Specificaties Rad. HD4670 (750MHz), 512MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Asus EAH4670/DI/512M Review

sapphire 17 maart 2009, laatste update op 17 maart 2009, 1.409 views

Asus EAH4670/DI/512M

Pluspunten

• Compleete feature set
  • Aansluitingen
  • In principe goede koeling
  • klein formaat
  • prijs !
  • zuinig

Minpunten

• Geen fan control op de kaart
  • Koelpasta wat kei hard was en vrij slecht geleide

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Sinds oktober 2008 ben ik in het bezit van een Gigabyte GA-MA78GM-S2H moederbordje met daarop de HD 3200 IGP. Prima ding alleen niet om te gamen.
Nou ben ik totaal geen gamer dus dat was niet erg. Tot dat ik pas geleden in de meuktracker een nieuw patch en de TitanBonus pack voor Unreal III tegenkwam. Nou ben ik wel fan van de UT reeks maar vond ik deel 3 wat tegenvallen en verdween het snel de kast in. Toch wilde ik wel eens kijken hoe het spel zou bevallen emt alle extra patched/bonus packs/mods. En op een HD 3200 draait het dus voor geen meter.
Tijd voor een videokaart dus !

Allereerst werd de eisenlijst opgesteld:
  • Met gemak UTIII op 1280 kunnen spelen natuurlijk
  • Stil (ivm met een stille pc) en indirect niet te warm dus
  • Goedkoop aangezien het maar voor 1 game is
Andere voorkeuren waren:
  • ATI, ivm. drivers voor de IGP en het schakelen daartussen
  • Net even betere HD versnellening dan de HD 3200 op full HD
  • Niet te lang, geen ramp maar makkelijker in de case
Na het lezen van veel reviews en gebruikers ervaringen bleef mijn keuze beperkt tot de HD 4670 en de wat oudere HD3850. Uiteindelijk heb ik toch voor de 4670 gekozen die ik heironder zal toelichten.

Dan nu het boeiende deel van de review.

Featureset

In principe heeft de HD 4670 serie gewoon de zelfde feature set als zijn grote broers uit de HD48x0 serie. Denk hierbij aan de standaard dingen zoals DX 10.1,dual link DVI, CrossFireX, HDCP, HDMI ondststeuning, Powerplay (Ati’s Cool ’n Quite voor GPU’s) en UVD 2 .
Maar dan dat alles in een kleiner kaartje gepropt met een 128-bits geheugenbus en DDR3.
Eigenlijk eerste-rangs features voor een zachter prijsje.
Verder Heeft Asus gekozen om de kaart uit te rusten met een DVI, Dsub en HDMI poort, wat de kaart icm. audio over HDMI toch wel erg aantrekkelijk maakt voor HTPC doeleinde.

Bijgeleverde Features kan ik weinig over zeggen aangezien deze er bij mijn kaart niet bij zaten , dit staat verderop bij “ prijs” uitgelegd.

Prestaties
Om te beginnen laat ik eerst even de overige hardware vermelden waarmee deze resultaten behaald zijn. De al eerder genoemde Gigabyte GA-MA78GM-S2H, met een Athlon x2 5400+ @ 3,1ghz, 2x2GB PC6400 ram, 74GB Raptor ADFD schijf en Vista Business x64 en Catalyst 9.2
Zoals al gezegd was de hoofdreden eigenlijk dat ik UT III wilde spelen.
En dat lukt, dit kaartje draait het spel moeiteloos op 1280x1024 met hoogste ingame settings en zonder merkbare frame drops. Ook niet in grote levels en met veel actie.

Om het ook even vergelijkbaar te houden heb ik ook 3d mark ‘ 06 even uit de kast gehaald.
Op stock instellingen haalde ik een krappe 8000 3d Marks.
Verder heb ik niet echt veel bijzonders aan te merken, mocht iemand nog een specifiek bench verzoek hebben wil ik die best draaien en hierbij zetten 
HD films
Ik kijk regelmatig full HD 1920x1080 films (.MKV files) en de kaart doet de playback hiervan met een vinger in zijn neus. Waar de HD3200 bij deze grote files soms wat moeilijk kon doen met vooruitspoelen heeft de HD4670 hier amper last van.

overclockbaarheid
Niet dat dit een belangrijk punt is waar ik op let als ik een videokaart koop, maar het is altijd leuk om te doen. In verschillende reviews kwam naar voren dat de HD4670 wel leuk clocked maar geen bijzonder OC wonder is. Op de core stranden men meestal even over de 800mhz (750mhz stock) en op het geheugen vaak rond de 1050 en soms iets hoger (stock 1003 mhz).
Voor ik begonnen ben heb ik eerst even wat gedaan aan de koeling, niet veel maar misschien toch de moeite. Ik heb de standaard koelprut (aKa tandpasta :+ ) vervangen doos AS5 en de koeler gelapt tot korrel 2000. Vervolgens met Rivatuner stapje voor stapje aan het werk gegaan en getest in UT III en 3d mark ‘ 06.
Tot nu toen ben ik gekomen tot 850mhz op de core en 1050mhz op geheugen, en dit artifact vrij. Er moet dus nog meer uit te halen zijn en dat zal ik tzt. bijwerken.
Toch al met al geen slecht resultaat voor even snel proberen.

Beeldkwaliteit
Ja hier valt weinig over te zeggen, ik gebruik een simpele 19” tft monitor op DVI en ik zie eigenlijk geen verschil met de HD3200 of vorige kaarten uit het verleden.
Kort gezegd, het ziet er prima uit, niets op aan te merken!

Modbaarheid
Er valt niets te unlocken aan het kaartje.
Wel is de koeler van Arctic Cooling een erg nette koeler. De bodem heb ik gelapt en de koeler aan een fancontroler gehangen zodat ik deze handmatig kan regelen. Twee kleine mods die voor mij erg nuttig zijn.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
Ook hier valt weinig bijzonders te melden. De kaart slikt standaard ATI drivers en die zijn imho gewoon goed.
compatibiliteit’s issue’s heb ik ook niets van gemerkt dus deze is ook gewoon goed.

Warmte- en geluidsproductie
Een voor mij belangrijk punt.
Ik zal beginnen bij de koeling. Asus ( en ook bv Sapphire)heeft hiervoor gekozen voor een niet reference design koeler. Deze is gemaakt door Arctic Cooling en werd aangeprezen als erg stil. Dit viel me meteen al erg tegen, bij het opstarten draait de fan 100% en daarna zakt het geluid iets af. Geen irritante zoem zoals bij veel kleine fannetjes maar zeker wel een goed hoorbaar fan-geluid. Na wat onderzoek met Rivatuner en CCC was het niet mogenlijk de fanspeeds te regelen en de kaart laat de fan op een vast toerental draaien en regelt ook onder belasting niets.
Groot minpunt imho, erg groot. Ondertussen heb ik de fan aan een fancontroller gehangen en op 7v is de fan _echt_ onhoorbaar buiten mijn behuizing.
Verder het geheel de kaart ook goed. Met de fan op 100% en de kaart onder 100% load word het geheel zelfs met overclock maar +/- 50 graden.
Als de kaart idle is zorgt Powerplay ervoor dat de kaart de core terug schroeft naar 165mhz en het geheugen naar 500mhz (non ddr speeds). Hierdoor word de kaart gemiddeld 28~30 graden met de fan op 7v.
Ten opzichten van kaarten van de vorige generatie die gelijk geprijsd zijn, zoals de HD 3850, is de kaart een stuk zuiniger in gebruik. Wat ik heb kunnen vinden is dat de HD 4670 zo’n 59watt verbruikt en de HD3850 zo’n 95. Toch de moeite waard als je niet van warmte/geluid houd of op je energie rekening wilt letten.

Ook iets waar ik goed op gelet heb.
Op moment van schrijven staat deze kaart in de PW voor 63,39.

Dit is een erg nette prijs en voor het geld krijg je een hoop videokaart. In mijn geval zeker aangezien ik de kaart voor 50 euro gekocht heb, zij het zonder accessoires. Al met al een hoop ‘ bang voor je buck/euro’ .

Onderbouwing/Conclusie
Deze kaart is naar mijn ervaring tot nu toe een goede aankoop. De kaart bied een complete feature set van High-end kaarten aan in een mid-range jasje. De kaart is compleet qua aansluitingen en de koeling is goed geregeld. De prijs is ideaal voor mensen die met een beperkt budget toch nog willen gamen of mensen die weinig gamen en gewoon geen zin hebben in een grote/dure/stroomvretende kaart in hun pc.
Kortom deze kaart kan ingezet worden als HTPC kaart met een nette rij aansluitingen en UVD 2 en stille koeling (en zijn bescheiden formaat) alswel voor gamers met een beperkt budget of niet vaak spelen.
Aanrader!!

Enige uitleg bij de foto's
1) Duidelijk te zien dat de kaart veel korter is dan de x1800xl eronder. en ongeveer even groot als een 6600GT. Zie ook het verschil tussen de grote van de fans. De HD4670 fan is een stuk groter.
2) Een fan gemaakt door Arctic Cooling en een erg net koelblok voor een kaartje in deze klasse
3)De aansluitingen duidelijk te zien
4) Powerplay aan het werk als de kaart idle is :)

Heb jij ook een Asus EAH4670/DI/512M?

Gebruik je ook Crossfire icm onboard en deze kaart? En zoja pakt dat beter uit?
Heeft extra geheugen (maar wel langzamer) ook toegevoegde waarde?
pricewatch: Asus EAH4670/DI/1GD3
Tja...
Crossfire werkt niet icm emt onboard.
Dat werkt alleen bij de 3450 en 3470 voor zover ik weet (misschien ook nog de 4350 ed.).

En of extra geheugen toegevoegde waarde heeft weet ik niet want ik heb die kaart niet ;)