Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 8.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

CM Storm Mizar Review

DutchWalnut 9 november 2014, laatste update op 11 november 2014, 686 views

CM Storm Mizar

De muis is echt voor ieder wat wils die er ook weinig geld aan willen uitgeven. Daarmee haal je echt een topmuis in huis met vele opties.

Pluspunten

• Kwaliteit is goed
  • Macro functionaliteit uitstekend
  • Goedkoop in verhouding tot de mogelijkheden die je er voor terug krijgt
  • Zeer clean uiterlijk
  • LED kleuren verstelbaar
  • De glij-pads hebben weinig weerstand op de muismat

Minpunten

• De glij-pads zijn klein, niet geschikt voor hout en of ruwe ondergrond
  • De scroll en profiel LED niet in kleur afstelbaar (wit)
  • Zijkant rubber heeft wel profiel maar minder grip
  • Muis niet geschikt voor grote handen i.c.m. Palmgrip/Clawgrip

Inhoudsopgave:http://i.imgur.com/R4NWXSul.jpg

#
Ik heb nu geruim een aantal maanden de G502 van mij in gebruik en het werd voor mij toch eens tijd op de volgende muis eens aan de tand te voelen. Omdat natuurlijk niet elke muis hetzelfde is, zeker niet qua prijs en ook niet qua features, schrijf ik deze review. De keuze is op de CM Storm Mizar gevallen, dit vanwege de features en natuurlijk de scherpe prijs. Ik wil daarmee ook laten zien dat ook een goedkope muis, meer kan bieden dan een dure muis. In dit geval slaat Cooler Master de spijker op zijn kop om deze muis in de markt te plaatsen. Vooral mensen die graag van Macro's houden is dit de juiste keuze voor een goekope prijs. Ook wat natuulijk mee telt voor de liefhebbers van een PC met een bepaald kleuren thema, de LED's in de CM Storm Mizar.

Nou is het natuurlijk ook wel belangrijk te vermelden dat iederen een bepaalde type van muis vasthouden heeft. Ik heb toevallig de 'fingertip-grip'. Later kom ik hier op terug. Voor mij betekend het dan ik vrijwel de muis alleen met mijn vingertip vasthoudt en niet met mijn palm. Nog een leuk weetje is dat de naam 'Mizar' en die van het broertje 'Alcor' uit de sterrengroep Sirius komen. Het is namelijk een dubbelster in de sterrenbeeld 'Grote Beer'. Daar komen de namen van de muizen dus weg. Leuk bedacht! Laten we verder gaan met deze review.

Specificaties
De CM Storm Mizar heeft net als alle andere producten 3 jaar garantie, zoals de EU ook heeft bepaald. De Mizar wordt dus niet meegeleverd met extra garanties. De minimum eisen voor gebruik van deze muis Windows 7 en hoger. De driver is niet meegeleverd in een vorm van een CD-Rom, maar kan natuurlijk gewoon via de site gedownload worden. Hieronder een overzicht van de specificaties.

De Grip-Type van deze muis is wel 'Palm', maar ik moet er wel bijzeggen dan het niet geld voor mannen met een grote hand. Waarom ik het zeg is vanwege de vingers. Het beste is ook gewoon om de muis eerst te voelen, dan weet je het zeker. Het is voor iedereen namelijk heer erg persoonlijk. Het is voor mij niet een minpunt, maar kan begrijpen dat het wel is als je grote handen hebt. Hieronder zie je een afbeelding met de verschillende Grip types, mocht je je er nooit in verdiept hebben dan is dit zeker iets om in je achterhoofd te houden.

Uitpakken
Tijd voor het uitpakken van de CM Storm Mizar, veel is er niet uit te pakken want de muis wordt geleverd in een mooie doos, met de daarop behorende overtuigingen en design. Neemt niet weg dat deze box er gelikt uitziet.

Hebben we eenmaal de muis uitgepakt dan blijven er twee dingen over. De muis uiteraard en een boekje over bepalingen en garanties. Dit is dus niet de handleiding. Deze kan je namelijk HIER online op de site downloaden.

Hier natuurlijk even de close-up. De muis wordt mooi gepresenteerd op een stuk plastic met zwart karton/papier. Lekker clean, ik houd er van.

Design
Het design, niet geheel onbelangrijk, want het oog wil ook wat eye-candy. En dat is met deze muis zeker gelukt. Als je van een cleane look houd dan is deze muis zeker het kopen waard. Niets geen rare hoeken maar gewoon vloeiende lijnen.

De CM Storm Mizar is voorzien van een USB aansluiting die ook netjes in een beschermhoes je zit (heeft niets met design te maken maar met bescherming). Ook zie je op de onderstaande afbeelding dat de kabel is voorzien van een sleeve.

Al ben ik altijd erg pessimistisch wat betreft sleeving op een muiskabel met al die bewegingen. Echter is deze sleeve van andere qualiteit dan de G502 die ik ook bezit. Hij is namelijk velen malen stugger, dus het rafelen zal hier wel meevallen voor de gehele kabel.

De zijbuttons zijn van dezelfde qualiteit als de gehele muis, dus voelt ook hetzelfde aan. Hier wordt geen gebruik gemaakt van een andere soort plastic of bescherm c.q. grip-laag.

De muis heeft een mooie vorm zodat ook de pink niet als een klauw om de muis moet worden vastgehouden. De muis heeft dus wel een goede vorm meegekregen met daarbij wat bredere knoppen. De scroll heeft een zware weerstand en heeft ook geen andere functie dan scroll of klik.

Software
De CM Storm Mizar wordt dus niet standaard meegeleverd met software, maar dit moet je via de site gaan downloaden. Op de website van CM staan er twee soorten downloads. De standaard driver en de software programma.

De driver van de Mizar:

De driver kan je HIER downloaden.

Het software programma van de Mizar:

Het programma kan je HIER downloaden.

Het software ofwel applicatie programma van de CM Storm Mizar is zoals ik al eerder zei heel erg uitgebreid. Waarvan je verwacht dat een dure muis deze functie sowieso zou moeten hebben is het vaak moeilijk te vinden. Mijn G502 is lang niet zo uitgebreid als deze. Voor de prijs die je er nu voor betaald gaat er een wereld voor je open. Ik zal even stap voor stap de afbeeldingen (screenshots) toelichten. Ik ga niet te diep in op deze materie, deze kan je HIER vinden op de site.

Het hoofdmenu van de Mizar. Hier kan je je knoppen instellen op voorgeprogrammeerde functies en/of macro's. Ook zijn hier de profielen in te stellen. Makkelijk voor mensen die fotobewerking doen of verschillende games hebben. Alles is aan te passen op de behoefte van de gebruiker.

Hier zie je de scrolldown menu van alle soorten selecties die je kan doen. En ik heb zeker niet gelogen over de uitgebreide functies.

Onder de tabblad 'Advanced' zien we de functies staan voor de muis. Zo kan je hier je DPI instellen op verschillende niveaus. Zo kan je bijvoorbeeld de snelheid makkelijk aanpassen 'In Game' of wanneer het uitkomt met precisie werk.
Ook kan je elke profiel afzonderlijk de kleur instellen van je CM Storm logo. Ook kan je er functies aan toewijzen zoals 'ademen' (pulserend), 'snelvuur' (klik en blink), altijd aan of uit. Ook kan de brightness aanpassen op welk gewenst niveau.
Ook de dubbel klik snelheid is hier aan te passen. Dit wil zeggen dan je zelf kan bepalen hoe snel je klikt zodat het systeem een dubbel klik registreert.
Wat ook voor mij dan nieuw is, is de Angle Snapping. Als je een rechte lijn wilt trekken dan corrigeert de Angle Snapping al je ongecontroleerde bewegingen, dit betekend dat je rechte lijnen kan trekken.

Wat voor mij de CM Storm Mizar bijzonder maakt is de optie Macro. Je hebt echt veel keuze om je muis zo in te stellen zoals je zelf wilt. Super handig voor gebruikers die bijvoorbeeld een snelle klik en plak toets willen hebben. Het mooie is dat je dit ook zo in kan stellen per profiel.

Hieronder heb ik een macro gemaakt (inclusief kliksnelheid) om te knippen en plakken met de toetsen via de zijkant (die normaal staan voor IE Back en Forward). In de handleiding HIER staat hoe je de macro's makkelijk kunt instellen. Er zijn verschillende mogelijkheden en opties om het te doen, maar voor dit stukje niet belangrijk, maar ga er in het hoofdstuk 'Functies' er wel op in. .

Zodra de Macro's zijn ingesteld, dan kan je deze weer terugvinden in de Main op de door jou aangemaakt profiel.

De applicatie software heeft ook een standaard bibliotheek zodat je bepaalde gecreŽerde functie (macro's) kunt overzetten op een andere profiel. Erg handig als je veel moeite hebt gedaan voor een bepaalde macro.

En als laatste mag natuurlijk de Support tabblad niet ontbreken. Hier kan je online support vinden of de versie info bekijken.

Praktijkervaring
Zoals ik met deze muis al een aantal uren heb gewerkt dan kan ik dit zeker als prettig ervaren. Helemaal i.c.m. een degelijke muismat. De muis glijd heerlijk over de mat heen. Echter bij een ruwe ondergrond, zoals bureau van hout, kan ik dit alleen maar afraden. Of je wilt snel af van je Padding.

De muis is voor mij precies goed, en is net zo groot als de G502 (mijn voorgaande muis). De muis is meer voor mensen met kleine en gewone handen, maar mocht je grote handen hebben, dan zou ik dit eerst testen in de winkel voor je er een aanschaft. Natuurlijk moet je eerst kijken of je een palm persoon bent. Ik, als fingertip-grip heb geen last van deze muis.

Mijn vriendin heeft kleinere handen en die maakt wel gebruik van haar palm. Ze heeft zelf van origine een grote Roccat Kone+ hieronder zie je haar met de muis in de hand.

De grip van de scroller is wel net op het randje. Hij is wel van rubber, dus heeft wel grip. Maar het reliŽf is relatief klein en als je vette vingers hebt, dan glip je er snel overheen. Dus geen snacks of iets van gelijke strekking bij de PC nuttigen, want dan is het 'niet-blij-dat-ik-glij'.

Met gamen is deze muis goed, en natuurlijk zijn de macro's erg makkelijk bij bepaalde games. Maar dat maakt van deze muis nog niet echt een superieure gaming muis. Daarvoor zijn nog wat extra features en aanpassingen voor nodig. Neemt natuurlijk niet weg dat velen een voorbeeld mogen nemen van de macro features.

Functies
Nu zijn we dan wel beland in de functies van de CM Storm Mizar. Er valt hier namelijk genoeg over te vertellen het zijn er immers veel. Ik zal ze niet allemaal gaan noemen maar wel het belangrijkste eruit halen.

De standaard muisknoppen keuzes (MAIN):
Disable - Uitschakelen van een knop
IE Forward - Ga met je browser een pagina vooruit
IE Backward - Ga met je browser een pagina terug
Macro - Hier zet je je eigen Macro in
Keyboard - Hier kan je een snelle keystroke programmeren
Multimedia - Hier kan bepaalde functies inschakelen zoals play/pause/stop etc.
Calculator - mocht je een snelkoppeling willen naar calculator i.p.v. Win+R 'calc'

De geavanceerde muisinstellingen:
DPI Mouse Sensitvity - instellen van de gevoeligheid van de muis in 4 levels (maar ook de X en Y as is apart in te stellen).
USB Polling Rate - De rapportering ratio van de muis is ook in te stellen. Hoe hoger de Polling des te nauwkeuriger de muis. Maar neemt verbruikt wel meer CPU berekeningen.
Led Modus - Aan, Uit, Pusle of Klik en Knip.
Button Response Time - De snelheid van het registreren van een dubbel klik is ook in te stellen.

*Dit is een ' voorbeeldweergave' .

Angle Snapping - Als je een rechte lijn wilt trekken dan corrigeert de Angle Snapping al je ongecontroleerde bewegingen, dit betekend dat je rechte lijnen kan trekken.

Macro's:

Ik ga niet te veel in op het maken van de macro's, daar zijn verschillende tutorials over te vinden. Maar ga meer in op de verschillende executie-types.

Press to run Once - Wanneer een knop ingedrukt wordt en er maar 1x macro geactiveerd word.
Releas to run Once - Wanneer een knop logelaten wordt en er maar 1x macro geactiveerd word.
Press to loop - Wanneer er een bepaalde loop moet worden uitgevoerd bij het 1x indrukken van de knop.
Reales to loop - Wanneer er een bepaald loop moet worden uitgevoerd bij het 1x loslaten van de knop.
Hold to loop - Waneer er een bepaalde loop moet worden uitgevoerd bij het blijvend vasthouden van de knop.

Bepaalde games werken graag met loops, bijvoorbeeld WoW en een bepaalde achtereenvolgende acties.
Ook kan je een delay instellen bij het uitvoeren van bepaalde knoppen. Zoals je natuurlijk ook zou intoetsen. Makkelijk voor mensen die vaak hetzelfde handeling moeten uitvoeren.
Ook kan je een macro opnemen. Zodra je op een REC knop drukt dan registreert hij alles wat de muis aan het doen is. Je kunt bepaalde stappen ook invoegen of verwijderen na de opname. Zeer handig.

De bibliotheek is ook handig om de macro's te exporteren of importeren, maar kan vooral gebruikt worden voor het overzetten naar andere profielen.

Natuurlijk zijn er nog veel meer opties die ik niet ga benoemen. Dit alles is terug te vinden in de handleiding. Maar de interface voor het instellen van de macro's is zeer gebruiksvriendelijk.

En last but not least zijn de kleuren van de LED in te stellen in 7 verschillende kleuren (Rood, Wit, Narcis geel, Felgroen, Blauw, Cyaan en Magenta.

Vergelijking
Ik heb niet veel criteria gegeven bij de prijsvergelijking maar heb het bedrag gezet tussen de 30-75 euro. Dit zijn dus je alternatieven in deze budget. Zoals je ziet, geen concurrentie met de prijs. Daarmee plaats de Mizar zich als supergoedkoop met de functies die deze muis tot zijn beschikking heeft.

#
De muis is echt voor ieder wat wils die er ook weinig geld aan willen uitgeven. Daarmee haal je echt een topmuis in huis. Er valt niet veel meer te zeggen dat het een aanrader is. De grootste pluspunt is wel de software feature i.c.m. prijs.

Terug naar boven

Neem ook eens een kijkje bij mijn andere productervaringen. Reacties en aanmerkingen zijn altijd gewenst. Bedankt voor je aandacht.

Heb jij ook een CM Storm Mizar?

Bedankt voor de uitgebreide review, mooi werk!

Lukt het jou om de firmware van de muis te upgraden? Als ik zo'n firmware file opstart dan stuit ik op een scherm met 'no mouse'. Verder doet de muis het prima en kan ik via de software instelling aanpassen dus die heeft geen probleem om de muis te zien.

edit:

Oplossing: van USB port wisselen doet wonderen. Fixed!

[Reactie gewijzigd door laminaatplaat op 28 november 2014 14:24]

Ik ben al een zeer lange tijd op zoek naar en nieuwe gaming muis, die de plaats van mijn armieterige Action-knaagdier kan innemen. Nu zag ik op de Logitech-site de G600 sterk afgeprijsd. Nu ben ik een FPS/Indie-gamer, en heb ik al die knoppen niet nodig, maar voor 40 euro, wat een koopje!

Nu vroeg ijk mij af of ik beter vaan de G600 moet gaan en van de korting moet profiteren, of dat ik beter de CM Storm Mizar moet kopen, de muis die ik ook op het oog had.

(Ook gepost op hardware.info)
Als jij een echte MMO of MOBA speler bent dan zou ik zeker voor de G600 gaan.

Maar ben je een regular gamer, zoals FPS et.. Dan kies je voor de Mizar. Dan kan je in iedergeval je macros en sneltoetsen makkelijker programmeren.