D-Link DIR-880L Review

ddw78 10 november 2014, 1.099 views

D-Link DIR-880L

Een prima router, met flink wat features, voor een redelijke prijs. Je merkt aan alles dat de router is is gemaakt voor de gemiddelde thuisgebruiker, wat op zich prima is. De geavanceerde tweaker zal wellicht verder willen zoeken.

Pluspunten

• Zeer eenvoudig te installeren (zelfs met je mobiel/tablet)
  • Uitstekende & makkelijk te beheren featureset
  • Degelijk gebouwd
  • Prima performance
  • Goede prijs/performance verhouding
  • Bruikbaar met diverse 'apps'

Minpunten

• Veel features zijn eenvoudig geimplementeerd en daarmee wellicht te beperkt voor de geavanceerde tweaker

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 5
Introductie
Wat krijgen we volgens de website van D-LINK?
Wat zit er in de doos?
Het aansluiten en configureren van de router (basisfunctionaliteit)
Aan de slag met de mobiele apps
Een rondje door de volledige webinterface
Performance

Korte disclaimer: Deze review is nog onderhevig aan "tweaks". Sommige dingen kunnen dus nog veranderen. Commentaar is altijd welkom!

Introductie

Welkom bij mijn review over de D-LINK DIR-880L “Wireless AC1900 Dual Band Gigabit Cloud Router”, het huidige vlagschipmodel van D-LINK.

Mijn laatste ervaring met een router van de D-LINK (de DIR-855 uit 2009) was helaas geen goede, dus ik ben erg benieuwd hoe dit nieuwe product “aanvoelt” en functioneert. Ik heb gekozen voor de D-LINK omdat deze router op papier een prima prijs/prestatie verhouding heeft.

Ik ben (denk ik) een redelijk veeleisende gebruiker. Ik maak binnen mijn netwerk gebruiken van twee NAS systemen (Synology & zelfbouw), diverse consoles (PS3/PS4/Vita/Wii U), Een media center (Asrock ION 330 met OpenElec), een Raspberry Pi met (eveneens OpenElec), een Logitech Squeezebox, diverse smartphones, een Ipad en twee mobiele computers (Sony Vaio en een Macbook). Kortom, er word flink gegamed, gestreamed, gedownload en ge-internet.

Wat krijgen we volgens de website van D-LINK?

– Perfect bereik en hoge snelheden met “Advanced AC Smartbeam”
Naast de toch al aardige vlotte 802.11n standaard ondersteunt deze router ook de allernieuwste 802.11ac standaard. De leverancier belooft snelheden tot 1.9Gbps, geavanceerde QoS en draadloos bereik in alle hoeken en gaten van je woning. De 1.9Gbps is overigens een gecombineerde snelheid. Op de 5Ghz band zou je een theoretische snelheid van 1.3 Gbps moeten kunnen halen, en op de 2.4Ghz band een snelheid van 600 Mbps. In de praktijk zal het een uitdaging worden om in de buurt te komen.

– Mogelijkheden om je netwerk te monitoren met behulp van “mydlink Cloud”
Je kunt overal en ten alle tijde zien wie er verbonden zijn met je netwerk, settings aanpassen, clients blokkeren en bekijken welke websites je kinderen bezoeken. Ik ben erg benieuwd hoe dit werkt. Ik denk dat veel ouders hier wel iets meer controle en/of inzicht over zouden willen hebben.

– Filesharing
Met behulp van de “mydlink Shareport app” krijg je de mogelijkheid om een USB opslagapparaat aan de DIR-880L te hangen en de daarop opgeslagen documenten, video's, muziek en plaatjes op eenvoudige manier te delen en te streamen naar je mobiele devices.

– Betrouwbaarheid en Snelheid
D-LINK claimt hoge snelheden i.c.m. gedeeld gebruik. Dit apparaat zou zonder problemen HD content moeten kunnen streamen naar je mobiele apparaten, terwijl iemand anders aan het downloaden is en papa (ik dus) druk aan het gamen is. Deze wonderdoos zorgt er dan voor dat tijdkritische toepassingen automatisch de juiste quality of service krijgen.

– Eenvoudige setup & gebruik
Volgens de maker heb je de router in “no-time” online met behulp van je smartphone! Dit is exact wat ik ga proberen.

Kortom, op papier bied deze D-LINK een prima set aan features die helemaal bij deze tijd passen. Vroeger kocht ik een router op basis van zijn technische specificaties. Nu ben ik met name benieuwd naar de “over-the-top” features voor eindgebruikers die dit soort apparaten tegenwoordig bieden.

Wat zit er in de doos?

In de doos treffen we de volgende items aan:

Inhoud:

– De DIR-880L router (24.6 x 19 x 4) met een ingebouwde 4 poorts switch, een WAN poort, 2 USB poorten (USB 2.0 achterop, USB 3.0 aan de zijkant), een WPS knop, reset hole, power knop, een DC IN jack en 3 aansluitpunten voor antennes.

– Een voeding met flinke specs (12V, 3A) incl. UK verloop adapter

– 3 flinke antennes (van bijna 19cm lang en meer dan 2cm breed!) die je direct doen denken dat D-LINK zeker van plan is om hun beloften waar te maken.

– Een flat UTP kabeltje

– 2 plugjes en 2 schroeven om het gevaarte aan een wand te monteren

– Een documentatie mapje met daarin de Quick Installation Guide, Waranty & Safety information, Een handleiding voor het installeren van de mobile apps, een declaration of conformity, een optische schijf met wat documentatie en utilities en jawel: een GPL licentie! Het doet me nu al een goed om te weten dat het product gebruik maakt van open source componenten.

– Een configuration card met het IP nummer en standaard logingegevens voor de beheersinterface en de WIFI access points. Handig!

Helaas ontbreekt er een WIFI dongle. Dit is te begrijpen als je bedenkt dat het om een topmodel router gaat met nieuwe (dure) features. Een 802.11ac dongle bijvoegen zou niet realistisch zijn omdat deze op zich al vrij prijzig zijn. Een D-LINK DWA-182 dongle kost je op dit moment al snel zo'n 4 a 5 tientjes.

De router is imposant, solide en wekt met zijn fysieke eigenschappen zeker de indruk een apparaat van kaliber te zijn. Dit is de grootste router die ik tot nu toe in huis heb gehad. Het is al met al een fraai apparaat om te zien. Jammer genoeg zal hij de rest van zijn carriŤre slijten in een donkere hoek :)

Het aansluiten en configureren van de router (basisfunctionaliteit)

Nadat ik de stekkers had aangesloten en de router had ingeschakeld bleek binnen ca. 30 seconden dat alle bekabelde clients al probleemloos werkten. Ook zag ik de wireless SSID 'dlink-3468' verschijnen op mijn smartphone. Dat is al een hoopvolle start. In theorie zou ik nu kunnen stoppen, en mijn draadloze apparaten kunnen verbinden aan de hand van de gegevens die op de bijgevoegde 'configuration card' staan. Uiteraard willen we wat meer controle over de SSID's die het apparaat uitzend, en de bijhorende wachtwoorden, dus gaan we mee met de filosofie van D-LINK om de router verder in te stellen met je smartphone vanaf je comfortabele bank!

Na het selecteren van de SSID op mijn Iphone en het invullen van het wachtwoord (aan de hand van de handige configuration card) was ik daadwerkelijk verbonden. In de handleiding staat aangegeven dat je na het verbinden je browser naar http://192.168.0.1 of dlinkrouter.local moet sturen. Hier vind je de installatie wizard. Op de eerste pagina kun je taal instellen. Je hebt hier eigenlijk maar twee keuzes: Engels of Chinees. We willen vlot klaar zijn, dus we we kiezen voor Engels.

De wizard leid je vervolgens stapsgewijs door de basis setup heen:

– SSID's & wachtwoorden instellen voor de 2.4 en 5Ghz access points
– Het configureren van een 'admin' wachtwoord om op de webinterface in te kunnen loggen
– Het configureren van een 'mydlink´ account. Dit is account is noodzakelijk om de smartphone apps aan je router te koppelen.
– Een reboot om de gemaakte instellingen door te voeren. Pas na de reboot zie je de door jou ingestelde SSID's verschijnen.

De interface van de configuratietool is niet bijzonder, maar volstaat. Ik had her en der wat kleine probleempjes met de interface op mijn smartphone, maar dit was puur cosmetisch. Het is zeker mogelijk om binnen enkele minuten de basisfunctionaliteit van je router in de lucht te krijgen zonder ook maar een UTP kabel aan te sluiten, en dat is in deze tijd van tablets en smartphones wel zo handig.

Na de reboot kwam de router keurig online en kreeg ik op mijn smartphone de volledige webinterface te zien. Dit kwam waarschijnlijk omdat de huidige sessie nog open stond. Toen ik opnieuw verbond met de router (via Safari) kreeg ik ineens de mobiele variant te zien. Ook op de Samsung Galaxy S3 van mijn vrouw kreeg ik de mobiele versie te zien. De mobiele interface is een stuk beperkter dan volledige webinterface, maar stelt je wel in staat om snel de status van je internet te bekijken, je WIFI access points te configureren, en guest zones in te stellen. Wil je meer controle hebben, dan zul je over moeten schakelen naar de volledige interface. Dit is een kwestie van op een linkje onderin het scherm drukken.

Na de router in de lucht was, wilde ik graag vanaf mijn laptop een kijkje nemen op de volledige webinterface. Het is mooi dat dit ook met een mobieltje kan, maar ik vind een laptop toch wat lekkerder werken. Op het inlogscherm verschijnt nu wel de keuze uit meer talen, maar Nederlands zit daar nog steeds niet tussen. Voor mij persoonlijk geen probleem, maar wellicht iets om rekening mee te houden.

Direct na inloggen kreeg ik keurig de melding dat er een nieuwe firmware update beschikbaar was. Ik besloot deze direct toe te passen, en na een minuut of 3 was ik volledig up to date. Prima!

Uiteraard wilde ik nog wel even kijken wat er exact in deze firmware was aangepast:

Firmware 1.01
Date: 06/30/2014
Release Notes
– Support Dual Access
– Support DHCP in Bridge mode
– Fix bugs in schedule setting
Nu we volledig up & running zijn is het tijd om de router echt te gaan gebruiken. De webinterface komt later aan bod!

Aan de slag met de mobiele apps

Er zijn twee apps beschikbaar voor gebruik met de DIR-880L:

"mydlink Lite" om realtime de status van je router te bekijken en simpele aanpassingen te maken.
"mydlink SharePoint" om eenvoudig bestanden te kunnen benaderen.

Het leek mij aardig om deze apps even onder de loop te nemen.

De eerste app, “mydlink Lite” stelt je in staat om aantal features in je router op afstand te bekijken en uit te voeren. Na het inloggen krijg je een overzicht te zien van de apparaten die je aan je mydlink hebt geknoopt. Hier kun je je router aanklikken waarna je een handig overzicht krijgt van het huidige bandbreedteverbruik. Daarnaast verschijnen er een aantal buttons met live informatie over:

– Verbonden apparaten: hoeveel clients er verbonden zijn
– Instellingen voor gebeurtenismelding: e-mail meldingen aan/uit
– Internet: het ip adres dat aan je WAN poort hangt
– Lan: het gatwayadres van je router en welke SSID's je in je LAN hebt geconfigureerd.

Door op deze buttons te klikken kun je meer informatie achterhalen en diverse acties uitvoeren. We lopen ze even bij langs:

Door op “Verbonden apparaten” te klikken krijg je een live overzicht te zien van alle clients die via de kabel of draadloos met je router verbonden zijn. Hij laat alleen de hostnamen zien van de apparaten die zelf heeft gedetecteerd. Ik heb in de router zelf bij alle IP adressen die niet gedetecteerd waren een naam getypt. Deze tool geeft deze handmatig ingevulde namen niet weer helaas.

Onderaan kun je “verdachte” hosts bekijken (al is mij de criteria om op die lijst terecht te komen mij onbekend), en door jou geblokkeerde hosts weer deblokkeren.

Als je een specifieke cliŽnt selecteert krijg je een beknopt overzicht te zien van de laatste 20 sites die de cliŽnt heeft bezocht. Dit is op zich heel aardig, maar ook heel beperkt. Ik vond het leuk om te zien dat mijn Wii U continu 'in gesprek' is met Nintendo, maar je zult met deze beperkte functionaliteit geen beeld krijgen waar je kind zoal mee bezig is gedurende de dag.

Ten slotte krijg je in dit scherm eveneens de mogelijkheid om de client in kwestie direct te blokkeren.

Ondanks zijn beperkingen is het een leuke app geworden die je zeker zo nu en dan op zult starten om de status van je netwerk te bekijken. Het zou aardig zijn als D-LINK deze app in de toekomst nog wat meer diepgang zou kunnen geven.

– myDlink SharePoint

Deze router heeft naast de standaard router functionaliteit ook allures om als NAS te fungeren. Je kunt aan de DIR-880L een een harde schijf of USB stick hangen, en deze gebruiken om je data op te slaan. Via de myDlink SharePoint app kun je dan overal vandaan bij je bestanden komen en je media afspelen. In theorie een mooi concept, maar het heeft een aantal beperkingen. Nadat je een de schijf / USB stick hebt geprepareerd (ik heb er een NTFS filesysteem op aangemaakt) kun je hem in je router steken. Via de webinterface kun je kijken via settings / SharePoint / Create user of de router je stick ziet, en hoeveel ruimte je nog vrij hebt op je device. Ik zeg het maar even, want ik heb er best even naar lopen zoeken :) Het is niet de meeste logische plek, maar het staat er tenminste. Een 2e probleem is dat ik tijdens mijn testen niet heb kunnen constateren dat ik de schijf aan het vullen was. De 'available space' indicator blijft continu op op maximaal staan. Een bug?

De app zelf werkt op zich aardig. Na het inloggen kun je door je muziek video's, foto's en folders (exact zoals het op stick staat) browsen. Het maakt niet uit waar je de bestanden op stick plaatst: de bestanden komen vanzelf in de juiste categorie terecht. Er vind geen enkele vorm van indexering plaats, en soortgelijke files worden dan allemaal in een (op den duur) lange lijst in de juiste categorie gezet. Je moet er niet aan denken om op die manier door een paar duizend mp3's of foto's heen te browsen. Het is net weer wat te simpel allemaal. Het is wel heel aardig dat je met de 'folder' categorie nog door de directory structuur van je stick/schijf kan browsen, exact zoals het er ook op het file systeem staat. Je kunt daar dus wel enige hiŽrarchie in aanbrengen en op die manier je bestanden opsporen. De app was overigens niet in staat om een .avi bestand als videobestand te herkennen. Verder testen met andere type videobestanden leek mij niet heel zinvol.

Een ander probleem is, is dat je alleen users (in totaal 10) kan aanmaken voor de SharePoint app. Deze accounts werken niet lokaal met de netwerk share. Deze share kun je alleen benaderen via het 'admin' account. Dit is bezwaarlijk als je met meer gebruikers gebruik wilt maken van de netwerk share. Een minpunt.

De lees/schrijf snelheid naar de share is redelijk. Ik kon met ongeveer 6MB/s lezen, en 3MB/s schrijven. Dit heeft ongetwijfeld ook te maken met het feit dat ik test met een USB stick, maar je hebt in ieder geval een idee.

SharePoint is een aardige maar beperkte feature. Het komt niet in de buurt van de functionaliteit en apps die een volwaardige NAS bied zoals een Synology bied, maar we hebben het hier dan ook over een router!

Een rondje door de volledige webinterface

De nieuwe interface van D-LINK heeft een fris en simpel uiterlijk. Na het inloggen krijg je een eenvoudig overzicht van je netwerk te zien bestaande uit een aantal “ballonnen” die informatie verschaffen over de huidige status van je netwerk.
Internet –> D-LINK 880L – > Connected clients

Door op deze ballonnen te klikken kun je snel wat gedetailleerdere informatie krijgen over hoe je internet verbinding geconfigureerd is (internet), welke SSID's er beschikbaar zijn op je router (D-LINK 880L) en hoeveel clients er actief zijn binnen je netwerk. Een prima overzicht om snel de status van je netwerk te controleren. Het is geen extreem gedetailleerde informatie, maar daardoor het is zelfs voor een leek prima te begrijpen, en daarvoor verdient D-LINK een dikke pluim.

Naast het basisoverzicht van je netwerk zijn er ook nog een aantal menu's waar je de router verder kunt configureren. Voor de volledigheid loop ik beide menu's even kort bij langs:

Het "Settings" menu bevat: Wizard, Internet, Wireless, Network, SharePort en mydlink

Wizard: hier kun je opnieuw de wizard draaien. Je hebt kunnen lezen hoe dit te werk gaat

Internet: Je kunt hier de router in 'router' of 'bridged' mode zetten. Je kunt daarnaast instellen hoe je router moet verbindingen met internet: via DHCP, statisch IP, PPPoE, L2TP of DS-Lite. In de meeste gevallen zal de eerste optie volstaan. Je kunt hier ook handmatig je MTU instellen en MAC adres cloning toepassen, indien nodig. Naast deze opties heb je ook nog redelijk uitgebreide IPv6 opties die ik helaas niet heb kunnen testen (je mag er rustig een vraag over stellen).

Wireless: Hier kun je je 2.4Ghz, 5Ghz access points en Guest zones configureren. In de geavanceerde configuratie kun je handmatig je kanalen bepalen, kanaal breedte, encryptie modi, en alle andere features die verwacht.

Network: In dit scherm kun je het LAN IP adres configureren, de DHCP server (aan/uit, welke range je wilt gebruiken) en geavanceerde features inschakelen zoals UPNP. Deze feature is met name belangrijk voor gamers.

SharePort: Hier kun je UPnP media server inschakelen, de samba share service (admin only) en shareport web access. Hiermee kun je met je SharePort account ook vanaf een PC gebruiken. Je kunt via een simple web GUI je files browsen, downloaden en uploaden. Achter de tab 'Create User' kun je SharePort users (alleen voor de app / web interface - geen netwerk share toegang!) aanmaken, verwijderen en tevens zien hoeveel ruimte je nog vrij hebt op je harde schijf of USB stick.

mydlink: Hier staat je mydlink account vermeld. Dit account koppelt je aan de buitenwereld en zorgt dat je je router via je apps kunt benaderen.

Het "Features" menu bevat: QoS engine, Firewall, Port Forwarding, Website Filter, Static Route, Dynamic DNS en Quick VPN

Hier schiet de router naar mijn mening wat te kort. Ik kan het erg waarderen dat D-LINK voor een design is gegaan die zelfs voor leken prima te volgen is, maar op het moment dat je iets dieper wil gaan graven loop je tegen vreemde beperkingen aan.

QoS engine: Het is fijn dat het erin zit, maar het is te simpel van opzet. Je kunt alleen de prioriteit per machine bepalen door deze naar het gewenste vakje te slepen. Je kunt 1 machine de prioriteit 'Highest' geven, 2 machines de prioriteit 'High' en 8 machines de prioriteit 'Medium'. Een kind kan de was doen, maar de gemiddelde tweaker zal zijn priotisering op basis van het type verkeer willen doen.

Firewall: In principe functioneel, maar de constructie is een tikje merkwaardig. Je kunt:

1) De firewall uitschakelen
2) De firewall inschakelen en maximaal 15 regels instellen die je 'allowed'.
3) De firewall inschakelen en maximaal 15 regels instellen die je 'denied'.

Ik gebruik normaal gesproken geen firewall op mijn routers, maar als ik dat zou doen, dan zou ik liever wat meer regels tot mijn beschikking willen hebben om alles te blokkeren en een select aantal poorten door te laten. Die 15 entries zijn dan vrij beperkt.

Port Forwarding:

Ook hier loop je weer tegen de beperking van maximaal '15' entries aan. Ik schrok hier aanvankelijk even van, want op mijn oude router kwam het aantal 'mappings' daar angstvallig dicht bij in de buurt. Het blijkt allemaal mee te vallen: Je kunt 15 'een-op-een' poort mappings maken (“Port Forwarding”), en 15 'any-to-any' (“Virtual Server”) mappings waarbij je dus 'external' poort anders kan laten zijn dan de 'internal' poort. Je kunt in totaal dus 30 entries maken. Het is niet ondenkbaar dat een geavanceerde tweaker hier lichtelijk van de in de stres slaat, maar de de meeste mensen, -en daar is deze router toch echt op gericht-, zal dit ruim voldoende zijn.

Website Filter:

Nutteloos. Je kunt heel internet blokkeren en 15 (daar is hij weer) sites toestaan, of heel internet laten passeren en 15 sites blokkeren. Er is geen enkele vorm van content filtering mogelijk. Daarnaast vergt het toevoegen of verwijderen (na het opslaan) een reboot. Niet onoverkomelijk, maar het voelt in deze tijd wel vrij overbodig en ouderwets aan. Hier had toch wel wat meer tijd en aandacht ingestoken mogen worden.

Static Routes:

Je kunt hier, jawel 15 statische routes configureren. Ik heb hier zelf geen toepassing voor, maar het is mooi dat optie in ieder geval bestaat mocht je intern wat verkeer willen routeren.

Dynamic DNS:

Simpel maar effectief. Je schakelt de feature in, en je stelt de gegevens van je dynamische DNS service in. Je kunt dit handmatig doen, of aan de hand van een paar voor configureerde services (dyndns en dlinkdns).

Quick VPN:

Ondersteunt alleen L2TP over IPSec en b.v. geen OpenVPN. De setup is zeer eenvoudig: je schakelt de optie in en stelt eventueel een eigen username/password/PSK key in.

Het "Management" menu bevat: Time & Schedule, System Log, System Admin, Upgrade en Statistics

Time & Schedule:

Iets wat heel leuk is doorgevoerd is het time & schedule mechanisme. Je kunt hier een bepaalde datum/tijd range definiŽren, en deze aan allerhande "acties" koppelen. Je kunt zo'n tijdschema bijvoorbeeld koppelen aan je firewall regels, en nog leuker, je forwarding regels. Hip!

System Log:

Je kunt hier sys logging naar een externe server aanzetten en e-mail notificaties configureren. Het is me niet helemaal duidelijk wat je exact gemaild krijgt. Ik heb nog niets gezien..

System Admin;

Hier kun je admin wachtwoord aanpassen, de router rebooten, settings up of downloaden en een factory reset geven.

Upgrade:

In dit scherm kun je automatisch of handmatig een firmware installeren.

Statistics:

Hier kun je realtime het bandbreedte verbruik van je LAN, WAN en WIFI AP's bekijken aan de hand van aardige grafiekjes.

Performance

Ik heb niet de middelen in huis om allerhande statistieken op te leveren over hoe deze router in alle situaties presteert, maar ik vond het wel leuk om een aantal testen te verrichten die een redelijke indruk geven hoe de router presteert in een specifieke 'real life' situatie, zoals in dit geval bij mij thuis. De laptop staat op de keukentafel, zo'n 6 meter verwijderd van het punt waar mijn D-LINK staat.

Als 'testmateriaal' heb ik een .mkv bestand van 8 Gb gebruikt die ik vanaf mijn NAS richting de laptop/macbook kopieer.

Testmachine: Sony Vaio F22 met Ubuntu 14.10

5Ghz : 16MB /s

Testmachine: Macbook uit 2009 met Yosemite 10.10:
2.4Ghz : 8MB /s
5Ghz : 15MB /s

Met de Atheros kaart onder Linux wilde het niet echt vlotten. Met de AC kaart gaat het op dezelfde machine gaat het al een stuk beter. De snelheden zijn te vergelijken met andere tests op het internet. Als ik de laptop een paar meter dichter bij de router breng, zie ik de connect speed ook flink omhoog gaan (t/m 760Mb /s). Dit resulteerde niet direct in een hogere snelheid. Ik heb dit niet uitvoerig getest. Ik ben tevreden met de snelheden op zowel Wireless N (zeker op 5Ghz!) en AC.

Conclusie:

Hier stopt deze (te) lange review. Deze router bevalt mij eigenlijk prima. De performance is goed te noemen en de appjes zijn een leuke "gimmick". Het is goed om te zien dat dit een router is met een flinke set aan features, die ook nog eens erg toegankelijk zijn voor de gemiddelde gebruiker. Sommige opties hadden wat beter in de menu's geplaatst kunnen worden, en voor simpele wijzigingen je router rebooten is niet echt meer van deze tijd. Daarnaast hadden sommige features (o.a. website filter) echt een stuk beter uitgewerkt kunnen worden. Kijken we echter naar het gemiddelde, dan scoort deze router een dikke voldoende!

Heb jij ook een D-Link DIR-880L?