Rapoo V700 Review

Shibbynator 11 november 2014, 2.733 views

Rapoo V700

Dit is een prima mechanisch toetsenbord, zeker voor de prijs.

Pluspunten

• Geweldig om mee te gamen
  • Niet duur voor een mechanisch toetsenbord
  • Stevig

Minpunten

• Driver (of wat er voor door moet)
  • Rollover werkt raar.

Ten eerste: Deze review schrijf ik omdat er nog geen is en misschien wel handig is voor mensen. Ik doe dit niet omdat ik het perse leuk vind, dus excusses als er veel spelfouten in zitten, of hij niet voldoende info geeft.

Intro
Dit toetsenbord heb ik gekocht omdat ik al jaren van het bestaan van mechanische toetsenborden en hun voordelen weet, en het me begon te jeuken om er zelf een te hebben/testen.
Omdat ik geen zin had om meer dan ¤100 uit te geven en ik het in een fysieke winkel wilde kopen, is m'n keuze op de Rapoo VPRO V700.
Op het moment van schrijven heb ik het toetsenbord iets meer dan een week in mijn bezit.

Mechanisch
Over de voordelen van mechanische toetsenborden zijn hele essay's geschreven, dus dat hou ik kort: vooral bij games (MMO's) vind ik het een voordeel tegenover "rubber dome" keyboards.
De keys zouden tussen cherry black en red's in moeten zitten, dus zonder tactile feedback, met de registratie van de toets halverwege het indrukken in plaats van pas bij het helemaal indrukken van de toets. Dit maakt dat ik naar mijn eigen idee meer controlle heb over de skills die ik spam.
Kwa typen is het ook fijner, maar meer wennen dan het spammen van keys in games.

Bouw
Het ding is zeer degelijk gebouwd. Hij voelt goed stevig en zwaar aan en verschuift niet tijdens het gamen.
Wat mij betreft hadden de pootjes aan de achterkant iets hoger mogen zijn, maar dat is geen halszaak.
Verder heb ik er zelf nogal blijkbaar nogal vaak last van dat m'n duim op de space bar leunt, wat met dit gevoelige toetsenbord nog wel eens resulteerd in onbewust springen en cancellen van m'n spells in bijvoorbeeld WoW. Ook dit is geen hals zaak en hier zal ik aan moeten wennen.
De spatie balk steekt aan de bovenkant ook wat uit naar voren (lastig uitleggen zonder foto). Dat is in eerste instantie wat raar, maar je kan er je duim fijn onder houden, waardoor ik minder onbedoeld spells cancel.

Ghosting
Dit is een term waar ik niet geheel in thuis ben, maar wil er wel wat over melden.
Op verschillende sites die de V700 aankondigen hebben ze het over dat de V700 iets aan antighosting doet, maar niet of dat NKRO of 6KRO is.
Ik heb zelf een beetje zitten klooien om te kijken hoeveel keys ik tegelijk in kan drukken en kom tot een rare conclusie.
Toetsen 1 t/m 6 kunnen tegelijk ingedrukt worden, maar dan niks meer.
Toetsen 1 t/m 5 kunnen tegelijk, samen met de E toets, maar bv niet met de B toets.
Toetsen 1 t/m 4 en de B kunnen dan wel weer tegelijk.
Het lijkt er op dat ze bepaalde toetsen prioriteit geven, maar niet op een naar mijn idee logische manier (op een game keyboard zou ik WASD voorrang geven, maar dat is dus niet zo).
Wat de gedachte hier achter is en wat de mogelijkheden zijn is mij onduidelijk.

Driver
De V700 werkt vanuit de doos zonder driver en dat is maar goed ook.
De driver is naar mijn idee compleet ruk en nutteloos. Je zou er je keys mee moeten kunnen remappen, maar dat is me niet gelukt. Verder heeft het de mogelijkheid tot het opnemen van macro's maar dat gebruik ik niet en heb ik ook niet getest. Verder voegt de driver, op het instellen van de polling rate na, 0,0% toe.
Ik heb nog wat nare ervaringen met de betreffende driver, maar die zal ik besparen.

Conclussie
Ondanks dat het geen officele cherry switches zijn en de driver helemaal niks is, ben ik zeer tevreden over dit toetsenbord.
Voor "gewoon" een toetsenbord is het duur, voor een mechanisch toetsenbord niet.
Zoals omschreven werk de V700 prima zonder driver, wat voor mij een potential point of failure minder is.
Ik ben zeer tevreden en zou iedereen die niet meer dan ¤100 uit wil geven een een mechanisch keyboard dit exemplaar aanraden.

Heb jij ook een Rapoo V700?

Heb er inmiddels zelf ook één, kan mij vooralsnog wel aardig vinden in je verhaal.

Wat ik mij af vraag: Op de stock foto's is het bord overal zwart, maar in het echt is de behuizing toch echt (donker) muis-grijs, heb jij dat ook, of mis ik dat er meerdere versies zijn?

edit: foto'tje gemaakt:

[Reactie gewijzigd door Foritain op 7 januari 2015 13:14]

Het toetsenbord ligt nu niet voor mij, maar in mijn herinnering is de bovenkant bij mij ook grijs, zoals bij jou.

Heb jij er ook last van dat het toetsenbord na het starten van je OS nog een aantal (tussen de 10 en 20) seconden nodig heeft om wakker te worden?
Het was mij niet opgevallen, zal dat binnenkort nog even bevestigen maar vermoed van niet (zit er nu ook niet achter ;) ).
Nette review.
Ik associeerde Rapoo met van die kleine draadloze toetsenbordjes.Heb net ff op hun site gekeken en ze hebben zowaar nog veel meer lekkers. :9
Thanks.
Even ter aanvulling voor andere gebruikers die last hebben van het automatisch opstarten van de software onder Windows 10. Er verschijnt na iedere boot een melding waarin gevraagd wordt akkoord te gaan met mogelijke aanpassingen aan het systeem.

Je kunt deze meldingen verhelpen door de gratis versie van CCleaner te installeren en vervolgens de linker tab "Tools" te selecteren -> "Startup" -> klikken op "Rapoo V700" -> klikken op "Disable"

Start je systeem opnieuw et voila! Melding is verleden tijd. Toegewezen macro's en keybinds zijn gewoon te gebruiken. Wil je vervolgens nieuwe macro's instellen/keyswappen/keybinden, open de software vanuit je installatie map of zoek naar "v700".