zal gaan op dit apparaat. Maar als Netbook is die zeer zeker goed te gebruiken.
Je kan natuurlijk ook je fotos op OneDrive zetten, en nadat ze geupload zijn (en geverifieerd) ze "alleen online beschikbaar" maken.

Maar ik ga hem toch voornamelijk gebruiken voor wat Internetten/skype etc.
Heb je belasting moeten betalen omdat je hem hebt geimporteerd vanuit USA? Of werkt dat met handbagage niet zo?
Als je in totaal minder dan 430 euro invoert, dan betaal je geen extra belasting. Anders is het dacht ik iets van 3.5% invoerrechten en de BTW. In totaal gaat er dus 22.5% overheen. Dan is de winst al snel weg. Natuurlijk kun je de gok nemen en de spullen niet aangeven, maar als je gesnapt wordt dan betaal je denk ik wel een flinke boete. Ik had wel de bon bewaart, want anders kunnen ze ook gaan schatten en dan wordt het echt duur.

In het verleden een keer een GPS tracker besteld in China. Die werd geschat op 300 euro (ding koste nog geen 80 euro). Een bezwaarprocedure is erg duur en lastig, dus zorg altijd dat de factuur meegestuurd wordt!
Hoe snel start zo'n ding eigenlijk op?
SSD/flash zou natuurlijk snel moeten zijn, maar die atom gooit misschien roet in het eten.

Of gewoon standby laten staan net als een tablet?

Lijkt mij een prima ding als om wat notities (onenote) te maken en wat te browsen, als het maar snel boot.

[Reactie gewijzigd door defusion op 27 november 2014 23:38]

Ik doe nooit een shutdown. Na openklappen is die binnen een seconde bij als die standby staat.
Vraagje hoe tikt het toestenbord en is de trackpad ook lekker groot zoals op de afbeeldingen online?
Het toetsenbord tikt redelijk, maar niet meer dan dat. Het is een nogal klein toetsenbord en de travel is beperkt, maar er valt prima op te werken.

Het trackpad lees ik wat mindere recenties over online, maar ik ben er erg over te spreken. Ik ben een MacBook Pro gewend, dus heb best ervaring met een goed trackpad. Scrollen met twee vingers gaat ook goed. Windows vind ik wat minder goed met trackpads en volgens mij ligt daar de grootste bottleneck.
Tot mijn schrik zag ik dat ik de 32Gb heb besteld, niet de 64.
Ik ging ervan uit dat 64Gb de standaaard was geworden. Niet dus :-(
32 is echt te weinig denk ik. Bij de eerste update moet ik ws eerst een paar uur uur windows-storage-recovery tutorials gaan volgen...

iemand goede soldeer ervaring :-)

goeie thread:
Er staat ook in hoe je USB booting aan de praat kan krijgen.
Dan cancel je toch je order of je stuurt hem terug als die al verzonden is? Waar heb je hem besteld? In principe geldt retour in alle EU-landen. Kan alleen wel wat prijziger worden...