Club 3D HD 4870 1024MB GDDR5 Overclocked Edition Review

djfrankel 16 maart 2009, laatste update op 17 maart 2009, 1.671 views

Club 3D HD 4870 1024MB GDDR5 Overclocked Edition

Pluspunten

• Prestaties
  • Drivers

Minpunten

• Geluid (zonder mod)

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Algemeen

Ik heb deze kaart in november gekocht als opvolger van mijn 8800GTS 640MB die ik toen 1,5 jaar in gebruik heb gehad. Ik ben destijds overgestapt naar Ati omdat als tegenhanger van de HD4870 alleen de GTX260 op de markt was en die duurder was terwijl de kaarten nagenoeg gelijk presteerden.

Installatie

Het installeren van de videokaart gaat erg gemakkelijk, maar dat valt te verwachten gezien dat anno 2008/2009 niet meer in houdt dan de kaart in het juiste pci-e slot duwen, met schroeven verder vast zetten en de 2 stroom kabels aansluiten. De lengte van de kaart viel me ondanks dat die van te voren bekent was toch nog tegen. Hij komt in mijn Thermal Take Soprano DX nčt niet tegen de hard drive cage aan. Vervolgens de pc opstarten en de drivers installeren. Hiervoor heb ik in eerste instantie de meegeleverde drivers gebruikt, maar heb ze dezelfde dag nog ge-update naar de nieuwste versie.

Eerste indrukken

Een van de eerste dingen die mij opviel was de geluidsproductie op het moment dat ik mijn pc aanzette. De fan draait standaard op 63%. Wat met de toch wel relatief kleine fan die op de cooler zit voor vrij veel geluid zorgt. Dit is op te lossen met rivatuner, maar ik heb gekozen voor een andere oplossing die ik later uitgebreider noem. De kaart is uiteindelijk gekocht omdat games als far cry 2 niet meer met anti-aliasing aan vloeiend draaiden op mijn 8800GTS. Dus de eerste game die ik opgestart het was dus ook far cry 2. Dit kan de Ati met gemak aan op 1440x900 alles op high en 8xAA en 16AF.

Prestaties

De prestaties zijn ronduit prima te noemen. Tuurlijk zijn er betere kaarten te krijgen. Maar voor de prijs die je betaald is deze kaart wel heel gunstig. Maar de prestaties laten zich ook kwantitatief meten. Zo is de frame rate in UT3 verdubbeld van gem. 40 naar 80. Dit is vrij lastig meten omdat er voordat de laatste patch uit kwam geen optie in zat om te benchen. Maar met behulp van Fraps en veel runs is er toch wel een aardig beeld te vormen. Far cry 2 kan nu met 8xAA en 16xAF draaien op gemiddeld 42FPS, hierbij is de CPU de limiterende factor en is het dus geen mooie vergelijking. Verder speelt crysis met gemak voluit en is S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky met gemak speelbaar met enhanced dynamic lightning aan. Voor dit spel is de 1GB bij uitstek geschikt gezien CS nog wel wat videomemory lust. Hoewel de prestaties van CS vooral zij toegenomen met de 8.10 en 8.11 drivers. Maar met de eerste driver die ik probeerde was het verschil toch 14FPS voor de 8800GTS en 32 voor de HD4870

Overclocking
Dit onderdeel stelde mij toch ietwat teleur. Het is natuurlijk al wel een OC editie maar ik had verwacht de kaart nog wel wat verder te kunnen krijgen. Echter is de Core geen Mhz vooruit te krijgen, maar 800Mhz is natuurlijk ook lang niet slecht. Het geheugen heeft echter nog wel wat ruimte en laat zich overclocken tot 1000Mhz, wat effectief neer komt op GDDR5 van 4Ghz wat een geheugen bandbreedte oplevert van 124GB/s. Maar de 118GB/s die het op 'stock' snelheden heeft is al meer dan voldoende.

Cooling

De custom cooler die er op zit is van Zerotherm en doet zijn werk opzich netjes. Idle is de kaart 48 Graden bij mij en onder full load zo tussen de 65 en 70 graden. Echter maakt de cooler onder full load naar mijn mening teveel lawaai. Dit heb ik op een ietwat brute maar goed werken de manier "opgelost" en ik ga er van uit dat de foto's voor zichzelf spreken. De gebruikte fan is een Scythe slipstream 1200rpm. Het koelvermogen is hier niet door toegenomen. De geluidsproductie echter wel afgenomen.

Meegeleverde accessoires

-CD ATI driver version 4.9
-dvi-d kabel
-crossfire bridge
-DVI-VGA converter
-DVI-HDMI converter
-2x E.I.S.E kabels
-2 schroeven

De bundel is niet echt luxe, maar er zit bij wat je nodig hebt en je betaald in principe niet extra voor onzinnige dingen die je toch niet gebruikt zoals leren muismatten of games die je een maand geleden al gekocht had.

Drivers en ondersteuning

Tot nu toe zijn de drivers van Ati mij nog geen een keer tegen gevallen. Ati brengt zo ongeveer elke maand een driver uit met daarin ondersteuning voor de nieuwste games, bug fixes en over het algemeen performance increases. Overgins verschilt het per driver en zijn er mensen die melden dat de performance met bepaalde drivers achteruit gaat. Ik heb hier geen last van en elke driver is bij mij tot nu toe een verbetering. Verder vind ik het mooi dan Avivo video van Ati een gratis "feature" is waar dat Nvidia zijn Pure video tegen betaling aanbied.

Oordeel

Mijn oordeel over de HD4870 is erg positief en een aanrader voor iedereen die de nieuwste games wil spelen op high settings. Of je dat gaat lukken met 1 HD4870 op 1920x1080 of hoger durf ik niet te zeggen maar vanaf 1680x1050 is het prima te doen.

Heb jij ook een Club 3D HD 4870 1024MB GDDR5 Overclocked Edition?

Goede review toch nog twee vragen.
Waarom heb je gekozen voor een custom cooler en niet de originele die erop zat zoals je zelf ook aangeeft blijft hij ook op 63% draaien.
Als je epu engine gebruikt kan je hem ook in full load op 30% laten draaien en worden de temperaturen 55/60.
CCC kan je de fan speed ook aanpassen als je hem enabled.

Waarom gebruik je een DX10 kaart op Windows XP?
Zover ik weet en gehoord heb kan een DX10 kaart niet 100% worden gebruiken in XP

Alsnog goeie review leesbaar geschreven ga zo door . :)

[Reactie gewijzigd door DBhellraiser93 op 20 maart 2009 15:28]

Ja die custom cooler zat al het OC model en ik ging toch duidelijk voor het OC model. Dit omdat op het moment dat ik de kaart kocht Club3D het goedkoopste was met de 1 GB versie en het OC model maar ¤3 duurder was dan het standaard model. Tevens zijn de temps van de "stock cooler" die op het reference model zit nou niet om over naar huis te schrijven als we het hebben over tegen de 100 graden onder full load (in extreme gevallen). En ach ik wou de kaart toch wel modden dus dat ie op 63% bleef hangen vond ik geen probleem, zoals ik ook al aan gaf zou dit gemakkelijk met riva-tuner op te lossen zijn geweest. En ja een DX10 kaart onder xp, als ik dat niet zou doen zou ik op een 7900GTX o.i.d. aangewezen zijn? Ik weet wel zeker dat spellen als S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky niet soepel draaien op een 7900GTX in enhance dynamic lightning mode. Het is gewoon zo dat de HD4870 ook hardware matige DX10 ondersteuning heeft. Maar dat maakt het niet dat hij niet goed met DX9 overweg kan op minder zou presteren in combinatie met XP. Overgins kan de CPU load in XP ook prima naar 100% ;)
Kon je de custom cooler makkelijk verwijderen?
En wat zijn je temps nu met de Scythe erop?
Die zijn dus gelijk. 48 idle en 65~70 load.

De cooler die er op zat was makkelijk te verwijderen. Er zat eerst een plastic cover over. Die was met 4 schroeven door de koelribben heen gemonteerd. Vervolgens was de fan zelf nog met 1 schroef gemonteerd en deze was er ook zo af te halen. Daarna was het alleen nog een kwestie van het stekkertje los halen. Voor het monteren van de scythe heb ik 2 150mm verbindingsplaatjes gebruikt, een draadeind m4 van 1m en daaruit 4 korte draadeinden geflexd, 8 m4 boutjes en 8 veerringen om te voorkomen dat de boutjes los trillen. De fan heb ik op mijn moederbord aangesloten zodat ik alsnog de fanspeed kan aanpassen. Echter maak ik hier geen gebruik van een draait de fan altijd op 1200rpm, zou je de fan lager zetten dan zal de idle temp iets hoger uitkomen. Uiteraard had je dit ook met een 92mm Scythe kunnen doen. Alleen omdat de plastic cover er af is en de fan op de ribben ligt leek een 120mm mij beter omdat die op een groter oppervlakte van de ribben blaast. Overigens is de custom cooler van zerotherm zo terug te zetten waardoor je geen garantie verliest.
Dank je wel voor de info, misschien dat ik deze constructie ook ga toepassen
volgens mij verlies je veel van de capaciteit van de koeler omdat hij te groot is.
ik denk dat er meer dan 30% naast de koelribben blaast.
daarom zal een fan van 92mm hetzelfde effect hebben.
of een plaatje monteren en scheef zetten, zodat de luchtstroming gedwongen wordt naar de koelribben te stromen.
Bij een 92mm fan is het oppervlak van de fan dat op de ribben blaast alsnog kleiner, ook al blaast de 120mm er een groot deel langs. En over het algemeen zijn 92mm fans niets stiller.
Ja hoe kom je aan 100 graden als ik een zware game speel of laat hem benchen wordt hij niet hoger dan 55 en dat is ook op 63%.
Als je dit kan aantonen met een screenshot zou ik het graag willen zien.

Dan denk ik toch dat je een goede keuze heb gemaakt voor deze kaart en heb ik vrij weinig er nog over te zeggen bedankt voor de grote uitleg. :)
Van een aantal members van het guru3d forum weet ik dat tijden heftig benchen of zware games de 4870 met de standaard cooler van AMD er op tegen de 100-90 wil lopen. In deze review krijgen ze em ook al gauw tegen de 88 graden check. Met de zerotherm die op de club 3d versie zit heb ik em ook nog nooit boven de 65 uit gehad. Dus wat ik ook wou zeggen is dat die cooler het prima doet, en met die slipstream fan er op is die ook nog wat stiller. Voor verdere vragen kun je mij ook altijd mailen.
Leuke review, ook een echte "tweakers" manier van oplossen qua geluidsproductie.
Ik zat hier zelf ook al aan te denken, ik heb namelijk de 512MB versie hiervan, maar het viel me op dat de fan bij lage toeren een soort tjirpend geluid maakt. Met fan settings alleen schiet je dus niet veel op :P

Trouwens nog een toevoeging op je laatste alinea: op 1920x1200 zijn (hier tenminste) alle games op high/very high te spelen, zelfs crysis (al is het nog steeds niet super) :)

[Reactie gewijzigd door Static Dragon op 5 april 2009 02:17]