Verbatim Store 'n' Save SuperSpeed USB 3.0 4TB Zwart Review

ccnl 7 november 2014, laatste update op 14 november 2014, 700 views

Verbatim Store 'n' Save SuperSpeed USB 3.0 4TB Zwart

Goedkope en grote externe harde schijf.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Stevige USB- en Power-aansluitingen
  • Stil
  • Met Power-On/Off knoop

Minpunten

• Plastic behuizing
  • Niet makkelijk open te maken
  • Korte USB kabel

Mobiliteit Score: 4
Ik heb twee deze externe harde schijven eigenlijk gekocht met de bedoeling de interne harde schrijf te gebruiken voor mijn NAS. De NAS is nog niet gekomen, ik heb ze dus alleen met mijn laptop met USB 2.0 getest.

De schijven kosten incl. verzendkosten bij pixmania 236 .2 dagen na de bestellingen arriveren de schrijven, ze zijn goed ingepakt. In de doos zitten naast de schijf een korte USB kabel (60cm), een voeding en twee stekker-adapters (voor EU en engelse stopcontacten). De USB kabel is een normale USB 3.0. kabel, dus hel stevig en zit goed vast. Maar omdat de kabel te kort is, vervang ik meteen met een andere langere kabel om de schijf makkelijk op de desktop te kunnen plaatsen.

De schijven zijn licht maar robuust. Aan de laptop worden twee drives van 2TB met FAT32 gedetecteerd. Ik heb gelijk met de meegeleverde programma (Verbatim Mode Switch Tool) in een drive van 4TB met NTFS geformatteerd.

In de behuizing is een Seagate Desktop (Model: ST4000DM000-1F2168) met 4000,7 GB ingebouwd. Met CrystalDiskMark aan de USB 2.0 gestets zijn de snelheden relatief goed
Sequential Read : 34.645 MB/s
Sequential Write : 27.195 MB/s

Dan heb ik geprobeerd een behuizing te openen, Het ging heel moeilijk, met zichtbare sporen aan de behuizing kon ik dan de Seagate eruit halen een aan de eSATA van de laptop testen. De snelheden zijn niet echt goed (Sequential Read: 129.040 MB/s, Sequential Write: 119.824 MB/s). Andere schijven van mij (WD) heben snelheden 180/150 MB/s

Update van 14-11-2014:

Nou heb ik de NAS met USB3.0 gekregen en kan de Verbatim daar testen. Als netwerkschijf heeft de externe Verbatim de snelheden van 59.497 MB/s respectievelijk 41.423 MB/s. Maar ik moet de schijf als ext2 formatteren, als NTFS-schijf heeft de schijf alleen 33.882 MB/s en 15.177 MB/s transferrates.

De Seagate Desktop heb ik natuurlijk ook in de NAS ingebouwd. Deze heeft als netwerkschijf dan de snelheden van 67.659 MB/s respectievelijk 69.877 MB/s.

Dan heb ik ook nog de interne transferrates gemeten (niet over netwerk). Daarvoor gebruik ik de SSH-toegang van de NAS en test met dd. De ingebouwde Seagate heeft de snelheden van 149.8MB/s en 128.9MB/s. De externe Verbatim heeft de snelheden van 117.5MB/s en 95.5MB/s

Heb jij ook een Verbatim Store 'n' Save SuperSpeed USB 3.0 4TB Zwart?