Asus N56JN-CN090H Review

BetuweKees 15 november 2014, laatste update op 15 november 2014, 2.099 views

Asus N56JN-CN090H

Mooie, strak afgewerkte laptop. Na installatie eigen SSD heerlijk mee te werken. Vier USB poorten en een IPS scherm. Na installatie juiste drivers ook goed werkend met Windows 7.

Pluspunten

• Gesoigneerd
  • Vier USB poorten, IPS scherm
  • Eenvoudig te openen voor zelf installeren hardware

Minpunten

• Trackpad onhandig/overgevoelig bij veel tikwerk
  • Opspinnen van DVD doet hele laptop schudden
  • USB poorten net te dicht op elkaar
  • Cover gevoelig voor vingerafdrukken

Voor mijn werk was het noodzakelijk dat ik een laptop aanschafte. Even wennen voor iemand die altijd zijn eigen systemen in elkaar klust; ineens geen volledige vrijheid meer in de keuze van je componenten!

Voorwaarden waren in ieder geval de aanwezigheid van minimaal 4 USB poorten (ivm randapparatuur die ik aan zal moeten sturen), een goed IPS scherm en bij voorkeur Windows 7 ivm uniformiteit met de andere systemen en bepaalde software pakketten die ik moet draaien. Daarnaast stond ook een SSD op het lijstje.

Uiteindelijk mocht ik daardoor toch nog zelf wat gaan klussen. Zelf een SSD inbouwen bleek al snel de goedkopere optie en ook Windows 7 wordt tegenwoordig eigenlijk nergens meer standaard geleverd.

Uitpakken
De laptop en SSD werden via Alternate lekker snel geleverd, dus binnen een paar dagen liep ik met een flink pakket onder de arm van het postkantoor naar huis. Prima verpakt trouwens.

In het pakket vond ik een chique kartonnen doos voorzien van laptop, boekjes, kabeltjes, een grote powerbrick en een bluetooth speaker. Een mooi verzorgd geheel.

En natuurlijk er ook nog een fijne Crucial MX100 256GB bij.

Installatie
Nog maar vers uit de doos en voor de 'aan'-knop überhaupt in gedrukt te hebben ligt de laptop al onderste boven. Klein zwart dopje uit de achterkant wippen, achterkant los en kast open. Helaas iets te ruw met het schuifmechanisme, waardoor meteen in het lipje dat de schuif moet dichthouden. Balen. Helaas was de superglue op, dat komt dus volgende keer dat de schuif open moeten. Sluiten lukte gelukkig nog wel netjes.

Installeren van de SSD is een fluitje van een cent. HDD afkoppelen, spacer in de ontstane ruimte (meegeleverd met de Crucial, pas op, je kijkt er zo overheen!) en vervolgens de SSD installeren. Maximaal vijf minuten werk.
Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=sFbt88As1pg

Accu aangesloten en laptop voor eerste keer aangezet, secure boot uit, en USB drive met Windows 7 Professional ingeplugd. Daarbij niet een al te snelle USB drive ingezet, dus de installatie liet even op zich wachten..

Drivers
Toen kwam de truck met de drivers.. Gelukkig was het vrij eenvoudig de juiste Realtek driver te vinden en de laptop aan het netwerkt te hangen. Daarna was AIDA64 zeer welkom.

Voor diegenen die ook opzoek zijn naar drivers, volgens AIDA64 zit de laptop zo in elkaar:

Motherboard:
CPU Type Mobile QuadCore Intel Core i7-4710HQ, 3300 MHz (33 x 100)
Motherboard Name Asus N56JN Series Notebook
Motherboard Chipset Intel Lynx Point HM86, Intel Haswell

Display:
Video Adapter Intel(R) HD Graphics 4600 (1 GB)
Video Adapter NVIDIA GeForce 840M (2 GB)
Monitor Samsung 156HL01-102 [15.6" LCD]

Multimedia:
Audio Adapter Realtek ALC663 @ Intel Lynx Point PCH - High Definition Audio Controller [C-2]

Storage:
IDE Controller Intel(R) 8 Series SATA AHCI Controller - 8C03
IDE Controller Realtek PCIE CardReader
Disk Drive Crucial_CT256MX100SSD1 ATA Device (256 GB, SATA-III)
Optical Drive MATSHITA DVD-RAM UJ8E1 ATA Device (DVD+R9:4x, DVD-R9:4x, DVD+RW:8x/8x, DVD-RW:8x/6x, DVD-RAM:5x, DVD-ROM:8x, CD:24x/16x/24x DVD+RW/DVD-RW/DVD-RAM)

PCI Express Controller:
PCI-E 2.0 x1 port #1 Empty
PCI-E 2.0 x1 port #3 In Use @ x1 (Ralink RT3290 802.11n Wireless Network Adapter, Ralink RT3290 PCI-E Bluetooth Module)
PCI-E 2.0 x1 port #4 In Use @ x1 (Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet Adapter)
PCI-E 2.0 x4 port #5 In Use @ x1 (Realtek RTS5227 PCI-E Card Reader)

Gebruik
Na installatie van de juiste drivers werkt het systeem soepel onder Windows 7. Koude start binnen enkele seconden. Stil. Weinig warmte ontwikkeling. Heerlijk IPS scherm met goede kijkhoek.

Het trackpad en toetsenbord vind ik persoonlijk wat minder. Tikt minder fijn dan op een 'gewoon' toetsenbord, en ik raak met mijn duimmuis continue het trackpad. Die staat dus nu uitgeschakeld. In plaats daarvan een gewone, draadloze, muis. Datzelfde zal op termijn ook wel voor het toetsenbord gaan gelden denk ik.

Wat daarnaast opvalt is dat de DVD drive bijzonder lawaaiig is en de hele laptop doet trillen en schudden tijdens spin-up. Helaas heb ik voor mijn werk wel bij tijd en wijle beschikking over een dergelijke drive nodig. Mogelijk schaf ik daar nog een externe case voor aan en zal ik in de vrij gekomen bay een HDD caddy installeren. Dat heeft voor nu echter geen prioriteit.

De USB poorten zitten net te dicht op elkaar om bv twee Kingston DataTraveler USB drives naast elkaar te zetten. Jammer. Daarnaast is de cover ook erg gevoelig voor vingerafdrukken.

Benchmarks
Ik heb het systeem gekocht om op een fijne manier mobiel te werken. Benchmarks en games zijn dus minder relevant en heb ik niet gedraaid. Mocht iemand cijfers willen horen dan wil ik er best een paar uitvoeren.

Heartstone werkt prima, het surround geluid klinkt erg goed.

De Windows prestatie index geeft het systeem een 6.8 voor (gaming) graphics, een 7.7 voor RAM en CPU en een 7.9 voor de SDD.

Heb jij ook een Asus N56JN-CN090H?

Ik wacht met smart op de rest ;)
Waarom moeilijk doen met AIDA64 en niet gewoon de drivers downloaden via de website van Asus?
Alle drivers overzichtelijk bij elkaar en meteen te downloaden.
Ik zie daar alleen de drivers voor Windows 8.1 bij staan?
Drivers die je op de Asus-website onder de categorie voor W8.1 ziet staan zullen 9 van de 10 keer gewoon op Windows 7 werken. Sterker nog, vaak zijn het gecombineerde installers voor zowel Vista/7/8. ;)
Punt is in elk geval dat het vaak makkelijker is om drivers simpelweg via de website van de fabrikant te downloaden i.p.v. te zoeken op Google (waar je veelal naar allerlei zgn. driverwebsites wordt geleid).

Verder mooie laptop, heb hem zelf ook al weer een tijdje (iets oudere versie, N56VB), ook met SSD erin natuurlijk.
Fijn dat ik daar nu pas achter kom :)
Kun jij me zegen welke drivers je precies gedownoad hebt?
Ik heb het bovenstaande geprobeerd, maar niet alle drivers willen daadwerkelijk onder windows 7 installeren.
Ik heb eigenlijk alle drivers via de websites van de verschillende fabrikanten binnengehaald. Welke drivers mis je / willen er niet? Misschien kan je dan nog helpen met een linkje.
Ik heb vooral ruzie met de USB drivers (onder 8.1 staan ze standaard geinstalleerd als de USB 3.0 extensible host controller en de USB hoofdhub xHCI)
Ook de CPPC driver weigert ie te installeren (collaborative processor performance control)

-Update: USB xHCI geinstalleerd via "SetupChipset_10.0.13_PV" drivers van Intel.
De USB 3.0 drivers moeten ook van Intel komen: "IntelŪ USB 3.0 eXtensible Host Controller Driver for IntelŪ 8/9 Series and C220/C610 Chipset Family"
Update 2: Ook de Wifi drivers moeten rechtstreeks van de fabrikant komen om te werken. Mediatek PCIe (RT2790/ RT309X/ RT35X2/ RT539X/ RT3290/ MT7630)

Het lijkt een beetje op de standaard problemen die je hebt bij een moederboard als je nog niet alle chipset drivers geinstalleerd hebt. Ik hebdus wel de chipset drivers geinstalleerd, en die zijn, volgens de readme, ook bedoeld voor oa windows 7.

Bedankt dat je de moeite neemt!

Update - Ik denk dat ik nu, met die losse drivers, alles wel zo'n beetje heb. Maar de Asus website drivers zijn dus inderdaad onvoldoende!

[Reactie gewijzigd door EelcoG op 15 december 2014 00:12]

Het lijstje wat je noemt lijkt me compleet. Heb volgens mij geen CPPC driver geinstalleerd. Veel plezier met je laptop!
Heb je ook dat je CPU fan om de ongeveer 5 minuten luid wordt?
Dat duurt dan ongeveer een minute totdat ie weer rustig is. En 5 minuten later begint ie weer. Het is erg irritant.Want ik ben niets bijzonders aan het doen, gewoon browsen.
CPU temp is dan rond 47 graden.

[Reactie gewijzigd door khodamn op 15 januari 2015 08:39]

Nee, heb ik zelf niks van gemerkt..
Dank voor reply.
Ik ga denk ik Windows 7 erop zetten kijken of het beter wordt.
Ik ben bang dat er onvoldoende koelingspasta op de CPU is gesmeerd.