Razer eXactMat Review

Hieronymus 16 maart 2009, 417 views

Razer eXactMat

Pluspunten

• "Speed"-kant is heerlijk glad.
  • Ziet er niet verkeerd uit.

Minpunten

• Slijt.
  • Heeft vrij veel last van vuil.

Inleidend:

Veel mensen vergeten dat bij een muis nog altijd een muismat hoort. Vooral sinds de opkomst van de draadloze muizen lijken alle muismats diep in de kast te zijn gestopt. Toch is dit raar, want bij goede muis hoort nu eenmaal een goede muismat, een beetje zoals bij een goed biertje het juiste glas hoort. ;)
Toegegeven, het lijkt een hoop geld, meer dan 25 euro voor -in dit geval- een stukje aluminium met een coating erover, dat een muismat het geld zeker waard is besef je pas als je er eenmaal een gebruikt. :)

Vormgeving en bouwkwaliteit:

Het belangrijkste aan een muismat dacht ik zo. ;) De vormgeving is goed te noemen, de muismat is groot (zo'n 25*35cm) dus voor de low-sens-gamers onder ons biedt deze "mat" nog steeds een zee van ruimte. De muismaat bestaat in principe uit een laag aluminium (zo'n 3mm dik), met aan iedere kant een coating: de ene is stroever( de "control"-kant) dan de ander(de "speed"-kant) natuurlijk zitten er ook aan iedere kant rubbertje stukjes tegen het wegglijden van de mat. Deze zijn overigens ietwat irritant, afhankelijk van hoe je je muismat neerlegt(door z'n grootte heb je bijv. op lanparties niet altijd de mogelijkheid om hem optimaal weg te leggen). De coating is zwart, maar ook deels groen, toevalligerwijs in de vorm van het logo van Razer. ;)

De bouwkwaliteit is ook belangrijk, en daar zijn toch wel wat dingetjes op aan te merken. Zo is het zachte en onedele aluminium gekrast, en lijkt er ook wat oxidatie plaats te hebben gevonden. Je hebt er geen last van(het is het randje aluminium dat niet gecoat is), maar het ziet er niet erg fris uit. Ook, waarschijnlijk mede doordat ik een high-sens-gamer ben, is door veel gebruik op een plek daar de coating wat gesleten, deze stukjes geven nu meer wrijving dan de rest van de mat(ik gebruik de "speed"-kant).

Een ander klein puntje is dat de muismat nogal gevoelig is voor vuil, je merkt het meteen als er een kruimel op de muismat ligt.

Razer Exactrest:

Een bijgeleverde accesoire is de Razer Exactrest, een polssteun gevuld met gel. Ik heb deze niet gebruikt, ik houd mijn onderarm graag lager dan mijn handpalm tijdens het gamen. De steun doet me een beetje denken aan de dagen van RSI-hysterie, toen men dacht dat je overal steuntjes moest gebruiken.

Concluderend:

Een high-end muismat met een hoge prijs, dat is de Exactmat. Andere matten als Steelpads werken ook goed, maar toen ik ze probeerde presteerden ze toch steeds nét iets minder dan mijn trouwe exactmatje.
Ook las ik in de andere productreview dat de muis vooral voor Razer-muizen ontworpen is, en niet goed werkt met Logitechs. Dit kan ik ontkrachten, ik gebruik mijn mat met een G5, en dat werkt helemaal prima! :)

Heb jij ook een Razer eXactMat?

Leuke review. Ik heb deze pad ook vele jaren gebruikt op de PC. Nu gebruik ik de pad op de PS3. Van slijtage heb ik nooit problemen gehad. De pad ziet er nog als nieuw uit. Ik had wel HEEL veel problemen met laser muizen, dat werkte gewoon niet. Heb nu een razor Copperhead muis met de Razer Destrutor pad, werkt super.
Ook ik gebruik deze mat i.c.m. een G5: geen oxidatie, maar wel slijtage op de 'speed' kant; dit na ongeveer 4 jaar gebruik. De steun erbij vind ik juist wel fijn, alleen ik vind het bijzonder irritant dat 'ie i.d.d. nogal gevoelig is voor vuil.

Heldere, goede review.