Mijue M690+ Wit Review

benbaba 11 november 2014, laatste update op 13 mei 2015, 861 views

Mijue M690+ Wit

Dit toestel heeft een aanzienlijk snellere SoC en een beter scherm dan de toestellen die je in Nederland kunt kopen voor ongeveer hetzelfde bedrag. Sterke punten zijn de processor, het scherm en de bouwkwaliteit en wat mindere punten zijn de camera en de accu. Voor z'n prijs - een aanrader.

Pluspunten

• ''Premium'' SoC
  • Behuizing (bouwkwaliteit)
  • Prima scherm

Minpunten

• Matige Camera
  • Magere Accu

REVIEW MIJUE M690+

Benchmarks
Accuduur
Camera
Overige

Mijue Technology Co, Ltd is opgericht in 2010. Mijue is een smartphone fabrikant uit Shenzen, China. Het bedrijf focust naar eigen zeggen op kwaliteit, service, prijs en aanbod van ontwikkeling tot aan de productie. Het bedrijf heeft op het moment van schrijven ongeveer 15 verschillende smartphone modellen. Het meest recente model, de M690+, heb ik getest en daar gaat deze review over. Het toestel voor deze review komt van TinyDeal.com.

http://tweakers.net/ext/f/09cGLQzF36eTyUMzPlnfqrQH/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/krlrDgwGDmFJtM5o5Vq13ufH/medium.jpg

Specificaties
M690+
Android OSAndroid™ 4.4 .2 KitKat
ProcessorMediaTek MT6592 (8-core 1.7GHz)
GPUMali 450 MP4
Intern geheugen8GB
RAM geheugen1GB
Flash geheugenmicroSD Max. 32GB
GPSGPS/A-GPS
Scherm5.0 inch HD 1280 x 720 px
CameraBack: 8MP AF met Dual-Flash en Front: 2MP
SensorenGravity-sensor, Proximity & light
ConnectiviteitWiFi b/g/n, Bluetooth, Micro USB 2.0 (OTG)
Accu 1950 mAh
Afmetingen146.7*72*8.4mm | Circa 146g
SimkaartDual-SIM (Regular SIM en Micro SIM (3FF))
Netwerk3G WCDMA: 850/1900/2100MHz
2G GSM: 850/900/1800/1900
KleurWit of Zwart
AdviesprijsCirca ¤ 115,-

Unboxing
De Mijue M690+ wordt geleverd in een rechthoekig wit doosje. Het doosje bestaat uit twee delen; het onderste deel zit vast en het bovenste deel kun je eraf trekken. Aan de bovenkant staat het logo geprint met daaronder de naam; Mijue. Aan de onderkant staat een QR-code die verwijst naar de Chinese website van de fabrikant. Op de onderkant is ook nog een productsticker geplakt met specificaties en een bedankje van de fabrikant. Het grappige is dat het scherm volgens de sticker 5,5inch is en de accu 2450mAh. Misschien was dat oorspronkelijk ook het idee, maar is er na het drukken van de stickers toch een iets andere configuratie geworden. Een andere optie is een onoplettende medewerker. Maar goed, gelukkig staan op de website wel gewoon de juiste specificaties.
Doos http://tweakers.net/ext/f/wJH3nJcyEUeIwAZYPVe2ptOI/medium.jpg

In de doos ligt bovenop gelijk het toestel zelf in een plasticzakje. Daaronder vind je: een Engelstalige gebruikershandleiding, de (1A EU) adapter, oordopjes, een screenprotector en een flipcover – met een raampje voor een deel van het scherm. Op de fabrieks-screencover laat Mijue je ook netjes weten dat je niet moet vergeten het stickertje op de contact punten van accu eraf te halen.
Inhoud Doos Flipcover

Design
Toen ik de telefoon voor het eerst oppakte was ik best verbaasd eigenlijk. Ik had namelijk niet verwacht dat het toestel een afgeronde metalen rand zou hebben. Hierdoor voelt het toestel erg stevig aan en heb je niet echt het idee dat het een goedkope telefoon is. De goud-gelige rand is prima afgewerkt en geeft in combinatie met de witte kleur een luxueuze uitstraling. Verder is de metalenrand in totaal vier keer onderbroken door plastic inkepingen. Als de omgeving koud is dan voel je dat ook direct aan het toestel; de metalenrand voelt dan koud aan in je hand. Als het toestel warm wordt voel je dat echter niet aan de rand, maar aan de achterkant bij de camera. Het toestel ligt redelijk in de hand; dit komt voornamelijk doordat hij bijna 147mm lang is. Hierdoor kom je niet gemakkelijk met je vingers bij de bovenkant van het scherm. Gelukkig heeft Mijue de randen om het toestel wel iets afgerond.
1 2

De voorkant van de Mijue 690+ ligt heel iets onder de rand en bestaat volledig uit glas, althans iets wat daar op lijkt. Als je namelijk op het ‘glas’ tikt dan klinkt het anders dan bij ‘duurdere’ telefoons. Het klinkt wat holler, maar het doet geen afbreuk aan de goede bouwkwaliteit. Wat opvalt aan de voorkant is het kleine streepje onderin. Dit is geen speaker zoals bij de Xperia Z3, want het streepje functioneert als home-knop. Naast de bijzondere home-knop vind je de menu-knop en de terug-knop. De laatstgenoemde twee zijn niet zichtbaar, maar kunnen wel blauw oplichten. De home-knop licht echter niet op. De knoppen functioneren alle drie zoals ze moeten. Bovenin vind je onder andere in het midden de frontspeaker. Daarboven centraal in het midden - zoals Apple dat altijd doet - de frontcamera en verder vind je rechts naast de speaker nog een sensor en links een notificatie led.
3 4

De zijkanten zijn zoals eerder genoemd van metaal. Ditzelfde geldt voor de twee uitelkaar staande volume knoppen aan de linkerzijkant en de powerknop aan de rechterzijkant. De knoppen voelen goed aan en functioneren prima. Persoonlijk had ik liever gezien dat ze iets lager waren geplaatst, zodat ik er niet steeds naartoe hoef te reiken. Dit zal voor mensen met grote handen/lange vingers waarschijnlijk minder erg zijn.
6 5

De achterkant is verwijderbaar, waardoor je bijvoorbeeld gemakkelijk de accu kan vervangen. De achterklep is erg dun en van plastic, maar voelt bevestigd gewoon prima aan. Het materiaal voelt een klein beetje stroef aan en je ziet er nagenoeg geen vingerafdrukken op. Op de klep vind je verder het logo van Mijue en onderin de naam van het merk. Verder vind je links bovenin de camera en ernaast de dubbele flash. De camera is omrand door een metalenring met een donkerrode kleur, ditzelfde geldt voor de flash ernaast, alleen is die wel gewoon metaalkleurig gelaten.
7 8

Aan de bovenzijde vind je de 3,5mm koptelefoon aansluiting en aan de onderzijde de micro-USB aansluiting. Ernaast vind je aan beide kanten een speaker grill. Helaas komt er maar uit eentje ook daadwerkelijk geluid.
onderkant bovenkant

Scherm
Het scherm is 5-inch en heeft een resolutie van 1280x720 pixels. Als je met je neus dicht op het scherm gaat zitten kun je het verschil met 1080p zien, maar in de praktijk zal waarschijnlijk niemand zich hieraan storen. Het scherm kan behoorlijk helder gezet worden, maar – zoals zoveel smartphones - niet helder genoeg voor gebruik buiten op een zonnige dag. Naast de helderheid zijn de zwartwaarden en kleurreproductie ook goed te noemen, zeker als je de prijs van dit toestel in het achterhoofd houdt. De kijkhoeken zijn prima, maar onder een hoek worden het contrast en de helderheid wel wat minder. Recht van voren is het gewoon prima. De pixels van het scherm liggen niet zo dicht op de oppervlakte als bij schermen van high-end modellen, maar al met al is het gewoon een goed tot uitstekend scherm voor een toestel in deze prijs klasse.
Scherm 1 scherm 2scherm 3 scherm 4scherm 5 scherm 6scherm 7 scherm 8

scherm kijkhoek

Overigens registreert de Multi-Touch tester maximaal vijf vingers. Dit lijkt mij genoeg, maar er zijn toestellen die meer vingers kunnen registeren.

Software
De Mijue M690+ draait op de inmiddels een-na-laatste versie van Android, namelijk 4.4.2. De Android versie bevat geen eigen schil, maar heeft wel wat hele kleine aanpassingen en toevoegingen. Het geheel werkt lekker soepel en voelt ‘licht’ aan. Er staan geen Chinese apps op en er worden ook geen extra apps mee geïnstalleerd.

Voor geïnstalleerde applicaties:
People - Phone
Settings - SIM toolkit - Sound Recorder
ToDo
Videos - Voice Search

http://tweakers.net/ext/f/Vp3KPIBTeKm1fKkVzYyOfQF7/medium.png http://tweakers.net/ext/f/vTZcNSompk5SV8YmSJGDL7iB/medium.png

Gesture sensing:
In het instellingenmenu is ‘’Gesture sensing’’ toegevoegd. Hiermee kun je dus je telefoon (gedeeltelijk) bedienen, door zwevend met je hand een veeg beweging te maken aan de bovenkant van het toestel. In dit menu heeft Mijue drie applicaties toegevoegd: Gallerij, Music en de (foto’s in de) Camera. Op zich een grappige toevoegen, maar helaas werkt het niet. Bij geen van de applicaties gebeurt er iets als je de functie ingeschakeld en probeert te vegen. Helaas, maar op zich geen ramp, omdat veel mensen het waarschijnlijk toch niet zullen gebruiken.

Smart Gestures;
In het instellingenmenu heeft Mijue ook ‘’Smart Gestures’’ toegevoegd. Gelukkig werkt dit wel goed. In het menu zijn de volgende ‘’Smart Gestures’’ opties toegevoegd:

Double Tap; met dubbel tikken op het scherm het toestel weer activeren (uit slaapstand).
Swipe Up; met een verticale veeg (swipe) op het scherm het toestel activeren én un-locken.
Launch Camera; in slaapstand op het scherm een ‘’C’’ vegen om de camera direct te starten.
Launch Video; in slaapstand op het scherm een ‘’V’’ vegen om de videospeler direct te starten.
Control Music; met een horizontale veeg (swipe) op het scherm de muziekspeler starten en afspelen.
More Gestures; hierin heb je nog 5 opties (letters) bijvoorbeeld ‘’E’’ voor browser of ‘’S’’ voor berichten

De Smart Gestures werken allemaal prima. Sommige zijn handiger dan andere, maar ze werken wel allemaal. Sommige ‘’letters’’ moet je wel heel ‘’lijkend’’ vegen wil het toestel je begrijpen. Daarnaast zijn sommige minder handig, omdat het een simpele veeg is en je telefoon bijvoorbeeld uit het niets unlocked of muziek afspeelt, omdat je per ongelijk een streep veegde op het scherm.

Hardware
In Nederland krijg je voor ongeveer ¤115 een smartphone met een qHD scherm een een dual-core processor. Als je goed zoekt soms ook een met een quad-core processor. In China en bij Mijue krijg je voor dit bedrag een Octa-core processor met een 720p scherm. Nu zeggen leuke cijfers op papier natuurlijk niet alles, maar in dit geval is het scherm en de processor in de M690+ ook echt beter dan wat je hier kunt krijgen voor dat geld.

De SoC in dit model is de MediaTek (MT)6592. De MT6592 is een Ture Octa-Core processor. De chip is gefabriceerd op 28nm en is mede hierdoor redelijk zuinig. De clock-snelheid varieert van ongeveer 0,7 tot maximaal 1,7 GHz. De cortex A7 chips zijn gekoppeld aan een Mali-450 MP4 GPU. Hierdoor is de MediaTek processor geschikt voor 3D games en applicaties, evenals het afspelen van H.264 en H.265 video’s. Waarschijnlijk benut je niet alle 8-cores tijdens normaal gebruik en als je dat wel doet dan zal die ook niet de zuinigste zijn, maar door deze processor voelt het toestel wel snel aan en draait het games en applicaties vloeiend.

De fabrikant heeft voor dit model gekozen voor 1 GB werkgeheugen. Meer gigabytes is naar mijn mening niet echt essentieel, omdat games en applicaties er niet sneller door zullen gaan werken. Toch kan het voor multitasken wel handig zijn. Met 1 GB houdt de M690+ in ieder geval voldoende applicaties vast in het werkgeheugen. Loopt het geheugen vol dan merk je wel dat het allemaal iets trager wordt. Aan opslagruimte krijg je 8 GB, waarvan ongeveer 6 GB vrij is. Mocht dit niet genoeg zijn dan kan je het geheugen nog uitbreiden met een micro-SD kaart. Het toestel heeft verder Wifi-N en Bluetooth, maar mist NFC en LTE.

Benchmarks
De MT6592 is een processor die we vaker tegen komen in Chinaphones. Ondanks dat heb ik er toch wat benchmarks opgedraaid om de prestaties in detail te checken en te vergelijken met andere toestellen. Het is goed om te weten dat het toestel niet heet wordt tijdens intensief gebruik. Natuurlijk wordt hij wel een beetje warm en met name bij de camera, maar dit is niets hinderlijks of raars.

TestScore
Antutu30891
T-rex815 (14.6 fps)
T-rex Offscreen FHD648 (11.6fps)
ALU1338 (44.6 fps)
FHD ALU1212 (20.2 fps)
Alpha Bending2136 MB/s
FHD Alpha Bending2401 MB/s
Driver Overhed1053 (35.1 fps)
FHD Driver Overhed2190 (36.5 fps)
Fill2623 MTexels/s
FHD Fill2202 MTexels/s
AndEBench Native17915
AndEBench Java400
AndEBench Pro3494 (Device Score)
Icestorm Unlimited6837
RL Bench23.96
Peacekeeper607 (Chrome: 608))
Kraken 1.112364.5ms (Chrome: 13.279)
Boot time25 seconden
Quadrant14142

Accuduur
De batterij in de M690+ blinkt niet uit in milliampère-uur. Het toestel heeft namelijk een batterij van 1950mAh. Zeker als je kijkt naar de meeste huidige smartphones, is 1950mAh weinig. Gelukkig kunnen de cortex A7 chips zuinig zijn en hoeft het toestel ‘’maar’’ 1280x720 pixels aan te sturen. De grote vraag is natuurlijk; is het genoeg voor deze configuratie? Die vraag is moeilijk met een ja of nee te beantwoorden en zal zeer afhankelijk zijn van de gebruiker. Voor een lichte tot gemiddelde gebruiker moet dit toestel het wel een dag volhouden. Voor een zware gebruiker wordt het een stuk krapper en moet het toestel misschien tussendoor aan de lader. Kortom de magere accu is niet het sterkste punt van dit toestel, maar het moet voor de standaard Android gebruiker voldoende zijn.

Om toch een iets beter idee van de accu te krijgen heb ik op maximale helderheid constant een video aflaten spelen. Het resultaat was als volgt (na):
+/ 1 uur - 30%
+/ 2 uur - 55%
+/ 3 uur - 85%

Het toestel heeft het onder deze omstandigheden circa 3 uur en 43 minuten volgehouden.

Camera
De standaard camera app van Android vind je ook terug op de M690+. De camera app start best vlot op en het toestel maakt ook snel genoeg een foto. Volgens de specificaties is de camera 8 megapixel en kan het met behulp van interpolatie ook op 13 en 16 megapixel gezet worden. Verder heeft de camera ook autofocus en kan het in het donker geholpen worden door de dubbele flash.
De camera maakt standaard 4:3 foto’s op een resolutie van 3120x4160 pixels, 13 megapixel dus. De f/2.4-camera heeft brandpuntsafstand van 4mm. Met goede lichtomstandigheden zien de foto’s er redelijk tot goed uit. Bekijk je de foto’s op detail of maak je een de foto in het donker dan presteert de camera onder gemiddeld. Al met al is de camera redelijk, veel beter kun je niet verwachten van een toestel in deze prijsklasse.

Hieronder zie je links een foto geschoten met de Mijue M690+ en rechts dezelfde met de Xiaomi M2A camera.
Vaas (13MP) Mijue M690+ Vaas (8MP) Xiaomi M2A

Klik hier om op imgur meer foto's te zien
Meeste zijn op auto instellingen (13MP) gemaakt en de laatste drie foto's zijn met de frontcam genomen.

De camera aan de voorkant van de M690+ is 2 megapixel en kan het met behulp van interpolatie ook op 5 megapixel gezet worden. Deze presteert redelijk en is voldoende voor gewoon videobellen bijvoorbeeld. Wordt het wat donkerder dan geldt hier eigenlijk hetzelfde als bij de camera aan de achterkant.

Overige
In het kort overige functies van het toestel.

Wifi
Het Wifi-signaal van dit toestel is stabiel en heeft een goed bereik. Het bereik is vergelijkbaar met de Xiaomi M2A. Op dezelfde locatie presteren ze beiden ongeveer hetzelfde. Links de Mijue M690+ en rechts de Xiaomi M2A.

WIFI M690+ Wifi M2a

GPS
De GPS functie in dit toestel lijkt zo op eerste gezicht redelijk. De eerste fix duurt langer dan ik gewend ben op mijn Xiaomi M2A (qualcomm). Daarnaast ziet het toestel minder satellieten, dan de M2A, maar als hij eenmaal een fix te pakken heeft dan gaat het meestal wel goed. Het is in ieder geval beter dan de oudere generatie MediaTek smartphones die ik gehad heb. Dit zal met name komen door de kwaliteit en de plaatsing van de antenne.

GPS1 GPS2

Bereik en belkwaliteit
Het bereik en de belkwaliteit zijn beiden prima. Het bereik is vergelijkbaar met andere telefoons die ik gehad heb. Ditzelfde geldt ook voor de belkwaliteit. Mensen zijn goed te verstaan en de andere kant verstaat mij ook prima. Ongetwijfeld zullen (sommige) high-modellen zuiverder zijn, maar teleurstellen doet de M690+ hier zeker niet.

Speakers
De twee speaker grills aan de onderkant van dit toestel maakten me nieuwsgierig. Zoals eerder beschreven kwam ik er snel achter dat er maar uit eentje ook daadwerkelijk geluid komt. Toch is het geluid wat het toestel produceert redelijk. Het geluid kan aardig hard gezet worden en klinkt het best zuiver. Zet je het geluid helemaal voluit dan kan het bij sommige audiofragmenten wat vervormd en soms ‘’pijnlijk’ hard klinken. Net als bij (bijna) elke smartphone mist de speakers van de M690+ ook lage tonen, deze zijn niet te horen. Hieronder heb ik een nummer en een dialoog opgenomen, zodat je misschien een voorstelling ervan kan maken :P

De Mijue M690+ is op veel vlakken eigenlijk best een prima toestel. Het scherm, de premium SoC en de goede behuizing (bouwkwaliteit) zijn de aspecten waar dit toestel in uitblinkt. Zeker als we kijken naar de prijs van dit toestel; dat ongeveer ¤115 is. Voor dat geld heb je namelijk gewoon een goed 720p scherm die in een prima behuizing ligt. Daarnaast werkt het geheel soepel door de rappe processor.

Natuurlijk heeft een toestel van iets over de honderd euro ook wat mindere punten. Voor dit toestel is dat de matige camera en de magere accu. De camera is op zich voor de beginnende smartphone gebruiker of voor iemand de af en toe wat foto’s wil maken prima. Is er weinig licht dan worden de geschoten foto’s matig. De accuduur is verre van indrukwekkend, maar moet voor de gemiddelde gebruiker voldoende zijn. Daarnaast mist het NFC en LTE, of dit een minpunt is moet je zelf bepalen.

Al met al moet ik zeggen dat ik positief verrast ben door deze smartphone. Het toestel heeft namelijk een aanzienlijk snellere SoC en een hoger resolutie scherm, dan de toestellen die je in Nederland kunt kopen voor ongeveer hetzelfde geld. Natuurlijk is er in China concurrentie, maar er zijn maar een handje vol smartphones die een goed 720p combineren met een Octa-processor, voor zo weinig geld. Voor de prijs die je ervoor moet betalen kan ik dit toestel best aanraden.

Heb jij ook een Mijue M690+ Wit?

Hele mooie review. je hebt precies alles verteld en afgebeeld wat van belang vind is bij de test van een Smartphone. Het is dat ik een paar dagen geleden een Inew V7 heb besteld heb bij Tinydeal anders had ik deze genomen.
Ik hoop dat de Inew v7 een iets betere camera heeft.
Ik heb een Inew V3 gehad daar heb ik in de vakantie foto's mee gemaakt de kwaliteit was zo goed dat ik mijn compact camera niet gemist heb. De Sony camera die ook in de V7 zit is voor een telefoon prima. Alleen weinig licht is altijd een probleem bij een camera in een chinese telefoon.
Bedankt voor de Review.