Seagate Desktop HDD, 2TB Review

AjHartog 8 november 2014, laatste update op 14 augustus 2017, 190 views

Seagate Desktop HDD, 2TB (Product gekocht)

LAATSTE UPDATE: Na een totaal van zo'n 20500 draaiuren (854 dagen!) in ongeveer 3½ jaar, heeft deze schijn het bijna begeven; er beginnen namelijk een aantal leesfouten te ontstaan. Conclusie: een erg betrouwbare schijn voor normaal desktopgebruik.

Pluspunten

• Betrouwbaar genoeg voor jaren gebruik
  • Snel
  • Goedkoop

Minpunten

• Niet de stilste schijf
  • 2 versies die door elkaar heen worden gebruikt

Origineel:
Gelukkig heb ik de variant met 2x1TB platters (3x667GB is trager). De schijf is iets sneller dan een Toshiba DT01ACA200, maar maakt wel iets meer geluid en wordt iets warmer. Ondanks dat ik wat twijfels had over de bouwkwaliteit, werkt de schijf ruim een jaar naar behoren.

Update 21/06/2016 betrouwbaarheid:
Deze schijf heb ik nu, 21 juni 2016, ongeveer 30 maanden in bezit. Van die tijd heeft de schijf 80%, 761 dagen, aan gestaan.
In die tijd zijn twee smart-waardes in HDtune geel geworden en dus is de kans groter dat de schijf kapot gaat. Ik denk dat deze waardes in de tijd dat deze schijf in een externe USB-behuizing zat omhoog zijn gegaan.

Update 14/8/2017 eindconclusie:
Eindconclusie in korte toelichting geplaatst.

Schijf heeft ruim 850 dagen probleemloos gedraaid, maar begint nu steeds meer leesfouten te geven. Zeer waarschijnlijk is de cache op het pcb de boosdoener. Er is de mogelijkheid om een nieuw pcb uit china te bestellen en op de schijf te zetten, maar met de toch al hoge leeftijd en mogelijk andere problemen ga ik er geen geld in steken. Voor mijzelf is deze schijf daarom niet meer geschikt om belangrijke data op te bewaren.

Heb jij ook een Seagate Desktop HDD, 2TB?

Meer advertenties